Ga naar inhoud
  • 0

Zelf nieuwe veren en dempers plaatsen 3C. Te doen?


oele

Vraag

Ik ga een complete veren/demper set aanschaffen.

Is dat een beetje te doen om dit zonder brug te plaatsen?

Moet de fuse echt per-se los, of kan het ook anders?

En komen de veerpoten gemonteerd binnen, anders heb ik ook een veren spanner nodig.

 

Heb er zo eens naar gekeken en het lijkt mij niet al te lastig.

Maar bekijken en uitvoeren zit vaak een wereld van verschil in.

 

Ben benieuwd wie het al eens zelf gedaan heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Nou, ik heb gezien hoe Matthijs het de eerste keer deed op een brug.... dat zou ik niet durven op een "krikje"...

 

De achterpoten heb je zo los maar voor is toch echt even zoek werk. Daarbij is het het beste om bijna alles te demonteren en zelf de aandrijfas om de draag arm goed en ver genoeg te kunnen laten zakken...

 

Als ik jou was zou ik kijken of ergens een brug te huur is, dat kost je een paar euro en heb je wel je handen goed vrij (en t is warm...)

 

Maar... wat voor eens set laat je komen? OEM of een mooie verlaging :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Over die combi heb ik ook nagedacht..... reden dat ik het niet gedaan heb? dat ik dan wederom een niet goed op elkaar afgestelde set heb. Volgens mij is de Eibach officieel 30mm en de Bilstein (B6?) 20mm... maar dat weet ik niet meer zeker, dat zou een zelfde combinatie zijn als de originele dempers met Eibach veren... dat laatste is iig niet te vergelijken met een Koni's streetkit (of sportkit, geel met blauw).

 

Dat is voor mij de reden geweest dat ik voor de koni's gekozen heb. De Koni's verlagen ongeveer 40mm en mijn passat rijdt met 18" en 40mm verlaging, beter dan de skoda octavia 2 van m'n pa op 16".... (qua comfort, de passat rijdt altijd beter dan de octavia). Maar dat is natuurlijk een gevoel/mening en dat moet je voor jezelf bepalen :D

 

K durf verder niet te zeggen wat in Etka staat, k weet wel dat handigheid je erg zal helpen bij zo'n ombouw.... succes vast :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Over die combi heb ik ook nagedacht..... reden dat ik het niet gedaan heb? dat ik dan wederom een niet goed op elkaar afgestelde set heb.

Deze combi heeft juist veel Duitse klant onderzoek tests gewonnen.

En dit is echt een samenwerking tussen de 2 fabrikanten.

Ze bieden beide deze combi op hun site's aan.

Een verlaging set uitzoeken is best klote.

Je moet maat uitgaan van meningen en adviezen van anderen, terwijl de comfort beleving ontzettend persoonlijk is.

En 'even proberen' is er niet bij met deze business.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je mag altijd langskomen voor een proefritje... maar er woont vast een ander forumlid dichter in de buurt met koni's... Maar als Eibach en billstein dit ook als set aanbieden, dan zit dat wel goed.

 

K weet niet wat zo'n set kost? De koni's was iets van 549,0... k meende dat je alleen als 600 voor de billsteins betaalde en dan nog iets van 200 voor de eibachs..

 

Wat je zegt, eigenlijk moet je 3 dezelfde auto's met zelfde banden/wielen en de gevraagde verlagingssets naast elkaar hebben, dat is pas enigszins een goede vergelijking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
je mag altijd langskomen voor een proefritje... maar er woont vast een ander forumlid dichter in de buurt met koni's...

Weet hoe de 3BG van Jee rijdt met deze set.

Eric/Wheeler heeft Eibach, maar geen Bilstein dempers.

Op het oog vind ik de zijne laag genoeg, maar hij geeft een R line set en 18" ipv 19", dus dat kan vertekenen.

Dat maakt het lastig, want ik weet wel hoe de Koni combi komt te staan.

K weet niet wat zo'n set kost? De koni's was iets van 549,0... k meende dat je alleen als 600 voor de billsteins betaalde en dan nog iets van 200 voor de eibachs..

Set prijs in ca 650,- maar 100,- € meer of minder boeit me niet, als het resultaat maar klopt.

 

Wat je zegt, eigenlijk moet je 3 dezelfde auto's met zelfde banden/wielen en de gevraagde verlagingssets naast elkaar hebben, dat is pas enigszins een goede vergelijking.

Dat zou ideaal zijn idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik ga een complete veren/demper set aanschaffen.

Is dat een beetje te doen om dit zonder brug te plaatsen?

Moet de fuse echt per-se los, of kan het ook anders?

En komen de veerpoten gemonteerd binnen, anders heb ik ook een veren spanner nodig.

 

Heb er zo eens naar gekeken en het lijkt mij niet al te lastig.

Maar bekijken en uitvoeren zit vaak een wereld van verschil in.

 

Ben benieuwd wie het al eens zelf gedaan heeft.

 

Edwin, ik heb vorig jaar alle 4 schokbrekers vervangen bij 160K. Omdat je het meestal maar 1 maal per "autoleven" doet wou ik er niet teveel aan investeren aan speciaal gereedschap etc. Heb nog wel een veelkant dop moeten aanschaffen voor de schokbrekerbouten. Heb alles op de krik gedaan, is prima te doen.

1. Achterschokbrekers zijn het gemakkelijkst: binnen scherm losschroeven en schokbrekers loshalen, nieuwe erin zetten. De veer achter heb ik geen ervaring mee maar kan niet al te moeilijk zijn.

2. Voorschokbrekers is een ander verhaal, je moet de hele poot met veer demonteren en de fusee kogel, stuurkogeltje en de aandrijfas aan wiel zijde loshalen, zou niet weten hoe je het anders moet doen, je moet de onderzijde schokbreker uit de fusee halen en hem spreiden met een speciale spreider, ik heb er een dikke schroevedraaier tussen getikt en kreeg ze zo ook los. (Zie "sfeer fotootje....") Je moet wel de centrale asbouten vervangen en zorgen dat je de lagers niet beschadigd door hem zoveel mogelijk los en vast te zetten met het wiel van de grond.

3. Jouw vraag of de nieuwe veren voor als complete poot worden geleverd? Kun je denk ik het beste aan de leverancier vragen, ik weet niet.

 

Tot slot: heb je er geen ervaring of handigheid in: laat het doen. de veren van de Passat hebben een vrij sterke spoed waardoor 2 losse veerspanners gemakkelijk gaan rond glijden, daarnaast kun de de nieuwe veer beschadigen waardoor ie kan gaan corroderen of bij vorst gaat breken. Verder is het werken aan veren zonder goed gereedschap gewoon gevaarlijk!!

 

Succes Willem

post-10228-1423826502,1272_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kijk daar heb ik wat aan! :thumb:

Het enige waar ik een beetje tegenop zie is de fusee los maken.

Maar ik begrijp dat het wel te doen is dus.

 

Fusee paar uur van te voren inspuiten met kruipolie, wanneer je hem kunt spreiden met bijv een dikke schroevendraaier dan krijg je hem er echt wel uit, je hebt werk ruimte genoeg, zorg dat je de remklauw/ schijf zover mogelijk laat zakken zonder de remslang te belasten. Zorg dat je wat blokken hout hebt om er onder te zetten. Verder heb je een dop veelkant 14 nodig voor de borgbout. Ik heb de Hazet 990 aangeschaft voor 32 euro, lijkt veel maar er zijn heel veel Passat bouten die je met deze dop los kunt draaien, o.a. remklauwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden