Ga naar inhoud
  • 0

Smering nokkenassen 2.5 TDI.


Asprojo

Vraag

Wie kan mij vertellen welke motor olie het beste is om de slijtage

van de nokkenassen te verminderen van 2.5 tdi AFB motorcode bouwjaar 2000.

Welke merken en viscositeit.

Er zijn zoveel soorten olie die voldoen aan de VW norm 50500.

zelfs 15W40 heeft de norm van VW 50500 heb echter de indruk dat die te dik is en daardoor de nokkenasssen te weinig

olie krijgen.

Heb er tot nu toe in de winter 10w30 ingedaan en in de zomer 10w40.

de een van het merk castrol de ander van texaco.

Welke deskundige kan mij helpen.

 

MVG. Jo Krebbers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

5w-30 voor een TDI

 

Intervallen : Ververs 15000 km / 12 maanden

Inhoud: Smeermiddel inhoud 6,5 liter

 

 

Castrol EDGE 5W-30

Castrol EDGE Turbo Diesel 5W-40

Castrol Magnatec 5W-30 A3/B4

Castrol Magnatec 5W-40 C3

Castrol Magnatec Diesel 5W-40 DPF

 

maar je kan ook ander merken kopen :?:

 

15w-40 is veel te dik niet goed voor je blok

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

VW norm gewoon aanhouden, en die nokkenas slijtage is onontkoombaar door een productie fout van de nokkenassen van de 2.5TDi motoren. Ergens in 2003 is het systeem met slepers vervangen roor rollers.

De "oliedikte" is meer een gevoel van jou dan dat het werkelijk "dik" is, die olie komt daar echt wel terecht.

Te "dunne" olie kan ook funest zijn voor je motor doordat de oliefilm makkelijker "breekt"

 

http://wiki.tdiclub.nl/Olie

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Rolf, heb de link eens doorgelezen. Dus als ik het een beetje goed lees dan is een minerale olie tegenwoordig net zo goed, misschien wel beter dan een syntheet. Bestaat er ook zo'n link voor de 2.8 V6 benzine motoren. Rij zelf maar 6000 tot 7000 km per jaar. De laatste tijd zit er Castrol Magnatec 5W40 in, wordt een beetje duur om die elk jaar te vervangen met zo weinig km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Elke motor van het VAG concern heeft een voorgeschreven smeermiddel nodig.

Daar zijn die VW normen voor, in die VW norm staat gespecificeerd aan welke eigenschappen de olie moet voldoen.

Olie fabrikanten produceren deze olieen naar deze specificaties.

 

Of deze mineraal, half synteet of vol synteet is dat komt voort uit deze specificaties.

Als er mineraal of half synteet voorgeschreven staat en je gebruikt een vol synteet, die is duurder dus zal wel beter zijn, loop je de kans dat je na langdurig gebruik motorschade oploopt door verkeerde olie.

Motoren zijn ontworpen met een bijpassende olie specificatie, dat heeft te maken met onder andere de toegepaste toleranties in het mechaniek en/of variable onderhouds intervallen, etc.

Een oudere motor kun je dus inwendig slopen door er dure vol synteet in te gooien!

 

In jouw geval: Sla je instructie boekje er eens op na, daar staat je olie in gespecificeert.

Het is helemaal niet verkeerd om ondanks de lage km's eens per jaar nieuwe olie en een filter toe te passen, kost minder dan een tank benzine............. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar staat ook in dat er een 501.01 olie in mag. Volgens mij is dat een minerale olie. en anders VW norm 502.00 of 505.00 en dat is en synthetische olie.

Weet ook niet of het handig is om te veranderen van een syntheet naar een minerale.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden