Ga naar inhoud
  • 0

AEB Motor


hemumasa

Vraag

Hallo,

 

Heb maar weinig kunnen genieten van mijn Passat 1.8T aangezien zondag een drijfstang kapot was gegaan en een gat sloeg in mijn blok. Heb de auto net 3 weken en heb niet lopen blazen omdat ik maar 0,4 bar turbodruk had en mijn N75 klep vervangen moest worden.

 

Dus het blazen kon ik wel even uitstellen totdat mijn waggie klaar zou zijn met een nieuwe n75 klep maar dat heeft hij niet gehaald. Afgelopen zondag bij een km of 90 een verschrikkelijk geratel in het vooronder; meteen de motor maar uitgezet en ik zag een beetje olie net een paar cm onder mijn turbo vloeien; geen goed teken...

 

De auto naar G-force laten slepen waar ze ontdekten dat de drijfsatng was gebroken. Rolf van G-Force had dit nog nooit meegemaakt bij zijn getunde motoren maar de vraag bij Theo Kloosterman uit Friesland naar een ander Turboblok voor een passat gaf hij het volgende antwoord: " Oh zeker je drijfstang lager of drijfstang naar de knoppen en het is meestal de drijfstang die het dichtst bij de Turbo zit".

 

Ik was met stomheid geslagen maar dit bleek volgens hem een euvel bij passat en A4......Kennen/weten jullie dit? VW wist dit namelijk ook niet..

 

Ik moet nu op zoek naar een AEB blok liefst met cilinderkop, weten jullie misschien waar ik terecht kan tegen een redelijke prijs?

 

Baal groeten Henk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb daarvan nog noot gehoord, als de Passat er last van heeft dan hebben ALLE andere vw motoren 1.8T er last van want die zijn nmw gelijk, muv de inbouwrichting..

 

Heb je geen garantie meer? Gebroken drijfstang, is er misschien ook een riem gebroken? Wat natuurlijk ook kan is dat de vorige eigenaar er extreme tuning op losgelaten heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee ik heb geen garantie; er is ook geen riem gebroken...Er zit een K04 turbo op en hij blijkt gechipt maar dat wist ik niet want hij reed als een standaard 150 pk.

G-force kwam erachter dat mijn passat dat had maar door die N75 klep had ik niet meer dan 0,4 bar..

 

Weten jullie missschien een AEB motor te koop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hier tot op heden nog nooit van gehoord maar aangezien de turbo vervangen is door een K04 zou het best kunnen dat de vorige eigenaar de boel heeft verziekt met z'n rijgedrag.

 

Boven de 300/350pk zou het wel kunnen dat een drijfstang het begeeft. Ik neem aan dat de kop nog intact is? in dat geval kun je volstaan met alleen het blok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, voor zover ik weet is de kop intact echter bij een gereviseerd onderblok lijkt het me het best de kop ook te laten reviseren gezien de kmstand van 160.000...Heb erover gedacht deze misschien te laten bewerken. Maar of dat zin heeft bij een 20V?

 

Vind het wel raar dat die Kloosterman meteen wist dat mijn drijfstang het had begeven zonder dat ik erover gerept had.

 

Bij G-Force gaven ze ook aan dat dat kon gebeuren bij vermogens boven de 300 pk; dat had mijn wagen echt niet...hoogstens 225 of 230.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ja, voor zover ik weet is de kop intact echter bij een gereviseerd onderblok lijkt het me het best de kop ook te laten reviseren gezien de kmstand van 160.000...Heb erover gedacht deze misschien te laten bewerken. Maar of dat zin heeft bij een 20V?

 

Vind het wel raar dat die Kloosterman meteen wist dat mijn drijfstang het had begeven zonder dat ik erover gerept had.

 

Bij G-Force gaven ze ook aan dat dat kon gebeuren bij vermogens boven de 300 pk; dat had mijn wagen echt niet...hoogstens 225 of 230.

 

Da's wel gebruikelijk met een K04 dus is het nog steeds vreemd dat er een drijfstang door je blok is gejaagd net nadat je de auto hebt gekocht, wel erg toevallig.

 

Ik denk dat een kop laten bewerken een marginaal verschil gaat geven, maar goed alle beetjes helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik vind 0,4 bar o0k wel laag voor een K04, en idd, met deze auto zijn gekke dingen uitgespookt.. anders zit er zeker geen K04 in..

 

Bel eens met JD en leg je verhaal daar voor.

 

Als de N75 stuk is dan zou 0,4 bar wel kunnen, eventuele druk wordt direct op de wastegate gezet waardoor de druk nooit kan opbouwen (of hebben ze er expres een kapotte ingestopt omdat het blok zowieso zou knallen bij 1 bar??). Blijft een raar verhaal iig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@hemumasa

 

Ik zou eerst eens met JD Engineering bellen en vragen wat er nog met het huidige blok mogelijk is, zeker omdat je er een K04 op hebt zitten en met een ander onderblok heb je nog geen andere turbo. Dus wees verstandig en bel ff. Je hebt nl kans dat je met het nieuwe onderblok binnen de kortste keren weer problemen krijgt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De turbo is ook geen onderdeel van het blok: blok - uitlaatspruitstuk - turbo. Dus ik snap je verhaal niet helemaal, oude blok eruit, nieuwe erin en presto. Wat voor problemen zouden er eventueel met een ander (onder)blok kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zeg ook niet dat ikzelf een blok kan verwisselen maar een AEB blok omwisselen met een AEB blok geeft geen enkel probleem, tis niet voor niks dat de onderdelencatalogus een compleet blok als onderdeel heeft.

 

Maar wat bedoel je nou met: zeker omdat je er een K04 op hebt zitten en met een ander onderblok heb je nog geen andere turbo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

omdat de meesten denken dat als ze "een ander blok" kopen denken dat ze een complete motor krijgen incl alles, zeg maar dat ie met een beetje brandstof erin het meteen doet zonder hem zeg maar in te bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, dat verhaal van AEB = AEB gaat ook niet altijd op Arjen.

Ik heb een AFB met een versleten zuiger de eeuwige jachtvelden in geholpen.

Toen heb ik een AFB motor van audi gekocht... toch zaten daar nog verschillen in mbt pully's en omlooprolletjes. Audi-AFB is in ieder geval geen VW-AFB.

 

Vwb Theo Kloosterman; geloof hem maar. Die gast is zeker goed in zn werk en diagnoses. Ombouw van 1.8T en TDI PD motoren doettie net zo goed als jos_br, ROMA Tuning en JD Engineering.

 

Voor de topicstarter: Je bent al bij Theo geweest? Hij levert ook deze blokjes...

Enneh... drijfstang laten knappen kan best hoor.

Bij mij issie ook links en rechts door het blok geslagen. -> zuiger vast gelopen in cilinderwand -> *krak* ....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok Jongens rustig maar...Ik weet dat je bij een kompleet blok alleen het onderblok en de cilinderkop hebt en dat er nog een hoop dient te gebeuren voordat hij loopt.

 

Diagnose; ja ik baal er al van en om hem dan nog eens uit elkaar te halen, misschien moet ik de oude motor wel inruilen en dan kan dat niet eens.

 

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit heeft meegemaakt en dat Jurgen Theo Kloosterman ook kent. Mijn auto staat nu bij G-Force en ik ga nog maar een x bellen met Kloosterman.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik wilde alleen maar zeggen dat als je een Passat AEB blok hebt uit een bepaalde chassis range en je zet er een ander Passat AEB blok in uit diezelfde chassis range dan past het.

 

Zo zou het idd gewoon passen ja... :wink:

 

 

Succes met je projectje hemumasa.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok!! Hij rijdt weer! Aangezien het een VeGe blok is moet ik hem helemaal opnieuw inrijden :roll: Voor de rest rijdt hij goed.

G-Force heeft foto's gemaakt van de schade aan mijn voormalige blok; dan schrik je wel even...echt een heel groot gat! :angry: Als ik de foto's heb ontvangen dan zet ik ze erop!

 

Nu blijkt dat ik op mijn AEB motor een AGU kop heb waardoor ik mijn zwarte beschermkap niet kan monteren, De oude motor was al ingeleverd dus kon ik niet zien wat ik mistte. Van deze kap past nu alleen de rechter pin, de bovenste en onderste is nu "loos".

 

Weet iemand wat ik moet bestellen om die zwarte kap weer gemonteerd te krijgen?

 

Grtz Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk niet dat dat gaat lukken, de AEB beschermkap is anders dan de latere versies.

 

Wat is de AGU motorcode trouwens? Ik ken het niet van de Passat, iets van een Golf oid?

 

Ik rij al jaren zonder die kap trouwens het houdt de warmte alleen maar vast en het embleem was er ook al af.

 

Ik ben benieuwd naar de foto's!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden