Ga naar inhoud
  • 0

gekke ratel


redmiller

Vraag

Ja, ik weet het... het onderwerp is heel vaag, maar net zo vaag is voor mij het geluid.

 

Probleem: ik rij op een normale weg, doe geen gekke dingen en zet mijn airco aan, dan hoor ik vanaf dat moment een gek geratel. Het is helemaal niet hard en als de muziek aanstaat hoor je het niet, maar staat de muziek uit wordt ik er gek van :shock:

 

Het gekke is dat zodra ik de climatecontrol weer op ECO zet het geratel over is. Waar zou dit rateltje vandaan komen? Zelf zat ik te denken aan een ventilator, maar die gaat toch in de ECOstand ook rond?! :|

 

Daarbij moet ik wel zeggen dat de aircoventilator niet meer draait... Kapot dus :cry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Tot de druk is verlaagd in de condensor gaat de ventilator uit in "eco" stand, evenééns wordt bij "eco" de compressor uitgeschakeld.

Als de ventilator niet draait ? loopt de druk te hoog op in de condensor ! deze druk kan oplopen tot zo'n 28 á 30 bar voordat de hogedrukpressostaat (schakelaar) de compressor uitschakelt.

 

De oorzaak waardoor de ventilator niet draait, kan elektrisch/mechanisch of koeltechnisch zijn ?

Elektrisch: zekering, relais, onderbreking/breuk bekabeling, pressostaat stuurt niet aan.

Mechanisch: ventilator defect (komt vaker voor)

Koeltechnisch: Vulgraad te laag, hierdoor draait de compressor wel, maar niet voldoende om druk op te bouwen in de condensor, waardoor de compressor uitslaat.

 

Zet rechtstreeks 12 V op de ventilator, draait die wel, ligt de oorzaak ergens anders, draait die niet "defect".

 

Het geratel kan afkomstig zijn van de compressor: speling op magneetkoppeling, lager, inwendige schade of staat op het punt vast te lopen.

Je moet dus zeker weten of het systeem over voldoende koudemiddel beschikt, (laten controleren) gebruik de airco niet meer

tot de oorzaak achterhaald is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bedankt voor de reacties!

 

 

@theostek: drie weken geleden heeft m'n zwager ruim 600gram koudemiddel bijgevuld. Niet gek natuurlijk dat de airco het niet meer deed. Hij mat inderdaad een druk van 27bar, zonder dat de ventilator aansloeg. Heb jij enig idee of de installatie bij zo'n overdruk het koudemiddel ergens uit het systeem gooit?

 

De airco laat ik inderdaad wel uit ja... *zucht* :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
bedankt voor de reacties!

 

 

@theostek: drie weken geleden heeft m'n zwager ruim 600gram koudemiddel bijgevuld.

Gewoon bijgevuld ?

Niet gek natuurlijk dat de airco het niet meer deed.

Hij mat inderdaad een druk van 27bar, zonder dat de ventilator aansloeg.

Natuurlijk, de compressor blijft door pompen, tot de pressostaat de compressor uit schakelt.

 

Heb jij enig idee of de installatie bij zo'n overdruk het koudemiddel ergens uit het systeem gooit?

Ja, via de hogedrukontlastklep die op de compressor zit, die treed in werking als de kritische druk van 39 bar :!: wordt bereikt..

Dit is een extra beveiliging zodat het systeem niet explodeert als de hogedruk pressostaat niet werkt.

Als de hogedrukontlastklep wordt geactiveerd is het ook meteen afgelopen voor de compressor.

De airco laat ik inderdaad wel uit ja... *zucht* :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
bedankt voor de reacties!

 

 

@theostek: drie weken geleden heeft m'n zwager ruim 600gram koudemiddel bijgevuld. Gewoon bijgevuld ?

Niet gek natuurlijk dat de airco het niet meer deed.

Hij mat inderdaad een druk van 27bar, zonder dat de ventilator aansloeg.

Natuurlijk, de compressor blijft door pompen, tot de pressostaat de compressor uit schakelt.

Heb jij enig idee of de installatie bij zo'n overdruk het koudemiddel ergens uit het systeem gooit?

Ja, via de hogedrukontlastklep die op de compressor zit, die treed in werking als de kritische druk van 39 bar :!: wordt bereikt..

Dit is een extra beveiliging zodat het systeem niet explodeert als de hogedruk pressostaat niet werkt.

Als de hogedrukontlastklep wordt geactiveerd is het ook meteen afgelopen voor de compressor.

 

De airco laat ik inderdaad wel uit ja... *zucht* :(

 

Ik weet niet of ik nu iets geks zeg. Eerst heeft hij al het koude middel eruit gehaald. Toen heeft hij afgevuld. Dit gaf 600gram verschil. Met behulp van zo'n apparaat (waar ik echt de balle verstand van heb, haha!)

 

 

@martijn v o: Natuurlijk zijn we op zoek naar de oorzaak het defect. De ventilator slaat niet aan, dat zal best een oorzaak zijn, maar het koudemiddel was inderdaad niet op peil. Ik had trouwens geen lekke band hoor :roll:

 

hehehe

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Aart, een verschil van 600 gram is op de totale vulgraad, jouw Passat Variant 85 kW heeft een totale vulgraad van 700 gram.

Nadat het systeem is leeg gehaald MOET afgeperst worden, om zeker te zijn of het systeem lek dicht is, daarna vacumeren enz,

De voornaamste reden van vacumeren is dat NIET condenseerbare gassen uit het systeem verwijderd worden, lucht is een niet condenseerbaar gas.

Niet condenseerbare gassen brengen de persdruk omhoog waardoor de compressor schade kan oplopen, tevens geldt waar lucht zich in het systeem bevindt kan geen koudemiddel zitten. (luchtbel waterpas)

Volgens jouw zeggen : Eerst heeft hij al het koude middel eruit gehaald. Toen heeft hij afgevuld. dus ga ik ervanuit dat het systeem niet is gevacumeerd :!:

 

Dan heb ik nog een vraag ?

Kun je in tijd (minuten) aangeven hoelang het heeft geduurd nadat de airco ingeschakeld was, tot de druk van 27 bar werd behaald ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisterenavond heb ik de aircoventilator gedemonteerd zoals Jee13 dat ook heeft gedaan. Vanmorgen heb ik de motor uit elkaar gehaald en inderdaad; de koolborsteltjes waren inderdaad ver heen.

 

Gelijk maar zwager gebeld. Hij gaat op zoek naar een paar nieuwe koolborstelstaafjes.

 

Wordt vervolgd! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zo... juist heb ik de airco voor het weer aan kunnen doen!! Ben helemaal blij :smile: De ventilator van de airco is vervangen (lees: gerepareerd) zoals Jee13 dat ook gedaan heeft. Voor 10 euro was ik klaar. Dat geld ging 'van de aarde af' ?? :angel:

 

VAGCOM gaf een storing aan van een druksensor, maar dat was omdat het systeem moest worden bijgevuld.

 

@Theostek: helaas ben ik vergeten te kijken hoeveel het apparaat er nu uiteindelijk bijgevuld heeft... :(

 

Airco doet het weer, ventilator maakt goede koeling en de druk loopt niet meer te hoog op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden