Ga naar inhoud
  • 0

Voor de 2e keer asje (meenemer) oliepomp vervangen


Willem nunspeet

Vraag

Waarschijnlijk zullen velen denken: wat een waardeloze foto...

 

Maar na alle berichten over problemen met de kettingaandrijving en de zeskante-as van de oliepomp- en balansassen van de 2.O Tdi van de serie 2005/ 2006 waarbij soms voor € 2000,- kosten moesten worden gemaakt voor de modificatie, begon ik mij toch wel zorgen te maken, los van een kapotte oliepomp-aandrijving kon je onherstelbare motorschade oplopen.

Navraag bij 2 VW dealers a.d.h.v het chassisnummer, leverde niets op. Men kon mij niet vertellen of er een kettingaandrijving in zat en/ of er een modificatie had plaatsgevonden a.g.v. een terugroepactie.

Tjsa, wat moet je dan? Uiteindelijk gister toch maar de carterpan eronderuit getrokken en wat was ik blij toen ik die 3 tandwielen zag en niet zo'n kl-te ketting..... Bespaart mij voorlopig met een km stand van zo'n 200K een hoop geld. Het gefrunnik met de carterpan en montage met Loctide vloeibare pakking had ik er graag voor over.

Is wel opmerkelijk dat de de serie 2.0 Tdi (BKP) blok van okt 2005, we hebben het echt over de 1e serie, blijkbaar toch al voor een deel met tandwielaandrijving was uitgerust.

 

 

Dus voor mij een prachtige foto...

post-10228-1423826398,43_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Leute,

 

bedankt voor het magzijn - ik hoop dat ik in toekomst meer beroep op jullie kan doen onder betere omstandigheden.

De dealer belde gisteren dat het auto klar was ipv mij eerder te bellen dat de onderdelen binnen zijn (want dan zou ik nog ingegrepen kunnen hebben), en vertelde mij dat er nog een slechte nachricht was - namelijk dat de turbo kapot is. Dus ook deze maar besteld, want wat moet ik anders? Staan er mij misschien nog meer verrassingen te wachten? Ik weet het nu zeker - een lange rit naar een andere dealer voor onderhoud heb ik graag over ......

 

ik hou jullie op de hoogte.

Helge

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als ik Jos mag geloven (en dat doe ik) kan dit asje bij beide systemen kapot gaan.

Jos wijt dit probleem meer aan een slecht twee massa vliegwiel dan aan het aandrijf systeem van de oliepomp.

 

 

Ik ben er inderdaad niet van overtuigd dat de aandrijving (ketting versus tandwiel) de boosdoener is. Sterker nog, wij bouwen de balansasmodule helemaal uit, laten hem weg en modificeren deze terug naar enkel een oliepomp met ketting.....

 

Er lopen inmiddels een behoorlijk aantal van de gemodificeerde Passat´s, deze doen het goed.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jos, is het contactvlak van de oliepomp betreft tandwiel-ketting versie vergelijkbaar met de tandwiel-omkeertandwiel versie?

Misschien kan het zo zijn doordat het contactvlak minder is, deze meer slijt?

Ik heb de tandwiel-ketting versie nooit gezien vandaar mijn vraag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Jos, is het contactvlak van de oliepomp betreft tandwiel-ketting versie vergelijkbaar met de tandwiel-omkeertandwiel versie?

Misschien kan het zo zijn doordat het contactvlak minder is, deze meer slijt?

Ik heb de tandwiel-ketting versie nooit gezien vandaar mijn vraag.

 

 

Ik snap niet wat je met het contactvlak bedoelt, de constructie van de balansasmodule is i.i.g. hetzelfde, nl. k.u.t.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi,

 

we hebben de passat terug en de enige optie is: blijven rijden met de auto. Wij gaan zoveel betalen dat wij er zeker noch 3 jaar mee moeten blijven rijden ... de pijn is incaseert - maar nu moeten wij naar voren kijken: dus bij deze - iedereen bedankt voor de info en hulp ... van de "praktische hulp"zullen wij zeker gebruik maken, en ik heb ook al weer zin om een keer vieze handen te krijgen ....

 

gr. Helge

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi allemaal,

 

de schade van het versleten balansasje --> oliepomp modifikatie set, distributieriem, spannrolle, waterpomp en turbolader (stom dat ik niet de 170 pk heb genomen) was effe 4100 Euro (1250 Euro arbeidsloon, de rest materiaal). Voor dat geld krijgen wij zeker geen vergelijkbaare auto terug ook doet dit heel erg pijn ..... Hoe zit het met de turbo (is dat een wisseldeel?) de garage rekent 752,80 ex btw maar zegt dat die de inruilprijs is?! - wie weet hier meer over, want ik heb gevraagd alle onderdelen, oliepomp, tandwielen, ketting etc voor mij te bewaren....

 

dit is de officiele verklaring van vw over de schade:

 

"Aufgrund einer plastischen Verformung der Nabe am Ausgleichswellenmodul besteht die Moeglichkeit der Erhoehung des Lagerspiels eines Zahnrades. Diese Erhoehung kann in Einzelfaellen zu einem vorzeitigen Verschleiss der Zahnraeder fuehren. Diese Angaben beziehen sich auf einige Fahrzeuge mit 2,0l Diesel- Motorisierung."

 

 

 

Gezien ik toch dit alles nieuw heb, zou chiptunig noch aan te raden zijn (JD)?

..en waar vind ik het motortype nummer?

Bij het wisselen van de turbo zijn de turboslangen schoon gemaakt - is vervanging niet beter?

 

gr. Helge

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Chippen kan altijd. Als je met verstand warm rijdt heeft het weinig extra te lijden.

 

Als je een BKP hebt is het ook slim om je verstuivers ultrasoon te laten reinigen. Hier heb ik ook veel baat bij gehad.

Ik heb het reinigen van de verstuivers en chippen bij Van Vught Tuning laten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi allemaal,

 

de schade van het versleten balansasje --> oliepomp modifikatie set, distributieriem, spannrolle, waterpomp en turbolader (stom dat ik niet de 170 pk heb genomen) was effe 4100 Euro (1250 Euro arbeidsloon, de rest materiaal). Voor dat geld krijgen wij zeker geen vergelijkbaare auto terug ook doet dit heel erg pijn ..... Hoe zit het met de turbo (is dat een wisseldeel?) de garage rekent 752,80 ex btw maar zegt dat die de inruilprijs is?! - wie weet hier meer over, want ik heb gevraagd alle onderdelen, oliepomp, tandwielen, ketting etc voor mij te bewaren....

 

dit is de officiele verklaring van vw over de schade:

 

"Aufgrund einer plastischen Verformung der Nabe am Ausgleichswellenmodul besteht die Moeglichkeit der Erhoehung des Lagerspiels eines Zahnrades. Diese Erhoehung kann in Einzelfaellen zu einem vorzeitigen Verschleiss der Zahnraeder fuehren. Diese Angaben beziehen sich auf einige Fahrzeuge mit 2,0l Diesel- Motorisierung."

 

 

 

Gezien ik toch dit alles nieuw heb, zou chiptunig noch aan te raden zijn (JD)?

..en waar vind ik het motortype nummer?

Bij het wisselen van de turbo zijn de turboslangen schoon gemaakt - is vervanging niet beter?

 

gr. Helge

 

 

Deze uitspraak is weer schitterend, "Diese Angaben beziehen sich auf einige Fahrzeuge mit 2,0l Diesel- Motorisierung" . Ze kunnen er moeilijk bijzetten dat zo'n beetje alle motoren hierop stuk gaan, terwijl dit toch echt zo is. Je kunt proberen bij de de kundendienst in Duitsland eens een balletje opgooien, klanten hier hebben daar wel gehoor gekregen omdat er originele onderdelen gebruikt waren. Deze delen zijn alsnog door VW Duitsland vergoed.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze uitspraak is weer schitterend, "Diese Angaben beziehen sich auf einige Fahrzeuge mit 2,0l Diesel- Motorisierung" . Ze kunnen er moeilijk bijzetten dat zo'n beetje alle motoren hierop stuk gaan, terwijl dit toch echt zo is. Je kunt proberen bij de de kundendienst in Duitsland eens een balletje opgooien, klanten hier hebben daar wel gehoor gekregen omdat er originele onderdelen gebruikt waren. Deze delen zijn alsnog door VW Duitsland vergoed.

 

Jos.

 

Jos, ik heb met de Duitse klantenservice kontact gehad en het aantwoord was: "Meneer, uw auto is 6 jaar oud en heeft 200.000 km gelopen (aanm. van mij: ook was de terugroepactie in 2008 en zijn er twee modificaties door VW gedaan (aan het asje) "wij kunnen uw geen "KULANZ" geven!

 

Ik heb een balletje bij de "kummerkasten van Auto Bild" opgegooit - misschien dat daar iets mee te halen valt.

Trowuens KULANZ bij VOLKSWAGEN staat voor tot 3 jaar en max. 100.000 km dit is door AUTOBILD bevestigd, dus denk ik een terechte vraag: waarom een auto langer dan drie jaar bij een volkswagen dealer onderhouden?

 

gr. Helge

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Deze uitspraak is weer schitterend, "Diese Angaben beziehen sich auf einige Fahrzeuge mit 2,0l Diesel- Motorisierung" . Ze kunnen er moeilijk bijzetten dat zo'n beetje alle motoren hierop stuk gaan, terwijl dit toch echt zo is. Je kunt proberen bij de de kundendienst in Duitsland eens een balletje opgooien, klanten hier hebben daar wel gehoor gekregen omdat er originele onderdelen gebruikt waren. Deze delen zijn alsnog door VW Duitsland vergoed.

 

Jos.

 

Jos, ik heb met de Duitse klantenservice kontact gehad en het aantwoord was: "Meneer, uw auto is 6 jaar oud en heeft 200.000 km gelopen (aanm. van mij: ook was de terugroepactie in 2008 en zijn er twee modificaties door VW gedaan (aan het asje) "wij kunnen uw geen "KULANZ" geven!

 

Ik heb een balletje bij de "kummerkasten van Auto Bild" opgegooit - misschien dat daar iets mee te halen valt.

Trowuens KULANZ bij VOLKSWAGEN staat voor tot 3 jaar en max. 100.000 km dit is door AUTOBILD bevestigd, dus denk ik een terechte vraag: waarom een auto langer dan drie jaar bij een volkswagen dealer onderhouden?

 

gr. Helge

 

 

er zijn er al die gewoon nie naar vw gaan en zelfs al in de garantie periode hier op onderhoud komen

blijkbaar kunnen ze bij vw beter afbreken dan opbouwen

bij nieuwe passats komen er de eerste 3 jaar niks aan de auto , of je moest gelijk ne gek rijden ( dan gaat alles kapot)

 

@jos

heb je daar eens een foto van jos die modificatie van die olie pomp

als ik de uitleg versta , je bouwd de bestaande pomp uit ( da lomp ding) en je bouwd er een andere pomp in trug met ketting aandrijving

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi allemaal,

 

de schade van het versleten balansasje --> oliepomp modifikatie set, distributieriem, spannrolle, waterpomp en turbolader (stom dat ik niet de 170 pk heb genomen) was effe 4100 Euro (1250 Euro arbeidsloon, de rest materiaal). Voor dat geld krijgen wij zeker geen vergelijkbaare auto terug ook doet dit heel erg pijn ..... Hoe zit het met de turbo (is dat een wisseldeel?) de garage rekent 752,80 ex btw maar zegt dat die de inruilprijs is?! - wie weet hier meer over, want ik heb gevraagd alle onderdelen, oliepomp, tandwielen, ketting etc voor mij te bewaren....

 

dit is de officiele verklaring van vw over de schade:

 

"Aufgrund einer plastischen Verformung der Nabe am Ausgleichswellenmodul besteht die Moeglichkeit der Erhoehung des Lagerspiels eines Zahnrades. Diese Erhoehung kann in Einzelfaellen zu einem vorzeitigen Verschleiss der Zahnraeder fuehren. Diese Angaben beziehen sich auf einige Fahrzeuge mit 2,0l Diesel- Motorisierung."

 

 

 

Gezien ik toch dit alles nieuw heb, zou chiptunig noch aan te raden zijn (JD)?

..en waar vind ik het motortype nummer?

Bij het wisselen van de turbo zijn de turboslangen schoon gemaakt - is vervanging niet beter?

 

gr. Helge

 

Ik ben niet alleen zie ik :?

Succes man.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijn auto komt maar een keer bij de dealer en dat is bij aflevering. Voor de rest van zijn leven gaat ie dan naar de echte garage.

Helemaal mee eens.

 

Alleen voor DSG-onderhoud is hij er geweest. Maar dat kwam doordat ze een (te lage) prijs hadden gegeven. Daar kon een ander bedrijf niet aan tippen. Alleen kwamen ze er bij aflevering achter dat er nog 80,- miste. Helaas jongens, slikken en doorgaan. Ik had een goedkoop onderhoud :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik sta op het punt om een 2.0 TDI uit 10-2006 te kopen met een BKP motor,195.000km ik krijg bewijs dat de 4 verstuivers zijn vervangen, nu maak ik me alleen nog zorgen over de oliepomp aandrijving. kun je de carterpan zo verwijderen zonder dat de motor omhoog moet o.i.d. ? zodat ik kan zien of er tandwielen inzitten , en op voorhand het beroemde asje van 4 euro bestellen zodat ik dit meteen kan swappen, als de boel toch open ligt.

 

voertuig info:

chassis number: wvwzzz3C z 7E081567 3C5 242

 

Please help me,

 

alvast bedankt !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Guyke, bedankt voor de snelle reactie !

 

Dan is het een "No brainer" ik bedoel als er toch nieuwe olie op moet dan kun je netzo goed even de boel opschroeven.

wel vreemd dat als je leest dat als er ombouw plaatst vind dat de motor iets omhoog moet en het subframe los moet (balansmodule verwijderen en traditonele pomp aandrijfing, vind trouwens vreemd dat bij deze mod, er weer ketting aandrijfing wordt gebruikt )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Guyke, bedankt voor de snelle reactie !

 

Dan is het een "No brainer" ik bedoel als er toch nieuwe olie op moet dan kun je netzo goed even de boel opschroeven.

wel vreemd dat als je leest dat als er ombouw plaatst vind dat de motor iets omhoog moet en het subframe los moet (balansmodule verwijderen en traditonele pomp aandrijfing, vind trouwens vreemd dat bij deze mod, er weer ketting aandrijfing wordt gebruikt )

 

 

Carter er onderuit en motor iets omhoog is voor de A4 wel nodig. Dat de aandrijving verandert door weer een ketting te gebruiken heeft met de oude manier van aandrijven van de oliepomp.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jos Bedankt,

 

Gezien dit een antwoord is van "de Professional" nog een vraag, indien ik tandwielen aantref, en het asje vervangen, heb ik dan nog een tijdbom of moet ik als ik geen risico wil lopen alsnog de balansmodule verwijderen en traditionele oliepomp aandrijfing ombouw laten doen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden