Ga naar inhoud

passat 2.0 fsi 2.0 tfsi 3.2 ?


serow

Aanbevolen berichten

Ik heb zelf geen ervaring met een 3.2 V6 maar de 2.0 FSI en TFSI zijn bijna dezelfde auto's, al is het rijgevoel heel anders.

Als je waarde hecht aan een wat vlottere auto, (juist) zonder overigens perse veel gas te hoeven geven of ver door te trekken, is een TFSI wel een aanrader. Het rijdt echt super.. verbruik hoeft niet echt meer te zijn, tenzij je echt het vermogen aanwendt.

De turbo is een componentje extra en ja dat kan kapot.. maar slecht staan de TFSI's volgens mij (zeker tov de FSI) niet bekend, de FSI heeft zo wel zijn dingetjes, maar niet extreem volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij een std auto gaat die niet kapot mits je na een rit even de motor na laat draaien, hetzelfde geldt voor een getunede auto.. alleen hangt dat ook mede van van de kundigheid van de tuner.

Link naar reactie
Delen op andere sites

allemaal interessant..

 

een maat van me had een R32 de geluid is al te vergelijken dat was ook een perfecte geluid dus vooral het optrekken met launch control..

zal het eens aanzien wat het wordt als ze toch ongeveer de zelfde gaan zuipen dan een 3.2 ejhh.. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwak punt van de 3.2 (VW, Audi): distributieketting. Deze vertoond overmatige rek en is niet grappig voor je budget. Bij mij in garantie distriketting en 2m vliegwiel vervangen. Ik rij gem. 1 op 12 en onderhoud is tot op heden nihil. Onderhoud aan een 3.2 zal wel wat meer kosten dan aan een 2.0; zit simpelweg meer techniek in.

 

De 4-wiel aandrijving icm met power en geluid is niet te vergelijken met een 2.0...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerder een 1.8TSI overwegen dan een 2.0FSI. De andere twee motorvarianten zijn allebei erg lekker imo.

Liever een geblazen 4-pitter dan een ongeblazen versie. Maar indien je de keuze (en het budget) heb, dan zou ik zeker voor de 6 cilinder gaan. Die hebben ook standaard 4motion (toch?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die ketting van de 3.2 kan je veel centjes gaan kosten.........

Mag aannemen dat het dezelfde motor is die gebruikt wordt in de VW.

Verhaaltje van onze Audi forum vrinden:

 

Ik rij een A6 3.2 fsi quattro automaat uit 2005, nu 117k op de teller.

Nooit problemen gehad, tot ik een week geleden een rammelend geluid constateerde bij stationair draaien en lampje motormanagement kort erna aan ging.

Uitlezing gaf storing nokkenassensor aan, verdere diagnose bij de dealer leidde tot de conclusie dat de distributieketting is opgerekt.

Ik heb via dit forum geen info kunnen vinden van dit specifieke probleem, bij de dealer die de diagnose heeft gesteld is het de vierde 3.2 motor die dit euvel heeft.

In dit thread http://www.audiforum.nl/forum/aankoo...6-quattro.html wordt wel aangegeven dat de distributieketting een zwak punt kan zijn. Met wat googlen kom ik ook maar enkele meldingen tegen, lijkt daardoor een sporadisch probleem.

 

De dealer geeft aan dat reparatie ca 4.000 tot 4.500 euro gaat kosten!! Dat was eerlijk gezegd wel even meer dan schrikken. Bedrag bestaat uit ca 1.500 arbeid en de rest materiaal, waarvan de duurste onderdelen zijn: kettingen, kettingspanners, verstellers, tandwiel.

Verder gaf de dealer aan dat ze pas in juli de reparatie kunnen uitvoeren, doorrijden kan volgens hen nog wel mits ik rustig rij.

 

Nu is mijn vraag of er meer ervaringen zijn waarmee ik zekerheid wil krijgen dat deze kosten echt nodig zijn en kloppen.

Daarnaast hou ik me aanbevolen voor een goed adres om de reparatie zsm te laten uitvoeren, zover ik begrijp is het een specialistische ingreep.

Alvast dank, Stef

 

 

Reactie Pedro Hartog:

Gebeurt helaas vaker bij de 3.2, deze motoren hebben een enkele (geen duplex) ketting die heel gevoelig is, met tal van spanners en geleiders.

Het is een enorm kostbare reparatie zoals je merkt, maar je ontkomt er helaas niet aan.

Dit gaat nog een groot probleem worden als meer van deze motoren hoge km.standen hebben en/of een paar jaar ouder zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf 2.0 fsi en die rijdt circa 1 op 12 (1 op 10,5 alleen stad en veel snelweg 1 op 14,5). Rijdt wel met Super (97/98). Bobines 2 vervangen op coulance verder draait helemaal top (circa 2 jaar, 5 jaar oud en 110.000 op teller). Stille motor, stationair hoor je hem niet. Krachtig pas vanaf circa 2800/3000 toeren, voor onderin kracht dus het T van TFSI nodig. 3.2 net zo zuinig, lijkt mij niet. Volgens mij 1 op 8. ligt beetje aan wat je rijdt en waarvoor (lol of voor woon/werk enz.).

Voordeel vond ik in der tijd dat een 2.0 fsi met goede uitrusting vele malen goedkoper was dan een kale 3C met TFSI motor. 3 tot 5 mill. Persoonlijk zit ik er liever luxe bij dan in een kaal ding met snelle motor in stadsverkeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf 2.0 fsi en die rijdt circa 1 op 12 (1 op 10,5 alleen stad en veel snelweg 1 op 14,5). Rijdt wel met Super (97/98). Bobines 2 vervangen op coulance verder draait helemaal top (circa 2 jaar, 5 jaar oud en 110.000 op teller). Stille motor, stationair hoor je hem niet. Krachtig pas vanaf circa 2800/3000 toeren, voor onderin kracht dus het T van TFSI nodig. 3.2 net zo zuinig, lijkt mij niet. Volgens mij 1 op 8. ligt beetje aan wat je rijdt en waarvoor (lol of voor woon/werk enz.).

Voordeel vond ik in der tijd dat een 2.0 fsi met goede uitrusting vele malen goedkoper was dan een kale 3C met TFSI motor. 3 tot 5 mill. Persoonlijk zit ik er liever luxe bij dan in een kaal ding met snelle motor in stadsverkeer.

 

Dat soort dingen blijven persoonlijk..

Als je veel stad e.d. rijdt snap ik je punt, maar dan zou ik wellicht geen Passat nemen.

Persoonlijk vind ik het rijgenot van een 'dikke' motor onovertroffen, daar kan geen blingbling of lederen bekleding tegenop!

Ik ben 'verwend' geraakt aan lekker vermogen met mijn 1e auto, een 88'er Golf GTI 1.8 16V met KR motor van 150pk bij 933kg. Gelukkig heb ik een mooi aangeklede TFSI gevonden dus ik heb nu beide ;). Wel goed zoeken.. en de tijd nemen.

Als je genoeg rijdt is dan een diesel misschien nog interessant, veel kracht bij 'alledaagse' toerentallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sander, de huidige diesels met een knuffel van JD heeft vermogen over het volledige toerengebied af 1800rpm oid... Wil niet zeggen dat een diesel net zo snel is als benzine, maar "alledaags" kun je het bijna niet meer noemen, dat is de belastingvrije Renault twingo :wink:. (toch vind ik t wel jammer dat ik teveel rijd voor een dikke benzine :D)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rijd zelf een 3c 2.0 fsi uit 2006. De motor heeft een koppeling om de nabij 210 Nm wat niet echt hoog is. Een tdi trekt je er in het begin uit, maar de 150 pk maakt daarna veel goed. Zelfs op de snelweg met 120 km/uur in de overdrive en extra gas geven viel je toch wel. Je hoeft niet terug te schakelen. Motor geeft wel voldoende powerrrrr.

Greetz, menno

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien een rare vergelijking maar het blijft altijd een vraagteken bij mij.

wat is nu sneller bijvoorbeeld een

 

seat leon 1.9 tdi 150pk chip erop 180pk OF een seat leon 1.8 VT 180 pk?

 

wat is nu sneller als je kijkt op het gebied van NM is de diesel NM hoger?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nm van een diesel is bij een diesel hoger, maar bij hoger toerental tellen de pk's geloof ik meer. Een vriend van mij die heeft een seat leon (2002) met 1.9 tdi 110Pk gechipt naar iets van 150pk. Dat ding is echt een kanon en hoef niet te proberen met mijn 2.0tdi 170 JD pk's bij te houden. Ding is ook iets van 400kg lichter...

 

Ik persoonlijk zou een benzine rijden als het 50/50 is qua kosten, ook als benzine iets duurder was voor mij.

 

Maar, hoezo moet je auto perse snel zijn? Voor de afgeragde golf gti rijders met tupperwarepakket die bij de mac een wedstrijdje met je willen doen :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee niet daarvan we hadden laatst een discussie met vrienden welke sneller zou zijn..

 

snel hoeft het niet maar als ik de gas intrap wil ik toch dat ik fel naar voren kan schieten.

ben aan het kijken voor een 2e auto vrienden van me hebben een golf 1.9 tdi 150 en gechipt 180 pk

wil ik zelf een leon kopen topsport uitvoering 1.8 20vt met stand. 180 pk en chip erop gooien

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden