Ga naar inhoud
  • 0

accu defect?


Derkjan

Vraag

Ik bemerk dat mijn Passat 3BG de laatste dagen iets langer rond draait voordat hij aanslaat. Zijn dit de eerste tekenen van een overleden accu? Ik heb net even gemeten: motor uit onbelast 12.5V, motor uit koplampen aan 12V, motor stationair 14V. Er is niet recentelijk aan de auto gewerkt.

Kan ik op basis van deze getallen iets zeggen over de staat van de accu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je kunt met een multimeter niet echt een accu "testen", heb je andere testapparatuur voor nodig waarbij de accu wordt belast. Je kunt het wel meenemen in je beoordeling van de accu.

 

- onbelast, motor uit 12,5 volt is normale waarde voor een accu.

- motor stationair geeft de dynamo +/- 14,5 volt af, is ook normaal.

 

- wanneer je hem op contact zet duikt ie dan ook meteen onder de 12 volt? Gaat ie onder de 11 volt met bijv voorgloeien dan zegt dat ook iets over de de staat van de accu.

- Gaat ie tijdens het starten dik onder de 11 of zelfs 10 volt gaat dan zegt dat ook iets over de accu, daarnaast hoe oud de accu is, normaal gaat een accu 4 tot 6 jaar mee, maar soms is 10 jaar geen uitzondering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat mijn accu ook op sterven na dood is. Hij is nochthans maar anderhalf jaar oud, merkaccu (Varta).

 

Motor draait stationair : 13.8 volt (normaal dus)

Met motor uit, bijna direct gemeten na stilleggen : 12.3 volt.

Na een nacht stilstaan zonder enige belasting : 11.8 volt...

 

En ik merk inderdaad dat die 's morgens even een dipje heeft bij het starten.... de motor moet eens 'slikken' voordat ie goed ronddraait en start....

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ja, dat weet ik... ik moet die nog zien te regelen, want ik heb de accu gekocht in Kroatie... en daarom rijd ik toch niet naar ginder.

 

grtz, dre

 

Met zo'n schoone Passat als die van jou is het toch een plezier om efkes naar Kroatie te rijden..... :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ondertussen de accu laten doormeten bij een garage, met een testapparaat. Het ding blijkt toch in orde, dus nu ga ik mijn aandacht verleggen naar de gloeipluggen, misschien dat daar een slechte bij zit.

 

Update: ze scoren allemaal rond 2.5 ohm, dat schijnt aan de hoge kant te zijn wat ik zo lees op het forum. Verder is de kabel slecht, de isolatie vertoont kleine scheurtjes net buiten de connector waarmee hij op de gloeispiraal klikt.

Vraagje: weet iemand waar deze kabel begint? Ik zie hem weglopen richting schutbord, maar waar moet hij ergens uitkomen? Ik zie ook dat er nog 2 andere draden in meelopen die ergens anders heen gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden