Ga naar inhoud
  • 0

Vervangen draagarm rubbers en fuseekogels voorzijde 3C


Willem nunspeet

Vraag

Heb dit weekend voor het eerst sinds een halfjaar de Passat maar weer eens aan de onderzijde bekeken, dacht dat wellicht de rubbers van de stabilisator stang versleten waren, begon op een slechte keienweg heel licht te rammelen de laatste weken. Zag dat de rubbers van de rubber-metaal lagers aan de beide draagarmen behoorlijk ingescheurd en uitgedroogd waren. Ga nu deze lagers, de draagarmrubbers en de stabilisator-stang rubbers vervangen.

Vraag: heeft iemand ervaring met het vervangen van de rubbers in de draagarm zelf? (2e foto) Kan ik die er met een grote dop en draadeind uittrekken of heb ik echt een pers nodig.

post-10228-1423827093,2963_thumb.jpg

post-10228-1423827093,6869_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn draagarmrubbers zijn laatst vervangen bij de garage, de monteur vertelde me dat het geperst moest worden.

Ik stond er zelf bij toen die bezig was, maar ik heb niet echt opgelet..

 

Bij mij was er ook wat ingescheurd en gedroogt, nu heb ik helemaal geen last van gepiep of gekraak meer, heeft me wel €273 gekost, maar het was het zeker waard ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het rubber van de 1e foto is niet geperst. Deze schroef je er zo op.

 

Klopt, die is inderdaad het gemakkelijkst, zal ik ook het eerst vervangen, hier komen denk ik ook de grootste krachten op, je kunt goed zien in het rubbermetaal lager dat hij alle raakvlakken ook raakt, er gebeurt daar best wel wat met remmen en gas geven.

Heb ondertussen alle 6 rubbers besteld voor € 105,- , zijn leuke klusjes, ten minste normale slijtage met een duidelijk zichtbare oorzaak en er komt geen elektronika aan te pas :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb dit toevallig vandaag bij Jos laten vervangen.

Had het misschien zelf kunnen doen maar er is ook een KW set geplaatst.

En in beide gevallen moest er uitgelijnd worden.

Dus dit nu maar gecombineerd.

@Willem het kan evt. met een dop en draadeind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm... bij mij hoefde er in principe niet uitgelijnd te worden volgens de monteur.. maar toch wel even laten doen binnenkort.. anders heb ik straks scheve banden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Allen: bedankt voor jullie reacties!

 

@ Özgür: wel goed opletten wat er allemaal gebeurd wanneer je voor € 273 laat versleutelen :?

 

@ Rob: schrok ook wel van de toestand rubbers, heb ze regelmatig gecontroleerd, km stand is nu 222.000, wordt 1e vervanging, weet dat er al bij veel Passats de rubbers eerder zijn vervangen vanwege het kraken op drempels, heb me zelf nooit zo gestoord aan dit gekraak, mijn vorige auto's, Peugeot 405 en 406, kraakten ook behoorlijk op drempels bij temperaturen rond het vriespunt. Heb mijn Passat 5 maanden geleden laten chippen naar 175 PK, niet dat ik nu als een "jekko" rijd, maar kan mij wel voorstellen dat het koppel van 390 Nm op deze leeftijd, de levensduur van de rubbers op de proef stelt.

 

@ Jaap: bedankt, zal de rubbers er met een draadeind uit persen en laat wel weten hoe dit ging.

Zal wel volgende week worden en zal er proberen een "how to do it" van te maken.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wij hebben zelf met de monteur gesproken, nagekeken en dan laten vervangen, het is geen Vw dealer maarja ze doen hetzelfde en die 273 eu is overigs ook nog OEM onderdeel, geen imitatie, wij hebben zo onze mannen die het goedkoper doen dan normaal, bij de reparatie zijn alleen maar de voorste en achterste draagarm rubbers vervangen, 4 onderdelen volgens mij, het is dat het een Nederlandse garagist is anders had ik het nooit laten doen voor die prijs :mrgreen:

 

46x2=92, 2 achterste draagarmrubbers

12x2=24, 2 voorste draagarmrubbers

€116 aan onderdelen en €157 aan arbeidskosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wij hebben zelf met de monteur gesproken, nagekeken en dan laten vervangen, het is geen Vw dealer maarja ze doen hetzelfde en die 273 eu is overigs ook nog OEM onderdeel, geen imitatie, wij hebben zo onze mannen die het goedkoper doen dan normaal, bij de reparatie zijn alleen maar de voorste en achterste draagarm rubbers vervangen, 4 onderdelen volgens mij, het is dat het een Nederlandse garagist is anders had ik het nooit laten doen voor die prijs :mrgreen:

 

46x2=92, 2 achterste draagarmrubbers

12x2=24, 2 voorste draagarmrubbers

€116 aan onderdelen en €157 aan arbeidskosten.

 

 

Özgür: Dit is een heel net bedrag voor al het werk wat gedaan is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als er een howto komt dan dan zal ik die zeker volgen. Wel even de onderdeelnummers vermelden ;-)

 

Voor het geval ik ook aan de beurt kom.

 

Wat ik mij trouwens afvraag: slijtage van rubber kun je niet zoveel aan doen. Maar uitdrogen zou je toch kunnen voorkomen? Periodiek inspuiten met iets? Wie heeft een goed advies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar Rob, een auto van bijna 7 jaar oud met 222.000 km op de klok, dan slijt er weleens iets, zou hier preventief helemaal niets aan doen....

Voordeel bij dit soort zaken is dat je er niet door stil komt te staan en je rustig kunt nadenken hoe je dit over een aantal weken denkt te gaan vervangen, levert totaal geen stress op in tegenstelling tot andere Passat kwalen, pompverstuivers, stuurslotmodules, tandempompen, etc....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Özgür: Dit is een heel net bedrag voor al het werk wat gedaan is!

 

Het was maar een 2 uurtjes werk ofzo.. het lijkt veel maar in principe haal je het eruit, vervang je ze en dan pers je ze.. ofzo iets.. :D

 

Laten we maar gewoon zeggen dat ik een speciale klant ben en altijd korting krijg ;):mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Die rubbers van de stabilisatorstang zijn toch niet los te krijgen???

Dat vertelden ze mij de VW Dealer namelijk....was niet los leverbaar alleen de complete stabilisator.

En voor het wisselen moet de hele boel los voor.

 

Dit zou best kunnen kloppen, de stabilisator stang voorzijde is 24 mm dik en het grootste rubber wat ik kan krijgen is 21 mm. Er zit geen speling op, dus laat die eerst wel zitten, probleem zit in de achterste rubbermetaallagers die vervang ik eerst maar, en daarna nog de 2 rubbers in de draagarmen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb bij mijn Passat de draagarmrubbers (op jouw tweede foto) twee weken geleden vervangen. Zoveel mogelijk volgens Elsa gewerkt, dwz met Justierbolz, (NL pas-pen), om de achterste steun op de juiste plek terug te kunnen monteren. Dan is uitlijnen niet nodig. Uit- en inpersen van de rubbers kan met draadeind, ringen, moeren, dop en (houten) plaatjes, de eerste is trouwens wel een tijdje stevig rommelen. Ik heb uiteindelijk ook nog een poelietrekker gebruikt. De tweede ging er natuurlijk soepel in. Bij mij waren de orginele rubbers volledig doorgesleten, binnenkant (metalen ring) en buitenkant (rubber) konden onafhankelijk draaien, het geheel was in de lengterichting doorgescheurd. De Passat piepte, kraakte en steunde bij elke drempel. Met de nieuwe Lemfoerder rubbers is dat over EN stuurt ie veel lekkerder, met name voelbaar bij korte scherpe bochten en inparkeren.

Al met al was het een leuke klus, lekker sleutelen, creatief eigen gereedschappen verzinnen en uiteindelijk een merkbaar resultaat aan das Auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb bij mijn Passat de draagarmrubbers (op jouw tweede foto) twee weken geleden vervangen. Zoveel mogelijk volgens Elsa gewerkt, dwz met Justierbolz, (NL pas-pen), om de achterste steun op de juiste plek terug te kunnen monteren. Dan is uitlijnen niet nodig. Uit- en inpersen van de rubbers kan met draadeind, ringen, moeren, dop en (houten) plaatjes, de eerste is trouwens wel een tijdje stevig rommelen. Ik heb uiteindelijk ook nog een poelietrekker gebruikt. De tweede ging er natuurlijk soepel in. Bij mij waren de orginele rubbers volledig doorgesleten, binnenkant (metalen ring) en buitenkant (rubber) konden onafhankelijk draaien, het geheel was in de lengterichting doorgescheurd. De Passat piepte, kraakte en steunde bij elke drempel. Met de nieuwe Lemfoerder rubbers is dat over EN stuurt ie veel lekkerder, met name voelbaar bij korte scherpe bochten en inparkeren.

Al met al was het een leuke klus, lekker sleutelen, creatief eigen gereedschappen verzinnen en uiteindelijk een merkbaar resultaat aan das Auto.

 

Bedankt voor je reactie, heb er pas volgende week tijd voor.

 

Zal de sporing opmeten voor ik de zaak los haal en zie wel wat het verschil daarna is. Heb een sporing-meetstang, klinkt wat oudbollig maar je kunt er nog steeds perfect de sporing mee meten en eventueel corrigeren. Ga de voorste rubbers er ook met een M 12 draadeind uit-/intrekken.

Wat zijn "Lemfoerder rubbers?"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Niks mis met oudbollig, dwz als het gaat om goed gereedschap....

 

Ik vind de VW dealer met alles belachelijk duur maar ik wil natuurlijk wel goede onderdelen. Wat gezocht op het net onder andere naar poly-urethaan lagers, met name omdat die heel makkelijk te monteren zijn maar die blijken ook te gaan kraken. Uiteindelijk uitgekomen bij deze lagers, waar ik geen enkele negatieve opmerking over kon vinden. Lemfoerder is een producent gespecialiseerd in "lenkungs- und fahrwerktechnik" (NL stuur- en ondersteltechniek) die ook als OEM aan BMW levert. Niks bijzonders dus, die 'Lemfoerder rubbers', maar mijn vertrouwen in de VW OEM lagers was/is gezien de staat van de originele lagers enigszins geschaad. Aan de andere kant, VW heeft zijn lesje vast wel geleerd en hun leverancier ook.

 

Omdat ik eigenlijk nogal geschokt was over de originele lagers, ook nog even twee plaatjes. Het binnenste deel, daar waar de arm aan vast zit, is helemaal los van het andere deel.

post-14222-1423827097,9523_thumb.jpg post-14222-1423827098,2804_thumb.jpg

Overigens is dit lager de oorzaak van zeer vele, inmiddels beroemde, krakende voortreinen van de 3C. Is een Technical Bulletin voor in de US, maar kom in Nederland niet om coulance....

Technical Bulletin Contgrol Arm Bushings.pdf

 

Nou ja, genoeg gezeurd, de 3C rijdt geweldig en met nieuwe draagarmrubbers, nog beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Interessant stukje van "das auto" zelf. Bij jou liggen ze inderdaad goed los!

Ik heb via Brezan de rubbers besteld, zijn Spidan en BS, heb niet zoveel met OEM onderdelen, auto-fabrikanten produceren zelf maar de helft van de auto en de rest komt van toeleveranciers, ze bedingen ook altijd bij minstens 2 fabrieken om de prijs laag te houden. Daarom altijd 2 soorten glas, koplampen, inspuitsystemen en remsystemen en de fabriek maar roepen dat het beste op "jouw" auto is gemonteerd.

Maar vwb de rubbers: hier heeft niet alleen de 3C last van, heel veel auto's bij temperaturen rond het vriespunt, is ook wel een NL probleem met de duizenden drempels die we zo langzamerhand hier hebben....... ach, na 200K mag er ook weleens wat versleten zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag begonnen met de draagarmrubbers te vervangen en ik moet zeggen: het is een K-klus en het viel vies tegen, ik heb nu alleen de linkerzijde vervangen. Ik vind het dermate lastig dat je er niet zomaar een "how to do "van kunt maken. Ben ongeveer 5 uur bezig geweest in een garage met smeerkeldertje en een ventilator richting "monteur" :D

 

Het demonteren viel op zich wel mee, maar 2 bouten van de fuseekogel braken af ondanks van te voren inspuiten. Om 8 uur naar Brezan gebeld en half elf lagen er 2 nieuwe fuseekogels klaar, top! Had geen vork en kon fuseekogel lastig los krijgen, je kunt hier geen trekker opzetten, is uiteindelijk met hamertje schrikken toch gelukt. Ben begonnen met de sporing op te meten, die stond voor en achterzijde velgen op nul, na montage kon ik een verschil van 3 mm toespoor meten, ik wacht de montage van de andere zijde af volgende week en laat 'm desnoods even netjes opnieuw uitlijnen.

Het uitpersen met een draadeind gaat volgens mij niet echt lukken, ik heb het met een goede kukko trekker gedaan en dat ging op zich heel redelijk, de rubbers ingevet met molykoot 111, dit tast de rubbers niet aan, prima spul, tube is niet goedkoop maar ik gebruik dezelfde tube al meer dan 10 jaar, voor keerringen, kraanrubbers etc.

Heb de achterste rubbermetaallagers of steunplaten volgens ETKA met een kraspen gemerkt en weer in dezelfde positie geplaatst maar toch een verschil in sporing. Het voorste draagarmrubber was nog in goede staat, ik ga toch aan de rechterzijde ook alles vervangen, ook de fuseekogel, ben nu toch bezig en hoef ik maar 1 maal uit te lijnen. Moet zeggen dat ik al met een halve reparatie het verschil merk wanneer ik over de spoorwegovergang rijdt, ben in die zin best tevreden en denk dat de andere zijde wat gemakkelijker en sneller gaat. Bijgevoegd wat foto's ter illustratie.

 

post-10228-1423827146,8088_thumb.jpg

post-10228-1423827147,4025_thumb.jpg

post-10228-1423827147,465_thumb.jpg

post-10228-1423827147,5431_thumb.jpg

post-10228-1423827147,6369_thumb.jpg

post-10228-1423827147,6681_thumb.jpg

post-10228-1423827147,6838_thumb.jpg

post-10228-1423827147,7775_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wel goed gereedschap aan de dikke pullietrekker te zien

 

Deze trekker met borging heb je echt nodig, om te voorkomen dat ie er af schiet door de de grote kracht die je moet zetten. Je kunt de rubbers er heel gecontroleerd mee uit- en inpersen, maar ik denk dat je een draadeind M12 uit de bouwmarkt helemaal aan gort draait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden