Ga naar inhoud
  • 0

Vervangen draagarm rubbers en fuseekogels voorzijde 3C


Willem nunspeet

Vraag

Heb dit weekend voor het eerst sinds een halfjaar de Passat maar weer eens aan de onderzijde bekeken, dacht dat wellicht de rubbers van de stabilisator stang versleten waren, begon op een slechte keienweg heel licht te rammelen de laatste weken. Zag dat de rubbers van de rubber-metaal lagers aan de beide draagarmen behoorlijk ingescheurd en uitgedroogd waren. Ga nu deze lagers, de draagarmrubbers en de stabilisator-stang rubbers vervangen.

Vraag: heeft iemand ervaring met het vervangen van de rubbers in de draagarm zelf? (2e foto) Kan ik die er met een grote dop en draadeind uittrekken of heb ik echt een pers nodig.

post-10228-1423827093,2963_thumb.jpg

post-10228-1423827093,6869_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Balen van die fuseekogelbouten! De andere kant gaat zeker veel sneller, ik gok binnen anderhalf uur inclusief fusee. Uitpersen met draadeind kan trouwens wel hoor, maar waarom improviseren als je zo'n mooi stukje gereedschap hebt? En dat vet, grappig dat je dat hebt liggen, zoekend naar het juiste vet kwam ik ook op molykote uit, maar vond het te duur. Maar ook hiervoor geldt dat het eigenlijk een kleine investering is voor een lange tijd perfect spul in huis, net als goed gereedschap.

 

Tof dat je het verschil al merkt, maakt zo'n K-klus een stuk minder K (zodanig zelfs dat dat je waarschijnlijk nu al bijna niet kunt wachten om de andere kant te doen!) :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

"Tof dat je het verschil al merkt, maakt zo'n K-klus een stuk minder K (zodanig zelfs dat dat je waarschijnlijk nu al bijna niet kunt wachten om de andere kant te doen!)"

 

is gelukkig geen aangenomen werk Onno, volgende week is prima, heb ook nog een zoon die met een kapotte homokineet langs komt dit weekend (nee, geen Passat is een Peugeootje) en na 12 uur is het met dit weer beter om met Passat en blazende climat control een stukkie te gaan rijden :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb die draagarm rubbers ook laten vervangen maar eerst de voorste toen hield het kraken op

Later waren de achterste ingescheurd en MOESTEN vervangen worden anders kwam hij de APK niet door die achter rubbers kosten rond de 300 incl btw

en die voorste iets 200 euro alles bij de VW Stealer als die prijzen lees en dit zijn de beide rubbers voor 373 euro dan voel ik me spontaan bedrogen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wow.. ik betaalde bij mijn garagist €273, allemaal oem onderdelen, voorste en achterste draagarm-rubbers.. inclusief 3 uur arbeidskosten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

[attachment=2]Technical Bulletin Contgrol Arm Bushings.pdf[/attachment]

 

Ik lees in de US wil VW premium zijn Jammer dat men deze insteek niet in NL heeft en die rubber niet onder garantie vervangt

 

Bij mij zijn ze in twee delen vervangen eerst de voorste kraken was weg, daarna warden de achterste gescheurd na vervangen kwam het kraken weer terug, dan gaat je rijden met een monteur en dan kraak er niets , de volgende dag drempel over kraak dat kreng weer!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
heb die draagarm rubbers ook laten vervangen maar eerst de voorste toen hield het kraken op

Later waren de achterste ingescheurd en MOESTEN vervangen worden anders kwam hij de APK niet door die achter rubbers kosten rond de 300 incl btw

en die voorste iets 200 euro alles bij de VW Stealer als die prijzen lees en dit zijn de beide rubbers voor 373 euro dan voel ik me spontaan bedrogen

 

Begrijp ik dat je totaal 500 euro moest betalen voor 4 rubbers? 4 rubbers kosten totaal rond de 100 a 120 euro, op een brug bij een ervaren garage is het een uurtje werk, er kan natuurlijk wel, zoals in mijn geval, een bout van de fuseekogel afbreken.

2 nieuwe fuseekogels van Delphi € 30,- per stuk.

 

Blijft die € 500,- veel geld......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
dan weet ik en snap ik waarom met de VW dealer STEALER noemt, kijk ik weet dat die mensen ook moet eten maar dit is een regelrechte beroving

 

Lees ik goed dat je de vervanging in twee delen hebt laten doen?

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja klopt

 

Ik kocht de auto met 3 maanden garantie en al vrij snel kraakte de rubbers, de dealer zei (dus niet verkoper) is slijtage dus geen garantie, de verkoper zei toen ook geen garantie slijtage, Uiteindelijke hebben we een deal gesloten 50/50 de rekening was 200 euro ik moest dus 100 euro ex btw betalen

Achteraf heeft die dealer alleen de voorste rubbers vervangen en later bij de apk ( 1,5 -2 jaar later) waren de achterste kapot, en nu kraakt het weer

die voorste zijn nu dus uit de garantie en moet is nog eens +/- 300 euro betalen (weet het bedrag niet precies)

 

Achteraf had ik liever direct alles laten vervangen maar was niet op de hoogte (en had niet de kennis die ik nu wel heb)

Maar daar heb ik dus niets aan, elke keer als de dealer het kraken wil laten horen kraak dat kreng niet hoe hard ik over een drempel heen rij en dan weet ik het ook niet meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de andere zijde gedaan, had nog geen tijd (en zin) hiervoor gehad.... en moest bovendien wachten op een vorkje van 11 euro die ik via internet besteld had, had geen zin om weer met hamertje tik de fuseekogel los te slaan, ze zaten erg vast.

Met nieuwe draagarmrubbers en fuseekogels stuurt ie weer heerlijk strak zonder rare bijgeluiden, de rubbers voor de stabilisatorstang heb ik maar achter gemonteerd, stang is daar 21 mm. niet dat ze waren versleten maar het is een karweitje van 10 minuten, lijkt net of de rubbers te klein zijn maar met het vastzetten komen ze precies in de goede vorm rond de stang te zitten.

Tip: Heb de oude fuseekogels met een vork losgeslagen, hoef je de homokineet niet te verwijderen, je moet wel met een goede steeksleutel 18 de bovenste moer los kunnen krijgen, let op dat links en rechts verschillen, zowel de oude als nieuwe zijn van een merkteken voorzien.

Stuur stond ietsjes scheef, heb ik gecorrigeerd met de beide spoorstangen. Volgens Etka heeft de Passat 3C een uitspoor van 10' met +/_ 10' , heb de sporing daarom precies op nul gezet en laat hem ook niet uitlijnen, hij rijdt weer als een scheermes.

post-10228-1423827321,0644_thumb.jpg

post-10228-1423827321,4706_thumb.jpg

post-10228-1423827321,5644_thumb.jpg

post-10228-1423827321,6737_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Willem,

 

Waar heb je de stabilisator stang rubbers vandaan? ik kan ook in etka niet de rubbers vinden, wel de complete kit inclusief de stang. Heb je onderdeelnummers?

 

Thnx

 

Zoals je kunt lezen in de topic heb ik alleen de achterste stabilistatorstangrubbers kunnen vervangen, die zijn 21 mm en heb ik bij Brezan besteld, de voorsten zijn 24 mm en alleen als complete stang verkrijgbaar. Er zijn nog wel wat aftermarket rubbers in verschillende maten verkrijgbaar, dan moet je echt even gaan googelen, maar ik vind die vrij duur en succés is niet gegarandeerd. Moet zeggen dat de strakheid van de wielophanging voornamelijk in de draagarmrubbers zit zowel voor als achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Thanks, heeft iemand de draagarm rubbers achter wel eens vervangen? Is volgens mij echt een K-klus.

 

Yep k-klus

 

vooral als moet uitpersen de rubbers van de achter arm in de midden van je auto vast zit

 

of

 

koop je compleet arm met rubbers L & R erin al dat scheel veel werk en stres

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Yep k-klus

 

vooral als moet uitpersen de rubbers van de achter arm in de midden van je auto vast zit

 

of

 

koop je compleet arm met rubbers L & R erin al dat scheel veel werk en stres

 

Gr Fai

 

Ik heb al de 2 voorste bovenste draagarmen (2 Querlenker bij ATP besteld, samen €38,- ) nieuw in huis, voor die prijs kun je je i.d.d. een hoop werk en ergernis besparen, de rubbers van de draagarmen waar de veer opzit zal ik wel moeten uitpersen c.q. eruit trekken. Nog effe een keer tijd en zin maken, voordeel hiervan is dat het niet op 1000 km meer of minder aankomt :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voorste draagarmrubbers is makkelijk met de pers, heb er ooit eens een tooltje voor gemaakt

1010436_153791781475496_124946215_n.jpg

1000057_153809584807049_52771901_n.jpg

 

De achterste in het alu blok is er ook wel uit te persen maar een nieuwe complete kopen is veel sneller en gemakkelijker.

 

Alle rubbers:

http://www.powerflex.nl/powerflex-road- ... 6-type-3c/

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden