Ga naar inhoud
  • 0

is de goede diagnose gesteld?


steef32

Vraag

Hoi

 

Afgelopen zaterdag eindelijk weer eens mooi weer.

Moest even tanken en had eens v-power benzine getankt.

Toen we even later in de auto stapte sloeg de auto me 2 keer af.

Is me nog nooit gebeurd en heeft misschien niks met me probleem te maken

Hierna werd het niet meer koud in de auto .

Vandaag bij de garage geweest en de airco had geen storing.

Computer er aan en toen zagen ze dat de druk 7 bar was toen de motor draaide en de airco vol op koud stond.

De uitblaas temperatuur was 19 graad veel te warm.

 

Nu was de conclusie van de garage dat de airco pomp defect was.

Ik vraag me nu alleen nog wat af.

Als het systeem leeg raakt geeft ie dan foutmelding?

Volgens de garage wel.

 

Ben even benieuwd wat jullie ervan vinden.

Het is een passat 3c 2.0 fsi met climat control

 

Groeten Stefan

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Had ik laatst ook auto sloeg na starten uit en toen werd het ook heet in de auto. Auto uitgelezen en allemaal vage storingen. Toen maar voor de zekerheid alle zekeringen gecheckt. Bleek zekering F23 onder de motorkap te zijn doorgebrand. Nieuwe 10A erin en probleem opgelost. Is dus de moeite waard om te controlleren

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

welke druk was 7 bar? de persdruk, de zuigdruk.

 

en vanwaar de vraag naar de beveiliging? met 7 bar is je systeem niet helemaal leeg. (afhankelijk van welke druk kan het zelfs te hoog zijn)

Gaat de garage er vanuit dat je systeem te lang met een lage druk heeft gelopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Theo kom er maar in hoor!

 

Ben er Martijn :wink:

 

 

Nu was de conclusie van de garage dat de airco pomp defect was.

Waarop heeft de garage dat gebaseerd ? Hebben ze dan niets getest of nader gecontroleerd ? zoals de compressor of het expansieventiel. :!:

Ik vraag me nu alleen nog wat af.

Als het systeem leeg raakt geeft ie dan foutmelding?

Nee

Volgens de garage wel.

Dan heeft de garage het mis, Jouw auto heeft een continu variabele compressor..die altijd meedraait ook al staat de airco uit.

Wat wil dit zeggen, dat bij dit (jouw) ac systeem GEEN lagedruk beveiliging is voorzien die de compressor uit schakelt als de vulgraad te laag is.

Deze nieuwe generatie "continu variabele compressors" kunnen niet uitgeschakeld worden, omdat ze éénvoudig gezegd altijd mee draaien en gesmeerd moeten blijven, het expansieventiel zal bij deze ac systemen ook nooit volledig sluiten.

Als de airco uit staat of in de winter niet gebruikt kan worden, draait de compressor nog op 2% van zijn totaal maximaal vermogen, wat genoeg is om de compressor te smeren zodat die geen burn-out kan oplopen.

 

welke druk was 7 bar? de persdruk, de zuigdruk.

Daar heb je gelijk een punt aan gehaald, welke de pers of zuigdruk ?

en vanwaar de vraag naar de beveiliging? met 7 bar is je systeem niet helemaal leeg. (afhankelijk van welke druk kan het zelfs te hoog zijn)

Voor de lage druk is die te hoog en voor de hogedruk is die te laag ! Zou de 7 bar voor de lage en hogedruk gelden ? is het niet goed gesteld.

Gaat de garage er vanuit dat je systeem te lang met een lage druk heeft gelopen?

Zelf den ik dat de garage een vage diagnose geeft ? zie opsomming/mogelijkheden.

 

1. Indien de zuig en persdruk gelijk liggen in aantal bar (temperatuur afhankelijk) kan de oorzaak zijn door een defect expansieventiel, ofwel de compressor heeft inwendige schade opgelopen (vloeistofslag gemaakt) door het defect expansieventiel.

2. Compressor as draait niet ! oorzaak burn-out (vastgelopen) door te lage vulgraad.

3. Elektronisch regelventiel defect van de compressor: deze kan dan niet meer bepalen met welk slagvolume de compressor moet werken.

4. Door een vage diagnose van de garage hadden ze meer moeten controleren en Stefan beter moeten informeren.

a. expansieventiel testen.

b. compressor testen ! dat is mogelijk met het juiste test gereedschap om deze compressor van minimaal tot maximaal buiten het circuit om aan te sturen op vermogen.

c. elektronisch regelventiel testen van de compressor ! werkt via een PWM signaal.

 

Het is dus gemakkelijk gezegd door de garage dat de compressor defect is, als ze niets verder hebben gecontroleerd ?

 

De compressor tester wat ik heb doet alle drie de opsommingen samen..

 

1. Geeft aan of het elektronisch regelventiel kortsluiting/onderbreking heeft ?

2. Geeft aan of het elektronisch regelventiel te hoge/lage spanning heeft ?

3. Compressor kan middels de compressor tester, min/max slagvolume aangedreven worden zelfs in de winter tot -8 °C.

 

Stefan kan nu nog 1 ding controleren, of de compressor defect is of niet..!

 

Auto starten, airco inschakelen op maxi maal koel vermogen, motorkap openen en controleren of de centrale moer van de compressor mee draait ?.

Als die niet meedraait, einde verhaal compressor :!: draait die wel mee, expansieventiel of elektronisch regelventiel defect :!:

Dan is haast geboden ? om te controleren wie/wat de schuldige is..anderzijds zal de compressor alsnog naaar de .... gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarom ga je hem laten vullen? was de 7 bar de persdruk dan? in alle andere gevallen zit het toch ergens anders.

 

als ik zo vrij mag zijn, toch even onderstaande controleren.

Auto starten, airco inschakelen op maxi maal koel vermogen, motorkap openen en controleren of de centrale moer van de compressor mee draait ?.

Als die niet meedraait, einde verhaal compressor draait die wel mee, expansieventiel of elektronisch regelventiel defect

Dan is haast geboden ? om te controleren wie/wat de schuldige is..anderzijds zal de compressor alsnog naaar de .... gaan.

 

anders ben je een vulling+ arbeid kwijt en moet je als nog een andere reparatie laten doen.. als de compressor er uit moet komt er toch een nieuwe vulling in.

 

een te kort aan koelmedium gaat langzaam en niet zoals je beschreef.

 

Moest even tanken en had eens v-power benzine getankt.

Toen we even later in de auto stapte sloeg de auto me 2 keer af.

Is me nog nooit gebeurd en heeft misschien niks met me probleem te maken

Hierna werd het niet meer koud in de auto .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren

 

Zal 1 en ander ook aan de garage vertellen.

Heb vandaag de auto gestart en op maximaal koud gezet.

Gekeken bij de compressor en de moer draaide mee.

 

Ben denk ik niet helemaal duidelijk geweest.

Moet eerlijk zeggen dat ik al een tijd denk dat ie niet meer zo heel koud word.

Op vakantie werd het wel koeler maar niet zoals voorheen.

Dus ik denk dat het inderdaad langzaam is gegaan.

Vandaar de vulling idee.

Maar de we rijden niet zo heel veel en de afgelopen zomer hebben we de airco ook niet vol kunnen testen.

 

Vrijdag gaat ie naar de garage en die gaan eerst maar naar die andere dingen kijken.

Dus veel dank daarvoor alleen hij zei heel snel dat de compressor kapot was en ik had sterk het idee van niet.

 

Ik houd jullie op de hoogte.

 

Groetjes Stefano

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat je niet duidelijk bent geweest hoeft geen blaam te zijn, is de garage dan duidelijk geweest ?

Daarom dat ik vroeg, waarop heeft de garage gebaseerd dat de compressor defect zou moeten zijn.!!..

 

Nu heb jezelf kunnen controleren of de centrale moer/bout mee draait, dus is de compressor (nog) niet defect en komen we al tot de vraag die Antoine (ATS) stelde : is 7 bar de persdruk geweest.?

Ik vraag me dan af waar de garage de wijsheid vandaan haalt dat de compressor defect is ?

Als de vulgraad te laag is, ja dan draait die heus naar de vaantjes en dan komt het volgende ter sprake ? waardoor is de vulgraad te laag ?

 

Waardoor koelt het systeem niet goed, te lage vulgraad (lekkage), expansieventiel defect, of het elektronisch regelventiel defect ?

 

Heb jij daar nog vertrouwen in ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi.

 

Helaas helaas.

Vandaag hebben ze de auto uitgebreid getest.

expansieventiel was goed en het elektronisch regelventiel was goed.

Toen hebben ze de auto opnieuw gevuld alleen toen deed ie nog niks.

Heb de garage erg kort gesproken had een poos in de file gestaan en was erg laat.

 

Slecht nieuws pomp is toch wel overleden.

Zit nog steeds te denken dat ie daarom afsloeg zaterdag.

 

Heb nu wel 1 ding geleerd dat als ik een auto koop hem even een airco check laat doen.

Alleen heb ik daar nu even niks meer aan.

 

 

Heb 1 geluk vriend van me is monteur (woont alleen stukkie weg vandaar garage in de buurt)

Die gaat binnenkort de pomp vervangen.

 

Gaat een pomp ook spontaan kapot ?

Of als je goed onderhoud erop laat doen dat ie dan heel lang meegaat?

 

Heren prettig weekend!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een compressor kan niet spontaan kapot gaan, bij normaal regulier onderhoud.

 

Ik heb nog altijd mijn bedenkingen over de gestelde diagnose, dat de compressor kapot moet zijn.

Je hebt zelf gezien dat de centrale moer/bout van de breekplaat/koppeling mee draait, die breekt namelijk af als de compressor vast loopt, zodat de multiriem niet wordt overgetrokken, je kunt dan gewoon blijven rijden.

Nu, is volgens de garage toch de compressor kapot, dat kan dan betekenen dat die geen druk opbouwt ?

1. inwendige schade kleppen/zuigers krom. Oorzaak: vloeistofslag gemaakt door een defect expansieventiel..

2. expansieventiel defect waardoor geen druk wordt opgebouwd.

3. systeem overvult.

 

Het expansie en elektronisch ventiel is getest? maar de compressor niet ? want na het afvullen bleek dat die niet koelde.

Als de compressor niet is getest op zijn vermogen, blijft het koffiedik kijken om te beoordelen of te zeggen compressor is kapot.

M.a..w straks ga je een nieuwe compressor monteren, ja hij koelt weer en enige dagen later weer niet.

Dan hebben we natuurlijk ook nog de resterende 7 bar wat werd aangegeven was dat pers/zuigdruk of beiden ?

 

Denk er wel aan, dat het systeem drukloos moet zijn om de nieuwe compressor te monteren, en dat de olie in de compressor gecontroleerd moet worden, wat erin zit, moet er ook weer uit !

In jouw situatie zeg ik, vervang ook het expansieventiel want de oorzaak is (nog) niet gekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi

 

Mijn vrouw had ook d'r bedenkingen.

Ik zal is kijken of er een echte airco boer in de buurt is en hem daar is heenbrengen voor een scond opinion.

Over die druk denk dat ie beide bedoelde maar heb het idee dat ze zelf het ook niet precies weten

 

Ik hou jullie op de hoogte.

The hartstikke bedankt voor je antwoord.

 

Grtn Stefano

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi.

 

Gisteren hebben we db riem + multi riem vervangen.

Toen de multiriem eraf was hebben de airco pomp is goed bekeken.

Bleek dat binnenste vast staat (toch wel)

dus is de conclusie van de garage wel juist en is de airco pomp overleden.

Dus binnenkort weer mooi klusje

 

Grtn Stefano

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad een mooi klusje, voor een grootdeel kun jij daar niet aan werken... het ac systeem zal gespoeld moet worden :!: omdat de compressor is vast gelopen.

Alles zal aan vernieuwing toe zijn,

1. compressor

2. expansieventiel.

3 condensor.

4. olie

 

Bij een vast gelopen compressor blijft ijzervijlsel achter in het systeem wat zich overal vast zet in het expansieventiel, leidingen en condensor. De condensor heeft een filter/droger die geïntegreerd zit in de condensor spoelen is hier door niet mogelijk.

Expansieventiel moet vervangen worden en zal ook gedemonteerd moeten worden bij het spoelen.

 

Denk ook aan de garantie ?

Mijn compressor leverancier heeft als bepaling op de garantievoorwaarden, dat garantie op de compressor alleen van toepassing is als deze door een gecertificeerd bedrijf/persoon is geïnstalleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi .

 

Intussen werkt de airco weer nu alleen nog hopen op mooi weer.

Heb een bedrijf gevonden die airco compressors reviceerd.

Dit bedrijf heeft hem ook geplaatst en afgevuld en je krijgt 2 jaar garantie op alles.

Vanwege de winter was afvullen gratis . (tot eind januari)

http://www.aircohersteltwente.nl

Tot nu toe ziet alles er zeer netjes uit en ben ik erg tevreden.

 

Groetjes Stefano

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

mijn vraag is aanvullend op deze,

de VAG dealer heeft een airco beurt gedaan omdat hij niet goed koelt.

Nu zeggen ze dat ook hier de compressor vervangen moet worden, 600 e + 99 e voor vulling.

 

Hmm, ik start de wagen zoals hierboven, de moer draaid mee, alleen gaan de grote ventilatoren niet aan???

Zijn deze gekoppeld aan de compressor? Of zouden deze het altijd moeten doen?

 

alvast bedankt voor jullie aanvulling.

Passat C3 2.0TDI bj 2006.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden