Ga naar inhoud
  • 0

Voor de 2e keer asje (meenemer) oliepomp vervangen


Willem nunspeet

Vraag

Waarschijnlijk zullen velen denken: wat een waardeloze foto...

 

Maar na alle berichten over problemen met de kettingaandrijving en de zeskante-as van de oliepomp- en balansassen van de 2.O Tdi van de serie 2005/ 2006 waarbij soms voor € 2000,- kosten moesten worden gemaakt voor de modificatie, begon ik mij toch wel zorgen te maken, los van een kapotte oliepomp-aandrijving kon je onherstelbare motorschade oplopen.

Navraag bij 2 VW dealers a.d.h.v het chassisnummer, leverde niets op. Men kon mij niet vertellen of er een kettingaandrijving in zat en/ of er een modificatie had plaatsgevonden a.g.v. een terugroepactie.

Tjsa, wat moet je dan? Uiteindelijk gister toch maar de carterpan eronderuit getrokken en wat was ik blij toen ik die 3 tandwielen zag en niet zo'n kl-te ketting..... Bespaart mij voorlopig met een km stand van zo'n 200K een hoop geld. Het gefrunnik met de carterpan en montage met Loctide vloeibare pakking had ik er graag voor over.

Is wel opmerkelijk dat de de serie 2.0 Tdi (BKP) blok van okt 2005, we hebben het echt over de 1e serie, blijkbaar toch al voor een deel met tandwielaandrijving was uitgerust.

 

 

Dus voor mij een prachtige foto...

post-10228-1423826398,43_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
als de ketting eraf is dan is het asje ook aangepast/vervangen,

 

 

Bij mij is ook de kettingmodule vervangen voor een tanwielmodule bij 70.000 ongeveer.

De passat heeft nu 250.000 gelopen.

Dus hoef ik me nu niet druk de maken om het asje.

Maar ik denk toch dat ik er binnenkort een nieuwe in ga zetten ik heb geen zin in motor schade optelopen.

 

:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb deze topic maar weer eens geopend...

 

Was vandaag geen weer om de auto te wassen, heb daarom de oliepomp even verwijderd om te zien hoe de toestand van het 2e asje was na 80.000 km en de toestand van de binnenzeskant in de balansas na 288.000 km. De vorige keer heb ik alleen het asje gewisseld en de oliepomp laten zitten, heb deze nu toch maar even verwijderd om de balansas goed te kunnen inspecteren. Omdat de nieuwe asjes niet meer van schroefdraad zijn voorzien is het een beetje pielen met 2 dunne schroevendraaiers in de kleine ruimte tussen de oliepomp en balansas om het asje er uit te peuteren, een magneet hielp niet.

Ik had verwacht dat de binnenzeskant in de balansas uitgelubberd was maar ik moet zeggen dat er nauwelijks voelbare speling opzit, zowel met het oude als het nieuwe asje wat ik erin gestoken heb, heb daarom alles met een goed gevoel en een nieuw asje terug gemonteerd.

 

post-10228-1423829908,9935_thumb.jpg

 

post-10228-1423829909,2434_thumb.jpg

 

post-10228-1423829909,3684_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi Willem, heb net een e-mail naar jos gestuurd om te kijken of we in de week dat we in NL zijn binnenkort om de boel eens te inspecteren.

Zo te zien heb jij een tandwielaandrijving, ik heb geen idee wat er in zit.......

Maar die slijtage valt best erg mee na zoveel km, als ik af en toe die horror foto's voorbij zie komen van blokken die net de 150k hebben gepasseerd........wat doen die daarmee om ze nagenoeg rond te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mooi Willem, heb net een e-mail naar jos gestuurd om te kijken of we in de week dat we in NL zijn binnenkort om de boel eens te inspecteren.

Zo te zien heb jij een tandwielaandrijving, ik heb geen idee wat er in zit.......

Maar die slijtage valt best erg mee na zoveel km, als ik af en toe die horror foto's voorbij zie komen van blokken die net de 150k hebben gepasseerd........wat doen die daarmee om ze nagenoeg rond te krijgen.

 

de mijne had 125 000 op de teller en was compleet rond... waardeloos dus. De rest van het blok was hierdoor in één keer ook waardeloos. Duur asje :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mooi Willem, heb net een e-mail naar jos gestuurd om te kijken of we in de week dat we in NL zijn binnenkort om de boel eens te inspecteren.

Zo te zien heb jij een tandwielaandrijving, ik heb geen idee wat er in zit.......

Maar die slijtage valt best erg mee na zoveel km, als ik af en toe die horror foto's voorbij zie komen van blokken die net de 150k hebben gepasseerd........wat doen die daarmee om ze nagenoeg rond te krijgen.

 

de mijne had 125 000 op de teller en was compleet rond... waardeloos dus. De rest van het blok was hierdoor in één keer ook waardeloos. Duur asje :(

 

Maar Kristof, die auto van jou is "ingereden" door de Bundes Polizei met waarschijnlijk 6 verschillende chauffeurs per 24 uur, kan me voorstellen dat die auto bij jou nu een heerlijk rustig 2e leven heeft :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb deze topic maar weer eens geopend...

 

Was vandaag geen weer om de auto te wassen, heb daarom de oliepomp even verwijderd om te zien hoe de toestand van het 2e asje was na 80.000 km en de toestand van de binnenzeskant in de balansas na 288.000 km. De vorige keer heb ik alleen het asje gewisseld en de oliepomp laten zitten, heb deze nu toch maar even verwijderd om de balansas goed te kunnen inspecteren. Omdat de nieuwe asjes niet meer van schroefdraad zijn voorzien is het een beetje pielen met 2 dunne schroevendraaiers in de kleine ruimte tussen de oliepomp en balansas om het asje er uit te peuteren, een magneet hielp niet.

Ik had verwacht dat de binnenzeskant in de balansas uitgelubberd was maar ik moet zeggen dat er nauwelijks voelbare speling opzit, zowel met het oude als het nieuwe asje wat ik erin gestoken heb, heb daarom alles met een goed gevoel een nieuw asje terug gemonteerd.

 

Zo je laat er geen gras over groeien! Mooi werk Willem, geeft de mens toch weer moed dat het ook mee kan vallen!

Die van mij binnenkort ook maar eens (laten) vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
I see your point, maar gaat rijstijl veel invloed hebben op 'n oliepomp dan? in principe lijkt me dat toch iets dat altijd constant moet draaien, of zie ik dat nu zo verkeerd?

 

Niemand weet wat de oorzaak is Kristof, los van de slechte constructie. Ik heb alle oorzaken al voorbij zien komen van verkeerde olie, vliegwielen, DSG enz.

Belangrijk is dat wanneer je bekend bent met dit probleem dat je het bewaakt. Maar ieder keer wanneer je gas- geeft of gas-loslaat, dan worden de flanken van de zeskant belast. Het blijft een K-t constructie, de nieuwe meenemers zijn 23 mm langer en zitten ook dieper in de balansas gefreesd, deze serie heeft geen (vzv bekend) problemen meer. Ik hoop wel dat dit mijn 1e en laatste auto is waarbij ik het carter moet verwijderen om motorschade te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is het asje en het deel waar het asje in past niet gehard ?

Zoniet, is het dan geen optie om het zelf te laten harden ?

Bij ons op het bedrijf worden tandwielen, kettingwielen en assen waar veel draaiuren op gaan komen preventief gehard om snelle slijtage te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is het asje en het deel waar het asje in past niet gehard ?

Zoniet, is het dan geen optie om het zelf te laten harden ?

Bij ons op het bedrijf worden tandwielen, kettingwielen en assen waar veel draaiuren op gaan komen preventief gehard om snelle slijtage te voorkomen.

 

Peter, het staal van de balansas en meenemer zou al gelijk zijn aan de kwaliteit van CPM-10V staal, wat erg hoogwaardig is qua hardheid en tordering. Probleem zit blijkbaar echt in de diameter en de diepte van de meenemer in de balansas.

Wanneer die van mij versleten was, zou ik kiezen voor een losse gemodificeerde balansas waar een 100 mm meenemer in past. Kost op Ebay iets van €370,- , is altijd nog goedkoper dan de gebruikte Balansasmodule met weer dezelfde problemen of een kettingmodule waar ik zelf geen liefhebber van ben. Bovendien moet je dan de hele distributie loshalen. Tot nu toe is het tijdig wisselen van een asje van € 4, - met een beetje pakking nog de goedkoopste oplossing, het is 2 uurtjes werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hier een filmpje waar het nu eens goed uitgelegd wordt waarom die ketting aandrijving icm ballansassen aan gort gaat.

Die pompaandrijving draait 2x zo snel als de krukas bij dit systeem!

Dit wist ik nog niet, maar nu snap ik wel waarom dat niet heel blijft, wat een miskleun. (kan het niet anders noemen!)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag heb ik m'n passat een beurt gegeven en gelijk ook maar het asje vervangen, deze was een beetje beschadigd.

Ik had het asje van 100mm lang, maar er zat er een in van 77mm lang. Deze maar op maat gemaakt.

Nieuwe olie en filter en hij loopt weer als een zonnetje.

 

post-14259-0-39225200-1424024029_thumb.jpg

 

post-14259-0-51601600-1424024053_thumb.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ha, Eindelijk een update. Maurice heeft onlangs bij mij het asje vervangen; met 159.000 km idd wel zichtbare maar geen overdadige slijtage aan het asje. Daarom is er ook hier met een goed gevoel een nieuw asje in gestoken. Wel fijn dat ik nu beter weet welk risico je hier loopt. 

 

post-15806-0-65596800-1427142830_thumb.jpg

 

Je ziet wel de slijtvlakken, maar van een afgerond asje is zeker geen sprake.

 

post-15806-0-65257000-1427142889_thumb.jpg

 

Motor was nog mooi schoon van binnen, dus waarschijnlijk netjes altijd de oliewissels gehad, stemt een mens vrolijk!

 

post-15806-0-20979600-1427142981_thumb.jpg

 

Op naar de volgende 80k cruisen.  B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden