Ga naar inhoud
  • 0

3c TDI met turboprobleem?


Svaan

Vraag

Dag heren,

 

Na hier regelmatig mee te lezen moet ik vandaag helaas een beroep doen op jullie deskundigheid en ervaringen.. :( .

 

Veel topics doorgelezen, maar de problemen komen vaak net niet overeen met hetgeen onze Passat vertoond... Ik zal proberen het verhaal volledig te beschrijven en hoop hiermee dat iemand kan zeggen wat het probleem kan zijn.

 

Onze Passat, een 3C Variant 2.0 TDI 170 PK Highline met DSG met nog geen 108.000 km op de teller schiet in de noodloop...

 

Vanaf 2000 toeren gas geven begint de auto onregelmatig te schokken en valt de druk weg.... Bij heftiger gasgeven schiet hij in de noodloop en gaat het gloeispiraaltje op de tacho knipperen...

Onder de 2000 toeren en rustig rijden eigenlijk geen problemen, alleen druk opbouwen werkt dus niet meer....

 

Goed, monteur ernaar laten kijken, Passat uitgelezen en daarna de magneetklep vervangen.... Helaas is het probleem nog steeds aanwezig...

Dus het is een ander probleem en de foutcodes hebben te maken met de turbo zegt de monteur... Alleen wat precies kan hij dus niet uitlezen...

Hij kon gewoon zien dat ie op een gegeven moment de druk loslaat/verliest...

 

Het ''vreemde'' is, dat als je de auto uitzet en er later weer mee rijd (wat we nu niet doen/vermijden) hij niet in de noodloop loopt.... Totdat je hem natuurlijk weer zwaarder gaat belasten en gas gaat geven, zelfde verhaal opnieuw..

 

EGR klep heb ik hem voorgesteld, maar hij zegt dat het probleem dan vaak definitief is er dat hij dan een andere foutcode

geeft. Zou het dit toch kunnen zijn?

Pompverstuivers lijken mij het ook niet?

 

Ohja, volgens mij is het niet de beruchte BKP motor maar een BMR, voor het geval dat veel verschil maakt? Zeker weten doe ik het nu ff niet, maar het is een 2006 origineel 170 pk TDI

 

Monteur denkt dat hij het bij de turbo moet zoeken.... Morgen gaat hij de kleppen nalopen voordat hij de turbo loshaalt....

 

Als iemand iets nuttigs weet, dan hoor ik het heel graag... Alle info is welkom, want ik ben bang dat het een duur geintje wordt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

die was bij mijn auto kapot (en ik vermoed weer)... Als ik bij stationair toerental iets gas gaf (tot 2000rpm met warme motor) en dan hoorde je vlak voordat hij weer stationair draait, een soort van brom. Na vervangen van de N75 was dat probleem opgelost, maar maakt verder voor het rijden bij mij niks uit.

 

Wat is er uitgekomen vwb de turbo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas.... Hij was gister nog niet klaar...

 

Ze hadden zich nogal verkekeken op het uitbouwen ervan. Met de regelmaat hebben ze 140pk Passats gehad en dat is een dagje werk, maar onze Passat zit bomvol... Ze hadden ff geen rekeking gehouden met de DPF en de standkachel....

 

Mijn pa had een dag vrij genomen hiervoor en was samen met m'n ma in de buurt gebleven, beetje shoppen in Amersfoort etc en eind van de middag belde ie op of ie al klaar was... Nou, nee dus, en dat werd ie ook niet meer die dag.. Ze hadden de turbo er nog niet eens onderweg....

 

Lekker dan! Als ze dat dan meteen begin van de dag aan hadden gegeven...

Maargoed, die man had zich aardig verkeken op het werk dat deze auto had en kwam er pas vrij laat achter dat hij het niet ging redden.

Hij voelde zich ook wel lullig dus heeft ie m'n pa z'n Caddy meegedaan om in te sturen.

 

Vandaag gaan ze verder...

Vooralsnog dus nog geen echt nieuws...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

roetfilter demonteren is 1 uur werk bij een 3c

subframe en bodemplaten los leidingen los , kabels los en je kunt al aan het rotfilter

dan kun je wel heel goed aan de turbo

pakweg grof geteld na 2.5 uur ligt de turbo ernaast

standkachel is gemonteerd tegen de dwarsbalk achter de spoelbak en heeft niks met de turbo te maken en ligt ook niet in de weg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hmmm nou het is gefixed....

 

Helaas niet zoals we hadden gehoopt...

 

Kleine samenvatting...

Maandagochtend auto gebracht, zou einde van de dag klaar zijn, maar dat is ze niet gelukt... :?

Dinsdag verder gegaan en tot de conclusie gekomen dat er meer aan de hand was... Turbo moest vervangen worden.. Daarnaast zijn ze gaan zoeken wat de oorzaak is.. Zat ook olie in de turbo en ding was zwart van het roet...

Een aantal andere onderdelen ook vervangen en een gereviseerde turbo geplaatst. Alles nagelopen op vreemde zaken tot alles OK was....

Wat er nu allemaal precies aan de hand was en wat vervangen is weet ik zo niet, maar hij is gister opgehaald en hij loopt weer mooi!

 

Het grote nadeel; alles bij elkaar een dikke 1600 euro lichter en daar zijn ze hier thuis absoluut NIET blij mee! :shock::angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Fopperr

Niet dat ik weet, maar ik ga het verhaal effe lezen ;)

 

En probeer dat laatste eens aan een vrouw uit te leggen..... :roll:

En zoals altijd komt zoiets altijd op een k*tmoment... Begin van een schooljaar met 2 studerende kids, net een vakantie achter de rug, net een grote beurt gehad aan de Passat en daar komt dit ''ff'' bij.... Kan je wel zeggen; tis hier heel ''gezellig'' thuis als het over (de) auto's gaat :P

 

Het advies was iig om in de toekomst de Passat zo nu en dan eens goed uit te laten bij de oosterburen.... Ik heb slechtere adviezen gehoord... :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dus de turbo eraf en goed schoon maken. Lekker klusje, maar geullig niet duur.

 

In het vervolg toch regelmatig ff lekker het gas erop om dit tegen te gaan. Scheelt een hoop ergenis en is ook nog leuk . De extra diesel die je hiermee verstookt staat in het niets ten opzichte van de tijd en geld dat dit kost.

Dus regelmatig de Passat lekker de benen laten strekken .

 

Kocht mijn Passat uit de lease en had vermoedelijk 3 a 4 maanden stil gestaan en ging op de autobahn regelmatig in noodloop boven de 160 km/ u. "laaddruk overschreden" Heb luchtmassa meter toen vervangen door Pierburg, weet niet of dat echt de oorzaak is geweest. Uiteindelijk na een paar duizend kilometer met flink wisselende toerentallen rijd ik nu al een jaar zonder noodloop problemen, ben zelf een hele rustige rijder maar ben van menng dat:

 

- Enkele maanden stil staan van auto tot turbo problemen leidt.

- Turbo van Passat absoluut niet tegen rustig rijden kan, verstelbare schoepen gaan vastzitten.

- Zorg nu dat ik in ieder geval hem 1 maal per week bij warme motor even tot 4000 toeren trap.

- Geen longlife interval, ieder 20.000 km nieuwe olie en filter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk dat roesten meevalt maar de aangekoekte roet van de diesel in combinatie met ons vochtige klimaat zal ongetwijfeld bij lang stilstaan storing geven in de verstelling van de schoepen. Maar inderdaad op warme motor af en toe even flink op toeren blazen, ik reed iedere dag 100 km naar mijn werk in de file met 90 km/ u en daar kan ie echt niet tegen. denk dat ie dat zo'n 1900 toeren draait en turbo "slaapt".......

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden