Ga naar inhoud
  • 0

Voor de 2e keer asje (meenemer) oliepomp vervangen


Willem nunspeet

Vraag

Waarschijnlijk zullen velen denken: wat een waardeloze foto...

 

Maar na alle berichten over problemen met de kettingaandrijving en de zeskante-as van de oliepomp- en balansassen van de 2.O Tdi van de serie 2005/ 2006 waarbij soms voor € 2000,- kosten moesten worden gemaakt voor de modificatie, begon ik mij toch wel zorgen te maken, los van een kapotte oliepomp-aandrijving kon je onherstelbare motorschade oplopen.

Navraag bij 2 VW dealers a.d.h.v het chassisnummer, leverde niets op. Men kon mij niet vertellen of er een kettingaandrijving in zat en/ of er een modificatie had plaatsgevonden a.g.v. een terugroepactie.

Tjsa, wat moet je dan? Uiteindelijk gister toch maar de carterpan eronderuit getrokken en wat was ik blij toen ik die 3 tandwielen zag en niet zo'n kl-te ketting..... Bespaart mij voorlopig met een km stand van zo'n 200K een hoop geld. Het gefrunnik met de carterpan en montage met Loctide vloeibare pakking had ik er graag voor over.

Is wel opmerkelijk dat de de serie 2.0 Tdi (BKP) blok van okt 2005, we hebben het echt over de 1e serie, blijkbaar toch al voor een deel met tandwielaandrijving was uitgerust.

 

 

Dus voor mij een prachtige foto...

post-10228-1423826398,43_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hehe, effe internet tot mijn beschikking.

Afgelopen maandag bij Jos geweest voor onderandere as en pomp inspectie.

Was net op tijd.........en dat na 120k........

Blijkbaar zegt de km stand niet veel.

Over 2 jaar moet de distr. riem aan de beurt en ben ik weer rond de 30k verder, dan zien we wel weer als ik de passat dan nog heb.

Na verse remolie en haldex olie plus 2 verse kineet hoezen en 4 wielen te hebben gebalanceerd kunnen we er weer tegen.

JB Autoservice was weer top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hehe, effe internet tot mijn beschikking.

Afgelopen maandag bij Jos geweest voor onderandere as en pomp inspectie.

Was net op tijd.........en dat na 120k........

Blijkbaar zegt de km stand niet veel.

Over 2 jaar moet de distr. riem aan de beurt en ben ik weer rond de 30k verder, dan zien we wel weer als ik de passat dan nog heb.

Na verse remolie en haldex olie plus 2 verse kineet hoezen en 4 wielen te hebben gebalanceerd kunnen we er weer tegen.

JB Autoservice was weer top!

Goed om te horen Rolf, maar je zegt:"net op tijd" was je asje ver uitgelubberd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De hoeken van de zeskantige waren weg, zag er niet fris meer uit.

Had het as je op de koffietafel leggen maar is op 1 of andere reden verdwenen.

Misschien vindt Jos hem nog eens.....

 

Maar het blijft een k.. constructie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja, maar schrik van de prijs! ondanks dat daar een nieuwe olie bij komt. Heb net het bedrag gehoord, tis de as zelf niet kwa prijs.

 

€250,- ?! Tja, er komt veel handwerk bij kijken; carterpan moet eronderuit. Evt andere onderdelen moeten is losgemaakt of opzij gezet worden. Asje vervangen. Alles weer schoonmaken. Nieuwe pakking en het geheel terugplaatsen en van verse olie voorzien. Is wel even wat werk.

 

Bekijk het eens anders. Je hoeft dit ws. maar 1 of 2 keer te laten doen (iedere 80-100k km), afhankelijk hoe lang je in je auto doorrijdt. Doe je het niet én je komt een keer zonder olie langs de snelweg stil te staan, heb je als het meezit de kosten alsnog en als het tegenzit het 'meer dan' tienvoudige aan schade aan je motor en je turbo...

 

Je kan ook meteen, waar anderen de voorkeur aan geven, de complete oliepomp module laten vervangen en dan ben je zo'n 850-900 euro kwijt, maar wel in een keer van het gezeur af. 

 

Je mag zelf kiezen!  (Maar niets doen is een aanwezig risico...)  :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels besloten dat de pomp maar vervangen gaat worden, kosten baten 250 voor asje en olie, of gelijk vervangen van de pomp. Kan de riem en rollen ook gelijk gedaan worden en ben ik in een keer van het gezeik af.

Mooi, wijs besluit. Vraag of ze de pomp / het asje even voor je bewaren. Kunnen we meteen zien hoever die heen was, we zien graag foto's van aftandse, afgeronde asjes... Om te bewijzen dat preventief onderhoud wel degelijk zin heeft ;-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas geen foto's, maar dit was een module die ver heen was. Schijnt dat ik mazzel heb gehad, in de werkplaats kon je zien dat de oliepomp hele grote speling had. Nu een gemodificeerde pomp er in dus geen balansassen. Merk zelf wel dat de motor anders klinkt nu, ietsjes meer trilling. Maar is altijd beter dan onbetrouwbaar denk ik zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb deze draad (en nog een paar andere) waar over de evt noodzaak van preventief onderhoud aan de oliepomp wordt gesproken helemaal gelezen en ik maak me een beetje zorgen.

 

Wij hebben in maart onze vorige passat uit 2001 vervangen voor een 3C station uit midden 2006. Motorcode is BMR (2.0TDI 170PK). De auto is in 2009 geimporteerd uit Duitsland. Volgens het boekje heeft is in 2014 nog in Duitsland voorzien van nieuwe verstuiver(s) in het kader van een terugroepactie.

 

Heeft een passat met deze motor ook problemen met de oliepomp waar ik preventief naar moet laten kijken? Mijn autos worden al jaren onderhouden door iemand die geen specifieke VW kennis heeft, maar wel al 40 jaar auto's onderhoudt, hij is dus niet van alle problemen van specifieke modellen op de hoogte.

 

Bij aanschaf in maart had de auto 200K gelopen, inmiddels 218K (er wordt stevig gebruik van gemaakt) en hij rijdt als een zonnetje. A.s. donderdag wordt de distributieriem en waterpomp vervangen, tegelijk met een grote beurt. Tegelijk wordt de APK verlengd.

Hoeveel werkt gaat dat nakijken/repareren van de oliepomp zijn mocht dat bij deze auto nodig zijn, wellicht kan ik vragen of hij dat dat mee wil nemen. Geen idee of hij er dan de tijd voor heeft trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de olie eraf is, alle boutjes uit de carterpan draaien, (micro-)borgveertje voor het asje eruit halen en het asje eruit trekken, nieuw asje van paar euro erin, borgveertje ervoor en weer afbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan is het misschien handig dat ik die onderdeeltjes even bestel en al in huis heb. Waar kan ik dat doen?

 

Ik kom uit principeoverweging niet meer bij de lokale VW dealer, kan ik dat ook ergens online bestellen of moet ik stukje sturen naar een VW dealer die niet gerelateerd is aan de club in mijn woonplaats?

 

Het gaat om deze onderdelen als ik het goed heb begrepen:

03G 115 281 F Meenemer
N 012 294 2 Borgring * 2

 

Of is er nog meer/anders nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden