Ga naar inhoud
  • 0

K04-015 Wastegate voorspanning?


Turboman

Vraag

Hallo Allemaal,

 

Ik heb al een tijdje een K04-015 op de passat 1.8T zitten, maar mijn wastegate staat naar mijn vermoeden te strak.

 

Kan iemand vertellen hoe ik het wastegate stangetje goed kan zetten?

Bij hoeveel PSI/bar moet de wastegate open gaan (of bewegen)?

 

Heb je zo'n k04-015 liggen, hoeveel draad windingen tot het eerste moertje?

 

Alle hulp is welkom, ik wil de 1.5bar piek er nu eens en voor al uit halen.

 

Alvast bedankt.

 

gr,

Hans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Zal even kijken, ik heb nog een orginele K04-015 (uit elkaar) liggen en ik weet zeker dat ik de zaak gemarkeerd heb.

 

Daarnaast is 1.5 bar wel wat hoog, de K04 staat echter bekend om z'n piek-gedrag. Ik weet niet of je de gevraagde vs geleverde druk al eens vergeleken hebt. Als de gewenste druk nl. 1,5 bar is (qua gewenst luchtvolume) doe je daar weinig aan en zul je terug moeten naar de tuner.

 

Een oplossing om de piek wat in te dammen is parallel aan de N75 een instelbare MBC te plaatsen. Ik zou eerst willen zien of de geleverde druk een overshoot laat zien tov de gewenste druk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo DM,

 

JD engineering heeft de chip op 1.2 bar geprogrammeerd. Maar helaas de boost kwam bij gas geven ineens vol in.

Hij heeft de chip proberen te herprogrammeren om die piek eruit te krijgen maar helaas, wastegate probleem dus....

Ik heb de druk inderdaad naar beneden gehaald met bypass boost valve. En nu ga ik tot max 1.3 bar. Maar ja dit is niet de manier.

Hij rijdt wel beter op de 1.3bar, de 1.5 is teveel dat voel je...het moet wel heel blijven ;-)

 

Dus ik moet even sleutelen, turbo iets los, zodat ik bij de moertjes kan en dan iets minder spanning geven.

 

ik kwam wat tegen in de KKK borg en wagner documentatie op hun site. de interne klep van de wastegate dichthouden en dan 2 slagen als voor spanning en dan de moertjes goed vast draaien en klemmetje er weer over heen, dus ik moet dat maar proberen.

 

Maar mocht je de windingen kunnen tellen op je gemarkeerde turbo, zou top zijn. dan heb ik vergelijk materiaal.

 

Hoe kan ik de gevraagde druk hoeveelheid meten en vergelijken? ik heb VAG-COM?

 

gr,

HansM.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou er even mee wachten om alles los te trekken, wellicht is het iets anders bv met de N75, of de slangen erna toe. Zit er ook een andere N75 op dan standaard? Heb je de N75 duty cycle wel eens gemeten? Deze kan op elk type motor inzichtelijk worden gemaakt.

 

Ik heb de wastegate van de K04 er even bijgepakt en ik tel tot aan de markering 12 windingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik had wat info bij turbo's hoet los gekregen:

 

Beste Hans,

 

Voor de zekerheid had ik de afstelgegevens opgevraagd bij borg warner. Die geven het volgende antwoord: Pretension: 2 turns of the adjusting nut. Dit betekent dat de onderste moer met de hand aangedraaid moet worden totdat de klep dicht zit. Daarna met een sleutel de moer nog twee keer volledig ronddraaien. Vervolgens vastzetten met de bovenste moer. Dan zou de voorspanning goed moeten zijn. Twee slagen met een sleutel komt overeen met ongeveer 2 mm.

 

Mocht dit het probleem nog niet oplossen dan hoor ik dat graag van je en zal ik proberen je verder te helpen.

 

 

De N75 heb ik toen laten vervangen bij JD, want de oude was niet fris meer. Verder een Forge DV klep ertussen, alles gecheckt, verder is alles ok.

 

Ik kan de duty cycle wel uitlezen in VAG COM, hoe kan ik dit vertalen? moet ie onder 90% of zo blijven?

Welk blok is dit?

 

Ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Niet elke N75 die fysiek past is ook de juiste voor je 1.8T AEB, wat is het vag nummer van die klep die er nu in zit?

Kan ook zijn dat de N75 verkeerd gemonteerd is, ook het nakijken waard. De lange aansluiting moet in de luchtinlaatbuis, middelste naar turbo en de overgebeleven aansluiting naar het WG-ventiel,

 

Ik heb wat oude logs bekeken en de N75 DC zit onder de 75%. Dus 75% van een bepaalde tijd is de N75 geactueerd. In die stand kan druk worden opgebouwd, aangevoerde druk wordt afgevoerd naar de luchtinlaatbuis. In rust (niet geactueerd) wordt druk naar het WG ventiel gevoerd die na een bepaalde voordruk opent waardoor geen druk kan worden opgebouwd.

 

De AEB ECU zit anders inelkaar qua blocken, als je de juiste labelfile meelaadt met het starten van vag-com dan is de legenda genaamd "bypass duty cycle". Waardes zijn in %. D'r is vast een block te vinden met daarin ook de LMM waarden (g/s). Zie je ook een beetje wat het vermogen op de krukas is met de vuistregel: vermogen = LMM-waarde / 0,8

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

DM,

 

Bedankt ik zal eens kijken welke klep ik heb, dacht de C....maar als ik tijd heb zal ik even checken.

Ik hou je op de hoogte.

 

Eerst Dinsdag even de koppeling laten vervangen, geen zin meer om het zelf te doen, vorige week in Duitsland en 3 man erin, was het bij 4000rpm of ik een automaat met kickdown had. Hij staat nu op 208.000km, dus mag wel een keertje. Het zal wel door te teveel Nm tertjes komen ;-)

 

Wat mag zo'n standaard drukgroep hebben? 340Nm?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo koppeling is vervangen door de garage voor een schappelijk bedrag.

De auto rijdt net als een nieuwe, wist niet dat het zoveel zou schelen.

Komt meer onderin op en veel lichter, moest weer effe aan de auto wennen.

Maar goed hij kan nu de pk's weer kwijt......kost wat, maar dan heb je ook wat.

 

Dit even ter info.....heeft niks met de wastegate te maken ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo mannen, even wat jaartjes verder, en helaas de Chinese K04-015 is overleden, net met kerst hoop raar gefluit en later niks meer, de turbo as is vast gelopen. Gelukkig de inlaat trim iets verboven maar geen stukje het inlaat circuit in , pfff......de 1,5 bar pieken zijn hem toch teveel geweest al deze kilometers ;-(. Nu de oude K03 er weer op met de JD chip, en heeft tijden niet zo lekker gereden. Dus er was al wat kilometertjes iets niet lekker meer. Maar toch de chinese turbo heeft het toch circa 100.000km uit gehouden, op zicht niet verkeerd want hij heeft toch genoeg op zijn donder gehad......passat heeft inmiddels 241.000km op de teller, toppertje dus, binnenkort op naar het volgende avontuur......Ook over de Simons uitlaat ben ik nog steeds te spreken, geen RVS maar nog steeds niet lek na zo'n 8 jaar !!! en dat destijds voor 349,- via GKB ingekocht ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden