Ga naar inhoud
  • 0

Defecte trailermodule Jaeger 13 polige trekhaak 3C


Willem nunspeet

Vraag

Ik heb vorig jaar een paar maal problemen gehad met de verlichting van de trekhaak waarvoor ik geen duidelijke oorzaak kon vinden, het canbus systeem maakt doormeten erg lastig en ook het vervangen van de contactdoos leverde geen resultaat op.

 

- Concrete storing was dat de richtingaanwijzer en achterlicht links het niet deden.

Het hele spul zat er net 2 jaar op dus de garantie was verlopen, uiteindelijk heb ik maar een compleet nieuwe kabelboom met trailermodule gehaald bij Brezan voor 166 euro, een losse trailermodule had 3 weken levertijd en kostte alleen al 116 euro.

Heb gevraagd of bij kapotte trailermodule de kabelboom terug kon maar het schijnt dat Thule, waar Brezan het van betrekt, geopende dozen niet meer terugneemt.

 

Ben begonnen om de trailermodule te vervangen, bekleding los gehaald,(het meeste werk) en nieuwe module erin geprikt, snel effe de Twinny load eraan gehangen en.........alles werkte weer perfect.

 

Heb de module opengemaakt en er zat een wat vochtige plek op de printplaat zoals op de foto te zien is, lijkt wel of er een transistor o.i.d. heeft gelekt.

Made in Slowakije, waarschijnlijk dezelfde fabriek waar de printplaten van de VAG stuurslot-modules worden gemaakt :wink:

Dit is alweer een paar maanden geleden en ik had nog geen tijd om dit te vermelden maar omdat de caravantijd weer begint, heeft iemand hier wellicht nog iets aan. Begreep vanuit trekhaak.nl en Brezan dat Jaeger vrijwel alle claims afwijst.

Ben je uiteindelijk toch weer 166 euro kwijt voor zo'n stukje slechte elektronica.

 

post-10228-1423826951,9138_thumb.jpg

post-10228-1423826952,5388_thumb.jpg

post-10228-1423826952,6481_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Bedankt voor je terugkoppeling kan altijd handig zijn voor anderen... De (inklapbare) trekhaak van mijn 3C had een westfalia electra set en stuurapparaat, bij welke haak hoort deze?

 

Deze wordt geleverd door trekhaak.nl bij de Belgische GDW trekhaak. Welke trekhaak maakt niet uit, er zit een Jaeger kabelboom + trailermodule bij of een Multicon set. Je kunt best zelf een trekhaak maken maar voor de elektronica ben je op bijv Jaeger aangewezen, die is marktleider en dat merk je aan de belachelijke prijzen, kabelboom + module is duurder dan de trekhaak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb met een Westfalia trekhaak (neem aan ook kabelboom) een soort gelijk probleem.

In dashboard wordt melding defect lampje richtingaanwijzer rechts (op caravan/aanhanger) gegeven. Kan hier ook nog niets vinden.

Maar lijkt op een los kontakt., omdat dit bij zowel een caravan als aanhanger, soms wel en soms geen defect melding geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb met een Westfalia trekhaak (neem aan ook kabelboom) een soort gelijk probleem.

In dashboard wordt melding defect lampje richtingaanwijzer rechts (op caravan/aanhanger) gegeven. Kan hier ook nog niets vinden.

Maar lijkt op een los kontakt., omdat dit bij zowel een caravan als aanhanger, soms wel en soms geen defect melding geeft.

 

Het is een gecompliceerd systeem, had vorig jaar juli een tijdje storing op de parkeersensoren wanneer ik de caravan aan had gekoppeld en geen prik op de contactdoos. Ben van ellende, kon het niet vinden, op zondagochtend toch maar naar de camping in Limburg gereden, had maar 2 afslagen op de snelweg :( Tot mijn grote verbazing zag ik in de Roertunnel bij Roermond in de spiegel dat de contourverlichting weer brandde! Alles deed het weer, dit kon alleen maar door de lichtsensor op de voorruit worden veroorzaakt en die voelde behoorlijk warm aan. Heb toen 3 maanden geen problemen meer gehad tot oktober toen de raw links en het achterlicht op de aanhanger het niet meer deden, toen was de oorzaak de trailermodule. Vanochtend heb ik mijn caravan weer opgehaald uit de stalling en alles brandde weer fantastisch.

 

Wat nu de oorzaak is geweest van wat blijft een raadsel, ik weet wel na 3 jaar Passat 3 C rijden dat je je niet moet verbazen over de meest bizarre mankementen in de elektronica. Dat de trailermodule kaduuk is was voor mij duidelijk maar of dit nu is veroorzaakt door de slechte kwaliteit van de printplaat of de aansturing door de ECU van de Passat blijft een grote vraag voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb precies hetzelfde probleem.

Ik had toen ik de auto vorig jaar net had ook al een keer problemen met de verlichting van de aanhanger.

Aangezien ik deze geleend had en dit niet meer de nieuwste was dacht het zal de aanhanger wel zijn.

 

Aangezien ik het laatst met een goed onderhouden aanhanger ook weer had en ik vorige week een nieuwe thule fietsendrager heb gekocht en hier dus hetzelfde probleem weer opduikt, rechter achterlicht en kenteken verlichting werkt en de rest niet.

Zal morgen eens de bekleding eraf halen en dan een nieuwe module bestellen. Bedankt voor het aangeven van het mogeljke probleem :mrgreen: . Scheelt mij waarschijnlijk weer wat zoekwerk :mrgreen:

Grtz Jerry

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag er hier ook achtergekomen dat mijn module stuk is!!

3 weken geleden ook een aanhanger erachter die ik de schuld gaf van slecht onderhoud ivm niet werkende lampen :embarassed:

Vorige week onze eigen aanhanger erachter gehangen waarvan ik weet dat alles goed werkt en toch hetzelfde probleem :shock:

 

Vandaag op onderzoek geweest en komen inderdaad bij deze module (van ECS Electronics) terecht.

Module even opengemaakt en wat blijkt. Er zit een behoorlijke brandvlek op de printplaat tpv 1 van de IC's !!

Deze heeft dus duidelijk de geest gegeven lijkt mij.

Meteen maar even navraag gedaan bij de automaterialenzaak op de hoek. Maandag gaan zij kijken wat zo'n module moet gaan kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden