Ga naar inhoud
  • 0

Passat 2011 Highline Climatronic Probleem (bij zonlicht)


Painchiller

Vraag

Dag, ik ben nieuw op dit forum maar ik heb het idee dat ik dit bericht op de juiste positie plaats.

 

Ik heb mijn Passat Variant Higline nu een maandje, en het is me opgevallen dat de Climatronic van deze nieuwe passat totaal anders is dan de climatronic in mijn voorganger, de Jetta Comfortline (2006 model).

 

Opvallend verschil wat de dealer ook aangeeft is dat de VW Passat Variant Highline is uitgerust met een Zonlicht sensor.

Op zich een mooie toevoeging zou je zeggen, maar dan moet ie wel FEILLOOS werken en het NOG comfortabeler maken.

 

Jullie merken al dat dat dus niet het geval is!

 

Zodra ik de climatronic op Auto (stand 1) heb staan en op 22 graden zet met de Airco AC op AAN, houdt ie de auto heel netjes op temperatuur, echter zodra de zon door de voorruit schijnt begint de blower bijna op max te draaien. Dus je rijdt met bewolking, niets aan de hand, en vervolgens een zonnestraaltje en volle bak die blower aan, wat resulteerd in dat je het erg koud krijgt, en je vervolgens handmatig de zaken weer gaat aanpassen. Wat niet de bedoeling kan zijn van de AUTO stand. Is zelfs gevaarlijker voor in het verkeer.

 

Ik heb het bij de dealer aangegeven, zeggen, kan niets voor u doen, alles leest goed uit en er is niets met uw auto aan de hand, regelen ze vanuit de fabriek en daar kunnen wij verder niets mee, dus u ook niet..

 

GEEN ANTWOORD DUS!!!!

 

Ik heb PON nederland gebeld en om tekst en uitleg gevraagd. Duurt erg lang voor je een antwoord krijgt en komen met het advies om naar de dealer te gaan voor advies...... tjsa.. daar kom ik dus net vandaan...

 

Mijn VRAAG, aan de PASSAT kenners hier. Is het mogelijk om de ZONLICHT SENSOR van de PASSAT VARIANT 2011 aan te passen, zodat er bij zonlicht de blower minder aggressief koelt en blaast. Het is ook oorverdovend. Ik lees ergens dat je via het motormanagement zaken kunt uitlezen en zo ook de Sunlight intensity, dus het lijkt me voor de hand liggend dat je dit kunt afstellen, maar ik ben geen techneut, daarom ook deze vraag aan jullie kenners.

 

Ergens weet ik nog dat bij mijn Jetta destijds de koele lucht ook door het centrale rooster boven mijn radio tegen de ruit aan koelde ipv door de koelvents die op je gericht staan. Daardoor indirect koelde, en dus aangenamer, je merkte het niet eens.

 

Maar bij de Passat, wat toch een stapje hoger is.. ga je achteruit qua comfort? Ik kan het niet geloven.

 

 

Hoop dat iemand me kan helpen, welke stappen ik moet nemen.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

extra vraag,

 

Heeft iemand wellicht deze codes voor de nieuwe passat 2011? als ik nu mijn AC knopje en het 2e knopje van boven indruk op de climatronic, krijg ik ook een dergelijk diagnostic menu te zien. maar dan codes van LOW 18,19,20 tm 33,34,45 en ik kan achter de komma soms kiezen van 1 tm 4 en soms ook 1 tm 5 afhankelijk van welk nummer ik heb gekozen (voor de komma). Je ziet hem ook actuele temperatuur meten omdat ie op de ,10'es verspringt. Zou ik hier ergens met de hand kunnen instellen dat ie bij Zonlicht niet zo aggressief moet gaan koelen? Maw afstellen? Of is dit alleen maar uitlezen?

 

Hoor het graag THANKS!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Elke passat heeft een sensor voor de intensiteit van de zon.

 

Niet alle Passat's/auto's met ecc hebben een zonlicht sensor, dat is allemaal veranderd door de fabriekanten om nog meer comfort te kunnen bieden aan de ac systemen.

De zonlicht sensor wordt meestal in het directe zonlicht geplaatst doorgaans in het midden van het dashboard. Het signaal

van de sensor wordt gebruikt om de wagen sneller te koelen ingeval de wagen aan de zon is blootgesteld.

Het warmtegevoel neemt immers toe als de zon rechtstreeks op het menselijk lichaam valt, zelfs als de temperatuur ongewijzigd blijft.

 

De werking van de zonlicht sensor werkt als volgt:

De zonlicht sensor werkt als een zonnebril en beschermt het optisch element tegen UV-straling, als er geen licht op valt vloeit er een kleine stroom door de diode, hoe sterker de lichtinval hoe hoger de stroom.

De zonlicht sensor meet de inval van de zonnestralen, hoe meer zonnestralen des te meer de stroom vloeit en vice versa.

Als de licht inval meer/minder wordt, verandert ook de stroom! de ecc registreert dat er meer of minder gekoeld moet worden aan de hand van de zonnestralen die binnen vallen ! hierdoor verandert natuurlijk ook de temperatuur en de ingestelde temperatuur van de ecc.

De temperatuurklep en de aanjager worden hierdoor aangestuurd, op die temperatuur die door de gebruiker is ingesteld :P

 

De ecc weet niets, ook als is het ecc!

Wie voert vooraf de temperatuur in aan de climate control :?: De gebruiker of niet ..

Dus zal de climate control daar ook automatisch op gaan werken.

 

M.a.w. als de buiten temperatuur 28°c bedraagt :?: en jij de ecc hebt ingesteld op "auto" 18°c ? zal de climate conrole hierop gevolg geven...of die dat gaat halen is maar afwachten.

Halen zal die het niet en de blower/ac zal ook op max draaien om die temperatuur te halen wat jij hebt ingesteld :!:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb inmiddels PON een tweede email gestuurd omdat ze de eerste keer hebben verteld dat het aan de carosserie lag???? Ik heb ze nu uitgelegd hoe het zit, en met de duitse site erbij waarop meerdere PASSAT 2011 rijders aangeven ook dit euvel te hebben met dank aan Remkow!!! TOP!!! En wat denk je, belt de dealer me vandaag op. Wij willen uw passat weer eventjes oproepen om hem nog eens goed uit te lezen en evt. de laatste firmware te controleren.

Maw eindelijk doel bereikt! Met dank aan dit forum.

 

Ik zal uiteraard vertellen wat er vervolgens gaat gebeuren, zodat iedereen die hetzelfde euvel heeft hier kan lezen en via Google te weten kan komen wat ze kunnen en evt. moeten doen.

 

Mega bedankt allemaal alvast!!

 

Love this forum!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb inmiddels PON een tweede email gestuurd omdat ze de eerste keer hebben verteld dat het aan de carosserie lag???? Ik heb ze nu uitgelegd hoe het zit, en met de duitse site erbij waarop meerdere PASSAT 2011 rijders aangeven ook dit euvel te hebben met dank aan Remkow!!! TOP!!! En wat denk je, belt de dealer me vandaag op. Wij willen uw passat weer eventjes oproepen om hem nog eens goed uit te lezen en evt. de laatste firmware te controleren.

Maw eindelijk doel bereikt! Met dank aan dit forum.

 

Ik zal uiteraard vertellen wat er vervolgens gaat gebeuren, zodat iedereen die hetzelfde euvel heeft hier kan lezen en via Google te weten kan komen wat ze kunnen en evt. moeten doen.

 

Mega bedankt allemaal alvast!!

 

Love this forum!!

De vraag is of het nu eigen initiatief is van de dealer om jou te bellen, of dat het via PON is gegaan. In het laatste geval is het wel interessant voor ons om te weten aan wie je de mail hebt verzonden. Hebben we misschien toch eens een manier gevonden om PON in beweging te krijgen. Als een topic en een mailtje voldoende is, dan weten we dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Schijnbaar zijn sommige EU passats uitgeleverd met US codering voor de Climate Control wat dit tot gevolg heeft (ze willen daar kennelijk agressievere koeling). Ik weet niet of en hoe je dit in VCDS ziet maar mogelijk is dat ook het probleem met jouw unit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hiermee refereren wij aan uw mail van 7 oktober. Vandaag 10 oktober hebben wij nogmaals contact met u opgenomen en uw voicemail ingesproken.

Als vervolg op uw klacht werd door uw dealer, Autobedrijf van Mossel Oisterwijk te Oisterwijk, nogmaals een melding over het betreffende verschijnsel aan onze afdeling Technische Ondersteuning  verstrekt. Om een volledig beeld te verkrijgen wil onze Technisch Specialist graag in de gelegenheid worden gesteld om uw auto hierop te beoordelen. Hierover hebben wij contact opgenomen met de heer R. Santegoets, After Sales Manager bij uw dealer, het vervolgtraject is in gang gezet. De Volkswagen- dealer heeft u hiervan op de hoogte gesteld.

Om ruis te voorkomen zullen wij als klantenservice er tussen uit gaan en zal de uitkomst van het onderzoek door de Technische specialist door uw Volkswagen- dealer aan u gecommuniceerd worden.   

 

Wij vertrouwen erop u met deze informatie van dienst te zijn.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Pon’s Automobielhandel B.V.

 

Dit is de laatste email geweest die ik van PON heb gehad. Ik heb zelf naar Pon gebeld en een klacht ingediend via de website en de link van die duitse site doorgestuurd. Hierop heeft een Mevrouw A. Fokker van de klantenservice zeer netjes op gereageerd. Ze heeft contact opgenomen met de dealer die hem deze week weer heeft opgeroepen en onderzocht echter kon de dealer weer niets vinden. In deze laatste email wordt de auto nogmaals door de dealer opgeroepen om er een PON techneut naar te laten kijken. Hoop dat het inderdaad een of andere instelling want hij staat gewoon net een tikke te aggressief.

 

Ik laat jullie zoals beloofd weer weten hoe eea verloopt.

 

Grt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb inmiddels de VW dealer weer gesproken, ze zeggen dat ze er alles aan doen om het Fotocel sensor climatronic probleem op te lossen maar tegelijkertijd zeggen ze, we staan met onze handen op onze rug, u kunt het beste bellen met PON zelf.. Terwijl PON net heeft gezegd dat de VW dealer het moet oplossen.. bizar gewoon!

 

Ik bel ze morgen weer op om van leer te trekken, gister de hele dag in de zon gereden en ik heb de hele rit heen en weer in de zon continu de climatronic met de hand moeten bedienen om het aangenaam te krijgen omdat ie op de AUTO stand VEEEEL te koud koelt in de auto.. echt ijskoud. Zelfs als je de Airco eraf haalt.. ijs en ijskoud.. belachelijk gewoon.

 

VW leest de auto alleen maar uit, en hebben een paar tips van PON gehad, probeer dit en dat eens.. maar mag niet baten... maw ik kan het uitzoeken en als de zon schijnt gaan liggen klooien... FIJN VERHAAL VW!! kan mijn oren en ogen niet geloven.

 

Aan jullie PASSAT kenners de HAM vraag, KAN IK DIE ZONLICHT SENSOR uitschakelen??? Heel simpel... als ie uit staat, of als de ZON niet schijnt WERKT IE PERFECT!!!!!!

 

Jammer dat het zo moet lopen, ben ik totaaaaal niet gewend van VW..

 

De dealer zegt ook letterlijk, ja meneer, stel dat u met 100 man op de totale PASSAT vloot 2011 van de wereld deze klacht heeft, gaat VW er toch niets aan doen...

 

Ik kan het gewoon niet geloven.. alsof ik dit voor de lol aangeef.. laat die verkoper en techneut lekker zelf in deze auto rijden in de zon.. ben benieuwd wat ze dan doen... als het probleem van hun zelf is!!!!

 

Bagger!!!

 

Ik zal doorgaan, en hou jullie op de hoogte :evil:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het volgende op een duitse SITE gevonden!!!

 

Hallo an die Passatgemeinde. Hatte meinen HL heute bei der Inspektion und habe die Climatronic und das evtl. Softwareproblem angesprochen. Wurde notiert..... und was kam bei raus ....?

 

Es war nicht die Software, sondern es war zu viel Kühlmittel in der Climatronic verfüllt. Statt ca. 600 ml waren glatte 890 ml verfüllt. Dadurch wurde zu hoch gekühlt. Das überflüssige Zeug wurde dann abgelassen und siehe da.....es funktioniert !

 

Also, dieses für euch zur Info und ab zu eurem Händler. Vielleicht habt ihr ja das gleiche Problem.

 

 

 

Grüße

 

LIP-V007

 

 

ZOU het ECHT zo kunnen zijn en kan ik dit zelf vinden? waar kan ik dit controleren evt. of er te veel koelmiddel is afgevuld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat kan inderdaad het geval zijn als het systeem overvult is, het systeem krijgt dan namelijk een hogere nakoeling en een hogere persdruk.

 

Je kunt dit niet zelf controleren, hiervoor zal je naar de garage moeten om het systeem te laten leeghalen om te weten hoeveel erin zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In duitsland hebben ze de oplossing, het is daadwerkelijk een firmware probleem.. maar VW oisterwijk heeft ondanks het checken van de firmware mij nog niet geholpen... heb ze nu dit weer laten weten.. en ze kijken nu of er op mijn chassisnr evt. een nieuwe update beschikbaar is... zo benieuwd of ze het kunnen oplossen nu!!!!

 

http://www.motor-talk.de/forum/climatro ... tml?page=5

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden