Ga naar inhoud
  • 0

Soort transmissie olie (automaat)????


trapezius

Vraag

Hello ieder een

Ik heb een passat 1,9 115 pk automaat (5 trap met tiptronic) uit augustus 2000. Ik wil de transmissie olie laten vervangen. De dealer weet niet wat voor soort olie ik moet hebben. Hij zegt"kom maar en wij kijken het hier. Bij iedere auto is het anders!!"

Ik kan mij niet voorstellen dat de dealer aan de hand van de gegevens van de auto dat niet weet.Zij willen gewoon dat ik het vervangen bij hun laten doen.Daarvoor ben je 250 euros kwijt.

Weet iemand wat voor ATF olie in mijn bak moet gebruikt worden? :roll::?:

Mvg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
De 5 traps tiptronic hoeft in principe nooit vervangen te worden.

 

Het kan wel

 

zie deze link:

 

http://62.116.119.245/geri/Upload/Getri ... age_01.htm

 

 

Hopelijk heb je hier wat aan

 

Jazeker dient de olie vervangen te worden, gewoon doen en als het kan nog vor de 200dkm..en probeer dan een interval aan te houden tussen 120dkm-200dkm verversing..

 

Je haalt er nl ook een hoop metaaldeeltjes uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dieseltje, Ik heb dezelfde bak als jij. en met de 100 pk motor.

 

Ik ga binnenkort naar Jos (Jos_br) voor het vervangen van de olie en filter. Is inderdaad raadzaam om te doen. Die van mij heeft nu 180000 km erop staan.

Voor behoud van de bak is het dus goed. VW zegt inderdaad dat het niet hoeft. Geloof me... doe het toch maar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens de dealer en Pon hoeft dit nooit te gebeuren officieel

 

Ik ben het met jullie eens dat dit wel moet zeker na al de ervaringen die je leest

 

Als ik naar de dealer ga willen ze het in principe niet doen, ze doen het alleen als er problemen zijn zeggen ze

 

Ik ga het nu zelf doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je wilt verversen moet je het eigenlijk van af het begin doen om de 80.000 á 90.000 km ( zoals ze bij jurgen al adviseerden). bij km standen boven de 160.000 km met orginele olie zou ik niet meer gaan verversen.

 

Eric

Bedoel je dat je dan niet meer met originele olie moet gaan verversen? Of bedoel je dat je, mocht er nog de originele olie inzitten je niet meer aan die bak moet gaan zitten? zo ja; waarop baseer je dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik bedoel dat als het nog niet eerder is gebeurd moet je niet gaan verversen.

Tijdens de levensduur van de versnellingsbak krijg je slijpsel wat door de bak zwerft en in hoekjes en loze kanalen neerslaat. Als je er dan nieuwe olie in doet kan het vastgekoekte slijpsel gaan loskomen door de reinigende dopes die in de in de olie zit. En dan kun je juist eerder problemen krijgen.

Alle olie kun je ook niet verversen omdat er altijd olie achterblijft in de koppelomvormer.

Deze "wijsheid" :lol: baseer ik op ongeveer 14 jaar ervaring met revisie van automatische versnellingsbakken.

 

Eric

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmmm. dan ben ik nu dus net te laat. Ik heb in november mijn passat gekocht toen stond er 149000 op de teller. Inmiddels is dat 165000 op de teller. Ik was van plan de automaat te laten spoelen en voorzien van verse olie en filter tussen de 170000 en 180000.... :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmmm. Daar ga ik nog maar eens goed over nadenken. Mijn vorige passat (3b uit '97) had ook een 4 traps automaat. Bij 185000 kreeg ik problemen. De bak ontkoppelde niet meer uitzichzelf als je bij een kruispunt aan kwam rijden. Moest je dus handmatig de bak in neutraal zetten. stil staan en weer in D zetten. Daar heb ik toen de olie laten verversen en dat hielp een heel eind. Maar echt soepel schakelen deed hij niet meer en dat wil ik nu dus voor zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik bedoel dat als het nog niet eerder is gebeurd moet je niet gaan verversen.

Tijdens de levensduur van de versnellingsbak krijg je slijpsel wat door de bak zwerft en in hoekjes en loze kanalen neerslaat. Als je er dan nieuwe olie in doet kan het vastgekoekte slijpsel gaan loskomen door de reinigende dopes die in de in de olie zit. En dan kun je juist eerder problemen krijgen.

Alle olie kun je ook niet verversen omdat er altijd olie achterblijft in de koppelomvormer.

Deze "wijsheid" :lol: baseer ik op ongeveer 14 jaar ervaring met revisie van automatische versnellingsbakken.

 

Eric

 

Alle ervaring dan ten spijt. Ik vervang hier nu wekelijks de olie van die automaten, zowel de 4 als de 5 bak en weet inmiddels dat zeker wanneer je het filter meevervangt de bak altijd fijner gaat schakelen. Wat het loskomen van de metaaldeeltjes aangaat; dit vindt ik zeer vreemd aangezien je aan mag nemen dat vuiligheid door de olie er mee uitkomt en in het filter achterblijft en metaaldeeltjes op de magneet achterblijven, in een hoekje blijven ze absoluut niet.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik wil ook niet beweren dat het niet helpt, het gaat niet altijd fout. Maar ik heb vaak gezien dat na verversen bij hogere Km standen de bak het een tijdje goed ging doen maar daarna snel bergafwaards. Als je olie gaat verversen omdat hij rare dingen doet ben je meestal telaat (uitzonderingen daargelaten). Verversen is goed maar doe het preventief.

 

Eric

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

JA dat vind ik ook heel erg merkwaardig, de positie die de dealer hier inneemt.Ook de dealer in mijn woonplaats Zoetermeer komt met het zelfde verhaal.

 

Door hun houding heb ik waarschijnlijk nu een defecte bak, met een af en toe gorgelend geluid ter hoogte van de bak flenzen.

Ik moet dit wel nog verder uitdokteren, voor het zelfde geld zijn nu bij 200000 km de hoofdwiellagers aan het slijten...

 

GR Budi

 

 

Volgens de dealer en Pon hoeft dit nooit te gebeuren officieel

 

Ik ben het met jullie eens dat dit wel moet zeker na al de ervaringen die je leest

 

Als ik naar de dealer ga willen ze het in principe niet doen, ze doen het alleen als er problemen zijn zeggen ze

 

Ik ga het nu zelf doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit is nu waardevolle info!

 

En dan nog eens een kritisch geluid van een enthousiaste 3B rijder.

 

Bedankt,

 

Gr Budi

 

De 5 traps tiptronic hoeft in principe nooit vervangen te worden.

 

Het kan wel

 

zie deze link:

 

http://62.116.119.245/geri/Upload/Getri ... age_01.htm

 

 

Hopelijk heb je hier wat aan

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vandaag van mijn Passat TDI Tiptronic de olie laten vervangen...

 

Wat schrok ik van de metaaldeeltjes die aan de magneet zaten!!!!

Een hoop!!!!Echt niet normaal!!

 

Aangezien dit inderdaad nu met een tellerstand van 204000 nu is gedaan, ga ik hm volgende week weer laten verversen.Het lijkt een overbodige luxe, maar ik spoel liever de bak volledig schoon!

 

Gr Budi

 

 

Jazeker dient de olie vervangen te worden, gewoon doen en als het kan nog vor de 200dkm..en probeer dan een interval aan te houden tussen 120dkm-200dkm verversing..

 

Je haalt er nl ook een hoop metaaldeeltjes uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ongetwijfeld is Kroon een goede olie.

 

Ik heb vanochtend een advies gekregen over verschillende olien.Helix is absoluut uit de gratie gevallen na een geval uit de praktijk.

 

Na revisie van een automaatbak is die olie bij de check up toch bruin verkleurd eruit gekomen.

 

Veel minder was dat Kroon.

 

Ik plaats deze opmerking alleen vanwege het feit dat na relatief korte tijd de olie, aldus ATS in Rijswijk, al aangetast was.

 

Helemaal niet het geval was dat met de olie van Elf, Elfmatic G3.

 

Uiteindelijk is om en nabij 6 liter eruit gekomen.Het betreft hier de EMA bak die in 2000 bij de AJM tdi op het overgangsmodel 3B is geleverd.

 

GR Budi

 

Ik ga hier er van uit dat ATS zich aan de juiste afvulwaardes heeft gehouden.

 

 

Ik heb Kroon SP2012 ATF transmissie-olie erin.

Filtertje heb ik van de dealert.

 

(tenminste, ik weet bijna zeker dat het SP2012 was. zal het vanavond even opzoeken)

 

Kijk anders HIER eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb eind oktober een passat uit juli 1999 aangeschaft met inmiddels 390000 km op de teller.

 

Ga toch maar snel navragen of en eventueel wanneer voor het laatst de olie uit de automaat bak is vervangen.

 

Nog geen enkel probleem overigens (met automaatbak)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden