Ga naar inhoud
  • 0
Log in om dit te volgen  
ajmstevens

Sleutel reageert niet na vervangen dashboard en airbags

Vraag

Onlangs heb ik een Duitse Passat gekocht met lichte schade aan de rechter voorzijde. Ook de aibags moesten vervangen worden.

Voor het vervangen functioneerde alles normaal voor zover ik kon beoordelen. Auto was rijdbaar en foutcodes werden weergegeven op dashboard.

 

Na het vervangen van dashboard en beide airbags (incl gordels en gordelspanners) gebeurt er niets meer als ik de (beide)sleutel(s) in het contactslot steek. Wel reageert de centrale vergrendeling en gaat de binnenverlichting aan als ik deze bedien op de sleutel. Omdat er niets gebeurt als ik de sleutel in het contactslot steek lukt het mij ook niet de foutcodes uit te lezen. Wie kan mij verder helpen?

 

Details:

  • tijdens demontage van het dashboard is de lichtschakelaar stuk gegaan. Deze heb ik vervangen door een lichtschakelaar met het zelfde onderdeelnummer. Deze reageert nu vreemd. In een bepaalde stand van de schakelaar gaat de dashboard verlichting branden en delen van de voor en achterverlichting.

  • Het stuur en ook de richtingaanwijzer bediening(unit) is van de stuurkolom geweest.

  • De RNS 510 werkt normaal.

  • Alle stekkers heb ik tijdens de ombouw weer netjes terug aangesloten.

  • Het vervelende is dat het stuurlot erop zit en ik het stuur en de onderste stuurkolom afscherming niet kan verwijderen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Betreft een VW Passat Variant 2.0 TDI Comfortline Bj nov. 2009.

Ps. Raar gedrag verlichting kan nog te maken hebben met de voorbumper(+verlichting) die ik er op dit moment aan het opmonteren ben.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Je zegt dat je je klokkenwinkel vervangen hebt? Zijn de sleutels ook opnieuw aangeleerd aan je klokkenwinkel?

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Klokkenwinkel heb ik niet vervangen, tenminste als je hiermee snelheidsmeter en toerenteller bedoeld(?). Deze is er natuurlijk wel uit geweest zodat ik het dashboard kon uitwisselen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Hoef je niet opnieuw in te leren bij een 3C, zelfs niet als je de 'klokkenwinkel' omwisselt...

 

Het lijkt me weer zoiets als een stekkertje links of rechts vergeten... bv op het contaktslot. Of niet diep genoeg ingedrukt, want dat is een vrij lastige....

 

Ook wanneer de stekker op de stuurkolommodule niet goed zit wordt er geen kontakt gemaakt.

 

Heb je geen defecte zekering, een relais fout gezet / losgehaald op de boordnetmodule...

 

 

grtz, dre

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Alle stekkertjes waar ik zo bij kan heb ik gecontroleerd.

Ik zal de stekkers bij de stuurkolom nog eens controleren.

Ik heb ook geen defecte zekering(en). Ook geen relais eruit gehad etc...

 

Zit er nergens nog een aparte(lokaal) zekering? Bijvoorbeeld bij stuurkolom etc.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Je hebt zekeringen vooraan in de motorruimte, naast de batterij, links van het dashbord, rechts van het dashbord....

 

Als alles in elkaar zit kan je zeker zomaar niet aan alle stekkers...

 

Je kan ook eens de acuu losmaken, een tiental minuten wachten en terug vastmaken (of eventueel de batterijkabels tegen elkaar houden, dan hoef je niet te wachten), dit kan ook al veel oplossen...

 

grtz, dre

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

PROBLEEM OPGELOST!!

 

Ik wilde contoleren of er op de elektronica onder de stuurkolom ook nog een zekering zat. Had echter het probleem dat het stuurslot erop zat. Ik kon dus ook niet bij de 2 schroeven om de onderste stuurkolomafscherming los te halen. Een Torx schroefbitje heb ik ca. 4 mm vanaf het uiteinde vierkant geveild zodat ik deze in een dunne(ca 1 mm dik) ijzerstripje kon persen. Op die manier heb ik een haaks Torx sleuteltje gemaakt die juist tussen stuur en onderste afschermkap past(Zie afbeeldingen). Hiermee is het me uiteindelijk gelukt beide schoefjes los te draaien.

Onder de stuukolom zitten twee stekkers(Geel + Zwart). De gele is vanaf de bovenzijde zichtbaar. De Zwarte is niet zichtbaar en ook niet bereikbaar als de afschermkap er nog op zit.

 

EN JE RAAD HET NATUURLIJK AL . . . . Deze Zwarte zat dus inderdaad NIET AANGESLOTEN !!!

 

Alles functioneert dus nu weer en nu kan ik eindelijk verder met resetten airbags etc.

 

Bedankt voor alle tips!!

Speciale dank aan Andre waardoor ik zelf ook begon te twijfelen of ik wel alle stekkers goed had aangesloten.

post-15329-1423826463,2232_thumb.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0

Volgende keer alles eerst testen dus en dan de kappen terug plaatsen. :wink:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden