Ga naar inhoud
  • 0

Verkoolde olie 1.8T


sientje

Vraag

Ik vermoed dat ik een gevalletje verkoolde olie heb. Heb de auto nu een maand en vlak voordat ik hem overnam van een zwager heeft hij nog de carterventilatie laten vervangen daar heb ik ook een bon van. Gisteravond dacht ik eens de olie te controleren en toen zag ik verkoolde "korrels" in de dop het stonk ook een beetje. Verder geen problemen hoor maar hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Grote schoonmaak..............

 

Klepdeksel verwijderen, zoveel mogelijk schoonmaken.

Carter eraf, schoonmaken, oliepompzeef schoonmaken cq vervangen.

Nieuw filter monteren.

Motorflush met een goedkope olie met een reinigingsmiddel (forte) door de olie.

Olie aftappen en controleren of er geen harde stukjes meer inzitten.

Anders nog een keer flushen en nog een keer je olie zeef controleren/ schoonmaken.

Verse juiste olie erin, nieuw oliefilter en dat in vervolg herhalen om de 10000km, dus geen longlife intervallen meer gebruiken, daar is deze motor niet geschikt voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Grote schoonmaak..............

 

Klepdeksel verwijderen, zoveel mogelijk schoonmaken.

Carter eraf, schoonmaken, oliepompzeef schoonmaken cq vervangen.

Nieuw filter monteren.

Motorflush met een goedkope olie met een reinigingsmiddel (forte) door de olie.

Olie aftappen en controleren of er geen harde stukjes meer inzitten.

Anders nog een keer flushen en nog een keer je olie zeef controleren/ schoonmaken.

Verse juiste olie erin, nieuw oliefilter en dat in vervolg herhalen om de 10000km, dus geen longlife intervallen meer gebruiken, daar is deze motor niet geschikt voor.

 

Rolf,

 

Heb je een adres om forte middelen te kunnen bestellen?

 

Heb het zelf ook nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Grote schoonmaak..............

 

Klepdeksel verwijderen, zoveel mogelijk schoonmaken.

Carter eraf, schoonmaken, oliepompzeef schoonmaken cq vervangen.

Nieuw filter monteren.

Motorflush met een goedkope olie met een reinigingsmiddel (forte) door de olie.

Olie aftappen en controleren of er geen harde stukjes meer inzitten.

Anders nog een keer flushen en nog een keer je olie zeef controleren/ schoonmaken.

Verse juiste olie erin, nieuw oliefilter en dat in vervolg herhalen om de 10000km, dus geen longlife intervallen meer gebruiken, daar is deze motor niet geschikt voor.

 

Dit geintje kost dus 600 eurootjes bij de VW dealer!!!!! Wilde er alleen flush gaan halen maar rade mij ten zeerste af om alleen te flushen en verversen! Kan er wel mee doorrijden omdat ik geen acute problemen heb dus dat doe ik dan maar totdat het me wat beter uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb er in het verleden ook heel lang mee door gereden.

Ook flink over de Autobahn.

In de Zwitserse bergen en Italië

Gechipt en al.

Elk jaar een flush laten doen en olie verversen om de 10K

 

Uiteindelijk is mijn blok na een oliewissel kaduk gegaan.

Garage had er 5W40 in gedaan IPV 5W30.

 

 

Diezelfde garage heeft er nu 5W30 in gedaan ipv 5W40 :blink:

Nu heb ik af en toe last van een oliedruk melding.

Beetje gas er bij en de melding is weer weg.

Ik kijk het nog even aan. Anders weer een wissel met een flush voor de zekerheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dit geintje kost dus 600 eurootjes bij de VW dealer!!!!! Wilde er alleen flush gaan halen maar rade mij ten zeerste af om alleen te flushen en verversen! Kan er wel mee doorrijden omdat ik geen acute problemen heb dus dat doe ik dan maar totdat het me wat beter uitkomt.

 

Ga je toch niet naar een VW dealer?

Als je motor vast loopt of schade krijgt door te lage oliedruk ben je een veelvoud van 600 euries kwijt.

Dan kan je er beter niet meer mee rijden tot het uitkomt.................... :wink:

Deze vervuiling is het gevolg van variable onderhoudsintervallen, ook wel longlife genaamd.

De 1.8T motor is daar gewoon niet geschikt voor.

Turbomotoren en Longlifeservice.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

jacco licht niet aan de olie direct dit is echt en dicht olie zeef en snap niet dat je er zolang mee door rijd geld teveel :?::?: een vw blok kan best op 5w40 of 5w30 rijden zonder dat er wat gebeurt hij gaat hooguit meer olie verbruiken bij type olie wissel gr bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden