Ga naar inhoud
  • 0

Voor de 2e keer asje (meenemer) oliepomp vervangen


Willem nunspeet

Vraag

Waarschijnlijk zullen velen denken: wat een waardeloze foto...

 

Maar na alle berichten over problemen met de kettingaandrijving en de zeskante-as van de oliepomp- en balansassen van de 2.O Tdi van de serie 2005/ 2006 waarbij soms voor € 2000,- kosten moesten worden gemaakt voor de modificatie, begon ik mij toch wel zorgen te maken, los van een kapotte oliepomp-aandrijving kon je onherstelbare motorschade oplopen.

Navraag bij 2 VW dealers a.d.h.v het chassisnummer, leverde niets op. Men kon mij niet vertellen of er een kettingaandrijving in zat en/ of er een modificatie had plaatsgevonden a.g.v. een terugroepactie.

Tjsa, wat moet je dan? Uiteindelijk gister toch maar de carterpan eronderuit getrokken en wat was ik blij toen ik die 3 tandwielen zag en niet zo'n kl-te ketting..... Bespaart mij voorlopig met een km stand van zo'n 200K een hoop geld. Het gefrunnik met de carterpan en montage met Loctide vloeibare pakking had ik er graag voor over.

Is wel opmerkelijk dat de de serie 2.0 Tdi (BKP) blok van okt 2005, we hebben het echt over de 1e serie, blijkbaar toch al voor een deel met tandwielaandrijving was uitgerust.

 

 

Dus voor mij een prachtige foto...

post-10228-1423826398,43_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

dan heb je imho nog steeds 'n tijdbom, want dat asje gaat gewoon opnieuw rond slijten. Ik ben zelf geen mecanicien, maar iedereen die 'n beetje logica aan de dag legt, kan zo zien dat die pomp maar heel delicaat in mekaar zit.

 

Meen wel 'n keer ergens iets gelezen te hebben dat iemand het asje met 'n puntlas gefixeerd had. Dat lijkt mij al 'n veel betrouwbaarder oplossing.

 

Als je 'n kettingaandrijving hebt, is het wel al 'n deel van het werk uitgespaard bij het evt. inbouwen van 'n klassieke oliepomp :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nieuw asje lijkt wel harder dan de oude. Mijn moduul zit er al weer 150.000 kilometer onder waarvan 130.000 kilometer met het oude asje.

Tijdbom zou ik het niet willen noemen. Wat ook belangrijk is, is een goed massa vliegwiel, mijn vermoeden is dat het asje extra op zijn donder krijgt bij een defect massa vliegwiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

huh ? dat snap ik niet precies, een vliegwiel zit aan de krukas, en dmv een koppelingsplaat aan de versnellings-bak, of zit er ergens nog een vliegwiel ergens anders ?

ik ben bekend met basic auto techniek.

 

heb als hobby off-road rijden met een suzuki samurai en deze heb ik zelf volledig in onderhoud en deze modificeer ik zelf.

denk hierbij aan de gekste dingen van verhogen,ophanging veranderen,overbrenging aanpassen in tussen en versn. bak dmv andere tandwielen, ook gedeeltelijke motor revisie.

draai mijn hand niet om voor auto techniek,metaal en hout bewerking.

heb ook een BJ 2000 passat gehad met de machtige 1.9 tdi motor, 5 jaar probleem vrij in gereden, toen in mei dit jaar een Nissan X-trail gekocht, en vanaf a.s. vrijdag terug bij de passat, ik kan niet wachten.....

 

toch wil ik graag leren wat er allemaal aan de hand is, je leest ook over asje vastlassen aan tandwiel, mijn kennis van metaal zegt dat je dan de hardheid van het metaal aantast,

besides het asje zit ook nog in de oliepomp, dit wordt toch niet vast gelast ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
huh ? dat snap ik niet precies, een vliegwiel zit aan de krukas, en dmv een koppelingsplaat aan de versnellings-bak, of zit er ergens nog een vliegwiel ergens anders ?

ik ben bekend met basic auto techniek.

 

heb als hobby off-road rijden met een suzuki samurai en deze heb ik zelf volledig in onderhoud en deze modificeer ik zelf.

denk hierbij aan de gekste dingen van verhogen,ophanging veranderen,overbrenging aanpassen in tussen en versn. bak dmv andere tandwielen, ook gedeeltelijke motor revisie.

draai mijn hand niet om voor auto techniek,metaal en hout bewerking.

heb ook een BJ 2000 passat gehad met de machtige 1.9 tdi motor, 5 jaar probleem vrij in gereden, toen in mei dit jaar een Nissan X-trail gekocht, en vanaf a.s. vrijdag terug bij de passat, ik kan niet wachten.....

 

toch wil ik graag leren wat er allemaal aan de hand is, je leest ook over asje vastlassen aan tandwiel, mijn kennis van metaal zegt dat je dan de hardheid van het metaal aantast,

besides het asje zit ook nog in de oliepomp, dit wordt toch niet vast gelast ?

 

Ik ken één geval op dit forum waarbij iemand het asje heeft vast gelast.

Er zijn een paar gevallen gemeld waarbij het asje is doorgedraaid en motor schade heeft veroorzaakt.

Het blijft best wel lastig om iemand te adviseren om de hele oliepomp te modificeren, bij mij heeft ie meer dan 200k gedraaid zonder problemen, bij vervanging was er lichte slijtage te zien. Wanneer ik de huidige oliepomp zou vervangen door eenzelfde icm met een nieuw asje zou die in theorie zonder problemen weer 200 à 250 k moeten kunnen draaien en dan bij 500 k toch wel op the end of life van de Passat moeten zitten.

 

Vwb het 2 massavliegwiel icm asje oliepomp: dit is een stelling van Jos (JB auto service uit Dieverbrug) de pomp wordt rechtstreeks aangedreven door de krukas waar het vliegwiel opzit. Een slecht 2 massavliegwiel kan enorme trillingen en resonantie veroorzaken waardoor er vroegtijdige schade aan het 6 kante asje wordt veroorzaakt. Ik heb wel beeld bij deze theorie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
huh ? dat snap ik niet precies, een vliegwiel zit aan de krukas, en dmv een koppelingsplaat aan de versnellings-bak, of zit er ergens nog een vliegwiel ergens anders ?

ik ben bekend met basic auto techniek.

 

Vliegwiel zit indirect verbonden met de oliepomp. Feitelijk zit alles middels de distributieriem aan elkaar.

Doordat als het vliegwiel defect is en juttert, gaan deze bewegingen via de riem naar de oliepomp.

 

Willem was me voor. Snelle Willem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
huh ? dat snap ik niet precies, een vliegwiel zit aan de krukas, en dmv een koppelingsplaat aan de versnellings-bak, of zit er ergens nog een vliegwiel ergens anders ?

ik ben bekend met basic auto techniek.

 

Vliegwiel zit indirect verbonden met de oliepomp. Feitelijk zit alles middels de distributieriem aan elkaar.

Doordat als het vliegwiel defect is en juttert, gaan deze bewegingen via de riem naar de oliepomp.

 

Willem was me voor. Snelle Willem.

 

Martijn, oliepomp wordt door tussentandwiel vanaf krukas aangedreven en niet door distributieriem bij "mijn" BKP. Denk wel dat de riem opdonders krijgt van defect 2M vliegwiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
bij mij heeft ie meer dan 200k gedraaid zonder problemen, bij vervanging was er lichte slijtage te zien. Wanneer ik de huidige oliepomp zou vervangen door eenzelfde icm met een nieuw asje zou die in theorie zonder problemen weer 200 à 250 k moeten kunnen draaien en dan bij 500 k toch wel op the end of life van de Passat moeten zitten.

 

 

tja, 'n mens moet altijd wat geluk hebben natuurlijk. Mijn hele motor lag op 125000 km in stukken en brokken, dankzij 'n zeskantig staafje dat geen zes kanten meer had... vollédig rondgedraaid was dat ding. Geen idee hoe vorige eigenaars gereden hebben met die auto, maar toch... zou imho niet mogen :!:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, een mens moet inderdaad geluk hebben, maar zit niet te wachten op een tijdbom,maar indien de ketting vervangen is door een tandwiel overbrenging op de balansas,en je doet bijvoorbeeld elke 2 jaar ofzo er een nieuw asje in dan loop je geen risico,

 

anyway, ik had VW "de Pouw" in Rijssen een mailtje gestuurd over de status van onderhoud, en ze wisten me te vertellen dat op 18-03-2013 4 verstuivers zijn vervangen en dat er op 09-06-2008 er een reparatie set is gemonteerd voor de balans module, dit zou dan toch de tandwiel modificatie moeten zijn ?

 

18-02-2010 motor storing 4x gloeibougies vervangen.

 

volgens mij zit het wel snor met deze slee

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
bij mij heeft ie meer dan 200k gedraaid zonder problemen, bij vervanging was er lichte slijtage te zien. Wanneer ik de huidige oliepomp zou vervangen door eenzelfde icm met een nieuw asje zou die in theorie zonder problemen weer 200 à 250 k moeten kunnen draaien en dan bij 500 k toch wel op the end of life van de Passat moeten zitten.

 

 

tja, 'n mens moet altijd wat geluk hebben natuurlijk. Mijn hele motor lag op 125000 km in stukken en brokken, dankzij 'n zeskantig staafje dat geen zes kanten meer had... vollédig rondgedraaid was dat ding. Geen idee hoe vorige eigenaars gereden hebben met die auto, maar toch... zou imho niet mogen :!:

 

Tja Kristof,

 

Ik rijdt al 40 jaar auto, en dit is de eerste auto waarbij ik het carter heb moeten verwijderen om een oliepomp asje te vervangen, kwaliteit Volkswagen onwaardig. Als ik het allemaal van te voren had geweten was ik bij Peugeot gebleven. Heb ondertussen zoveel kosten gehad dat ik die bak wel op moet rijden. En na al die reparaties, mods en nieuwe onderdelen rijdt ie wel erg lekker :mrgreen:

 

Gr Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

meh, liever wat vaker sleutelen dan dat ik met 'n franse auto moet rijden... vering is altijd veel te zacht, in combinatie met ofwel té zachte stoelen, ofwel stoelen zonder enige vorm van zijdelingse steun (ik heb nogal 'n schraal postuur)

 

Totaal geen voeling met de weg (IMHO!) en volgens mij hebben de fransen 'n aparte definitie van wat 'n PK ongeveer zou moeten zijn. Misschien aanzien die 'n muilezel daar ook als 'n volbloed Arabier???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
meh, liever wat vaker sleutelen dan dat ik met 'n franse auto moet rijden... vering is altijd veel te zacht, in combinatie met ofwel té zachte stoelen, ofwel stoelen zonder enige vorm van zijdelingse steun (ik heb nogal 'n schraal postuur)

 

Totaal geen voeling met de weg (IMHO!) en volgens mij hebben de fransen 'n aparte definitie van wat 'n PK ongeveer zou moeten zijn. Misschien aanzien die 'n muilezel daar ook als 'n volbloed Arabier???

 

Ja maar tijdens 40 jaar autorijden waarvan 14 jaar Peugeot heb ik nog nooit stilgestaan met pech of ben ik afgesleept geweest of heb ik buiten het reguliere onderhoud iets moeten vervangen.

 

Bij VW Passat in 4 jaar tijd dit 3 keer meegemaakt, "het nieuwe rijden van Volkswagen oder Das Auto!" We spreken wel over 2013 of te wel moderne auto's in de 21e eeuw..... :(

 

post-10228-1423829048,793_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Tja, een mens moet inderdaad geluk hebben, maar zit niet te wachten op een tijdbom,maar indien de ketting vervangen is door een tandwiel overbrenging op de balansas,en je doet bijvoorbeeld elke 2 jaar ofzo er een nieuw asje in dan loop je geen risico,

 

anyway, ik had VW "de Pouw" in Rijssen een mailtje gestuurd over de status van onderhoud, en ze wisten me te vertellen dat op 18-03-2013 4 verstuivers zijn vervangen en dat er op 09-06-2008 er een reparatie set is gemonteerd voor de balans module, dit zou dan toch de tandwiel modificatie moeten zijn ?

 

18-02-2010 motor storing 4x gloeibougies vervangen.

 

volgens mij zit het wel snor met deze slee

 

Moet je even in je boekje kijken. Werkplaatsactie 13D8 is de modificatie van het tandwiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Is dat niet een klein beetje overdreven Willem??

Dat is de eerste passat waarvan de nummerplaat is bekrast die wordt afgesleept. :-).

 

Tja Martijn, het verbruik tijdens het afslepen is 0 l op 30 km.... Maakt zo'n auto wel een collectors item, vandaar :mrgreen:

Maar mooi k- t wanneer je stil komt te staan, was wel iedere keer als ik alleen onderweg was, met mijn vrouw erbij had ik nu alweer in een peugeootje 106 gereden denk ik :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geweldig, net controle rit gedaan, auto had trilling tydens vorig proefrit, nieuwe banden voor hebben het probleem opgelost.

 

Echter krijg een motorstöring werkstat er voor terug.

Gloeispiraal lampje knipperd en auto in safe mode. En bokt,stoot en loopt niet mooi.

 

Garage hangt hem morgen aan de pc.

Voorlopig heb ik gelukkig nog niks gekocht.

Wat kan het zijn.

 

Elende begint al voor de aanschaf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hem toch maar gekocht, inmiddels meer dan 100km voor de lol rond gereden met een DVDtje erin, heerlijk...

ik zag ook in het onderhouds boekje modificatie 13D8 staan, dus de ketting is er af. asap maar eens het bekende asje vervangen.

en dan ergens laten chippen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zit deze balansasmodule er bij elke 2.0tdi in of enkel bij bepaalde motorcodes? M'n wagen heeft er inmiddels 170d km opzitten, maar in het onderhoudsboekje kan ik code 13D8 nergens terugvinden (het gaat om een BMA van begin 2006)? Heb na al het lezen hierover precies toch een klein beetje schrik gepakt :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden