Ga naar inhoud
  • 0

Rechterzone climatronic geeft geen warmte. HELP!!!


Kingversace

Vraag

Hallo heren,

 

Wie kan mij helpen met het volgende probleem?

 

Ik heb een probleem gehad met mijn passat 3c tdi 2006. De climatronic werkte alleen op de linkerzijde. Toen dat gebeurde zat ik nog in mijn half jaar bovag garantie. Het garage bedrijf heeft toen de na lang zeuren de stelmotor en kleppen van de rechterzone vernieuwd. (dit is medio maart gebeurd) Ondertussen was de buitentempratuur zo'n 20 graden en mijn airco werkte perfect. Nu begon mij begin september (2 weken buiten de garantie) op te vallen dat de rechterzone (die dus eerst niet koud wilde worden) niet warm wil worden en dat terwijl de linkerzone bloedheet word als ik de kachel op HI heb staan. Nu wil het garage bedrijf mij er alleen verder mee helpen als ik alles zelf betaal. Waarop ik zeg: zij hebben die rechterkant wel 4 keer los gehad en aangezien het iedere keer de rechterkant is hebben zij iets niet goed gedaan.

 

Ik heb hem zelf aan de laptop gehad en de klepsturing werkt allemaal en geen foutcodes.

Iemand een idee waar ik moet zoeken of die bekend is met dit probleem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

normaal gesproken heb je 2 jaar garantie op die onderdelen dus terug gaan en dit melden moeten ze dan repareren

Mocht iets anders kapot zijn dan is de vorige reparatie niet goed gedaan weer aangeven dat jij garantie verwacht.

Zeker als je garantie 2 weken voorbij is kijk als het 2 maanden is

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja dat klopt maar zij houden vol dat het niet aan hun reparatie ligt en dat als ze wel willen zoeken wat het is maar dat het grootste deel van de kosten voor mijn rekening zijn. Heb nu 3 maal een discussie gehad dus ben er klaar mee. Maar wil het wel graag opgelost hebben vandaar de vraag of iemand enige ervaring heeft met it probleem zodat ik er zelf mee verder kan.

 

Of misschien heeft iemand hier een schema van de rechterzone van de climatronic. Dus kachelbuis, kleppen enz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou zeker terug gaan omdat:

- De garage niet volledig heeft kunnen controleren of ze hun werk goed hebben gedaan omdat de omgevingstemperatuur daarvoor in de zomer eenvoudigweg te hoog was. Een airco moet kunnen verwarmen en koelen, met zowel hoge als lage buitentemperaturen. (Is hetzelfde als de CV monteur in de zomer een nieuwe CV plaatst en zegt:" Kijk eens, 20 graden in de huiskamer, alles is goed." Als je dan in de winter problemen hebt omdat het niet warmer dan 5 graden in je huis is, bel je echt wel even met de CV monteur.)

- Je toen vanwege de hogere buitentemperatuur niet in staat was om deze tekortkoming te constateren.

- Het vanwege de voorgeschiedenis met de niet werkende rechterkant zeer aannemelijk is dat beide problemen een zelfde oorzaak kennen.

 

Laat je niet met een kluitje in het riet sturen, gewoon de kritische consument uithangen aan de balie en voor je recht opkomen.

Ik wens je alle succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
normaal gesproken heb je 2 jaar garantie op die onderdelen dus terug gaan en dit melden moeten ze dan repareren

 

Klopt niet helemaal, wettelijk gezien heb je als consument recht op 6 maanden garantie en is er ook nog de fabrieks garantie, aan deze 2 garantie periodes heeft de verkoper zich ook te houden, de nieuwe Europese richtlijn van 2003, stelt een verkoper minimaal twee jaar na aankoop aansprakelijk voor gebreken aan goederen die aan de consument zijn verkocht.

Het gaat hier wel over roerende goederen met een duurzame levensduur, die levensduur is nog niet bepaald voor soorten alle goederen, maar bij duurzame producten wordt er in de regel uitgegaan van een levensduur van minimaal drie jaar.

 

Na de wettelijke garantie van zes maanden, ligt de bewijslast van een duurzaam produkt bij de eigenaar en is de winkelier of verkoper voor de resterende 18 maanden aansprakelijk als er een defect optreedt.

Als je als consument met de verkoper mondeling het defect bespreekt en de verkoper bied je geen oplossing, dan is het moeilijk om je gelijk te krijgen, want de bewijslast ligt bij jezelf omdat de wettelijke garantie termijn is verlopen.

In dergelijk soort gevallebn zul je als consument, alles zwart op wit moeten zetten en de verkoper of winkelier in gebreke stelt voor een niet deugdelijk produkt.

 

In het geval van Kingversace, heeft hij recht op herstelling ook al is de garantie net twee weken verlopen.

Hij verwacht immers niet dat na zes maanden, hetzelfde probleem weer naar boven komt.

 

@Kingversace, heb je links/rechts gescheiden a/c-temperatuurregeling ?

Het probleem zou dan aan de temp.sensor kunnen liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

* Zowel de opmerking zoals geplaats door bm-er evenals de opmerkingen van Theostek had ik dus deze week de beste mannen van het betreffende autobedrijf voor de voeten gegooid. Hun antwoord is kort en simpel: Wij hebben de klacht opgelost op het moment dat de rechterzone geen koude lucht gaf dus wij hebben gedaan wat wij moesten doen. En dat ik aan de zelfde zijde die zij notabene 4 maal uit elkaar hebben gehaald en zo'n beetje ieder onderdeel vervangen, geen warme lucht heb is absoluut hun schuld niet. Zo heb ik met 3 man een gesprek gehad tot aan de filiaalmanager en ze geven mij de auto sleutel en zeggen zie maar wat je er mee doet en succes, want hier kunnen we niet aan beginnen want we hebben nog een passat staan die ook voor garantie is terug gekomen en die kost ons ook al €3000.

 

De man van het eerste gesprek praat ik niet meer mee nadat hij grapjes dacht te maken over mij en het allemaal heel leuk vond totdat ik me kwaad maakte en hij zich toch maar in het magazijn verstopte met de deur opslot.

 

* Ja heb idd een gescheiden tempratuurregeling. Zo uit mijn hoofd zitten er 3 temp.sensoren per kant. Deze geven ook aan bij het uitlezen de tempratuur die aan die zijde word gegeven wanneer de verwarming vol aan staat. Aan de rechtezijde (defecte kant) geeft hij dan 17C aan terwijl dat hij bij de linkersensoren 54C aan geeft. wanneer ik de airco aan zet op LO dan gaat de tempratuur dus naar beneden en dat registreren ze ook allemaal. zowel links als recht. Alleen de "warme" lucht aan de rechterkant word nooit hoger dan de buitentempratuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn ervaring is dat je niks uit moet sluiten. Nee heb hier niet iemand in de buurt met die auto. De tempraturen die ik hier boven aangeef zijn de tempraturen die op de laptop worden weer gegeven. Als ik met de rechter regelknop de tempratuur regel voor de rechterzijde reageren de kleppen hier op net als bij de linkerknop. Deze krijgen dan een waardeverandering van 0 tot 227 en omgekeerd. En de knoppen ECON, AUTO, DUAL en de verschillende de standen voor ondermeer voetruimte werken ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou we gaan vandaag weer naar het betreffende bedrijf. Voor de laatste keer kijken of ze tot ze tot een oplossing willen komen. Het is zaterdag dus mijn stille hoop is erop gevestigd dat het lekker druk is in de showroom. Ik ben er maandag geweest en ze zouden mij dinsdag terug bellen maar tot op heden niks gehoord.

 

Voor de gene die het willen weten het gaat om Autogroep Twente in Almelo (Harberinkhoek)

 

Ik zal jullie de uitkomst laten weten.

 

 

 

Als er nog iemand een tekening van de climatronic heeft of tips omtrent het probleem is dat zeer welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
* Zo heb ik met 3 man een gesprek gehad tot aan de filiaalmanager en ze geven mij de auto sleutel en zeggen zie maar wat je er mee doet en succes, want hier kunnen we niet aan beginnen want we hebben nog een passat staan die ook voor garantie is terug gekomen en die kost ons ook al €3000.

 

Volgens mij hebben ze hier iets doms gezegd, wat in jouw voordeel werkt.

Jouw beroep op garantie heeft niets met andere auto's te maken die bij hen worden teruggebracht.

In feite erkennen ze hier schuld alleen handelen ze niet overeenkomstig maar zeggen ze:"We doen niks, omdat we al zo veel kosten aan een andere auto maken." Ze geven wel garantie, maar als je er een beroep op doet geven ze niet thuis.

 

Ik zou weer terug gaan, en weer hetzelfde beroep op garantie doen. Even wat EU-regeltjes omtrent garantie uitdraaien en onder hun neus houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na een lange discussie zaterdag jl. ben ik vandaag terug gebeld met het volgende voorstel:

 

Ze willen het probleem (waarvan ze zelf nog niet weten waar ze het moeten zoeken) op gaan lossen.

Ze gaan dan het dashboard eruit halen en verwachten het ergens in in of bij het kachelhuis of radiateur te vinden. Ze hebben het hier over kleppen of andere onderdelen in het kachelhuis of misschien dat mijn radiateur niet genoeg warmte afgeeft??!!! Ze willen de kosten hiervan gaan delen en de indicatie wat ze hiervoor geven is €700 per partij.

 

Nou ben ik het er uberhaupt niet mee eens omdat ik nog steeds vind dat het een probleem is dat zij hebben verzuimd te maken of juist hebben gecreeërd.

Als het goed is krijg ik morgen mijn vagcom kabel binnen en wil ik zelf nog eens opzoek gaan naar het probleem maar het zou mooi zijn als iemand mij hier aan tekeningen kan helpen van het climatronic systeem. Of dat er iemand is met de zelfde ervaring die hiervan de oorzaak c.q. oplossing weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

* Ja heb idd een gescheiden tempratuurregeling. Zo uit mijn hoofd zitten er 3 temp.sensoren per kant. Deze geven ook aan bij het uitlezen de tempratuur die aan die zijde word gegeven wanneer de verwarming vol aan staat. Aan de rechtezijde (defecte kant) geeft hij dan 17C aan terwijl dat hij bij de linkersensoren 54C aan geeft. wanneer ik de airco aan zet op LO dan gaat de tempratuur dus naar beneden en dat registreren ze ook allemaal. zowel links als recht. Alleen de "warme" lucht aan de rechterkant word nooit hoger dan de buitentempratuur.

 

Dan klopt het toch met wat ik zei ?

 

Links geeft 54 °C aan en rechts slechts 17 °C, links warmt wel, maar rechts niet ! die wordt niet warmer dan de buitentemperatuur.

Laten we ervan uitgaan dat er twee tempsensoren aanwezig zijn, 1 zit buiten en de tweede zit binnen, deze sensoren zijn NTC sensoren. Dit betekent dat de weerstand afneemt als de temperatuur hoger wordt, de weerstand wordt hoger als de temperatuur afneemt.

De sensor wat in het luchtkanaal zit, meet de werkelijke buitentemperatuur, stel deze is defect of geeft een verkeerde waarde ? dan wordt door de regeleenheid altijd de laagste waarde genomen van die sensor wat de laagste waarde aangeeft.

 

Per definitie hoeven deze niet defect te zijn, omdat we in dit geval met een dual gescheiden temperatuurregeling te maken hebben.

De rechterkant blijft koud en zou te maken kunnen hebben dat de rechter stelmotor/regelklep (V159) vast zit/defect, maar die is volgens de garage vernieuwd ? Toch heeft de V159 een potentiemeter (G221) die de positie bepaalt van de temperatuurklep.

Anderzijds heeft een dual gescheiden temperatuurregeling ook een temperatuurvoeler/sensor (G151) die de luchtregeling/temperatuur registreert, bij het ontbreken van een signaal zal ook deze de laagste waarde nemen.

De G151 bevind zich in het luchtrooster, van buitenaf niet zichtbaar dus zal één en ander gedemonteerd moeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke ga ik hier naar kijken. Is hiervan misschien een tekening beschikbaar en is deze temperatuurvoeler/sensor (G151) te testen met Vagcom?

Als het goed is heb ik mijn Vagcom morgen werken dus ga ik daar meteen mee bezig.

 

Alvast bedankt voor de uitleg en het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de controle voor deze meetwaarde nog niet kunnen vinden op gerritspeek.

 

Heb ondertussen wel weer contact gehad met het garagebedrijf die bieden mij nu de volgende oplossing:

 

Garage: We delen de kosten van de reparatie á €700 per partij. Is een aardige indicatie naar u toe.

 

Ik: Wat gaan jullie repareren dan? :shock::evil::?::!:

 

Garage: Dat weten we nog niet precies maar wij vermoeden dat het in het kachelblok zit en anders geeft de radiateur misschien te weinig warmte af dat zou het ook nog kunnen zijn. Dat is waar we naar gaan kijken en dan wordt jou probleem opgelost. Dus zeg maar wanneer je de auto kan brengen?

 

Ik: :shock: Sorry, maar buiten dat ik niks wil betalen weten jullie niet eens wat je gaat repareren en kunnen jullie al wel vertellen wat het ongeveer gaat kosten? En mijn radiateur zou te weinig warmte afgeven? :lol::roll: Zorg maar dat jullie alle papieren klaar maken dat ik de volledige reparatie historie kan inzien want dit lijkt helemaal nergens op :!:

 

Dit is een samenvatting uit mijn laatste gesprek. Mijn vertrouwen is nu nog 1000x minder dan de kans dat ik de loterij win. Ik weet nog niet welke stappen ik verder ga ondernemen hier tegen behalve dat ik zal zorgen dat er heel veel reclame over hun verspreid wordt.

Ik denk dat ik zelf (als ik mijn vagcom weer aan het draaien heb) maar ga knutselen want ben hier nu al bijna 2 maand mee bezig + een half jaar met andere ongemakken en discussies dus ben er behoorlijk klaar mee.

 

Iemand die mij misschien aan een schema kan helpen van de climatronic of nog mooier een (digitaal) Werkplaatshandboek van de 3C?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vag-com: selecteer controle module --> 08 climate control --> 08 meetwaardeblokken.

Als de G151 is opgenomen in de label files, dan wordt die aangegeven in de meetwaardeblokken.

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vanavond een scan uitgevoerd en hij geeft aan dat de 3 kleppen aan rechterzijde niet werken. De garage vertelde mij dat ze deze vervangen hebben dus ga ik daar vanuit. 2 temperatuursensoren aan rechterzijde geven 17 en 14 graden aan terwijl de linkerzijde 46 en 38 aangeven. Ik kan alleen de G151 niet vinden in bovenstaande beschrijving dus heb deze waarschijnlijk niet in mijn label files staan. Hier moet ik dus nog even achteraan.

 

To be continued!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

VCDS Version: Beta 11.2.0

Data version: 20110305

 

Saturday,12,November,2011,18:17:41:10074

 

Chassis Type: 3C0

Scan: 01 03 08 09 15 16 17 19 25 42 44 46 52 53 62 69 72 7D

 

VIN: WVWZZZ3CZ7P0xxxxx

 

00-Steering Angle Sensor -- Status: OK 0000

01-Engine -- Status: OK 0000

03-ABS Brakes -- Status: OK 0000

08-Auto HVAC -- Status: Malfunction 0010

09-Cent. Elect. -- Status: Malfunction 0010

15-Airbags -- Status: OK 0000

16-Steering wheel -- Status: OK 0000

17-Instruments -- Status: OK 0000

19-CAN Gateway -- Status: OK 0000

25-Immobilizer -- Status: OK 0000

42-Door Elect, Driver -- Status: OK 0000

44-Steering Assist -- Status: OK 0000

46-Central Conv. -- Status: Malfunction 0010

52-Door Elect, Pass. -- Status: OK 0000

53-Parking Brake -- Status: Malfunction 0010

62-Door, Rear Left -- Status: OK 0000

69-Trailer -- Status: OK 0000

72-Door, Rear Right -- Status: OK 0000

7D-Aux. Heat -- Status: OK 0000

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 01: Engine Labels: 03G-906-016-BKC.lbl

Part No SW: 03G 906 021 LR HW: 03G 906 021 LR

Component: R4 1,9L EDC G000SG 8959

Revision: --H02--- Serial number: VWZCZ000000000

Coding: 0000071

Shop #: WSC 66565 257 00032

VCID: 7AFFF6DB4E1F

 

No fault code found.

Readiness: 0 0 0 0 0

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 03: ABS Brakes Labels: 3C0-614-095-C2.lbl

Part No SW: 3C0 614 095 P HW: 3C0 614 095 P

Component: ESP 440 C2 H015 0004

Revision: H015 Serial number: 0667607185

Coding: 0013569

Shop #: WSC 00028 028 00001

VCID: 2F69178FC5DD

 

No fault code found.

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 08: Auto HVAC Labels: 3C0-907-044.lbl

Part No SW: 3C0 907 044 AF HW: 3C0 907 044 AF

Component: ClimatronicPQ46 050 0505

Revision: 00050005 Serial number: 00000000000000

Shop #: WSC 00000 000 00000

VCID: 65C5B5A7D7A1

 

3 Faults Found:

01810 - Actuating Motor for Temperature Flap; Right (V159)

000 - -

Freeze Frame:

Fault Status: 01100000

Fault Priority: 3

Fault Frequency: 1

Reset counter: 151

Mileage: 226674 km

Time Indication: 0

Date: 2000.00.00

Time: 18:08:31

 

01272 - Positioning Motor for Central Flap (V70)

000 - -

Freeze Frame:

Fault Status: 01100000

Fault Priority: 3

Fault Frequency: 1

Reset counter: 151

Mileage: 226674 km

Time Indication: 0

Date: 2000.00.00

Time: 18:08:31

 

00716 - Air recirculation Flap Positioning Motor (V113)

000 - -

Freeze Frame:

Fault Status: 01100000

Fault Priority: 3

Fault Frequency: 1

Reset counter: 151

Mileage: 226674 km

Time Indication: 0

Date: 2000.00.00

Time: 18:08:31

 

 

-------------------------------------------------------------------------------

Address 09: Cent. Elect.

Cannot be reached

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zou proberen de fouten te wissen, dan basic settings uit te voeren, dan terug kijken of de fouten teruggekomen zijn...

 

700 Euro kosten zou ik zeker niet maken. Op ebay kan je voor 80 euro de hele boel kopen...

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb ik allemaal al gedaan. Fouten komen direct terug maar wil die G151 temperatuursensor kunnen testen omdat ik gelezen heb dat deze vaker het probleem zijn. En het garage bedrij zegt de kleppen vervangen te hebben en de stelmotor. Dus hoe kan ik die sensor dan testen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier zijn al de measering blocks... G151 zit er niet bij... Kom je moeilijk bij de sensoren? rechts is het handschoenkastje uitbouwen, links denk ik dat je er aan komt met het kleine kastje of zekeringkast uit te bouwen. Dan kan je misschien links/rechts eens wisselen?

 

grtz, dre

 

 

001,0,General

001,1,Compressor,Shut-Off Code

001,2,Engine Speed

001,3,Vehicle Speed

001,4,Standing Time

;

B001,0,Potentiometer && Flap Alignment

B001,1, , ,

B001,2, , ,

B001,3, , ,

B001,4, , ,

;

002,0,Compressor

002,1,Compressor,Current (actual)

002,2,Compressor,Current (specified)

002,3,Compressor,Rotations

002,4,Compressor Load

;

003,1,Coolant,Pressure

003,2,Radiator Fan,Activation (actual)

003,3,Radiator Fan,Activation (spec.)

003,4,Engine Speed,(increase)

;

004,0,Temperatures

004,1,Outside Temp.,Unfiltered

004,2,Outside Temp.,Regulation

004,3,Fresh Air Intake,Temperature

004,4,Coolant,Temperature

;

005,0,Outlet/Footwell Blower Temperature

005,1,Left Outlet Blower,Temperature,Display Range: 0...84 °C

005,2,Right Outlet Blower,Temperature,Display Range: 0...84 °C

005,3,Left Footwell,Blower Temp.,Display Range: 0...84 °C

005,4,Right Footwell,Blower Temp.,Display Range: 0...84 °C

;

006,1,Evaporator,Temperature

006,2,Interior,Temperature

006,3,Sunlight,Intensity (G107),W/m²

;

007,0,Fresh Air Blower (V2)

007,1,Fresh Air Blower,Voltage (act.),Display Range: 0.0...13.0 V

007,2,Fresh Air Blower,Voltage (spec.),Display Range: 0.0...13.0 V

007,3,Fresh Air Blower,Load,Display Range: 0.0...100.0 %

007,4,Voltage,(Terminal 30)

;

008,3,Dimming,(Terminal 58d),Display Range: 0.0...100.0 %

008,4,Country,,1 = Rest of World (RoW)\n2 = North America (NAR)

;

009,1,Rear Window,Heater (Z2 / Actual)

009,2,Rear Window,Heater (Z2 / Spec.)

009,3,Aux. Heater,Status,Display Range: ON/OFF

009,4,Aux. Heater,Current

;

010,1,Aux. Heater,Request,Display Range: ON/OFF

010,2,Heater OFF,,Display Range: ON/OFF

010,3,Back-Up Lights,,Display Range: ON/OFF

010,4,Front Wiper,,Display Range: ON/OFF

;

011,0,Air Recirculation Flap Control Motor (V113) / Potentiometer (G143)

011,1,Current Value

011,2,Specified Value

011,3,Minimum Position,(Lower Stop/Close)

011,4,Maximum Position,(Upper Stop/Open)

;

012,0,Left Temperature Flap Control Motor (V158) / Potentiometer (G220)

012,1,Current Value

012,2,Specified Value

012,3,Minimum Position,(Lower Stop/Close)

012,4,Maximum Position,(Upper Stop/Open)

;

013,0,Right Temperature Flap Control Motor (V159) / Potentiometer (G221)

013,1,Current Value

013,2,Specified Value

013,3,Minimum Position,(Lower Stop/Close)

013,4,Maximum Position,(Upper Stop/Open)

;

014,0,Center Flap Control Motor (V70) / Potentiometer (G112)

014,1,Current Value

014,2,Specified Value

014,3,Minimum Position,(Lower Stop/Close)

014,4,Maximum Position,(Upper Stop/Open)

;

015,0,Defroster Flap Control Motor (V107) / Potentiometer (G135)

015,1,Current Value

015,2,Specified Value

015,3,Minimum Position,(Lower Stop/Close)

015,4,Maximum Position,(Upper Stop/Open)

;

016,0,Air Flow Flap Control Motor (V71) / Potentiometer (G113)

016,1,Current Value

016,2,Specified Value

016,3,Minimum Position,(Lower Stop/Close)

016,4,Maximum Position,(Upper Stop/Open)

;

080,0,Advanced Control Module Identification I

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke helaas dan dat ik deze niet kan testen. Maar heb ergens (ik geloof hier op het forum) het verhaal gelezen dat deze sensoren nog wel een kapot gaan en er nu ondertussen een nieuw type voor is (zou ook een stukje langer zijn). Heb jij voor de die sensor recht toevallig een tekening en een onderdeelnummer (beschik ik nog niet over :angel: ). Als deze nou niet belachelijk veel kosten rij ik morgen even naar de stealer en pruts ik em erin (als deze op voorraad zijn). Lijkt mij de meest logische verklaring dat deze kapot zou zijn gezien dat aan de hand van deze sensor de kleppen volgens mij geregeld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden