Asprojo Geplaatst 24 maart, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 24 maart, 2012 Wie kan mij vertellen welke motor olie het beste is om de slijtage van de nokkenassen te verminderen van 2.5 tdi AFB motorcode bouwjaar 2000. Welke merken en viscositeit. Er zijn zoveel soorten olie die voldoen aan de VW norm 50500. zelfs 15W40 heeft de norm van VW 50500 heb echter de indruk dat die te dik is en daardoor de nokkenasssen te weinig olie krijgen. Heb er tot nu toe in de winter 10w30 ingedaan en in de zomer 10w40. de een van het merk castrol de ander van texaco. Welke deskundige kan mij helpen. MVG. Jo Krebbers. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Fai Geplaatst 24 maart, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 24 maart, 2012 5w-30 voor een TDI Intervallen : Ververs 15000 km / 12 maanden Inhoud: Smeermiddel inhoud 6,5 liter Castrol EDGE 5W-30 Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40 Castrol Magnatec 5W-30 A3/B4 Castrol Magnatec 5W-40 C3 Castrol Magnatec Diesel 5W-40 DPF maar je kan ook ander merken kopen 15w-40 is veel te dik niet goed voor je blok Gr Fai Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 24 maart, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 24 maart, 2012 Ik doe er Eurol 5W40 Turbo-DI olie in, elke 15dkm, en af en toe bij een volle tank brandstof ca 100ml 2takt olie. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Asprojo Geplaatst 25 maart, 2012 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 25 maart, 2012 Ik woon in Griekenland het is hier in de zomer wel eens boven de 40 graden is 5 dan niet te dun? MVG.Jo Krebbers. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Nitro68 Geplaatst 25 maart, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 25 maart, 2012 VW norm gewoon aanhouden, en die nokkenas slijtage is onontkoombaar door een productie fout van de nokkenassen van de 2.5TDi motoren. Ergens in 2003 is het systeem met slepers vervangen roor rollers. De "oliedikte" is meer een gevoel van jou dan dat het werkelijk "dik" is, die olie komt daar echt wel terecht. Te "dunne" olie kan ook funest zijn voor je motor doordat de oliefilm makkelijker "breekt" http://wiki.tdiclub.nl/Olie Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Asprojo Geplaatst 25 maart, 2012 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 25 maart, 2012 Heeft het nog zin om de een of andere toevoeging te gebruiken? B.V Wynn,s of slick 50 met teflon er in. MVG. Jo Krebbers. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Nitro68 Geplaatst 25 maart, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 25 maart, 2012 Nauwlijks denk ik, de nokkeassen van die motoren zijn niet zo slijtvast als ze horen te zijn. Sparen helpt wel, kan je er nieuwe in laten plaatsen als deze het opgeven. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 IHC966 Geplaatst 25 maart, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 25 maart, 2012 Rolf, heb de link eens doorgelezen. Dus als ik het een beetje goed lees dan is een minerale olie tegenwoordig net zo goed, misschien wel beter dan een syntheet. Bestaat er ook zo'n link voor de 2.8 V6 benzine motoren. Rij zelf maar 6000 tot 7000 km per jaar. De laatste tijd zit er Castrol Magnatec 5W40 in, wordt een beetje duur om die elk jaar te vervangen met zo weinig km. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Nitro68 Geplaatst 26 maart, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 26 maart, 2012 Elke motor van het VAG concern heeft een voorgeschreven smeermiddel nodig. Daar zijn die VW normen voor, in die VW norm staat gespecificeerd aan welke eigenschappen de olie moet voldoen. Olie fabrikanten produceren deze olieen naar deze specificaties. Of deze mineraal, half synteet of vol synteet is dat komt voort uit deze specificaties. Als er mineraal of half synteet voorgeschreven staat en je gebruikt een vol synteet, die is duurder dus zal wel beter zijn, loop je de kans dat je na langdurig gebruik motorschade oploopt door verkeerde olie. Motoren zijn ontworpen met een bijpassende olie specificatie, dat heeft te maken met onder andere de toegepaste toleranties in het mechaniek en/of variable onderhouds intervallen, etc. Een oudere motor kun je dus inwendig slopen door er dure vol synteet in te gooien! In jouw geval: Sla je instructie boekje er eens op na, daar staat je olie in gespecificeert. Het is helemaal niet verkeerd om ondanks de lage km's eens per jaar nieuwe olie en een filter toe te passen, kost minder dan een tank benzine............. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 IHC966 Geplaatst 26 maart, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 26 maart, 2012 Daar staat ook in dat er een 501.01 olie in mag. Volgens mij is dat een minerale olie. en anders VW norm 502.00 of 505.00 en dat is en synthetische olie. Weet ook niet of het handig is om te veranderen van een syntheet naar een minerale. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Isard Geplaatst 19 april, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 19 april, 2012 Ik heb er wel altijd additief bij gestopt (A6 2.5TDI met AFB). En tot over de 3 ton met de originele nokkenassen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Asprojo Geplaatst 1 mei, 2012 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 1 mei, 2012 Wat voor Additief heb je toegevoegd in de motor? MVG. Jo Krebbers. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 1 mei, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 1 mei, 2012 Ik begin eerdaags als ik de nieuwe riem+thermostaat en kleine beurt gedaan heb met een test/product van optimotor. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Isard Geplaatst 1 mei, 2012 Rapporteer Share Geplaatst 1 mei, 2012 Ik heb er volgens mij Wynn in gegooid. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
Asprojo
Wie kan mij vertellen welke motor olie het beste is om de slijtage
van de nokkenassen te verminderen van 2.5 tdi AFB motorcode bouwjaar 2000.
Welke merken en viscositeit.
Er zijn zoveel soorten olie die voldoen aan de VW norm 50500.
zelfs 15W40 heeft de norm van VW 50500 heb echter de indruk dat die te dik is en daardoor de nokkenasssen te weinig
olie krijgen.
Heb er tot nu toe in de winter 10w30 ingedaan en in de zomer 10w40.
de een van het merk castrol de ander van texaco.
Welke deskundige kan mij helpen.
MVG. Jo Krebbers.
Link naar reactie
Delen op andere sites
13 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten