high line Geplaatst 10 augustus, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 10 augustus, 2011 hallo. mijn tandempomp van mijn vw passat 3c 2.0 tdi is stuk model 2006 117.000km nu wil ik die pomp samen met mijn nonkel vervangen (nonkel werkt al jaren in de garage) maar nu is mijn vraag kan ik dat simpel zelf vervangen?? heb ik daarvoor speciaal materiaal nodig van vw ofzo? zijn er dingen waar we goed op moeten letten? en dan nog een vraagje. mijn tandempomp is al een tijdje stuk en ik had enkel last van een lek. maar vanaf nu (hij is juist op groot onderhoud geweest) start hij prima koud maar zeeeeeer slecht warm (op90graden) in de garage zeggen ze dat dit door die pomp zou komen, kan dat ?? graag zo snel mogelijk antwoord aub... alvast bedankt! grtz jeroen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 martijn v o Geplaatst 10 augustus, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 10 augustus, 2011 Is niet moeilijk. Je hebt geen speciaal gereedschap nodig. Motorklep open, motorafschermkappen eraf. Om ruimte te maken het luchtfilterhuis en de aanzuigbuizen verwijderen. 2 maal benzineslang losnemen 1 maal vacuumslang losnemen. Dan de tandempomp losnemen van de kop door de schroeven (ik dacht drie) los te nemen, doekje erbij want er zitten oliekanalen tussen. Nieuwe pomp monteren met code Q op het eind. Monteren in omgekeerde volgorde met pakking erbij. Heb je het bestelnummer van de pakking nodig? Even opletten: Is je tandempomp defect, kijk dan ook je brandstofpomp in de tank na en kijk het dieselfilter na. Is de tankpomp kapot deze ook vervangen. Is het filter zwart dan de leidingen en de tank reinigen. Ik denk dat je brandstofpomp in de tank ook kapot is want dan start ie slecht warm. Snel genoeg? Je mag trouwens wel wat meer eten, op je avatar zie je er nogal mager uit! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 high line Geplaatst 10 augustus, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 10 augustus, 2011 hahaha man man das een goeie ja das zeker snel genoeg bedankt man!! de wagen rijd nog maar ik zat al een tijdje met een lek en heb nu groot onderhoud laten doen en terwijl het lek ook even laten na kijken. ze wisten mij te vertellen dat het dus de bekende tandempomp was die stuk zou zijn. waar die pomp zit lekt er mazout. ik kan nog met mijn wagen rijden dus de brandstofpomp in de tank kan toch niet stuk zijn? de dieselfilter is juist vervangen want hij heeft juist groot onderhoud gehad. de vorige was idd pik zwart! hoe doe je dat dan u tank reinigen?? wat ik nu wel heb is dat hij WARM zeer slecht start. zou dit door de pomp kunnen zijn? in de garage zeggen ze van wel. bestel nr's komen altijd van pas ja, moet ik mijn chassis nr daarvoor geven? want er zoude ook 3 verschillende soorten pompen zijn voor de 3c. grtz en al een dikke merci voor de snelle reactie!! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 martijn v o Geplaatst 10 augustus, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 10 augustus, 2011 Ik snap het niet. Bij een 3C is de tandempomp namelijk inwendig lek en lekt: A) diesel naar de olie dus hoog oliepeil of olie naar de diesel dus zwarte diesel. Bij een 3BG kan de tandempomp uitwendig lekken en diesel lekken op de koelslang. Dus als je zegt: Ik zat al een tijdje met een lek dan is dat niet de lekkage zoals hierboven staat beschreven. Met een kapotte brandstofpomp in de tank kun je nog prima rijden dat heb ik 1,5 jaar lang gedaan. Voor diegene die het niet geloven. Loop naar je auto trek de stekker van de brandstofpomp eraf en ga een stukkie rijden. Deze kun je testen. Ik ga het niet helemaal opschrijven want ik ben een beetje lui vandaag, maar het staat wel ergens hier. Zwart dieselfilter. Is die wel zwart van de olie of donkergrijs omdat ie er te lang in heeft gezeten? Warm slecht starten is naar mijn mening een kapotte brandstofpomp in de tank. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 high line Geplaatst 10 augustus, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 10 augustus, 2011 Ik snap het niet. Bij een 3C is de tandempomp namelijk inwendig lek en lekt: A) diesel naar de olie dus hoog oliepeil of olie naar de diesel dus zwarte diesel. Bij een 3BG kan de tandempomp uitwendig lekken en diesel lekken op de koelslang. Dus als je zegt: Ik zat al een tijdje met een lek dan is dat niet de lekkage zoals hierboven staat beschreven. Met een kapotte brandstofpomp in de tank kun je nog prima rijden dat heb ik 1,5 jaar lang gedaan. Voor diegene die het niet geloven. Loop naar je auto trek de stekker van de brandstofpomp eraf en ga een stukkie rijden. Deze kun je testen. Ik ga het niet helemaal opschrijven want ik ben een beetje lui vandaag, maar het staat wel ergens hier. Zwart dieselfilter. Is die wel zwart van de olie of donkergrijs omdat ie er te lang in heeft gezeten? Warm slecht starten is naar mijn mening een kapotte brandstofpomp in de tank. ja ik zit al een tijdje met een lek en die lek zit onder de plek waar men tandempomp zit (daar drupt hij mazout). in de garage zeggen ze dat dit de oorzaak is. misschien is de pakking stuk en lekt er daardoor diesel ofzo want het ruikt echt naar diesel. de filter was echt zwart , er kwam geen donkergrijs aan te pas. als je er met je vinger over wreef dan was die zwart van de olie. ja ik zal eerst de tandem pomp vervangen en als het starten dan nog niet op ge lost is dan vervang ik mijn pomp in de tank. bij mijn vorige 3c had ik ook zo een pomp stuk en dan ree die zelfs nimeer. die starte ni. vind wel raar want had da probleem niet voor hij op groot onderhoud ging. nu kikt er zelfs iets vooraan als ik de wagen stil leg. precies aan de egr klep... en dat had ik OOK nog niet voor hij op groot onderhoud ging kweet niet wat ze met mijn wagen gedaan hebben ze Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 martijn v o Geplaatst 10 augustus, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 10 augustus, 2011 Ja dan moet je echt even sleutelen want als de diesel er zo afloopt heb je kans op een vuurtje en dan moet je meer vervangen. Eerst tankpomp controleren. Deze ok dan tandempomp vervangen. Als je de tandempomp vervangt en de brandstofpomp in de tank is defect dan gaat je nieuwe tandempomp er ook aan. Zonde geld. succes. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 high line Geplaatst 10 augustus, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 10 augustus, 2011 Ja dan moet je echt even sleutelen want als de diesel er zo afloopt heb je kans op een vuurtje en dan moet je meer vervangen.Eerst tankpomp controleren. Deze ok dan tandempomp vervangen. Als je de tandempomp vervangt en de brandstofpomp in de tank is defect dan gaat je nieuwe tandempomp er ook aan. Zonde geld. succes. kom juist van uit mijn garage. onder de achterzetel zou die pomp ergens moeten zitten maar daar zit nog bekleding . moet ik die los trekken dan ofzo? maar als er diesel lekt onder de tandempomp kan het toch bijna niet anders dan dat die stuk is...? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 martijn v o Geplaatst 10 augustus, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 10 augustus, 2011 Bekleding kun je opzij klappen. Deksel uitnemen. Alles uit doen in de auto en dan contact aan en kijken of je hem hoort voor 2 seconden. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 high line Geplaatst 10 augustus, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 10 augustus, 2011 Bekleding kun je opzij klappen.Deksel uitnemen. Alles uit doen in de auto en dan contact aan en kijken of je hem hoort voor 2 seconden. zal er morgen is naar kijken pfff de moed zakt me wel effe in mijn schoenen zenne ge doe u wagen binnen voor groot onderhoud en nu hoor je dat bijna je hele wagen stuk is voor het onderhoud had ik NIETS van problemen buiten dat lek aan de tandempomp, nu slecht starten, die egr klep dat luid tikt als ik hem stil leg Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 giromaat Geplaatst 10 augustus, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 10 augustus, 2011 dat die egr klep dat luid tikt als ik hem stil leg, is normaal Vindt je het echt vervelend dan softwarematig dichtlaten zetten en afdoppen voordat de klep echt kapot gaat dan kan het niet meer en moet de klep vervangen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Riconl Geplaatst 11 augustus, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 11 augustus, 2011 Als je het gaat doen maak eventueel fotos voor een mooie how to hier Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 high line Geplaatst 11 augustus, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 11 augustus, 2011 dat die egr klep dat luid tikt als ik hem stil leg, is normaalVindt je het echt vervelend dan softwarematig dichtlaten zetten en afdoppen voordat de klep echt kapot gaat dan kan het niet meer en moet de klep vervangen ik vind dat zeker vervelend , de mensen kijken zo van wtf die auto sta daar nog 10 a 15 sec luid te tikken mijn vorige 3c heeft dat nooit gehad, deze heeft dat nooit gehad... en nu na zijn groot onderhoud in 1 keer wel Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 martijn v o Geplaatst 11 augustus, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 11 augustus, 2011 Met VAG com even een output test doen op module engine. Is het niet je vliegwiel? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 high line Geplaatst 11 augustus, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 11 augustus, 2011 in ieder geval martijn bedankt voor de info! de pomp ligt morgen bij vw klaar en dan zulle we morgen weten of het op ge lost is of niet... ben vandaag nog is in de garage geweest en volgens hem zijn al mijn problemen de oorzaak van die tandempomp... omdat de computer begint te flippen omdat er ergens iets mis gaat en hij probeert aanpassingen te doen maar doet eigenlijk meer kwaad dan goed. ik ben is benieuwd! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 high line Geplaatst 11 augustus, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 11 augustus, 2011 Met VAG com even een output test doen op module engine.Is het niet je vliegwiel? het is duidelijk mijn egr dat tikt. hij heeft daarjuist aan de vag com gehangen en geeft geen fouten weer. hij tikt enkel als ik mijn motor afzet hé. soms 5sec , soms 15 sec... en het getik komt uit de egr. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 high line Geplaatst 11 augustus, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 11 augustus, 2011 ik zal is kijken of ik een filmpje kan maken ervan met geluid Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 high line Geplaatst 11 augustus, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 11 augustus, 2011 een filmpje. ik denk dat dit moet lukken (1st maal dat ik een filmpje post) als het ni lukt laat maar weten. http://imageshack.us/clip/my-videos/9/9sby.mp4/ Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Riconl Geplaatst 11 augustus, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 11 augustus, 2011 Wow das wel een heel hard getik. Nooit eerder gehoord Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 martijn v o Geplaatst 11 augustus, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 11 augustus, 2011 dat is niet goed. Misschien kun je kijken in de meetwaardeblokken wat er zo wisselend wordt aangestuurd na het afzetten? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Nard Geplaatst 11 augustus, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 11 augustus, 2011 Dit kan echt niet goed zijn..... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 11 augustus, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 11 augustus, 2011 zo.. dat is je stopklep ofzo..als je de stekker ervanf trekt.. doet ie het dan nog? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 high line Geplaatst 11 augustus, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 11 augustus, 2011 zo.. dat is je stopklep ofzo..als je de stekker ervanf trekt.. doet ie het dan nog? kan ik dat dan zomaar die stekker er aftrekken? krijg ik dan geen fout meldingen dat uit moeten gedaan worden met de vag com Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Vdub Geplaatst 11 augustus, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 11 augustus, 2011 nee, dat gaat wel goed denk ik.. trek hem er maar af, start de motor en zet hem daarna maar weer uit. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Willem nunspeet Geplaatst 12 augustus, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 12 augustus, 2011 Denk ook dat het in het gasklephuis zit, daar kun je stekker gerust van aftrekken, De EGR wordt met vacuum bediend en kan het na het afzetten van de motor niet meer doen want hij wordt door de tandempomp bediend via het magnetenkleppenblok waar de 6 onderdrukaansluitingen opzitten. Je kunt het eenvoudig controleren door het slangetje op de EGR los te trekken en dan de moto uitzetten, kleppert ie nog dan is je gasklephuis kaduuk Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Willem nunspeet Geplaatst 12 augustus, 2011 Rapporteer Share Geplaatst 12 augustus, 2011 Zie ook: viewtopic.php?f=185&t=40707 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 high line Geplaatst 12 augustus, 2011 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 12 augustus, 2011 aahha bedankt voor de info daarmee ben ik weer een stukje verder zi. heb daarjuist 30min aan de passat gewerkt en de nieuwe tandempomp steekt er op. heeft me 250euro gekost, heb een korting van 12% gekregen (alle beetjes zijn welkom ) ik snap niet waarom ze in de garage zo moeilijk deden over 30min werk voor die stomme pomp te steken. nu ben ik van mijn lek vanaf maar de wagen start nog steeds zeer slecht warm en de klep tikt ook nog steeds. nu had ik gisteren telefoon gekregen van de garage dat hij aan mijn distributie ergens iets fout zou kunnen gezet hebben en dat de oorzaak kan zijn van mijn start probleem. ben dus daarjuist in mijn wagen gesprongen en hem gaan afzetten in de garage en er op aan ge drongen dat de wagen straks zou af zijn. 18u is mijn beloofd. IK BEN ENORM BENIEUWT OF NU MIJN START PROBLEEM ZAL OP GE LOST ZIJN!!!!!!!!! nu met de laatste info die ik gekregen heb ga ik strak is kijken wat nu de oorzaak is van het ge tik vooraan, de gas klep of de EGR klep en dit dan ook maar zelf vervangen. denk niet dat dit moeilijk kan zijn? grtz Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
high line
hallo.
mijn tandempomp van mijn vw passat 3c 2.0 tdi is stuk model 2006 117.000km
nu wil ik die pomp samen met mijn nonkel vervangen (nonkel werkt al jaren in de garage)
maar nu is mijn vraag kan ik dat simpel zelf vervangen?? heb ik daarvoor speciaal materiaal nodig van vw ofzo?
zijn er dingen waar we goed op moeten letten?
en dan nog een vraagje. mijn tandempomp is al een tijdje stuk en ik had enkel last van een lek.
maar vanaf nu (hij is juist op groot onderhoud geweest) start hij prima koud maar zeeeeeer slecht warm (op90graden)
in de garage zeggen ze dat dit door die pomp zou komen, kan dat ??
graag zo snel mogelijk antwoord aub...
alvast bedankt!
grtz jeroen
Link naar reactie
Delen op andere sites
Top Posters For This Question
28
11
10
8
Popular Days
11 aug
12
27 aug
11
12 aug
10
10 aug
10
Top Posters For This Question
high line 28 posts
martijn v o 11 posts
Willem nunspeet 10 posts
Vdub 8 posts
Popular Days
11 aug 2011
12 posts
27 aug 2011
11 posts
12 aug 2011
10 posts
10 aug 2011
10 posts
76 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten