Ga naar inhoud
  • 0

Advies voor schokbrekers (load adjusters?)


Septunus

Vraag

Ik stuur al een tijdje met tevredenheid met mijn passat (Ja alle 2Mv en verstuivers zijn wel vervangen, en sindsdien houdt hij zich redelijk rustig, nu 286k op teller). In principe wil ik nog wel even doorsturen.

 

Eindelijk heb ik dan ook financieel armslag gehad om er "fantsoenlijke" velgen onder te plaatsen (18"). Echter bij vol geladen auto wil ie bij de grootste hebbels wat aanlopen. Daar ik ook een caravan heb wil ik zien of ik tegen redelijke kosten iets kan doen aan de ophanging. Ik meen mij te herinneren dat load adjusters de auto weer op normale niveau weet te krijgen als tie volgeladen is (wellicht tot een bepaald gewicht). Dan zou voor mij het probleem met aanlopwn opgelost zijn. Ik wil ze dan laten plaatsen door een garage.

 

Heeft een van jullie suggesties van een dergelijk onderdeel? Zijn het bepaalde/specifieke schokbrkeres of moet ik iets anders hebben hiervoor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Waarom wil je er andere schokbrekers onder? De Variant is al behoorlijk zwaar afgeveerd en gedempt en standaard al een ideale caravantrekker die een behoorlijke kogeldruk mag hebben. Problemen met de vering zitten 9 van de 10 keer in het verkeerd beladen van de caravan en niet in de vering van de trekauto.

Wanneer je schokbrekers achter versleten zijn dan kun je ze vrij goedkoop vervangen door een paar Monroe's, achterschokbrekers bij een Passat kun je zonder speciaal gereedschap op de krik in een uurtje vervangen. 2 Monroe's kosten je +/- € 250,- tot 300,- De fabrieks gemonteerde schokbrekers bij de Passat zijn met 150.000 km echt wel op, weet niet of ze bij jou al een keer vervangen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb bij mijn Passat hulpveren geplaatst omdat de wagen met 4 personen erin al met de trekhaak over de grond gaat als je over een verkeersdrempel gaat (langzaam). Ik vind de vering voor een stationwagen nogal slap en ik heb ook een kleine caravan die goed geladen toch al gauw 60 kg extra op de kogel zet.

 

Met de hulpveren komt de wagen ongeveer 1 cm hoger te staan maar hier merk je met het rijden niets van, is niet stugger geworden alleen volbeladen heb je normaal gesproken geen problemen meer.

 

Ik vind ook dat VW de stekker op een verkeerde plaats bij de trekhaak monteren, deze heb ik al een paar keer aan gort gereden, hij komt nl als eerste op de grond als je over een verkeersdrempel gaat. Ik moet hier nog eens een andere plek of beugel voor maken.

 

Ik heb de hulpveren hier; http://www.carsupport.nl/ gekocht, zijn niet duur en snel zelf eronder te zetten, ik heb dit al eens op het forum beschreven.

 

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor de adviezen.

 

De hulpveren doen denk ik precies wat ik zoek. In het geval dat de auto beladen is met baggage e/o caravan een stuk minder doorzakken/knikken als nu het geval is. Ik heb mij er intussen meer in verdiept en zit dat niet zozeer de schokbrekers het probleem zijn maar dat ik de oplossing meer in de veren moet zoeken.

 

Tevens bestaat er iets als niveau regeling, maar gezien de incidentele aard van het probleem en het kostenplaatje (mits het achteraf te plaatsen is) is dat geen optie. Ik ga verder kijken naar de hulpveren !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben bij carsupport geweest om de veren te laten monteren. dit op advies van de eigenaar daar omdat de 3c vanaf fabriek verlaagt is.

Het ziet er daar niet uit als een garage wat het eigenlijk ook niet is het is een veren fabriek met 1 brug.

Ze maken en ontwikkelen alle veren daar dus zelf speciaal voor campers, de eigenaar heeft me alles laten zien over hoe en wat.

Na een uurtje was ik klaar en kosten me destijds iets van 150 euro incl. montage.

Zeker een aanrader melding van het passat forum vondt hij ook zeer interessant :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je hebt ook iets van die oranje ballen, die kan je tussen je spiraalveren zetten en met lucht volpompen. Doel is om beladen minder te zakken. Ik heb de caravan nog niet achter de variant gehad. Ik hanteer een kogeldruk van 80 kg voor mijn burstner, rijdt ie toch het stabielste.

 

EDIT: de oranje ballen link

 

http://www.niveauplus.nl/index2.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heeft er iemand ervaring met die oranje ballen of met de kunststofringen (van bijv. http://www.niveauplus.nl/index2.php)? Hoe goed doen ze hun werk, wat is het comfort bij onbeladen toestand, etc. Ik zit nl. zelf te twijfelen tussen echte hulpveren en dit soort alternatieven.

Tevens vraag ik me af hoe je hulpveren zou moeten monteren bij een 3C. Het lijkt me dat ik de auto zou kunnen opkrikken onder de trekhaak, de onderste bouten van de schokbrekers los kan halen, de orig. veren dan loskomen en die hulpveren er tussen te zetten zijn. Of is er meer voor nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De oranje ballen kun je in onbeladen toestand er uit halen door ze leeg te laten lopen. Ik ben volgens mij op die oranje ballen via caravan forum of via caravantrekker gekomen. Kijk daar eens even of iemand er wat over verteld. I ben ook wel benieuwd hoe die ballen zijn, vanavond iig beter dan de oranje ballen van onze jongens man man man wat een wedstrijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is al een tijdje terug dat ik deze topic gestart heb. Intussen ben ik zelf voor hulpveren gegaan. Bedankt voor de suggestie. Het is achter een stuk strakker geveerd. De kleine hobbels voel je wel net wat meer. Maar wat een verademing dat de achter zijde van de auto niet meer zo deint. Caravan is nu geen enkel probleem meer. De banden (breder als normaal) lopen ook niet meer aan bij de grootste hobbels. De achterkant die in mijn beleving toch al iets lager stond als de voorkant (er ligt altijd wel iets achterin) is nu min of meer gelijk aan de voorkant nu. Er moet opgemerkt worden dat de achterzijde toch wel een cm of 1.5 hoger staat als 'tie stond. Ik heb ook een sportonderstel, maar het heeft in mijn beleving geen afbreug gedaan aan de optische aantrekkelijkheid van de auto.

 

Voor die 150 EUR (incl montage) vind ik het zeer de moeite waard. Ideaal voor een variant die af en toe caravans trekt en soms ook volgeladen wordt (met dakkoffer) voor uitstapjes. Daarnaast stuurt ie een stuk strakker. Ben bijn (bijna dan) geneigd om te zeggen dat de voorkant ook wel mag.. Maar die heeft minder extra stijfheid van veren nodig als achter..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Niet het 1 of ander, maar als je achterkant "deinde" dan zijn toch echt je schokbrekers gaar...........

 

Eens, verbaas me ook een beetje over het "wondermiddel" van de hulpveer.

 

De Passat variant heeft een toegestane kogeldruk van 85 kg met 1800 kg aan de haak, keuring rdw.... ( fabriek mag ie tot 2200 kg) dit is enorm, vergeleken met bijv een Hyunda santa Fe tractor die maar 90 kg kogeldruk heeft.

Zie de problemen zelf dan ook in slechte schokbrekers en verkeerd/ overbeladen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Eens, verbaas me ook een beetje over het "wondermiddel" van de hulpveer.

 

......Zie de problemen zelf dan ook in slechte schokbrekers en verkeerd/ overbeladen.

 

Als de auto te ver doorzakt, dan zijn de veren te slap en niet berekend op de lading. Het inzakken van de auto staat los van de staat van de dempers, die hebben geen invloed op de hoogte van de auto. Heel zwart wit gezegd zijn de schokdempers niet meer goed als de auto te veel omhoog komt na het inveren. Als de auto te ver doorzakt tijdens het inveren, dan zijn de veren niet stijf genoeg.

 

Door het monteren van de hulpveren is de achterzijde stijver geworden, waardoor de auto minder inzakt. Het gevoel zal zijn dat het rijgedrag beter is geworden, omdat het voor het plaatsen het allemaal slapjes was. In werkelijkheid is het rijgedrag verre van perfect, omdat de demper de veer niet goed ondersteunt; de veer is te stijf voor de demper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb gelezen dat die oranje ballen en die kunststofringen toch afgeraden worden, omdat dan de beweging van de auto door een kleiner deel van de veer opgevangen moet worden (en dus de kans op veerbreuk groter is bij de overgang op de rand van de extra ring of bal). Ik ga dan liever voor het zekere en heb ondertussen hulpveren laten zetten (MAD). Auto komt nauwelijks omhoog en wegligging lijkt zelfs wel iets beter te zijn geworden. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden