Ga naar inhoud
  • 0

Voor de 2e keer asje (meenemer) oliepomp vervangen


Willem nunspeet

Vraag

Waarschijnlijk zullen velen denken: wat een waardeloze foto...

 

Maar na alle berichten over problemen met de kettingaandrijving en de zeskante-as van de oliepomp- en balansassen van de 2.O Tdi van de serie 2005/ 2006 waarbij soms voor € 2000,- kosten moesten worden gemaakt voor de modificatie, begon ik mij toch wel zorgen te maken, los van een kapotte oliepomp-aandrijving kon je onherstelbare motorschade oplopen.

Navraag bij 2 VW dealers a.d.h.v het chassisnummer, leverde niets op. Men kon mij niet vertellen of er een kettingaandrijving in zat en/ of er een modificatie had plaatsgevonden a.g.v. een terugroepactie.

Tjsa, wat moet je dan? Uiteindelijk gister toch maar de carterpan eronderuit getrokken en wat was ik blij toen ik die 3 tandwielen zag en niet zo'n kl-te ketting..... Bespaart mij voorlopig met een km stand van zo'n 200K een hoop geld. Het gefrunnik met de carterpan en montage met Loctide vloeibare pakking had ik er graag voor over.

Is wel opmerkelijk dat de de serie 2.0 Tdi (BKP) blok van okt 2005, we hebben het echt over de 1e serie, blijkbaar toch al voor een deel met tandwielaandrijving was uitgerust.

 

 

Dus voor mij een prachtige foto...

post-10228-1423826398,43_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik heb het asje hier ook liggen. Ben namelijk wel benieuwd hoe de as eruit ziet, die er vanaf fabriek al in zit na 180.000km. Moet alleen even tijd vinden, vervangen dan gelijk mijn motorsteun bij de bak.

 

Verstuurd van mijn GT-I9300

 

Johan, is jouw CR niet van na 3-11-2009?

Zo ja, dan zit er een 100 mm asje in en zou ik die lekker laten zitten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Neen, heb hier de faciliteiten niet voor, ben al blij met mijn smeerkeldertje. Heb geen aanleiding om te veronderstellen dat het asje binnenkort gaat doordraaien. Heb gezien dat jij 'm hebt vastgelast, op zich goede actie, deden ze dat maar meteen in Wolfsburg....

Vzv ik heb kunnen achterhalen op internet en bij de dealers zitten de problemen in de pomp met de kettingaandrijving en gaan ze vaak stuk icm met een kapot 2M vliegwiel, maar ik laat me graag bijpraten over andere oorzaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

270K

Maar aan de hoeveelheid vloeibare pakking die ik verwijderen moest denk ik dat het carter al eerder er onderweg geweest is.

De auto is een ex lease van century, maar die willen geen historie geven.

Dus misschien heeft de auto de mod in de lease tijd gehad, maar weet nu in ieder geval dat er geen ketting in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een modificatie, zou achter in het onderhoudsboekje moeten staan, deze zijn door de dealer wel in het systeem te vinden is mij verteld. Heb 'm zelf bij Athlon lease gekocht met 147.000 km en kreeg keurig een uitdraai van alle reparaties bij de VW dealers mee, kon ik van te voren inkijken, belangrijk was dat distr riem was vervangen bij 120.000 km. Ik heb de garantie van 6 maanden toen afgekocht met 1600 euro korting, toen ik 11 maanden later 2000 euro kosten kreeg met 1 x PD, tandempomp en tankpomp, was ik blij dat ik nog die 1600 euro in mijn zak had.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk dat je 'm mooi op tijd hebt vervangen Jaap, dat kun je toch maar beter doen bij een tandwielmodule dan een kettingmodule lijkt mij.

Wellicht dat iemand een keer een topic kan plaatsen over het controleren en vervangen van dit asje, denk dat de kosten van dit asje in geen verhouding staan tot de mogelijke schade bij doordraaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het asje kost €4,00.

Als je het carter er onderweg hebt en van de distributie zijde tegen de oliepomp aan kijkt zie je een klein borgveertje.

Deze moet verwijdert worden en dan een M3 boutje in het asje draaien, en dan met het boutje de as er uit trekken.

Op de foto boven kan je het asje net zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat een bedrag!!!

Bedankt Jaap, dit is informatie waar we allemaal wat aan hebben! Met wat goede Loctite en een vrije ochtend ben je dus voor 2 tientjes klaar.

Kon nu geen speling voelen, maar denk dat ik over 20K met verwisselen distributieriem, waterpomp etc het asje meteen preventief ga vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja is blijkbaar lastig, ik had er ook al een schroefje in gedraaid om te voelen maar durfde hem er niet uit te trekken, was een beetje gefixeerd op de kettingmodule.

Ik ben nog 60k van jouw km stand af, is geen garantie maar maak me niet al te ongerust. Ga hem zeker vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

V.w.b. de vloeibare pakking: Op mijn foto kun je zien dat de (originele) witte pakking binnen de schroefdraadgaten zit, zoals Elsawin voorschrijft, Loctite 5926 silicone bleu, wat de helft goedkoper is dan de VAG zooi, schrijft voor, rondom de schroefdraad gaten 2-tot 3 mm aanbrengen. Wellicht dat je hieraan nog wat historie kunt achterhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk dan wel dat de tandwieltjes er 270 K op hebben zitten, was ie bij een dealer gemodificeerd dan had het in 't boekje moeten staan en in het systeem bij de dealer. Kan me niet voorstellen dat in voorkomend geval de lease maatschappij met een modificatie naar een niet VAG dealer gaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb gister motorolie en filterje vervangen en heb, na het verhaaltje van Jaap over het asje van 4 euro, meteen maar de meenemer van de oliepomp vervangen. Kon 'm er zonder geweld met 2 vingers aan het schroefje uittrekken, slijtage viel mee maar ben blij dat ie vervangen is. was op de hoeken 0,36 mm weggesleten. Heb de naam topic daarom maar aangepast.

Het nieuwe asje heeft trouwens geen schroefdraad tap meer, Volkswagen gaat er blijkbaar vanuit deze kwalitatief zo goed is dat ie nooit meer vervangen hoeft te worden... :mrgreen:

 

post-10228-1423826467,7698_thumb.jpg

post-10228-1423826467,6761_thumb.jpg

post-10228-1423826467,4104_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hij koppelt goed Martijn en ik hoor geen rammel geluiden, ik verwacht wel, zeker omdat ik er een flinke caravan mee trek, dat de drukgroep en plaat over +/- 40 a 50 K vervangen moeten worden, het zou dan niet handig zijn om het 2M vliegwiel te laten zitten, gezien het werk en de problemen die hierover leest op de fora.

 

Mvg Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden