Ga naar inhoud
  • 0

Voor de 2e keer asje (meenemer) oliepomp vervangen


Willem nunspeet

Vraag

Waarschijnlijk zullen velen denken: wat een waardeloze foto...

 

Maar na alle berichten over problemen met de kettingaandrijving en de zeskante-as van de oliepomp- en balansassen van de 2.O Tdi van de serie 2005/ 2006 waarbij soms voor € 2000,- kosten moesten worden gemaakt voor de modificatie, begon ik mij toch wel zorgen te maken, los van een kapotte oliepomp-aandrijving kon je onherstelbare motorschade oplopen.

Navraag bij 2 VW dealers a.d.h.v het chassisnummer, leverde niets op. Men kon mij niet vertellen of er een kettingaandrijving in zat en/ of er een modificatie had plaatsgevonden a.g.v. een terugroepactie.

Tjsa, wat moet je dan? Uiteindelijk gister toch maar de carterpan eronderuit getrokken en wat was ik blij toen ik die 3 tandwielen zag en niet zo'n kl-te ketting..... Bespaart mij voorlopig met een km stand van zo'n 200K een hoop geld. Het gefrunnik met de carterpan en montage met Loctide vloeibare pakking had ik er graag voor over.

Is wel opmerkelijk dat de de serie 2.0 Tdi (BKP) blok van okt 2005, we hebben het echt over de 1e serie, blijkbaar toch al voor een deel met tandwielaandrijving was uitgerust.

 

 

Dus voor mij een prachtige foto...

post-10228-1423826398,43_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Vandaag ook mijn asje maar eens vervangen. Ik heb een BMP blok en daarbij is door de dealer bij 90.000 kilometer de modificatie uitgevoerd van ketting naar tandwielen. Niet zo netjes want de resten pakking zaten in de oliezeef.

Huidige stand 208.000 kilometer.

 

Wel iets slijtage te zien maar niet noemenswaardig. Ook weer eens lekkere verse olie erin gegooid en een nieuw filtertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jongens,

wat ben ik blij dit gelezen te hebben - vandaag was ik van plan om de 3500 Euro voor een olipomp met huis en tandriem vervanging te betalen (km 202000).

Tandriem gewisseld bij 120.000 ziet er slecht uit volgens garage maar zou nog tot 240.000 mee moeten gaan - wat denken jullie ? wisseln of het jaar wachten?

graag snel reageren - morgen moet ik voor de garage een beslissing nemen.

 

gr. tikra

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tielker,

 

Is wel handig wanneer je je even voorstelt en vertelt wat voor passat je rijdt met wat meer informatie, motorcode, diesel etc.

 

Ik kan zo niet uit jouw informatie lezen wat er met de oliepomp of distributie aan de hand is, heb je bijv nog een ketting aandrijving etc? Wanneer de module moet worden vernieuwd omdat er nog een ketting opzit dan moet dacht ik de distributie ook worden losgemaakt, zit je 38.000 km van de wissel af dan is het gewoon rationeel gezien verstandig om de distributie meteen te vernieuwen, ben je er weer 120.000 km van af. Of dit 3500 euro moet kosten??, weet ik niet. Is bij dit soort bedragen raadzaam om even een second opinion aan te vragen. JB autoservice in Dieverbrug heeft hier veel ervaring mee, een telefoontje kost je de kop niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Martijn,

je hebt helemaal gelijk:

 

WIj hebben een Passat 2.tdi 140 pk station Highline nu 202.000km van 09/2005. De motorcode weet ik niet. Het auto staat in de garage en de garage geeft aan dat de reparatie in totaal 3500 Euro zal kosten. Wij zijn inderdaad 38.000 km voor de benodigde wissel, maar dat rijden wij in meer dan een jaar. Ik heb nog niet gehoord dat wij een kettingaandrijving hebben - dus ik zal er vanochtend navragen. Indien het geen kettingaandriving is zou het wisselen van de balansas toch voldoende moeten zijn?

Het probleem is dat wij het auto op vrijdag a.s. nodig hebben om op vakantie te gaan. Distributiewissel inkl. waterpomp, spanrollen en multibelt kost 700 Euro inkl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

vervolg: het auto is open en ja: ketting - dus alles bij elkaar zo'en 3500 Euro???, en de levertijd van het modificatieset is niet bekend - hopen dus maar.

De rekensom nu: 1200 Euro bruto pomp met onderdelen in-en uitbouw ca. ?????? Euro, in dezelde tijd de tandriem vervangen - nog een keer slappe 700 Euro brutto.... dus minimaal 1900 Euro plus nog een keer de werktijd voor de modificatie .....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vandaag ook mijn asje maar eens vervangen. Ik heb een BMP blok en daarbij is door de dealer bij 90.000 kilometer de modificatie uitgevoerd van ketting naar tandwielen. Niet zo netjes want de resten pakking zaten in de oliezeef.

Huidige stand 208.000 kilometer.

 

Wel iets slijtage te zien maar niet noemenswaardig. Ook weer eens lekkere verse olie erin gegooid en een nieuw filtertje.

 

Martijn,

 

wat is de reden dat de dealer de modificatie heeft uitgevoerd? wie heeft de kosten hiervoor betaald?

 

mvg

Helge

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
vervolg: het auto is open en ja: ketting - dus alles bij elkaar zo'en 3500 Euro???, en de levertijd van het modificatieset is niet bekend - hopen dus maar.

De rekensom nu: 1200 Euro bruto pomp met onderdelen in-en uitbouw ca. ?????? Euro, in dezelde tijd de tandriem vervangen - nog een keer slappe 700 Euro brutto.... dus minimaal 1900 Euro plus nog een keer de werktijd voor de modificatie .....

 

Ik weet niet wat jouw motorcode is, maar vanaf sept 2005 ( de datum invoer 3C) zijn er 2.0 ltr Tdi motoren geleverd met ketting- en tandwielaandrijving. De kettingaandrijving gaf al gauw problemen en is als module ook niet meer verkrijgbaar. Bij een aantal serie nrs is er een terugroepactie geweest waarbij onder coulance de kettingmodule is vervangen door een tandwielmodule. een aantal passat rijders die niet zijn teruggeroepen maar wel een ketting hadden en daar problemen mee kregen hebben dit veelal zelf moeten betalen. Het is ook heel vervelend dat wanneer je deze problematiek niet kent, zoals in jouw geval, je 1 dag voor de vakantie over zo'n dure reparatie moet beslissen. Het is nu mosterd na de maaltijd maar ik denk dat het elders goedkoper had gekund.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vandaag ook mijn asje maar eens vervangen. Ik heb een BMP blok en daarbij is door de dealer bij 90.000 kilometer de modificatie uitgevoerd van ketting naar tandwielen. Niet zo netjes want de resten pakking zaten in de oliezeef.

Huidige stand 208.000 kilometer.

 

Wel iets slijtage te zien maar niet noemenswaardig. Ook weer eens lekkere verse olie erin gegooid en een nieuw filtertje.

 

Martijn,

 

wat is de reden dat de dealer de modificatie heeft uitgevoerd? wie heeft de kosten hiervoor betaald?

 

mvg

Helge

 

Helge,

 

De reden van de modificatie is dat de kettingversie door een klapperende ketting zoveel slijtage op het asje veroorzaakt dat uiteindelijk het asje niet meer meedraait en dus de oliepomp niet wordt aangedreven. De kosten zijn betaald door VW. Waarschijnlijk heeft het er mee te maken dat mijn auto in de eerste drie jaar 60.000 kilometer per jaar maakte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Willem , bestaat er informatie om welke seriennummers het gaat bij de terugroepactie. Volkswagen zegt namelijk dat er nooit eentje is geweest.

 

maar ... laten wij het hierbij houden .. de onderdelen zjin ook nog niet eens beschikbaar ......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Willem , bestaat er informatie om welke seriennummers het gaat bij de terugroepactie. Volkswagen zegt namelijk dat er nooit eentje is geweest.

 

maar ... laten wij het hierbij houden .. de onderdelen zjin ook nog niet eens beschikbaar ......

 

Helge,

 

Er is helaas heel weinig informatie beschikbaar, ik ben deze topic gestart omdat 2 dealers a.d.h.v. het chassisnr mij niet konden vertellen of er een ketting- of tandwielmodule inzat. Omdat ik in het "rode" km veld van 200.000 kwam heb ik het carter maar open gemaakt en bij mij zat er gelukkig een tandwielmodule in. De oorzaken zijn ook niet helemaal helder, er zijn ook kettingmodules die zonder problemen blijven draaien. Wat Martijn schreef klopt en wat je op de site kunt vinden is een combinatie van problemen met deze module o.a.

 

1. Kettingspanners gaan kapot en veroorzaken schade.

2. een rammelende ketting, soms i.c.m. met een slecht werkend 2massavliegwiel veroorzaakt trillingen en ongewenste krachten op het (te) kleine asje van de oliepomp waarbij die in sommige gevallen rond, zeg maar doordraait waarbij soms de turbo en/ of het motorblok stuk draaide.

 

De nieuwe oliepomp/ balansas module heeft behalve tandwielen ook een dikkere oliepompas gekregen.

 

En VW kijkt wel uit om hierover mededelingen te doen, er wordt gewoon voor duizenden euro's vervangen. Het is gewoon een feit dat wanneer je een Passat 3C hebt uit de serie 2005 t/m 2007 en je hebt 2 linkerhanden dan is het vele euro's naar de dealers brengen, je zou bijna denken dat deze bak in Griekenland is gemaakt......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@all

 

een voorspeodig nieuw jaar voor jullie allemaal - en vooral veel ongevallen vrij kilometers.

wij zijn inmiddels terug uit oostenrijk - 2700 km met een Polo open air, winterbanden en dakdrager met een thule box die bijna groter is dan de polo zelf - maar - het autotje rijdt als een zonnetje - wij zijn veilig heen en teruggekomen - en leuker nog bergen omhoog die een 7er BMW niet kon halen ;).

 

de betreurende story van onze passat gaat verder: der garage zegt dat de onderdelen (nu inmiddels 2 weken) niet verkrijgbaar zijn (vanuit de fabriek). Wij zijn vandaag terug morgen moeten we weer werken maar zonder vervoer heeft dit nog een het een of andere nodig ....

ik heb de garage gevraagd tenminste het balansasje te bestellen en in te bouwen, de modifikatie kan ook in 5ooo km nog gedaan worden, want zo slecht ziet de ketting en wielen er nog niet uit. Maar de vriendelijke zegt dat het asje niet apart te bestellen valt ?? Volgens mij had ik ergens op het net zelf de bestelnummer gevonden.... dus verder zoeken ....

 

@PIM hier is de chassisnummer: zijn alle autos met ketting uit terug geroepen? waar kan ik deze info vandaan halen?

 

groeten Helge

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@all

 

een voorspeodig nieuw jaar voor jullie allemaal - en vooral veel ongevallen vrij kilometers.

wij zijn inmiddels terug uit oostenrijk - 2700 km met een Polo open air, winterbanden en dakdrager met een thule box die bijna groter is dan de polo zelf - maar - het autotje rijdt als een zonnetje - wij zijn veilig heen en teruggekomen - en leuker nog bergen omhoog die een 7er BMW niet kon halen ;).

 

de betreurende story van onze passat gaat verder: der garage zegt dat de onderdelen (nu inmiddels 2 weken) niet verkrijgbaar zijn (vanuit de fabriek). Wij zijn vandaag terug morgen moeten we weer werken maar zonder vervoer heeft dit nog een het een of andere nodig ....

ik heb de garage gevraagd tenminste het balansasje te bestellen en in te bouwen, de modifikatie kan ook in 5ooo km nog gedaan worden, want zo slecht ziet de ketting en wielen er nog niet uit. Maar de vriendelijke zegt dat het asje niet apart te bestellen valt ?? Volgens mij had ik ergens op het net zelf de bestelnummer gevonden.... dus verder zoeken ....

 

@PIM hier is de chassisnummer: zijn alle autos met ketting uit terug geroepen? waar kan ik deze info vandaan halen?

 

groeten Helge

 

Helge,

 

Ben even de draad kwijt vwb er met jouw passat moet gebeuren.

Begrijp dat ie nog steeds bij een garage staat maar wat mankeert er nu nog aan?

 

1. Distributie vervangen? OK

2. Nog oliepomp met ketting-module met 220.000 Km? Deze module is bij de meesten vervangen door een tandwielmodule rond de 200K, de kettingmodule is niet meer verkrijgbaar. Vraag is wat moet er nu nog worden vervangen, is dit de complete module of alleen het asje van de oliepomp?

 

Zou wel aan de garage vragen wat er nu precies gaat worden vervangen en waarom, je zegt dat ketting en tandwielen er nog goed uitzien, waar baseer je dat op??

 

Wanneer het asje van de oliepomp in de kettingmodule versleten is en hij heeft dezelfde afmeting als die van de tandwielmodule, (wat ik vermoed) dan kun je maten en bestelnr in deze topic vinden en het asje voor 4 euro morgenochtend bij de dealer ophalen.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helge,

 

Ben even de draad kwijt vwb er met jouw passat moet gebeuren.

Begrijp dat ie nog steeds bij een garage staat maar wat mankeert er nu nog aan?

 

1. Distributie vervangen? OK

 

Moet pas bij 260.000 km want de laatste is vervangen bij 140.000km - dus daar is nog ruimte

 

2. Nog oliepomp met ketting-module met 220.000 Km? Deze module is bij de meesten vervangen door een tandwielmodule rond de 200K, de kettingmodule is niet meer verkrijgbaar. Vraag is wat moet er nu nog worden vervangen, is dit de complete module of alleen het asje van de oliepomp?

 

Ja, wij hebben nog oliepomp met ketting - niet vervangen in het verleden, 13D8 ben ik nu aan het rechercheren, heb het auto uit D meegenomen - de vw dealer zegt niets te weten van de RRA13D8 die al in dec. 2008 was!! - PONS werkt meestal ook NIET mee) - ik wil die kettingmodule ook niet, maar de nieuwe pomp is niet leverbaar (tandwielmodificatie set). Het asje is wel leverbaar - en zou gewisseld kunnen worden (met oude ketting terugtesetten - de kettingwielen en ketting gaan nog zeker 5k kilometer mee - er is wel duidelijke slijtage maar ik heb het al erger gezien.

 

Zou wel aan de garage vragen wat er nu precies gaat worden vervangen en waarom, je zegt dat ketting en tandwielen er nog goed uitzien, waar baseer je dat op??

 

Wanneer het asje van de oliepomp in de kettingmodule versleten is en hij heeft dezelfde afmeting als die van de tandwielmodule, (wat ik vermoed) dan kun je maten en bestelnr in deze topic vinden en het asje voor 4 euro morgenochtend bij de dealer ophalen.......

 

Weet niet op het asje op voorraad ligt en de zelfde afmetingen heeft, de dealer zegt dat het asje NIET te leveren is en dat er uit nederland een backorder bij de fabriek ligt van 8 modificatieset en dat deze in het geheel niet te leveren is ... dus denk ik, het asje vervangen en terugbouwen en rijden. Als de motor het begeeft ben ik 3500 Euro kwijt voor modificatie set, tandriem, waterpomp etc. en voor dit bedrag kan ik ook een 2de hands of gereviseerde motor kopen en inbouwen/ m.a.w. twee weken huurauto kan ik beter in een nieuwe motor investeren, of niet?

 

Ook hebben wij bij navraag van de dealer gehoord, dat onze auto als een GOLF geregistreerd staat ?!- en pas bij nader kijken in het systeem het een Passat lijkt te zijn - zou dat de reden kunnen zijn dat de modificatie niet is uitgevoerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Weet niet op het asje op voorraad ligt en de zelfde afmetingen heeft, de dealer zegt dat het asje NIET te leveren is en dat er uit nederland een backorder bij de fabriek ligt van 8 modificatieset en dat deze in het geheel niet te leveren is ... dus denk ik, het asje vervangen en terugbouwen en rijden. Als de motor het begeeft ben ik 3500 Euro kwijt voor modificatie set, tandriem, waterpomp etc. en voor dit bedrag kan ik ook een 2de hands of gereviseerde motor kopen en inbouwen/ m.a.w. twee weken huurauto kan ik beter in een nieuwe motor investeren, of niet?

 

Ook hebben wij bij navraag van de dealer gehoord, dat onze auto als een GOLF geregistreerd staat ?!- en pas bij nader kijken in het systeem het een Passat lijkt te zijn - zou dat de reden kunnen zijn dat de modificatie niet is uitgevoerd?

Tikra

Full Member

 

Ik weet natuurlijk ook niet of het asje op voorraad is maar 8 weken geleden heb ik het 's ochtends besteld en 's middags afgehaald bij de dealer, of deze topic moet tot een run op oliepompasjes hebben geleid wat ik niet hoop natuurlijk :wink:

Maar als de hele zaak los is en je wilt nog een paar jaar blijven rijden met deze Passat dan zou ik de gehele module laten vervangen.

V.w.b. het wel of niet geregistreerd staan: zowel "Jaap` als ik hebben aan de hand van het chassisnr niet kunnen achterhalen of er een ketting inzat en wij zijn echt niet de enige, denk dat het helemaal geen zin heeft om je daar nu in te gaan verdiepen, zeker omdat je `nog niet' motorschade hebt opgelopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden