Ga naar inhoud
  • 0

(hoge)oliedruk 2.0tdi 16V BKP


Ozzy

Vraag

Toen we onze passat 3c kochten had me vader de olie nagekeken en me vader zag al gelijk dat het veel meer druk had dan bij onze vorige auto (vw bora 1.9 tdi 90pk), we vroegen aan de eigenaar/verkoper waarom dit nou zo was, hij vertelde dat dit normaal was bij deze 2.0 tdi's, het kwam volgens hem doordat dit blok veel krachtiger is dus ook veel meer oliedruk heeft.

 

Klopt dit of kan er ergens iets mee mis zijn?

 

Alvast bedankt,

 

Özgür.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Niet om je bang te maken... Maar zoek eens op BKP, pompverstuiver, tandempomp... Of dit daarmee te maken kan hebben weet ik niet, maar ben je iig op de hoogte... :wink:

 

dankje :D Ik zal morgen erna gaan kijken, ik ga zo slapen ben moe ZzZzZ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nja niet zou ik nu moeten zeggen, maar toen we naar de motor keken was de auto nog niet helemaal warm gedraaid, toen me vader rustig het dopje open draaide (terwijl de motor liep) voelde je al gelijk dat het druk veel hoger was dan van onze vorige auto (bora 1.9tdi)

 

Of er nou iets mis is weet ik ook niet precies, ben benieuwd of dit wel normaal is.

 

Morgen (vrijdag) gaat de auto naar de garage anders laten we de oliedruk daar wel meten en kijken of dat normaal is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik trek meestal het olie pijlstok er uit bij warme motor. Als die dan te erg daar langs walmt of puft dan maak ik me pas zorgen. Vaak (lees niet altijd) ontsnapt er dan veel lucht langs de zuigerveren/compressie veren wat op slijtage duid. Nu komt het verhaal "vaak". Kan ook zijn in zo'n geval dat je carterventilatie verstopt zit. Of een combi van deze 2.

 

Je kan ook beter de verhalen over de probleem motor (bkp) niet lezen voor je naar bed gaat, dan slaap je niet meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik trek meestal het olie pijlstok er uit bij warme motor. Als die dan te erg daar langs walmt of puft dan maak ik me pas zorgen. Vaak (lees niet altijd) ontsnapt er dan veel lucht langs de zuigerveren/compressie veren wat op slijtage duid. Nu komt het verhaal "vaak". Kan ook zijn in zo'n geval dat je carterventilatie verstopt zit. Of een combi van deze 2.

 

Je kan ook beter de verhalen over de probleem motor (bkp) niet lezen voor je naar bed gaat, dan slaap je niet meer...

 

ik ken de verhalen over de bkp al, ene zegt ik heb constant problemen andere zegt ik heb nooit problemen mee gehad, het gaat er ook om hoe je met het blok omgaat, we hebben nu al 1500km met de auto gereden en het rijd nog steeds heerlijk.

 

Slapeloze nachten had ik toen we de auto pas hadden en toen ik deze verhalen hoorde =P, me vader heeft geen slapeloze nachten over de bkp =p, hij zegt dat het gewoon gaat om onderhoud en hoe je met de auto omgaat, dus nooit hard rijden met een koude blok enz enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dat is niet je oliedruk wat je aangeeft. Dat is de hoeveelheid lucht die langs je zuigers wordt geblazen. Ik zou ook even kijken hoe het is bij warme motor. Dan is de passing van de zuigers namelijk optimaal.

 

paar weken geleden toen het zo'n -10 -15 -20C was, werd de motor binnen 5 min warm (kwam die op de teller 90C ) heb jij dit ook? ja nu wordt die nog zo snel warm maar is dat eigenlijk normaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik trek meestal het olie pijlstok er uit bij warme motor. Als die dan te erg daar langs walmt of puft dan maak ik me pas zorgen. Vaak (lees niet altijd) ontsnapt er dan veel lucht langs de zuigerveren/compressie veren wat op slijtage duid. Nu komt het verhaal "vaak". Kan ook zijn in zo'n geval dat je carterventilatie verstopt zit. Of een combi van deze 2.

 

Je kan ook beter de verhalen over de probleem motor (bkp) niet lezen voor je naar bed gaat, dan slaap je niet meer...

 

ik ken de verhalen over de bkp al, ene zegt ik heb constant problemen andere zegt ik heb nooit problemen mee gehad, het gaat er ook om hoe je met het blok omgaat, we hebben nu al 1500km met de auto gereden en het rijd nog steeds heerlijk.

 

Slapeloze nachten had ik toen we de auto pas hadden en toen ik deze verhalen hoorde =P, me vader heeft geen slapeloze nachten over de bkp =p, hij zegt dat het gewoon gaat om onderhoud en hoe je met de auto omgaat, dus nooit hard rijden met een koude blok enz enz.

Helaas heeft de motor netjes warm rijden niks te maken met de elektronica in de pompverstuivers, of kapotte stuurkolomelectronica, of tank/tandempomp :wink:, maar het is een heerlijke auto om in te rijden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik trek meestal het olie pijlstok er uit bij warme motor. Als die dan te erg daar langs walmt of puft dan maak ik me pas zorgen. Vaak (lees niet altijd) ontsnapt er dan veel lucht langs de zuigerveren/compressie veren wat op slijtage duid. Nu komt het verhaal "vaak". Kan ook zijn in zo'n geval dat je carterventilatie verstopt zit. Of een combi van deze 2.

 

Je kan ook beter de verhalen over de probleem motor (bkp) niet lezen voor je naar bed gaat, dan slaap je niet meer...

 

ik ken de verhalen over de bkp al, ene zegt ik heb constant problemen andere zegt ik heb nooit problemen mee gehad, het gaat er ook om hoe je met het blok omgaat, we hebben nu al 1500km met de auto gereden en het rijd nog steeds heerlijk.

 

Slapeloze nachten had ik toen we de auto pas hadden en toen ik deze verhalen hoorde =P, me vader heeft geen slapeloze nachten over de bkp =p, hij zegt dat het gewoon gaat om onderhoud en hoe je met de auto omgaat, dus nooit hard rijden met een koude blok enz enz.

Helaas heeft de motor netjes warm rijden niks te maken met de elektronica in de pompverstuivers, of kapotte stuurkolomelectronica, of tank/tandempomp :wink:, maar het is een heerlijke auto om in te rijden!

 

Heb je zelf ook een BKP?

 

Waar kan ik eigenlijk precies de motorcode zien? winparts.nl zegt via kenteken dat het een 2.0tdi 16v bkp is (de passat van ons is wel zonder roetfilter voor zover ik weet)

 

of zijn alle 2.0tdi 140pk van 2005-2008 BKP? Snap ook niet waarom Volkswagen niet de onderdelen aanpast waardoor de problemen minder voorkomen.. :|

 

Mja als je het gewoon goed onderhoud, kan het niet zo erg zijn toch? :D

 

Inderdaad, het is wel een hele fijne auto, het blok zelf vind ik ook wel fijn maar als ik deze verhalen (weer) begin te lezen, begin ik die slapeloze nachten terug te krijgen =P en krijg de nijging onze Passat weg te doen en een 3c met 1.9tdi te halen, de goeie ouwe 1.9tdi en of die krachtig is om zo'n passat heerlijk te laten rijden zou ik niet echt weten :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zelf BMP, de net iets betere variant van de 2.0tdi's. Ik heb dus een met roetfilter, wat niet altijd een voordeel is..

 

Je kunt je motorcode vinden in je handleiding/serviceboekje van je auto. Op de 1e pagina is een grote stikker geplakt met daarop een aantal codes zoals BKP, BMP e.d.

 

Het is een heel lang verhaal over de 2.0tdi's van VW, maar ook Audi, Seat en Skoda. Of de BMP een "verbeterde" versie moest zijn, weet ik niet, maar die heeft aan het begin ook zijn problemen gekend. De BKP is tot eind 2006 in de auto's geplaatst, daarna volgens mij niet meer en dan met name de BMP's. De latere BMP's zijn beter en ik heb gelukkig een auto van de laatste generatie PD motoren. Half 2008 is VW overgestapt op CR motoren en deze schijnen erg goed te zijn. Leuk om te weten maar daar heb je niks aan!

 

Voor de BKP's is een coulance regeling getroffen voor de pompverstuivers. Als je auto niet ouders is dan 7 jaar of 200.000km, krijg je bij het kapot gaan van de PD's 100% coulance en kost je dus niks, hoewel het natuurlijk niet fijn is om te weten dat dit een keer kan gebeuren. Je kunt in het historie van je auto misschien wel zien of er ooit een PD vervangen is?

 

Helaas heeft dit niks te maken met goed of slecht onderhoud, maar een productiefout in de verstuivers van Siemens. Ik weet dat er een bedrijf is die de Siemans PD's ombouwt naar Bosch PD's, maar of dit qua kosten interessant is? Denk het niet.

 

Niet druk om maken, het lijkt allemaal heel erg, maar zolang je nergens last van hebt, valt t vast mee.

 

In Vorden zit matthijs (vDub), die heeft behoorlijk wat kennis van de problemen in huis, je kunt hem altijd vragen eens je auto uit te lezen en het eea na te kijken. Ik weet niet of je auto nog onderhoud zoals filters e.d. nodig heeft? Dan zou je de 'prolemen' kunnen opsporen, zover mogelijk dan.

 

De 1.9tdi is in principe sterk genoeg voor de passat, chippie erin en je hebt 140pk (wel van JD oid) en je auto rijdt zeker zo vlot als de 2.0tdi standaard. Je kunt ook fase 2 en fase 3 toepassen qua tuning en dan haal je over de 200pk uit dat blokkie, geloof me, dan heb je een snelle passat :wink: kost je wel iets van €4500,- :wink:

 

K heb m'n verhaal ff doorgelezen en het klinkt allemaal heel zwaar, maar weet je in hoeveel type auto's deze motoren zijn gebouwd en hoeveel problemen er bekend zijn? Vergeet niet dat alleen de mensen met problemen op zo'n forum als dit voorbij komen, dat die dan blijven hangen en beginnen te modden is natuurlijk niet aan ons te wijten :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb zelf BMP, de net iets betere variant van de 2.0tdi's. Ik heb dus een met roetfilter, wat niet altijd een voordeel is..

 

Je kunt je motorcode vinden in je handleiding/serviceboekje van je auto. Op de 1e pagina is een grote stikker geplakt met daarop een aantal codes zoals BKP, BMP e.d.

 

Het is een heel lang verhaal over de 2.0tdi's van VW, maar ook Audi, Seat en Skoda. Of de BMP een "verbeterde" versie moest zijn, weet ik niet, maar die heeft aan het begin ook zijn problemen gekend. De BKP is tot eind 2006 in de auto's geplaatst, daarna volgens mij niet meer en dan met name de BMP's. De latere BMP's zijn beter en ik heb gelukkig een auto van de laatste generatie PD motoren. Half 2008 is VW overgestapt op CR motoren en deze schijnen erg goed te zijn. Leuk om te weten maar daar heb je niks aan!

 

Voor de BKP's is een coulance regeling getroffen voor de pompverstuivers. Als je auto niet ouders is dan 7 jaar of 200.000km, krijg je bij het kapot gaan van de PD's 100% coulance en kost je dus niks, hoewel het natuurlijk niet fijn is om te weten dat dit een keer kan gebeuren. Je kunt in het historie van je auto misschien wel zien of er ooit een PD vervangen is?

 

Helaas heeft dit niks te maken met goed of slecht onderhoud, maar een productiefout in de verstuivers van Siemens. Ik weet dat er een bedrijf is die de Siemans PD's ombouwt naar Bosch PD's, maar of dit qua kosten interessant is? Denk het niet.

 

Niet druk om maken, het lijkt allemaal heel erg, maar zolang je nergens last van hebt, valt t vast mee.

 

In Vorden zit matthijs (vDub), die heeft behoorlijk wat kennis van de problemen in huis, je kunt hem altijd vragen eens je auto uit te lezen en het eea na te kijken. Ik weet niet of je auto nog onderhoud zoals filters e.d. nodig heeft? Dan zou je de 'prolemen' kunnen opsporen, zover mogelijk dan.

 

De 1.9tdi is in principe sterk genoeg voor de passat, chippie erin en je hebt 140pk (wel van JD oid) en je auto rijdt zeker zo vlot als de 2.0tdi standaard. Je kunt ook fase 2 en fase 3 toepassen qua tuning en dan haal je over de 200pk uit dat blokkie, geloof me, dan heb je een snelle passat :wink: kost je wel iets van €4500,- :wink:

 

K heb m'n verhaal ff doorgelezen en het klinkt allemaal heel zwaar, maar weet je in hoeveel type auto's deze motoren zijn gebouwd en hoeveel problemen er bekend zijn? Vergeet niet dat alleen de mensen met problemen op zo'n forum als dit voorbij komen, dat die dan blijven hangen en beginnen te modden is natuurlijk niet aan ons te wijten :wink:

 

Onze passat is nu nog 5 jaar oud in april wordt die 6 jaar oud (april 2006 is de bouwjaar) dus als ik hier naar de VW dealer ga, krijg ik een nieuwe pompverstuiver gratis vergoed? en de km stand zit nog op de 163.000km, 1ste eigenaar reed er maar 25.000km ermee per jaar.. hmm dat is wel interresant om te weten, bedankt hier voor :wink: .

 

Ik ken genoeg mensen met 2,0 tdi BKP en die zeggen dat ze nooit echt problemen gehad hebben met die problemen die ik zie op deze forum, meeste mensen zonder die motor problemen komen ook niet op zo'n forum als deze he :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je krijgt bij de dealer alleen een nieuwe PD als je oude defect is natuurlijk.. niet zomaar..

 

ja natuurlijk =P, maar dit hoort in principe iedere VW dealer te doen he? zijn ze verplicht in, toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden