Ga naar inhoud

koppeling versleten op 122.000 km/is dit normaal


peedan

Aanbevolen berichten

Hallo

 

Heb een jaar geleden een passat 2007 aangeschaft bij een VW merken garage, had toen 72.000 km op de teller

Is vandaag binnen voor onderhoud ( 122.000 km ) en garage belt me net dat de koppeling bijna versleten is

zijn blijkbaar grote kosten

 

wat ik me altijd heb afgevraagd is of de 72.000 km bij aankoop ook de werkelijke KM zouden geweest zijn?

Is het realistisch dat een koppeling op 122.000 km versleten is of is hiermee duidelijk dat er met km stand gefoefeld is

( in dat geval zoek me andere garage )

 

thx

 

Joris

Link naar reactie
Delen op andere sites

ECU kan je uitlezen op km stand, dit werkt onafhankelijk van het dashboard.

Kan gewoon met VagCom.

 

Je weet natuurlijk niet hoe er 72000km mee gereden is.............veel met zware aanhanger of een bestuurder die niet rijden kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

twas een vervang wagen van de desbeteffende garage.....

ik zou dan denken dat men met dat soort wagen geen risico's loopt op "teruggedraaide km's" net omwille van het feit dat velen die auto "kennen"

 

veel verschillende bestuurders dus=> zou misschien wel een verklaring kunnen zijn voor snelle slijtage

 

ik begrijp dus dat het wel KAN dat die slijtage zo snel optreed ? (ik wil zeker ook de garagehouden niet zomaar "verdenken", toch wil ik ook niet te goedgelovig zijn)

 

dank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of de koppeling zo snel slijt hangt met name af van de rijstijl en omstandigheden. Met zware aanhanger/caravan veel files/stadsverkeer zorgt voor veel meer slijtage tov snelwegkilometers. Op zich kan het dus best dat de koppeling versleten is bij deze km-stand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

waar kan je "laten kijken " naar de KM stand?

(ik woon in Belgie, maaar wil dat eventueel wel uitzoeken )

 

ik dacht altijd dat dat echt gewist kan worden

 

Km stand kan je uitlezen met VagCom, mischien iemand in de buurt die dat heeft.

Kijk even in de VagCom afdeling, is een topic wie en waar leden met VagCom te vinden zijn.

 

km stand in de ECU kun je niet wissen, of je moet de ECU gaan vervangen, dan strookt de ECU stand en de dashboard stand niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar baseert de garage de slijtage op? Op de stand van het koppelingspedaal? Ze kunnen dat normaal niet zien als ze de bak niet demonteren. Misschien een makkelijke manier om geld te verdienen? Zon versleten koppeling kun je het wel op aan laten komen.. of ze het nu doen, of over 10dkm.. daar wordt de prijs van het vervangen niet anders van.

 

Veel kan er ook niet misgaan, hooguit dat je over een tijdje een slippende koppeling krijgt.. en dan is het vroeg genoeg om naar de garage te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Maar als je koppeling versleten is merk je toch zelf ook, daar heb je geen garage voor nodig, maar er komen hier blijkbaar telkens meer en meer van deze berichten te voorschijn van mensen die afgezet worden door garages :?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ga eens langs bij mike in kortrijk , die zal je wel zeggen na een ritje met je wagen als de koppeling slipt of niet

niks laten vervangen als ge geen gerammel of gepiep hoort

en als ge den auto nog vlot in elke versnelling krijgt en er slipt niks door bij het lossen van de koppeling dan is er niks loos

ja dat de garage u in uwe porte monee wilt zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Peedan, heb je zelf gemerkt dat je gas gaf en de wagen niet meteen reageerde? Of pakt je koppeling eerst bijna niet en dan meteen. Zo niet is er niets met je koppeling aan de hand, zet hem op de handrem en in zijn een en laat je koppeling opkomen wel een beetje gas geven, als je de remmen hoort werken en de motor terugzakt pakt je koppeling gewoon, als je motor plotseling hoger in toeren gaat en je niet meer voelt dat hij naar voren wil heb je een koppelingsprobleem, als je koppeling niet vanaf het begin langzaam de auto naar voren doet rollen maar meer het aan uit gevoel geeft bij koppelen, is er vaak een probleem met je drukgroep, vaak het diafragma gedeelte. Dus ik vind het knap dat een garage een versleten koppeling kan "zien". Een slippende koppeling merk je echt wel als je pittig wilt optrekken bij het stoplicht, of het schakelen rottig gaat. Over de KM-stand kan je niets zeggen, maar 72.000 voor een leenauto binnen 4 jaar, vind ik wel veel.

P.S. het handrem verhaal niet doen op 50cm afstand van een betonnen muur!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden