Ga naar inhoud

Advies bij aanschaf 3c diesel


Sammeke

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Heb binnenkort (gelukkig weer) een diesel nodig (ivm werk).

Heb een 3b limo gehad (afn;avg blok). super betrouwbaar en genoeg vermogen voor het gewicht.

Op het moment rijd ik een 2.0 benz. Variant. (azm blok)

En Ja... als Passat-addict moet het een 3c var. worden.

 

Gezien mijn budget en het gewicht van de 3c variant denk ik aan een 2.0 TDI van eind 2006 / begin 2007, ex-lease en rond de 180K (of liever minder) op het klokkie.

Dit forum heeft me al een eind op weg geholpen wat betreft blokcodes en hun mankementen: BKP zou eigenlijk nooit gebouwd mogen worden, en een BMP blok wordt ook al niet aanbevolen door bv member Giromaat.

Maar... zoals al eerder aangegeven op deze site worden meer slechte ervaringen gedeeld dan positeve, dus dit vertekent het beeld wel.

 

Dus..... wie kan mij een advies geven wat voor een 3c var.

 

Dan nog de onboard navi-systemen: hierbij ben ik nieuw. kan iemand mij meer vertellen welke navi-code kan wat en hoe, en zijn ze makkelijk/goedkoop te updaten.

 

Alvast bedankt voor jullie meningen en adviezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 70
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Vind het eigenlijk nergens op slaan dat er zo slecht over de 2.0tdi wordt gepraat.. ja, de verstuiver kan het is gaan begeven, maar denk je dat een 1.9tdi niet stuk kan gaan? ik zag er 1 laatst bij de garage staan, een 1.9 tdi met motorstoring, wat het precies is weten ze nog niet..

 

Degene die problemen hebben gehad praten er alleen hierover, stel je is voor hoeveel van die 2.0tdi's er rondrijden en die amper last hebben van die problemen...

 

Nadat elke pompverstuiver is vervangen en je een warme start correctie hebt laten uitvoeren bij een tuner kan er eigenlijk bijna niks meer misgaan..

 

Overigens vind ik de 2.0tdi veel fijner rijden dan de 1.9tdi. ;)

 

Maarja je moet het maar zelf weten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind een 2.0 ook veeeeel fijner dan een 1.9, maar heb zelf dan ook gelukkig (nog) geen onkosten gehad.

Denk dat je dan wel anders piept....

En heb toevallig gisteren een aardig poosje met een 1.9 gestuurd, die dingen zijn echt belachelijk zuinig tov een 2.0, nee, echt niet te vergelijken.

Met aardig door trappen haalde ik een verbruik waarvoor ik met mijn eigen 2.0 ont-zet-tend mijn best voor zou moeten doen.

Maar idd, 'je mist wel wat' qua vermogen.

Maar daar heb je JD voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste ozzy40

noem jij

verstuivesr defect (stel je moet ze alle vier betalen 4x 960 euro

tandempomp (bij mij 2x stuks 300 euro

EGR klep defect 400 euro

Tankpomp stuk 300 euro

+ uurloon ex btw normaal??

 

ik spreek veel leasefirma en die haten de BKP/BMP ivm de belachelijk hoge kosten

garage bedrijven (die gebruikte VW verkopen) haten de BKP veel mensen kom bij hem terug met bovenstaande problemen

Dan WEET je NIET KOPEN, door sparen een een 2008 model nemen met een CR motor of een 1,9 met een JD chip is mijn advies

 

Ja ik rij een bijna nieuwe auto na bovenstaande reparatie (mijn portemonnee is leeg)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iets meer dan een half jaar geleden stond ik voor dezelfde keuze. De 2.0 pompverstuiver viel snel af vanwege de vele slechte verhalen en het toch wat hogere verbruik. Er zullen vast ook goede tussenzitten, maar ik wilde het risico niet lopen. De 1.9 leek mij te verouderd en te weinig vermogen hebben, maar dat bleek best mee te vallen in de praktijk. Ik was dan ook bijna zover dat ik een hele mooie full-options 1.9 bluemotion had gekocht. Net op dat moment liep ik echter nog toch een wat kalere 2.0CR bluemotion aan die het uiteindelijk geworden is. Het cr-blok is net wat stiller en soepeler. Bovendien is ie erg zuinig, maar dat is de 1.9 ook. Voordeel van de bluemotion is de lange 4 en 5e versnelling waardoor je op de snelweg een 6-bak niet echt mist. Mocht je het vermogen echt te weinig vinden, dan is een chip de oplossing. Hou er wel rekening mee dat vermogen snel went. Na een maandje weet je niet beter. Zelf ben ik nu gewend aan de 110pk's en moet toegeven dat het eigenlijk voldoende is. Meer zou soms lekker zijn, maar het is mij de extra uitgave niet waard. Bovendien zal het koppel van een diesel je weer aangenaam verassen als je nu uit een benzine versie komt.

 

Voor wat betreft de navi's is de RNS 510 de meest uitgebreide. Deze wordt echter ook vaak gestolen. De RNS 310/315 is de simpele versie en volstaat ook. Mocht er nog geen navi inzitten dan verkoopt Dieseltje hier van het forum voor een fractie van de kosten van een origineel systeem een mooi alternatief dat op het eerste gezicht bijna niet van echt is te onderscheiden. Zelf heb ik mijn RCD 310 ook vervangen voor zo'n systeem en het werkt prima en kent veel mogelijkheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Dank voor de reacties so far.

Ik denk dat ik het idee om een 2.0TDI aan te schaffen maar laat varen.

Als alternatief ga ik maar eens zoeken naar een 1.9TDI uit 2007, om na aanschaf evt. een JD chip (140PK) er in te laten zetten.

Enig idee wat dit chippen kost?

En nog dingen waar ik op moet letten bij een 1.9TDI? (vooral als ik 'm laat chippen)

 

Mijn tweede vraag was nog niet beantwoord:

onboard navi-systemen, ik zie diverse uitvoeringen in de 3c zitten. Kan iemand mij meer vertellen hoe deze in advertenties aangeduid worden, welke uitvoering wat kan en wat de dekking is (NL, Benelux of Europa), en zijn ze makkelijk/goedkoop te updaten. Of een link naar een site hierover.

 

 

Wederom alvast bedankt en groet, Mike.

Link naar reactie
Delen op andere sites

beste ozzy40

noem jij

verstuivesr defect (stel je moet ze alle vier betalen 4x 960 euro

tandempomp (bij mij 2x stuks 300 euro

EGR klep defect 400 euro

Tankpomp stuk 300 euro

+ uurloon ex btw normaal??

 

ik spreek veel leasefirma en die haten de BKP/BMP ivm de belachelijk hoge kosten

garage bedrijven (die gebruikte VW verkopen) haten de BKP veel mensen kom bij hem terug met bovenstaande problemen

Dan WEET je NIET KOPEN, door sparen een een 2008 model nemen met een CR motor of een 1,9 met een JD chip is mijn advies

 

Ja ik rij een bijna nieuwe auto na bovenstaande reparatie (mijn portemonnee is leeg)

 

Dan heb jij gewoon pech gehad zie ik.. :shock:

Ik ken genoeg mensen die al jaren ermee rondrijden en die hebben niet eens zoveel problemen gehad..

Op dit moment is de CR nog een nieuw blok, nog even wachten en dan komen de problemen daarvan ook te voor schijn ;)

 

Maarja, ik moet maar is zien wat ik ga doen, me vader vind de 2.0tdi ''te veel'' verbruiken, hij is gewent aan de 1.9tdi die altijd 1:19+ deed, dus misschien gaan we terug naar de 1.9tdi..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@mike

In oktober hebben we een VWPassat.nl meeting bij VAG-tuner JDEngineering in Lochem, je zou daar tegen korting je Passat kunnen laten chippen.. tevens lopen er dan natuurlijk meer lotgenoten rond en kun je kijken wat je allemaal kan verkloten ;) aan je auto..

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn vorige 3c was ook gechipt, toen we keken voor een nieuwe 3c heb ik ook een 2.0 tdi gereden voor mij hadden heel wat mensen die ook gereden motor was lekker op temp. geloof het of niet mijn gechipte 3c trok en reed veel lekkerder en fijner dan een 2.0 tdi ;)

 

gewoon een 1.9 tdi nemen en bij een goede chipper tunen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op dit moment is de CR nog een nieuw blok, nog even wachten en dan komen de problemen daarvan ook te voor schijn

éérste problemen zijn al opgedoken - iets van roetaanslag op het inspuitstuk of zoiets - z'n bijna 600 euro kosten.

CR is nieuw voor VW, ik dacht dat Alfa al van ergens in '97 al CR gebruikte -156 2.4 JTD- en later Mercedes

 

Heb zelf een 1.9 Bluemotion van 2008 en nog geen problemen mee uitgezonderd van een 'stuurslotfout'

verbruik 5.5 gemengd en stad 6 a 6.5L

en rij tussen de 1100 tot bijna 1300km met een tank.

1x 1480km gehaald via snelweg, da's meer dan VW opgeeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal constant 1:16 ongeveer, dit is wel hele tijd 80km/h weg met af en toe rotondes tussenin.

 

Ik ga denk ik maar 16'' eronder zetten, ik wil echt een beter verbruik, 235-45-17'' is wel mooi, maar verbruikt wel..

Met een volle tank haal ik ongeveer de 1100km op dit moment,

We zitten er misschien wel aan te denken dat we deze passat misschien wegdoen volgend jaar en gewoon een 1.9tdi halen doordat die een beter verbruik hebben..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet echt passat specifiek, maar zou bij een auto met die kilometerstand speciaal letten op of de distributieriem al verwisseld is en of de koppeling lekker soepel gaat. En niet trilt (2e massa vliegwiel). Verder kijken naar onderhoudshistorie, staat van remmen etc.

Specifiek voor de 3C is roest op de achterklep maar niet elke 3C heeft daar last van.

Het tikken van de climat control komt ook vaak voor. Als je dat constateert zou ik de verkoper vragen dat te herstellen.

 

De elektronische handrem vind ik teleurstellend. Neem daarom iig 1 met auto hold.

Als er twee sleutels bijzitten is dat fijn. Een extra sleutel kost meer dan 200 euro.

 

Voor zover ik weet is het updaten van de navigatie van standaard VW behoorlijk duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Oele,

 

Had de door jou aangeprezen 3c al gezien.

Leuke wagentje, maar prijs ligt far out of reach.

Sam

Zonde, ik denk dat je daar een goede auto aan zal hebben.

Maar als het niet haalbaar is houdt het op.

Succes met zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon een goede 2.0 tdi 8 klepper , daar heb je verder geen problemen mee ( buiten de gebruikelijke passat ziektes)

1.9 is gevoelig op koppelingen en vliegwielen , en versnellingsbakken die stuk lopen ,

verder een heel goede motor en heel zuinig , helaas is het koppel aan de lage kant en voel je het echt wel moest je een aanhanger , sleurhut , of veel gewicht trekken

Link naar reactie
Delen op andere sites

gewoon een goede 2.0 tdi 8 klepper , daar heb je verder geen problemen mee ( buiten de gebruikelijke passat ziektes)

1.9 is gevoelig op koppelingen en vliegwielen , en versnellingsbakken die stuk lopen ,

verder een heel goede motor en heel zuinig , helaas is het koppel aan de lage kant en voel je het echt wel moest je een aanhanger , sleurhut , of veel gewicht trekken

 

Ik wist niet eens dat je een 2.0TDI hebt met 8 kleppen.. welke motorcode is dat dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

BGW,BHW 2,0PD 8V 136HP Passat B5GP

BMM 2,0PD 8V 140HP Golf,Jetta,A3,Leon,Althea,Octavia

BRT 2,0PD 8V 140HP Alhambra,Sharan

BVH 2,0PD 8V 136HP Alhambra,Sharan

BPW 2,0PD 8V 140HP A4,A6

BRC 2,0PD 8V 136HP A4,A6

BMP 2,0 PD 8V 140HP Passat B6

 

ik rij dus in de bmp , zalige motor , en na een chipie nog zaliger , en hij weet het 1 maal me in de steek laten= buiten :twisted:

Link naar reactie
Delen op andere sites

helaas is het koppel aan de lage kant en voel je het echt wel moest je een aanhanger , sleurhut , of veel gewicht trekken

hier ben ik het mee eens voor een 1.9 ' eigen ervaring'

 

1.9 is gevoelig op koppelingen en vliegwielen , en versnellingsbakken die stuk lopen

jaja rijden kunde ook al nie Guyke :mrgreen::wink:

Hep er geen last van en rij zef goed door (niet gechipt, anders gaan die dingen sneller stuk of vervangen)

 

mijn motorcode is BLS

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden