Ga naar inhoud
  • 0

forse afwijking kilometerteller


Robl

Vraag

Vandaag een ritje met de 3C gehad.

Omdat het relatief onbekend terrein was de navigatie aangezet.

Merk ik dat als ik volgens de GPS van mijn navigatie 120 rij, de kilometerteller 130 aangeeft.

De analoge en digitale kilometerteller geven dezelfde snelheid aan.

Bij het rijden van 80km/h op de GPS geeft de kilometerteller ongeveer 8km/h lager aan

 

Heb voor de zekerheid mijn bandenmaat gecontroleerd, dit is toch echt de goeie: 205/55/16

De theoretische afwijking in de snelheid zou met deze band 0,4% bedragen..................

 

Ik vind dit een behoorlijke afwijking. Was benieuwd of meer mensen deze ervaring hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Bij mijn 3C laat die met 126 op teller, op Tomtom, 120 of 121 zien. Ik heb 235-45-17 eronder, ik hoorde dat bandenmaat ook verschil daarin maakte, weet niet echt of het klopt maarja..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In het boekje en op de sticker in koffer staat:

code HD8 = tires 205/55 R 16 91H

 

Mijn conclusie is dat ik gewoon met de goeie maat banden rijd

 

@Özgür

Met jouw bandenmaat lijkt de grote afwijking enigszins verklaarbaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijne heeft geen grote afwijking? of wel :mrgreen:

 

Maar standaard zit er 215-55-16 onder een Passat 3C voor zover ik weet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zover ik weet hoort om de 3C idd 215/55 R16 te liggen

 

205/55/16 tov 215/55/16 heeft een afwijking van ruim 1,7% Dat verklaard dus het grote verschil.

 

1.7 % van 120 km/uur, dan spreek je over 2 km/uur verschil... Daarin zal 't 'm dus niet alleen gaan zitten.

Overigens staat op mijn gelijkvormigheidsattest van de auto ook 205/55/16 als normale bandenmaat opgegeven :?:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijne heeft geen grote afwijking? of wel :mrgreen:

 

Maar standaard zit er 215-55-16 onder een Passat 3C voor zover ik weet..

Je blijft eigenwijs he :P

 

Wat staat er dan op jouw sticker (voorin onderhoudsboekje of naast de reserve band) :?:8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijne heeft geen grote afwijking? of wel :mrgreen:

 

Maar standaard zit er 215-55-16 onder een Passat 3C voor zover ik weet..

Je blijft eigenwijs he :P

 

Wat staat er dan op jouw sticker (voorin onderhoudsboekje of naast de reserve band) :?:8-)

 

Nietes! ik ben helemaal niet eigenwijs :mrgreen: , ik wil er graag na kijken voor jouw, maar de auto staat tot morgen middag in de garage. ik kijk er anders morgen wel naar. Maar ik blijf toch denken dat het 215 is en niet 205, 205 deden ze op een golf 4 / bora enz. en aangezien de 3C velen malen groter is, hoewel 205 en 215 niet zo'n heel groot verschil heeft, denk ik toch dat het 215 is, ookal noem je me eigenwijs :lol:

 

Alle rubbers bij de draagarmen worden vervangen doordat ze zo erg piepten en kraakten, insmeren hielp niet..

 

Bij mijn 3C is er geen reserve band geleverd.. zit een klein compressortje en zo'n tube bij die je tijdelijk naar een bandenzaak kan brengen.. dus moest ma zelf 1 velg uit Duitsland halen en een ouwe band die we pas deraf hebben gehaald, gaan we als reserve gebruiken, zit nog in ieder geval aan 3 a 4mm profiel erop..

 

Hoezo heb ik veel km verschil dan met mijn 235-45-17 volgens jou (Robl)? 126 op teller en 121 op Tomtom vind ik netjes hoor ;):D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat betekent dat ik structureel te langzaam rij.

 

Ben door de onjuiste snelheidsaanduiding 1 van de mensen waar ik mij zelf ontzettend aan erger omdat ze ruim beneden de maximumsnelheid rijden :embarassed:

 

Straks praten ze nog in het dorp over me als "die man die niet durft te rijden" :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat betekent dat ik structureel te langzaam rij.

 

Ben door de onjuiste snelheidsaanduiding 1 van de mensen waar ik mij zelf ontzettend aan erger omdat ze ruim beneden de maximumsnelheid rijden :embarassed:

 

Straks praten ze nog in het dorp over me als "die man die niet durft te rijden" :lol:

 

Hahaa, achja, ik erger me er niet aan als er mensen voor me 70 gaan in plaats van 80 buiten de bebouwde kom zeg maar.. ik doe lekker rustig aan, nooit haast :mrgreen: , dat betekent niet dat ik ''die man die niet durf te rijden'' ben :lol:

 

mja het is wel idd slimmer om een bandje breder te halen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet bijna zeker dat het niet aan de bandenmaat ligt... Want ik heb een app op mijn iPhone dat ook via de GPS mn snelheid meet.. Als ik 85 rij, laat hij 83 zien.. Bij 140 133..

Ik zal donderdag weer eens meten voor de zekerheid.. En nog een app downloaden voor de zekerheid..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat mijne verschil van 2/3km/h heeft bij 80 vind ik al erg netjes! :mrgreen:

Onze vorige auto (Bora) liet op teller bijna 90 zien en reed toen 80 op Tomtom :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
je mag aannemen dat 10% nog als normaal wordt aanzien...

 

En ja, 205/16 is standaard met stalen velg , 215/16 met alu velgen.

 

grtz, dre

 

Dit klopt vast en zeker :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
je mag aannemen dat 10% nog als normaal wordt aanzien...

 

En ja, 205/16 is standaard met stalen velg , 215/16 met alu velgen.

 

grtz, dre

 

Dat zou idd een verklaring kunnen zijn, de alu velgen op mijn auto zijn aftermarket gevalletjes, al te waarschijnlijk zal hij af fabriek gewoon stalen velgen gehad hebben, en is het daarmee te verklaren dat er 205 op 't gelijkvormigheidsattest staat bij mij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op mijn gelijkvormigheidsattest staat echt alleen die maat hoor... Nu goed, op de keuring rekenen ze het afwijkend percentage toch wel uit, als je ander maat wielen/banden steekt. Val je buiten de zoveel procent marge, afkeur

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op je duits certificaat staan toch alle maten die je mag voeren? 205/55/16 t/m 235/40/18...

 

grtz, dre

 

Dus buitenom die maten en je bent in Duitsland en de politie controleert je banden, krijg je een boete toch? dat vertelde familielid van me uit Duitsland, je mag daar niet zomaar banden onderdoen die buiten de norm vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Op de keuring rekenen ze niet... ze kijken alleen dat je een binnen de tolerantie vallende maat zitten hebt. Ik heb m'n keuring voor ingebruikname gedaan met 205/16, nu met 225/40/18 geweest... enige opmerking die ik gekregen heb : "Die &*$%§ banden zijn zó laag dat ik het niet kan zien van uit de put..." :lol:

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op de keuring rekenen ze niet... ze kijken alleen dat je een binnen de tolerantie vallende maat zitten hebt. Ik heb m'n keuring voor ingebruikname gedaan met 205/16, nu met 225/40/18 geweest... enige opmerking die ik gekregen heb : "Die &*$%§ banden zijn zó laag dat ik het niet kan zien van uit de put..." :lol:

 

grtz, dre

 

Dunno welk keuringsstation gij zo gewoonlijk gaat, maar ik heb het met mijne volvo voorgehad dat 't rekentoestel werd bovengehaald... En ik kon gaan shoppen voor vier nieuwe banden :!:

 

Vraag maar aan guyke of appi, die zullen u dat verhaal ook wel kunnen bevestigen (in zoverre dat ze nog niet TE zeer aan 't dementeren zijn bij de gedachte aan dieje volvo :roll: ¨)

 

Ik was toen in alken gegaan... kennelijk loopt er altijd wel vanalles mis als ik in alken kom :bash:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden