Ga naar inhoud
  • 0

Motor lampje brand geel


struis

Vraag

Hoi,

 

Ik had deze week een geel lampje branden in mijn dashboard van passat uit 2003. De handleiding wees uit dat het lampje wees op een motorstoring. De auto doet het gewoon nog. Toch even na de dealer geweest, waar ze hem hebben uitgelezen.

Mijn kwam daar met een nare mededeling > Kapotte katalysator > kosten > 875 euro. Ze hebben hem gereset en ik kon er nog wel mee rijden, maar moest hem toch vervangen.

Echter hoe lang kan ik er mee rijden en wat gebeurt er als het "fout" gaat? Is de prijs wel normaal (all-in)?

 

Ik weet het echt niet vandaar mijn vraag hier.

 

Groet,

Struis

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Tijdens het uilezen kun je niet zien of je katalysator stuk is. Je kat is niets anders dan een stuk steen. Wat je wel kunt uitlezen is de lamda sode die erachter zit. Deze gaan veel vaker kapot dan de kat en zijn een stuk goedkoper dan 875 euro. Als ik jouw was zal ik eerst eens een second opinion vragen bij iemand met vagcom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Tijdens het uilezen kun je niet zien of je katalysator stuk is. Je kat is niets anders dan een stuk steen. Wat je wel kunt uitlezen is de lamda sode die erachter zit. Deze gaan veel vaker kapot dan de kat en zijn een stuk goedkoper dan 875 euro. Als ik jouw was zal ik eerst eens een second opinion vragen bij iemand met vagcom.

 

Dat is dan ook een mooie grap, als je bij het uitlezen niet kan zien of je katalysator kapot is. Men neemt zeker het zekere voor het onzekere + extra.

Ik kan in het beste geval dus nog gewoon blijven rijden?

Een second opinion zal die bij het uitlezen niet hetzelfde teweeg brengen?

 

Alvast/alsnog bedankt voor de info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dealer en diagnose stellen, heb er hier helaas al veel rare dingen over gelezen. :cry:

 

Wat derrub bedoelt, is iemand met vag-com vragen (kijk hier: Vag-com kaart)

of deze je auto wil uitlezen, resultaat hier posten en dan zijn er genoeg kundige mensen hier die je kunnen vertellen wat het euvel is. 875 euro uitgeven kan altijd nog :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook datzelfde lampje al gehad en bij mij betekende het de ene keer iets mis met de bobines en de andere keer was mijn lamdasonde even ontregeld, maar nadat de melding was gereset heb ik maandenlang gereden zonder problemen, recentelijk is het lampje weer gaan branden, waarschijnlijk weer de lamdasonde,......ik laat hem gewoon weer resetten en als ie dan snel terugkomt laat ik de lamdasonde vervangen....

 

Zoals ik het heb begrepen is het zo dat de lamdasonde je uitlaatgas meet als het ware en als er iets niet klopt in de die waardes, dan gaat je oranje lampje branden, maar dat hoeft dus niet te betekenen dat er perse iets mis is, het kan ook betekenen dat er egens even een verkeerde waarde is ontstaan....

 

Met vr. gr.

G

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb ook datzelfde lampje al gehad en bij mij betekende het de ene keer iets mis met de bobines en de andere keer was mijn lamdasonde even ontregeld, maar nadat de melding was gereset heb ik maandenlang gereden zonder problemen, recentelijk is het lampje weer gaan branden, waarschijnlijk weer de lamdasonde,......ik laat hem gewoon weer resetten en als ie dan snel terugkomt laat ik de lamdasonde vervangen....

 

Zoals ik het heb begrepen is het zo dat de lamdasonde je uitlaatgas meet als het ware en als er iets niet klopt in de die waardes, dan gaat je oranje lampje branden, maar dat hoeft dus niet te betekenen dat er perse iets mis is, het kan ook betekenen dat er egens even een verkeerde waarde is ontstaan....

 

Met vr. gr.

G

 

Pfff......een kleine geruststelling. Zoals ik al zei, ik ervaar geen problemen met rijden, zojuist nog gedaan en er is niks mis mee. Na het uitlezen is het bij mij ook gereset. Mocht ik na dit weekend toch nog twijfelen, dan ga ik voor een second opinion.

Als je de auto (laat) uitlezen, in hoe verre zeggen de foutcodes iets over de aard van de storing/reparatie? Of is het zoals bij de dokter. Tja meneer, het kan dat zijn, maar ook dat....

 

In ieder geval bedankt voor de reactie(s).

 

Mvg,

Struis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een log van Vagcom van je auto geeft aan wat er aan mankeert en wat de mogelijke oorzaken zijn.

Tevens geeft vagcom aan of dit 'af en toe' fouten of vaste fouten zijn.

Kijk ook maar eens op gerritspeek.nl.

 

Misschien dat je Matthijs (VDub) eens kunt PB-en en (lief) vragen of hij je auto uit wil lezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Pfff......een kleine geruststelling. Zoals ik al zei, ik ervaar geen problemen met rijden, zojuist nog gedaan en er is niks mis mee. Na het uitlezen is het bij mij ook gereset. Mocht ik na dit weekend toch nog twijfelen, dan ga ik voor een second opinion.

Als je de auto (laat) uitlezen, in hoe verre zeggen de foutcodes iets over de aard van de storing/reparatie? Of is het zoals bij de dokter. Tja meneer, het kan dat zijn, maar ook dat....

 

In ieder geval bedankt voor de reactie(s).

 

Mvg,

Struis

 

De computers van de auto houden (meestal)een fout vast in het storinggeheugen, wat daarin opgeslagen wordt geeft niet altijd precies aan wat er stuk is, alleen wat er (verkeerd) gemeten is.. dus een als er staat dat de laaddrukgrens overschreden is, is het niet meteen zo dat de turbo defect is.. alleen is er in een bepaald tijdsbestek een voorgedefinieerde/gewenste waarde overschreden of niet gehaald..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vindt het echt een "uw lampje is kapot. Er moet een nieuwe koplamp unit in meneer" verhaal. Helaas hoor je dat wel vaker bij de diagnose van de Dealer.

Of het nu geld verdienen of gewoon ontwetendheid is laat ik maar even in het midden.

 

Met een kapote kat kun je in principe gewoon doorrijden alleen krijg je bij de keuring een probleem omdat je niet door de CO meting komt.Behalve dan als die steen losligt en je uitlaat gaat blokkeren. Maar dat merk je direct! :wink:

Is je lambdasonde kapot kan je daar wel last van krijgen omdat die ook wordt gebruikt om de inspuiting te regelen. En je krijgt meldingen zoals jij die krijgt.

 

Maar aangezien hij bij jouw nog goed rijd zal hij nog niet zo erg kapot zijn.

Een lambdasonde geeft een spanning van tussen de 100 en 900 mV af waar de computer dan weer een waarde van maakt. ALs hij kapot aan het gaan is zal die spanning gaan schommelen zodat de computer daar de inspuiting op gaat regelen en dat ga je merken.

 

Ik zal als ik jouw was eerst die lamdasonde vervangen. Dat kun je zelf als je een beetje handig bent.

Zie hier wat prijzen ----> http://www.uitlaatdiscounter.nl/lambda-sondes/

Een stuk voordeliger dan €875,-

 

Maar als je niets merkt met rijden kun je ook gewoon wachten totdat het lampje weer gaat branden. Het kan ook nog gewoon een 1 malige storing zijn geweest natuurlijk. Wat Gerritp schreef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik zou wel oppassen met imitatie lambdasondes.. deze geven niet altijd het gewenste resultaat.

 

Allen,

 

Alvast bedankt, nu kan ik iets geruster gaan slapen. Ik zal me eens verdiepen in de "lambdasonde". Ook zal het gedrag van de auto goed in de gaten houden.

 

Mvg,

Struis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ter info, Ik heb na herhaaldelijke keren dat het lampje ging branden de voorste lamdasonde laten vervangen. Deze was immers nog nooit vervangen (de achterste wel). Nu helpt dit wel en gaf bij mij voor een poos geen storingen meer en tevens liep de auto iets zuiniger.

Vlak voordat we op vakantie gingen ging het lampje weer aan. Toch even gereset. Hij gaf nu een andere storing weer bij het uitlezen. Had te maken met de pomp die bij het starten er voor zorgt dat de kat eerder op temperatuur is. Mijn pomp schijnt niet meer goed te zijn. Dit klopt ook want bij het starten hoor je deze de eerste 30 seconden ook. Gevolg > direct na het starten ging het lampje weer aan (bij slechte weerstomstandigheden). Toch op vakantie gegaan en er bijna 4000km mee gereden. De pomp schijnt alleen van belang te zijn voor de CO2 uitstoot, je kunt ook zonder rijden, alleen bij de APK heb je eventueel een issue. Let op dit is mijn situatie, geen garantie voor andere oorzaken. Uit laten lezen geeft meer tips en info.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden