Ga naar inhoud

  • 0

1.8 turbo te langzaam??


driving4x4

Vraag

Hello forum leden,

 

In mijn voorstel topic had ik aangegeven dat ik mijn Passat 1.8Turbo van bouwjaar 1998 langzaam vindt.

Hij loopt verder prima, stotterd niet, houd niet in, trek in een keer door de toeren. maar toch mis ik een beetje power.

Ik heb hier al het een en ander gelezen over wat het allemaal kan zij. w.o; dump valve, N75 klep, LMM, lekkage aanvoerslang,

lekkage vacum slangen etc. Volgens mij is het dat niet en moet ik hem naar de vw garage brengen om hem te laten uitlezen.

 

Maar wat ik eigenlijk als eerste wil doen is een vergelijk maken tussen twee dezelfde auto's.

 

Dus mijn vraag is: wie heeft er in de buurt van enschede een Passat 1.8T b.j +/- 1998 waarbij ik in kan stappen om te vergelijken tussen de wagens. Volgens mij moet ik daar mee beginnen, daarna kijken we verder wat het kan zijn (als er iets mis is)

 

Stuur me maar een PBtje dan regelen we het ff.

 

Alvast bedankt allemaal!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

ik neem aan dat er ook uiterlijke of interne verschillen zitten aan een K03 en een K04 ? we hebben de turbo's naast elkaar gelegd om te kijken of alles exact gelijk is. en een K04 past dat zo maar 1 op 1 ? en ik heb de Passat gekocht met het verhaal dat deze gechipt zou zijn naar 180pk. dat vond ik met de oude turbo tegen vallen. mischien dat nu met de nieuwe turbo die 180pk weer los komen. hij reed voorheen ook al lekker, maar niet zo pittig als nu.

 

gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De DV gaat normaal alleen open met vacuum, geforceerd open (stuk) kan natuurlijk ook maar dat lijkt me niet de bedoeling. Een k04-015 past idd rechtstreeks maar intern (compressor/turbine) is toch wel iets anders.

 

Als het typeplaatje ontbreekt is het zeker geen orginele BorgWarner / KKK of gereviseerd model dus ik zou het maar even nakijken wat je nu precies gekocht hebt.

 

Een k04 op een K03 chip is niet wat je wilt, geleverde druk gaat nl. afwijken van de gevraagde druk, als je flink doortrapt krijg je wellicht codes voor "positive deviation". Drukverschil tussen gevraagd en geleverd. Bij een AEB motorblok zit echter geen druksensor en kan dit verschil alleen obv de LMM gemeten worden maar dan heb je wellicht al een voorontsteking te pakken en dat is voor je blok niet lekker.

 

Echt even nakijken wat je precies gekocht hebt of dat hier neerzetten ter beoordeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bedankt voor jullie mee denken hoor, maar mijn monteur weet wel wat die doet. De oude turbo was gewoon gaar en op. En hij weet ook het verschil tussen een K03 en een K04. Nu geloof ik ook weer het chip tuning verhaal van 180 pk.

En of het nou een orgineel KKK is of niet, hij doet het perfect en is 100% identiek aan de oude turbo. Ik heb er nu 1200 km mee gereden, snelweg en stad,en rijd als nieuw. Als er iets niet goed was, had ik nu denk ik wel al iets moeten merken. Toch ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die van Jeordy is weer klaar.. nog een klein akkefietje gehad met de flens van de Kat die vond dat ie gescheiden moest leven van de KAT..

 

Bij Jeordy zn turbo was het klepje van de wastegat IN de uitlaatkant van de turbo verdwenen en een paar scheurtjes in het turbinehuis.. met de nieuwe(deelrevisie) turbo komt ie goed van de plek.. al trek ik de tuning die erop zit wel in twijfel.. misschien wel de oorzaak geweest icm Euro95 dat de boel kapot gegaan is.. advies gegeven om het rustig aan te doen met de auto en alleen maar 98 te tanken. Met 95 regelde hij enorm bij, in het korte stukje dat ik in 3 volgas kon doen al ruim 8 graden en dan reed ik nog maar net 4000 toeren.

 

Eerdaags maar even op zoek gaan naar een racekat ter vervanging van deze kat op leeftijd..

 

Tevens ook even zn turbodrukmetertje werkend gemaakt voor iets meer controle..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren inderdaad mijn auto opgehaald bij Matthijs. Wat een verschil!! De turbo 'pingelt' inderdaad nog iets, al lijkt het steeds beter te worden. Binnenkort een raceKAT plaatsen en de chip laten controleren. Ik merk toch in de derde versnelling bij 4000 toeren dat er iets niet helemaal gaat zoals het moet. Maar bovenal ben ik erg blij met de hulp van Matthijs!

 

We hebben er zelfs zakelijk een relatie aan overgehouden.

 

De snelheid van de auto viel me vooral gisteravond op bij verkeerslichten. Een lieve dame stond naast me en bij groen gaf ze flink gas. De eerste versnelling heb ik rustig aan gedaan omdat ik nog niet bekend ben met het vermogen, waardoor de vrouw in kwestie een 20/30 meter voorsprong kreeg. Totdat ik overschakelde naar de 2 en vol gas gaf. Voordat ik er erg in had vloog ik haar voorbij. De achterkant van de variant had gewoon moeite om een rechte baan te houden en slingerde achter de voorkant aan. Mijn vriendin greep zich ergens aan vast en riep iets, waarvan ik nu nog niet weet wat. Zelf moest ik met twee handen het stuur vasthouden en heel stiekem verscheen er een grote glimlach op mijn gezicht... Man, wat een power!!! Zo wordt het van verkeerslicht naar verkeerslicht rijden wel erg leuk!

 

Zoveel plezier heb ik niet meer gehad na mijn Golf GTI 16V uit '88.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gisteren inderdaad mijn auto opgehaald bij Matthijs. Wat een verschil!! De turbo 'pingelt' inderdaad nog iets, al lijkt het steeds beter te worden.

 

Bougies (te) los aangedraaid (30nM) of versleten?

 

Daar heb ik niet (meer) naar gekeken aangezien de auto ergens anders voordat ie bij mij kwam een beurt gehad heeft, overigens is/was het pingelen na wat bijmengen van E85 (bij gebrek aan 98 ) al nagenoeg niks meer..

 

Ik heb nog wel een setje koudere bougies liggen die wel wel kunnen proberen eerdaags..

Het pingelen(wat Jeordy bedoelt) wat ie doet is bij volgas.. draait ie eerst ca 1bar en valt dan bij bijv 4500rpm terug 1 in klap naar 0,5b.. net alsof niet alle mappen in de ecu aangepast zijn..

 

Ik moet binnenkort even loggen in mwb 27 icm de turbodrukmeter of het idd aan de ecu/wastegateaansturing in de ecu ligt

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden