Ga naar inhoud
  • 0

Hulp gevraagd: Trillen in lage toeren


mikannika

Vraag

Hoi ik ben (op)nieuw hier (weet mijn oude gegevens niet meer, kwam er bij mijn vorige passat ook wel eens). Ik zal me nog wel een keer voorstellen elders op het forum, maar ik zit ff met een noodgeval, waarvoor ik graag wat hulp zou hebben...

 

Ik heb een 2.0 tdi automaat variant uit 2006 met ruim 200K op de teller

 

Mijn auto trilt in lage toeren. Als je door trekt trilt hij nog nauwelijks of wellicht helemaal niet. Hij trilt ook niet in z'n vrij. Als ik het stuur loslaat trilt het stuur niet (terwijl de auto wel trilt). Het komt dus echt uit de motor of de aandrijving.

 

Wat heb ik al gedaan / laten doen?

  • Computer uitgelezen: geen storing
  • Draagarmen/fusee's nagekeken: eentje met zwakke rubbers vervangen
  • Wielen gebalanceerd: is helemaal correct
  • Kapotte aandrijfashoes vervangen

 

Ik denk aan drie mogelijkheden:

  • Homokineet (welke?) is gaar. Als ik scherp/fel naar rechts gaat trilt hij flink. Lijkt net of je op de velg rijdt (is al vrij lang het geval, voordat hij trilde zoals nu).
  • Kromme aandrijfas
  • Problemen met de versnellingsbak / vliegwiel /... (laten we hopen van niet)

 

Ik sluit vrijwel uit:

  • Motorproblemen (bijv injectie). hij loopt als een zonnetje en houdt niet in.

 

Wie oh wie kan me helpen? Via het forum of in real life. Ik ben NU (vandaar de haast/noodgeval) met wat garages bezig hier, maar die proberen van alles en dan loop je al leeg voordat ze het gevonden hebben (heeft me al 500 euro gekost).

 

Alvast heel erg bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zou denken vliegwiel? Al weet ik niet hoe het juist zit bij een automaat?

Ik heb ook last van trillen in lage toeren.

Dees week is auto op groot onderhoud geweest en mag volgende week terug binnen om vliegwiel te vervangen. Blijkbaar een mank punt.

Terwijl gaan ze ook rest van koppeling vervangen omdat de bak er toch uit moet.

Ik zou verschillende garages afgaan (ook niet vw). Ik ben bij dealer geweest en die zeiden dat er niks aan de hand was. Dan bij garagist geweest in de buurt (doet vw, audi, mercedes, skoda) en die voelde ook meteen dat de auto trilde.

Plus ook toen ik egr liet dichtzetten bij JD heeft een van zijn medewerkers ook verteld dat het vliegwiel stuk aan het gaan was.

 

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat trillen in lage toeren zal vast niet normaal zijn maar een vriend van mij heeft dit al 150k met z'n Leon en die onderhoudt z'n auto echt slecht... Mijn auto trilt bij veel gas geven met laag toerental ook...

 

Snap best dat hij eventueel kapot zou kunnen zijn, maar als dat in zoverre geen problemen geeft... Lekker laten zitten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vliegwiel zal denk ik niet, die zal ook trillen bij stationair..

Meestal als een auto trilt is het een homokineet, veelal de bakzijde.

 

Zitten je wielen wel goed vast? past de velg goed op de naaf?

wat is je bakzijde? Rechterkant?

 

Er zitten er 2 op een aandrijfas, kleintje (bakzijde) en de grote (wielzijde)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het probleem is verholpen. Omdat er niet meer mee te rijden was heb ik de aandrijfas incl homokineet links vervangen en het getril is nu gelijk al helemaal weg. Als je heel scherp naar rechts gaat ratelt er nog wel wat, maar dat is niet hinderlijk. Mocht iemand daarvoor nog een suggestie hebben hoor ik dat overigens nog steeds graag.

 

Allemaal bedankt voor jullie inbreng!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zit links een compleet nieuwe as van bak tot naaf in incl homokineten. Onbalans is dus helemaal weg, maar het geratel bij scherpe bocht naar rechts blijft en lijkt ook erger te worden. Het gebeurt dus alleen als er extra zijwaartse druk op het linker wiel is. het voelt een beetje of je op je velg rijdt, maar het gebeurt bij zowel zomer als witerwielen/banden.

  • De lagers lijken op het gehoor en gevoel goed, maar ben er niet 100% zeker over.
  • Automatische bak schakelt nog perfect en diferentieel lijkt ook goed te functioneren, maar toch sluit ik het niet uit
  • Ander mogelijkheid is vering/demping, al zou ik niet weten waarom dat moet ratelen

Suggesties blijven welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee die heb ik niet vervangen.. ik denk ook dat die ook niet goed is... het kost elke keer wel een zak geld en de vorige keer was een niuwe draagarm plus een nieuwe as links en nog wat kleine dingetjes en arbeid al 1100 euro. Rechts vervangen kost me zo weer 500.... Of weet iemand waar dat aanzienlijk goedkoper kan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden