Ga naar inhoud
  • 0

Olie in inlaat van turbo en speling turbo.


Passat1.8Trood

Vraag

Ik heb het idee dat de passat van mij met 1.8t APU niet echt snel meer is. Gister heb ik de slang tussen het luchtfilter en de turbo losgekoppeld om de turbo te bekijken.

 

In de luchtslang naar de turbo lag een plas met olie, is dit normaal? Ook voelde ik even aan het schoepenrad van de turbo. Deze kan ik iets bewegen. Ik kan hem iets op en neer bewegen. Geen mm's ofzo maar net aan een mm. Hoort een turbo speling te hebben? Of is mijn turbo na 200.000km gewoon aan vervanging toe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik lees net op Wikipedia dat de turbo een speling heeft van 0,05 tot 0,2mm. En dat dit goed met de hand voelbaar is. Nu begin ik toch te twijfelen of te turbo echt stuk is. Volgens mij valt het dan toch wel mee. Alleen de olie kan ik niet verklaren?

 

Kan dit ook met een te hoge carterdruk te maken hebben? Gaat er een carterslang naar de inlaat van de turbo?

 

Wat ik wel bijzonder vond is dat de uitlaatslang van de turbo nagenoeg geen olie had. Het was wel iets vettig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Olie is er sowieso in het inlaatkanaal ivm drukverschil tussen inlaat en uitlaatkant en dan dicht ie minder goed af.

Speling heeft een turbinewiel altijd omhoog/omlaag, is idd erg goed voelbaar maar minimale speling.

Als er weer olie(film) rondgepompt wordt is dat weg.

 

Ik zou eens kijken of je LMM nog wel voldoende levert.

Tevens is het raadzaam je Katalysator een schop te geven als je boven de 170dkm komt, ze worden er dan echt niet beter op qua doorgang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Idd, ik zou idd zien dat je de kat vervangt voor een nieuwe (race)kat. Heb zelf vernomen met onze Octavia 1.8T dat na/bij 2ton de Kat wel op is.. omdat ik in het bezit ben van een brug hebben we een demontabele pijp/kat, dus tussen de APK-keuringen door rijden we zonder kat.

 

Bij een TDI zou ik ze normaal gesproken altijd leegmaken, ongeacht de km-stand. Je hebt bij een diesel geen last met de APK, bij een benzine wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke valt mee! Ik had verwacht dat ik alles zou moeten vernieuwen! Zijn er nog pakkingen of beugels die ik moet vernieuwen? Dan kan ik alles tegelijk bestellen.

 

De vorige eigenaar heeft mij verteld dat hij het sludgeprobleem ook heeft gehad met de passat. Toen is de carter er ook af geweest en is de zeef/pomp vervangen/gereinigd. Het schijnt allemaal toen opgelost te zijn. Maar omdat nu misschien de carterdruk te hoog is vermoed ik dat het ontluchtingssysteem niet helemal gereinigd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Klep nr 6 is het belangrijkste-deze zit meestal dicht met smurrie.

Je kan het beste alles effe demonteren en gelijk schoonmaken dan weet je zeker dat alles weer werkt.

Dit is wel een rot werk want je komt niet overal even makkelijk bij.

Dan kun je ook gelijk kijken of er nog meer vervangen moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de kleppendekselpakking, olie en filter vervangen, wat ik verder allemaal aantrof.

 

Olie zag er prima uit, geen rare vlokken en stukjes in de olie. Ik heb de oliesystem cleaner ook gebruikt.

Bougies stonder onder olie! Een ruime 2 cm. Dit heb ik natuurlijk verwijderd.

Kleppendeksel en nokkensasrukmte zagen er nog goed uit.

Het hitteschild heb ik gereinigd, hier lag ook een plas olie op.

Verder ook de carterontluchting gedemonteerd en gereinigd. Nummer 6 kon ik eerst niet vinden, uiteindelijk wel. Die zit in nummer 5 verstopt. Nummer 5 was bij mij al bijna vergaan. Kon er zo doorheen prikken. Nummer 1 heb ik gereinigd, deze was nog heel en hard. Toen ik nummer 5 van nummer 2 wilde halen brak nummer 2 in stukken. Deze had duidelijk zijn beste tijd gehad. Dus maandag weer verder met dat deel.

Alle slangen bij de turbo verwijderd en gereinigd. Dat viel uiteindelijk wel mee qua vervuiling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Olie is er sowieso in het inlaatkanaal ivm drukverschil tussen inlaat en uitlaatkant en dan dicht ie minder goed af.

Speling heeft een turbinewiel altijd omhoog/omlaag, is idd erg goed voelbaar maar minimale speling.

Als er weer olie(film) rondgepompt wordt is dat weg.

 

Ik zou eens kijken of je LMM nog wel voldoende levert.

Tevens is het raadzaam je Katalysator een schop te geven als je boven de 170dkm komt, ze worden er dan echt niet beter op qua doorgang.

 

is het ook mogelijk in bezine gevallen voor keuring een kat bv half de auto te zetten, en met keuring er tussen en na keuring weg ermee en buisje terug zetten?

Ik bedoel bv niet op normale plaats maar ergens waar makkelijker werk ruimte is, of moet kat op eigen plek te zitten.

 

Ik moet de kat ook nog empty, maar kom er slecht bij met de tiptroic die ligt er pontieviekaal voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de passat afgemonteerd, hij rijdt weer prima.

 

Ik had zaterdag ook gelijk de turbodrukmeter gemonteerd. Vandaag eerst de motor even warmgereden en vervolgens een paar stukken volgas opgetrokken. Turbodruk bleef bij alle keren hangen op 0,45 bar. Blok heeft nu 200888 gelopen. Is dit een acceptabele waarde?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden