Ga naar inhoud
  • 0

impact Climatronic op verbruik


Stievy1234

Vraag

Beste forumcollega's,

 

heb mijn passat 3bg gekocht onder andere omdat mijn bestelwagen als daily ride wat te duur werd ivm verbruik

had de passat gekocht en direkt richting frankrijk vertrokken. op de terugweg verbruik berekend en kwam op 6.8l/100km

wat ik wel veel vond (140km/uur...daarmee bleek achteraf)

 

nu het weer wat beter is en op aanraden van kennis heb ik eens de verbruik berekend met en zonder aanzetten climatronic

met climatronic : +/- 6.3l/100km

zonder climatronic : +/- 5.6l/100km

 

is dit normaal dat een climatronic zoveel verbruikt? airco heeft trouwens nooit opgestaan en rijstijl zelfde

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ook het verbruik met airco en 140 km per uur is goed.

Wil je met een PD motor zuiniger rijden, zul je niet harder dan 110 moet gaan. Zodra je meer dan 2500 toeren draait gaat het verbruik omhoog.

En nogmaals als je zuinig wilt rijden moet je niet 140 rijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ook het verbruik met airco en 140 km per uur is goed.

Wil je met een PD motor zuiniger rijden, zul je niet harder dan 110 moet gaan. Zodra je meer dan 2500 toeren draait gaat het verbruik omhoog.

En nogmaals als je zuinig wilt rijden moet je niet 140 rijden.

 

Met mijn 2.0 tdi PD, zit ik met 140 in de 6e versnelling net niet tegen de 2500toeren aan, als ik het me nog goed herrinner, met 126 CC aan op snelweg doe ik 1:18, dit is met Econ aan op de climatronic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En nogmaals als je zuinig wilt rijden moet je niet 140 rijden.

 

 

ik wou zuiniger rijden dan mijn bestelwagen, als ik echt zuinig wil rijden had ik beter een polo of golf gekocht...

maar als ik kan let ik er wel op

 

toch vreemd dat een clima zoveel effect heeft op het verbruik, is dit bij een manuele ook zo?

 

mijn bestelwagen (ducato klein model 2008) verbuikt tegen 110 per uur zo'n 9 l/100km, vanaf 120 gaat dit heel erg de hoogte in

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vind mijn Passat reuze zuinig in verbruik. In de stad zit ik gemiddeld rond de 1 op 15 en op de snelweg met 125km CC zit ik gemiddeld rond de 1 op 19. Ik heb originele stalen wielen eronder. Ik heb het zelf nog niet vergeleken met en zonder airco.

 

 

Als ik mijn Passat met mijn hobby auto vergelijk is hij enorm zuinig. Mijn 500sel (oldtimer) verbruikt op benzine 1 op 5 gemiddeld en op gas ongeveer 1 op 4 :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het was zelfs zo dat bij onze vorige auto (vw bora 1.9tdi) de motor wel is afsloeg bij het wegtrekken, omdat de airco behoorlijk veel kracht wegnam, in straatjes was het zelfs zo dat je niet in ze 2e versnelling links of rechtaf kon gaan en dat die dan al afsloeg.. maar dat kwam waarschijnlijk doordat ik niet genoeg gas gaf :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik rijd weliswaar geen diesel maar ook bij mijn tweeliter benzine stijgt het verbruik met zeker 10% als de climatronic/airco aanstaat. Omdat ik toch redelijk bewust met het verbruik bezig ben, gebruik ik de climatronic zéér beperkt.

 

Misschien een beetje topic-kaping, maar is dat niet erg slecht voor je Clima? Ik heb hem zelf eigenlijk altijd op Auto staan op 22 graden (ja, ik ben een koukleum :mrgreen: ). Ik hoor wel eens dat je dan rare dingen en dure reparaties kan krijgen? Ter info, dit is mijn eerste auto met Clima, dus ik ben nog blanco en hou daarom het instructieboekje maar aan totdat iemand van hier het beter weet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Climatronic krijgt het noodzakelijk onderhoud. Vorig jaar heb ik een uitgebreide beurt laten geven aan de Climatronic, en als ik de (gecertificeerde) onderhoudsmonteur mag geloven was hij in prima staat. Het is natuurlijk niet zo dat ik hem helemaal nooit aan heb staan, maar áls ie aanstaat wel zo kort mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm, dat klinkt op zich wel positief. Vooralsnog werkt mijn Clima als een malle. Vrijwel direct koude lucht, dus ik laat voor de zomer nog even een check doen.

 

Ik heb besloten om hem voorlopig op de heenweg naar 't werk uit te zetten en de eco stand aan te zetten (dan hoeft ie toch alleen maar te verwarmen) en op de terug weg afhankelijk van het weer aan te zetten. Ben wel redelijk benieuwd of dit nog scheelt in verbruik. Tnx iig :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Met de nieuwe koude mediums kan het zelfs zijn dat verbruik nog hoger uitkomt. Willen ze het verder naar beneden brengen zal de aandrijving van de compressor van de motor af moeten. Voor een Amerikaans vrachtwagen merk eens een test gedaan met een geheel op de accu aangedreven airco die rond de 5kw aan koeling zat. Verbruik was nog geen 2% plus dat de airco ook aan kan bij een stop. nadeel prijs is 10 voudige...

 

Maar airco verbruik is beetje auto afhankelijk zit ergens tussen de 5 en 10%

Nieuwe compressoren hebben een regeling die de slag regelt.

daardoor gaat het verbruik ook naar beneden.

Maar er zijn op dit forum heren die dit nog beter kunnen uitleggen.

Auto airco's zo als in de passat is niet helemaal mijn ding..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hou hem gewoon constant op econ dan.. en in de zomer doe je af en toe de climatronic op Auto, zo doe ik het tenminste.. op deze manier heb je ook een beter verbruik ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden