Ga naar inhoud
  • 0

vraagje aan de tdi techneuten log gemaakt


nailhead

Vraag

Ik heb een afn tdi uit 1999

 

Als ik wil kijken of mijn nokkenas nog op tijd staat,dan blokkeer ik de inspuitpomp en zet de krukas op bdp.

 

Dan zou ik dus met de plaat de nokkenas blokkeren,maar als die niet past kan ik dan gewoon het nokkenastandwiel lostikken en dan de nokkenas draaien totdat hij dan wel past???

 

Of moet ik de complete riem afnemen en opnieuw plaatsen.

 

Dit vraag ik omdat ik wil kijken of dat de nokkenas nog op tijd staat t.o.v van de rest.

 

En kan ik die gewoon verzetten zonder de riem te ontspannen,want dat kan ik doen zonder hem op servicestand te zetten en ik het buiten toch nog wat te koud vind voor er nu een paar uur aan te spenderen.

 

mvg wilfred

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb nog steeds iets minder vermogen,net voor de apk is ook de sistributieriem vervangen.

 

Ik weet alleen niet of zij hem geblokkeerd hebben,dus kan hij er net naast staan.

 

Dus daarom mijn vraag,als ik de pomp blokkeer en de krukas op bdp staat,kan ik dan zien of mijn nokkenas er net naast staat.

 

En kan ik hem dan gewoon dat tikje geven om wel in de plaat te laten vallen ald ik het tandwiel los tik en weer vast zet met de nokkenas vergrendeld.(hij start wel goed,maar ik mis een beetje)

 

De pomptiming heb ik ook al aangepast zat net op de onderste lijn in de tdi graph.

 

wilfred

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

moet je denk ik ook de spanners loshalen anders staat die riem zo strak dat je het nokkenas tandwiel niet kan draaien denk ik?

 

wedervraag: Hoe heb je je pomptiming aangepast? Kweet dat je met vagcom kan uitlezen maar mocht ie niet optimaal staan dan heb je een of ander klokje nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
wedervraag: Hoe heb je je pomptiming aangepast? Kweet dat je met vagcom kan uitlezen maar mocht ie niet optimaal staan dan heb je een of ander klokje nodig?

 

Motor warm laten lopen

 

Uitgelezen,stond op de onderste lijn.

 

pomp los en iets verdraaid,weer vast gezet.

 

uitgelezen,stond rond de bovenste lijn.

 

Leidingen los en weer vast gezet en klaar??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

uitlezen moet ik nog uitvogelen.

 

Vond het al heel wat dat ik de tdi graph erop kreeg voor uit te lezen!!!!

 

Weet nog niet hoe ik een log moet maken,alleen dat ik met z'n 2en moet zijn.

 

Maar ik wil hoedan ook even kijken of de nokkenas goed staat,dus kan ik die verzetten als hij niet in de plaat valt.

 

Zoja kan dat met de riem er nog op of moet die dan los????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat weet ik.

 

Maar ik wil gewoon kijken of de nokkenas nog goed staat .

 

Want in mijn werkplaatsboek staat dat het nokkenastandwiel los moet met de riemwissel en ik weet niet of ze dat gedaan hebben.

 

Mocht dat zijn,dan kan ik het tandwiel los tikken en de nokkenas iets verdraaien en het tandwiel weer vastzetten toch??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nokkenas wordt niet vaak losgemaakt. Als je zorgt dat de krukas op z'n nul punt staat, merk teken in een uitsparing bij de versnellings bak dan zou achter in de nokkenas de pas plaat moeten passen. De brandstof pomp zou dan ook op tijd moeten staan, met de paspen of op z'n merkteken op de achterzijde tandwiel. Het is heel simpel. Krukas, nokkenas op de juiste merktekens zetten en dan zie je precies of de brandsofpomp goed staat of niet. En let idd op een tandje verkeerd en het is hoofdpijn.... ook altijd motor met de hand rond draaien ( juiste sleutel en op de krukas) en dan weer controleren dat alle merktekens overeen komen. Dan als alles klopt pas starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou vandaag maar eens naar de distributie gekeken,lekkage aan de krukas los ik van de zomer wel op,ik vind het weer nog niet zo voorspelbaar en ik sleutel buiten.

 

Dus zoals gezegd ,krukas op bdp en pomptandwiel geblokkeerd.

 

Kleppendeksel eraf gehaald,en jawel hoor kreeg de stelplaat er niet in!!!!

 

Dus nokkenastandwiel losgeslagen en de nokkenas verdraaid tot de stelplaat paste.(+- halve tand)

 

Toen zag ik tot mijn grote verbazing dat de riemspanner bijna niet op spanning stond!!!!Ik kon dus eigenlijk de riem er zo afnemen.

 

Ik heb toen de riemspanner goed gezet en weer vast gezet,en daarna het nokkenastandwiel weer vast gedraaid.

 

Dus al met al kun je dus beter zorgen dat je de tools hebt dan op geluk aantekenen en dan wisselen.

 

Heb de pomptiming nog na gekeken en die stond ook redelijk laag heb hem terug gezet op +- 70.

 

Als het weer beter wordt dan haal ik de hele distributie eraf en vervang ook maar meteen de krukaskeering en tandwiel.

 

Tandwiel,keering en riemset + alle bouten heb ik al liggen,+ en gebruikte inspuitpomp,kan dan allemaal in 1 keer vervangen worden.

 

wilfred

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb het met lopende motor gedaan,kan je direct zien wat je doet.

 

Let wel dat je het laatste boutje niet te ver los draait want dan verloopt de pomp direct.

 

Ik had met een centerpunt even een center in de pomp en op de kap geslagen,zodat ik altijd van daar kan beginnen.

 

hier staat nog een mooie beschrijving http://www.detdisite.nl/pomptiming.htm

 

Nog vergeten te zeggen,kies wel in de tdi graph de motorcode die jij hebt,er zit verschil in!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden