Ga naar inhoud

  • 0

1.8 turbo te langzaam??


driving4x4

Vraag

Hello forum leden,

 

In mijn voorstel topic had ik aangegeven dat ik mijn Passat 1.8Turbo van bouwjaar 1998 langzaam vindt.

Hij loopt verder prima, stotterd niet, houd niet in, trek in een keer door de toeren. maar toch mis ik een beetje power.

Ik heb hier al het een en ander gelezen over wat het allemaal kan zij. w.o; dump valve, N75 klep, LMM, lekkage aanvoerslang,

lekkage vacum slangen etc. Volgens mij is het dat niet en moet ik hem naar de vw garage brengen om hem te laten uitlezen.

 

Maar wat ik eigenlijk als eerste wil doen is een vergelijk maken tussen twee dezelfde auto's.

 

Dus mijn vraag is: wie heeft er in de buurt van enschede een Passat 1.8T b.j +/- 1998 waarbij ik in kan stappen om te vergelijken tussen de wagens. Volgens mij moet ik daar mee beginnen, daarna kijken we verder wat het kan zijn (als er iets mis is)

 

Stuur me maar een PBtje dan regelen we het ff.

 

Alvast bedankt allemaal!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 61
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0
Ik heb hetstangetje van de wastegate vastgezet in 2 standen, open en dicht maar de auto reageert hier dus niet op.

Aan de kant van de turbo zit het stangetje wel wast aan het mechnisme die de klep open en dicht zou moeten zetten, Waarschijlijk dus toch een defecte klep.

 

Conclusie, turbo demonteren en een nieuwe klep monteren??????

 

Heb je het stangetje vastgeklemd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat je beter kunt doen is de slang van de N75 naar wg-ventiel afknellen en dan te gaan rijden (niet volgas maar goed doortrekken). Gaat het nu beter dan heb je rond de N75 een issue. Blijft het zo dan wellichnt de wastegate of afblaasklep (dv) defect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb hetstangetje van de wastegate vastgezet in 2 standen, open en dicht maar de auto reageert hier dus niet op.

Aan de kant van de turbo zit het stangetje wel wast aan het mechnisme die de klep open en dicht zou moeten zetten, Waarschijlijk dus toch een defecte klep.

 

Conclusie, turbo demonteren en een nieuwe klep monteren??????

 

Heb je het stangetje vastgeklemd?

 

 

Yep, gewoon met een ijzerdraadje erom heen zodat hij niet meer kon bewegen. Eerst in de ene uiterste stand daarna in de andere uiterste stand!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat je beter kunt doen is de slang van de N75 naar wg-ventiel afknellen en dan te gaan rijden (niet volgas maar goed doortrekken). Gaat het nu beter dan heb je rond de N75 een issue. Blijft het zo dan wellichnt de wastegate of afblaasklep (dv) defect.

 

 

Als ik gas geef gaat het stangetje wel heen en weer, dus denk dat er met de N75 klep niets aan de hand is??!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat je beter kunt doen is de slang van de N75 naar wg-ventiel afknellen en dan te gaan rijden (niet volgas maar goed doortrekken). Gaat het nu beter dan heb je rond de N75 een issue. Blijft het zo dan wellichnt de wastegate of afblaasklep (dv) defect.

 

Als ik gas geef gaat het stangetje wel heen en weer, dus denk dat er met de N75 klep niets aan de hand is??!!

 

De N75, van wat ik heb begrepen, is een druksensor. Als deze defect is geeft ie verkeerde waarden door en kan het zijn dat je turbo/wastegate niet goed reageert. In stilstand zou de turbo in feite (nagenoeg) niets moeten doen, als je bijvoorbeeld handmatig gas geeft. Dat de klep dan open en dicht gaat is dus wat vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat je beter kunt doen is de slang van de N75 naar wg-ventiel afknellen en dan te gaan rijden (niet volgas maar goed doortrekken). Gaat het nu beter dan heb je rond de N75 een issue. Blijft het zo dan wellichnt de wastegate of afblaasklep (dv) defect.

 

 

Ik heb het slangetje afgeknelt maar gaat nog steeds heen en weer bij gasgeven met de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat je beter kunt doen is de slang van de N75 naar wg-ventiel afknellen en dan te gaan rijden (niet volgas maar goed doortrekken). Gaat het nu beter dan heb je rond de N75 een issue. Blijft het zo dan wellichnt de wastegate of afblaasklep (dv) defect.

 

 

Ik heb het slangetje afgeknelt maar gaat nog steeds heen en weer bij gasgeven met de hand.

dat komt omdat bij jou de wastegate(membraam) kapot is.. zoals ik al zei.. in INGEBOUWDE toestand heb je niet genoeg kracht om het stangetje te bewegen met de vingers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat je beter kunt doen is de slang van de N75 naar wg-ventiel afknellen en dan te gaan rijden (niet volgas maar goed doortrekken). Gaat het nu beter dan heb je rond de N75 een issue. Blijft het zo dan wellichnt de wastegate of afblaasklep (dv) defect.

 

 

Ik heb het slangetje afgeknelt maar gaat nog steeds heen en weer bij gasgeven met de hand.

dat komt omdat bij jou de wastegate(membraam) kapot is.. zoals ik al zei.. in INGEBOUWDE toestand heb je niet genoeg kracht om het stangetje te bewegen met de vingers.

 

 

Dan weet ik iig wat mij te doen staat, de turbo demonteren :x

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De N75 is geen druksensor maar een magneetklep, de ECU pulseert de spanning op die magneetklep waardoor de ECU de hoeveelheid druk naar het WG-ventiel kan varieren adhv de duty cycle (%uit vs %aan) van de N75 magneetklep. In N75 ruststand gaat turbodruk naar WG-ventiel, geactueerd gaat turbodruk naar turboinlaatbuis. In die laatste toestand kan druk worden opgebouwd.

 

De middelste aansluiting van de N75 is de leiding naar het WG-ventiel, de andere leiding is de turbodruk/voeding. De derde aansluiting zit in de turbo inlaatbuis. Je kunt dus ook de voeding afknellen, ik na met niet voorstellen dat als die goed is afgekneld de WG-ventiel toch gaat bewegen. (tenzij wg-ventiel defect is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De N75 is geen druksensor maar een magneetklep, de ECU pulseert de spanning op die magneetklep waardoor de ECU de hoeveelheid druk naar het WG-ventiel kan varieren adhv de duty cycle (%uit vs %aan) van de N75 magneetklep. In N75 ruststand gaat turbodruk naar WG-ventiel, geactueerd gaat turbodruk naar turboinlaatbuis. In die laatste toestand kan druk worden opgebouwd.

 

De middelste aansluiting van de N75 is de leiding naar het WG-ventiel, de andere leiding is de turbodruk/voeding. De derde aansluiting zit in de turbo inlaatbuis. Je kunt dus ook de voeding afknellen, ik na met niet voorstellen dat als die goed is afgekneld de WG-ventiel toch gaat bewegen. (tenzij wg-ventiel defect is).

 

Dank voor de uitleg. Heb ik waarschijnlijk niet goed genoeg opgelet tijdens de uitleg. :embarassed:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je moet als je een wastegate kan vinde de wastegate vervangen..

 

 

Kan je het klepje van een wastegate los bestellen, kan dat dan bij de vw dealer of hebben jullie nog een paar adresjes??

 

i.i.g. iedereen bedankt voor de tips en het mee denken wat er met mijn passat kan zijn. Na mijn vakantie ga ik er weer mee bezig, demonteren enzo, dan zal ik ook foto's plaatsen. Wordt vervolgd :arrow:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je moet als je een wastegate kan vinde de wastegate vervangen..

 

 

Kan je het klepje van een wastegate los bestellen, kan dat dan bij de vw dealer of hebben jullie nog een paar adresjes??

 

i.i.g. iedereen bedankt voor de tips en het mee denken wat er met mijn passat kan zijn. Na mijn vakantie ga ik er weer mee bezig, demonteren enzo, dan zal ik ook foto's plaatsen. Wordt vervolgd :arrow:

 

Dat is nu net het probleem... het is officieel 'een geheel' met de turbo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo, ben weer terug van vakantie dus kan er weer tegenaan!!! Ik ben meteen op marktplaats gaan zoeken voor een Turbo. Nu heb ik deze gevonden. De turbo is afkomstig van een golf 1.8 20V turbo van bouwjaar 2001.

 

Mijn vraag is nu: past deze ook op mijn Passat uit 1998??

 

http://link.marktplaats.nl/476317336

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

D'r zijn een paar revisies geweest op de turbo, eerste types (AEB) hadden last van scheurtjes in het turbinehuis. Ik zou, mocht de turbo/wg stuk zijn, de laatste revisie opzoeken. Deze turbo zit op de latere 1.8T 3B (APU) en ook op de 1,8T 3BG. Dat is de K03-029, BW nummer 5303 988 0029, VAG nummer is 058 145 703 J. Beide nummers moeten op het blauw/alu typeplaatje staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zal idd geen KKK zijn, maar mijn motto is: beter een goede kopie, dan een slecht orgineel. (niet dat een KKK slecht is)

maar ook niet alles uit china is slecht. ze rijden en tunen er zelf ook mee. mischien wel het proberen waard.

en of het uit china komt is maar de vraag .........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmmm Ik lift effe mee in dit topic.

Hier ook een AEB. Ik vind hem ook vrij "langzaam" optrekken en bij 200 lijkt de koek op.

Verder lust ie bij een lange Duitsche rit naar Basel een beste slok olie.

Ik denk dat ik maar weer eens Garage Vorden ga contacten voor een beetje software/hardware onderzoek.

LLM en N75 heb ik al eens vervangen.

Motorblok is ook vervangen in 2009 maar heb wel de oude turbo en die was volgens de garage in toendertijd prima conditie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
lijkt me geen originele KKK turbo maar een chinese replica..

 

Ik zelf heb nu ook zo'n turbo van die engels e-bay verkoper op de Passat zitten en wauw !! wat een power zeg. op het turbine huis staat trouwens gewoon een stance met '04. alleen het type plaatje is verwijderd. dus het zullen geen nieuwe zijn, maar gereviseerde turbo's. al worden ze wel als "brand new" verkocht. ik vond de Passat voorheen wel al goed snel voor een station, maar nu krijg ik een beetje sportwagen gevoel. ik word nu tussen 2000 en 3000 toeren letterlijk in de stoel gedrukt, en ik hoor nu ook de turbine optoeren en bij overschakelen de lucht afstromen.

 

gr.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden