Ga naar inhoud
  • 0

Voor de 2e keer asje (meenemer) oliepomp vervangen


Willem nunspeet

Vraag

Waarschijnlijk zullen velen denken: wat een waardeloze foto...

 

Maar na alle berichten over problemen met de kettingaandrijving en de zeskante-as van de oliepomp- en balansassen van de 2.O Tdi van de serie 2005/ 2006 waarbij soms voor € 2000,- kosten moesten worden gemaakt voor de modificatie, begon ik mij toch wel zorgen te maken, los van een kapotte oliepomp-aandrijving kon je onherstelbare motorschade oplopen.

Navraag bij 2 VW dealers a.d.h.v het chassisnummer, leverde niets op. Men kon mij niet vertellen of er een kettingaandrijving in zat en/ of er een modificatie had plaatsgevonden a.g.v. een terugroepactie.

Tjsa, wat moet je dan? Uiteindelijk gister toch maar de carterpan eronderuit getrokken en wat was ik blij toen ik die 3 tandwielen zag en niet zo'n kl-te ketting..... Bespaart mij voorlopig met een km stand van zo'n 200K een hoop geld. Het gefrunnik met de carterpan en montage met Loctide vloeibare pakking had ik er graag voor over.

Is wel opmerkelijk dat de de serie 2.0 Tdi (BKP) blok van okt 2005, we hebben het echt over de 1e serie, blijkbaar toch al voor een deel met tandwielaandrijving was uitgerust.

 

 

Dus voor mij een prachtige foto...

post-10228-1423826398,43_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

ik zou de princippes voor een asje van 7 euro aan de kant zetten en dat gewoon daar halen. scheelt km's en dus geld.

 

Ik heb mezelf beloofd er nooit meer een voet binnen te zetten... ga ik voor een paar euro dan ook niet doen.

 

Ik heb een afspraak gemaakt voor een reparatie met prijsopgaaf 150-200 euri, dit kwam overeen met inschatting van ANWB man, dus opdracht gegeven. Moest vervolgens 400 euri afrekenen omdat 'het langer duurde'. Ging om het vervangen van een gescheurd bochtstuk in het koelvloeistofsysteem wat volgens inschatting van zowel ANWB man als degene met wie ik de afspraak maakte 1 à 1,5 uur mag kosten. Kreeg vervolgens 3,5 uur in rekening gebracht. Onderdeel van 25 euro.

Toen ik refereerde naar de prijsafspraak werd me gevraagd om de '\offerte op papier, want dat is leidend'. Met dit soort bedrijven wil ik geen zaken doen. Nog niet voor 1 euro.

 

Weet iemand of de artikelcodes die ik heb gevonden kloppen? (ik heb ook ergens gelezen dat er 2 verschillende asjes zijn (van 7 cm en 10 cm))

 

Als online niet kan, dan bel ik wel een VW dealer elders in de buurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan is het misschien handig dat ik die onderdeeltjes even bestel en al in huis heb. Waar kan ik dat doen?

 

Ik kom uit principeoverweging niet meer bij de lokale VW dealer, kan ik dat ook ergens online bestellen of moet ik stukje sturen naar een VW dealer die niet gerelateerd is aan de club in mijn woonplaats?

 

Het gaat om deze onderdelen als ik het goed heb begrepen:

03G 115 281 F Meenemer

N 012 294 2 Borgring * 2

 

Of is er nog meer/anders nodig?

 

 

vloeibare pakking om het carter weer te monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Had Autohaas gebeld en die konden hem leveren en opsturen (kosten € 12,50 incl. verzending). Top, maar helaas zou hij pas arriveren nadat ik bij de onderhoudsman was geweest.

Heb hem (asje en ringetje) nu bij Pouw in Kampen gehaald. Kosten € 6,-.

 

In overleg met de onderhoudsman toch besloten om de vervanging pas bij volgende beurt te doen. Dit ivm tijdgebrek van zowel hem als mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wij hebben een VW Passat 2.0 tdi 140pk 2008 met motorcode CBAB. Ongeveer 230.000 km op teller.
Moet binnenkort weer een onderhoudsbeurt hebben. In onderhoudshistorie kan ik niets zien van vervanging van dit asje.
Is het voor dit type passat ook verstandig om dit asje preventief te vervangen? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Commonorail heeft inderdaad nog steeds de zelfde constructie.

Heb toevallig vorige week nog een Audi A4 2.0 Tdi commenrail omgebouwd naar oud type olielamp zonder balansasmodule, deze auto was stil gevallen met oliedruk lampje aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Commonorail heeft inderdaad nog steeds de zelfde constructie.

Heb toevallig vorige week nog een Audi A4 2.0 Tdi commenrail omgebouwd naar oud type olielamp zonder balansasmodule, deze auto was stil gevallen met oliedruk lampje aan.

ik ga er van uit dat je er 'n oliePOMP hebt ingebouwd? zoniet voorzie ik spectaculaire gevolgen :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo heren,

Mijn vader heeft een passat TDI 2.0 van okt 2005 met ketting module motor code BKP, de auto is in 2012 bij VW dealer in Ede gekocht, vorige jaar ineens kwam stil te staan en blijkbaar was verstuivers die zijn door de dealer vervangen en geen kosten in rekening gebracht. 3 dagen geleden komt er een melding  op display van olipomp. De auto meteen uitgezet en door ANWB naar garage gebracht. De kosten zijn heel hoog, dealer komt met 3500 euro. Kennen jullie in Utrecht iemand die ombouw van olipomp kan doen?

aangepast door sam25
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heeft iemand deze oplossing al eens toegepast?

Dan krijg je een 100mm asje welke niet meer verslijt, is toch goedkoper dan een hele ombouw naar een A3 oliepomp,

 

http://www.ebay.co.uk/itm/Audi-VW-2-0TDI-Oil-Pump-Balance-Shaft-Repair-exchange-Inc-100mm-drive-key-/252187823580?hash=item3ab790cddc:g:NLIAAOxytQxSGz9r

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ha, Eindelijk een update. Maurice heeft onlangs bij mij het asje vervangen; met 159.000 km idd wel zichtbare maar geen overdadige slijtage aan het asje. Daarom is er ook hier met een goed gevoel een nieuw asje in gestoken. Wel fijn dat ik nu beter weet welk risico je hier loopt. 

 

attachicon.gif2015-03-12 16.20.07.jpg

 

Je ziet wel de slijtvlakken, maar van een afgerond asje is zeker geen sprake.

 

attachicon.gif2015-03-12 16.20.45.jpg

 

Motor was nog mooi schoon van binnen, dus waarschijnlijk netjes altijd de oliewissels gehad, stemt een mens vrolijk!

 

attachicon.gif2015-03-12 17.16.56.jpg

 

Op naar de volgende 80k cruisen.  B)

 

Een kleine as-update:

Bijna 2 jaar en 93.000 km (nu rond 252.000 km) verder, het asje nogmaals laten vervangen bij Maurice in Numansdorp.

 

Links: nieuwe asje

Midden: asje van 252.000 (na 93.000 km)

Rechts: eerste asje van 159.000 (na 159.000k)

 

Zelfde slijtage patroon is te zien, maar nog lang niet zo ver als bij het eerste asje

 

post-15806-0-15686600-1503518729_thumb.jpg

post-15806-0-90623800-1503518761_thumb.jpg

post-15806-0-46911100-1503518742_thumb.jpg

post-15806-0-15646300-1503518750_thumb.jpg

 

Veilig op weg naar de volgende 100k-125k km!  :smile:  

 

Maurice vertelde wel dat beide achterveren waren gebroken :sad: , ik heb geen idee hoe dat nou weer komt... :embarassed:  :unsure: Dan toch maar gelijk veren gebruiken die wel voor caravangebruik geschikt zijn... :roll:  :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden