Ga naar inhoud
  • 0

15 inch velgen geven verkeerde km stand??


trotse mama

Vraag

Op dit moment zitten er stalen 15 inch velgen onder onze auto. Nu merkte ik vandaag al een paar keer op bij van die snelheidborden langs de weg dat de km stand niet helemaal klopt. Op m'n km teller rij ik 10 km harder dan dat de borden aangeven.

We zitten al te kijken voor andere velgen, maar welke maat is het beste om te nemen??? De auto lijkt al wat verlaagd te zijn, de auto moet evengoed nog wel praktisch blijven i.v.m. kinderen en vakantie enzo. (dus dat de velgen niet aanlopen)

 

Wat raden jullie aan en wie weet nog een goed adresje voor velgen???

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Qua velgenmaat maakt het niet zoveel uit of je nou bv 17 of 18 inchers neemt. Het onderstel is veel belangrijker voor bv rijcomfort en al dan niet aanlopen. Mijn auto is verlaagd met een Koni set icm 18 inchers en met volle bepakkking inclusief dakkoffer, kind op de achterbank en hond achterin lopen de wielen niet aan, hoor. Met een onjuiste ET waarde of te brede banden heb je natuurlijk een grotere kans op aanlopen.

 

Het kan idd zo zijn dat je, als er een afwijkende bandenmaat is gemonteerd op jje 15 inchers een afwijking op de teller hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk eerder dat die snelheidsmeters langs de weg de standaard correctie er al afgehaald hebben.

 

10km/u verschil is op standaard banden en velgen een wel erg groot verschil wat niets met het verlagen te maken heeft, de bandenmaat is immers hetzelfde gebleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de banden ook nog eens redelijk versleten zijn kan 10 km verschil zomaar.

Om het verschil op te heffen zou je buiten de normalen maten moeten gaan. Comfort neemt altijd af als je een grotere velg neemt puur omdat de zijwangen van de band minder hoog zijn en die een stuk comfor bieden.

Ik heb zelf 17 inch velgen. Normaal hoort daar een banden maat 225/45/17 om heen. Door een andere maat te nemen heb ik een iets hogere wang gekregen. Door de grotere band omtrek is daardoor mijn snelheids meter vrijwel correct.

Banden maat die ik nu heb is 235/45/17

de hoogte van de wang wordt aangegeven in percentage van de breedte (225 x 45% of 235 x 45%)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
@ Collin: dat zou betekenen dat de snelheidsmeters aan de weg een foutieve snelheid weergeven. Dat kan de wegbeheerder mijn inziens zich niet permitteren.

 

Nee, dan meten ze de snelheid minus het percentage qua afwijking als standaard (afhankelijk van de snelheid minus een aantal procent)

 

Minder profiel mag niet betekenen dat je ineens een verschil van 10 km/uur hebt. Ik heb met navenant slicks gereden :embarassed: (weliswaar met een Ford) maar dan nog kwam de snelheid gewoon overeen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Minder profiel mag niet betekenen dat je ineens een verschil van 10 km/uur hebt. Ik heb met navenant slicks gereden :embarassed: (weliswaar met een Ford) maar dan nog kwam de snelheid gewoon overeen

 

Nee niet alleen minder profiel. Een kleine cm aan band hoogte is net aan een km verschil. Standaard heb je al een afwijking van ca 6~7 km plus die ene km erbij zit je al snel richting 8 km/u verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kun je je snelheid misschien eens nameten met een Tomtom of ander GPS apparaat.

Dan heb je denk ik een betrouwbaarde indicatie dan die dingen langs de weg.

 

De TomTom geeft volgens mij een redelijk correcte weergave van de snelheid. Een auto berekent de snelheid op basis van de rotatie van de wielen, wat in het geval van andere banden- en velgenmaten dus een afwijking geeft. De TomTom berekent de snelheid op basis van twee punten van de afgelegde weg. Als je een constante snelheid aanhoudt dan is een puntmeting accurater, alhoewel de wetgever dat niet vindt (las ik in een artikel waar iemand wilde aangeven dat hij volgens de TomTom niet te snel reed).

 

Gemiddeld genomen denk ik dat die borden langs de weg een incorrecte snelheid weergeven. Dit zijn namelijk geen flitsapparaten en zijn ook niet verplicht om te worden geijkt. Daarbij wil men met deze borden bereiken dat je langzamer gaat rijden, vooral in gebieden waar veel fietsers en voetgangers zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die meters wijken inderdaad ook be-hoor-lijk af, als ik er een tegenkom op een lange rechte weg en er geen auto voor mij rijdt én ik de auto op de cruise control heb lopen, springt die teller van 76 naar 84 en terug: wat is waar?!

 

Gewoon een keer met een gps (bv. tom tom) een meting doen op constante snelheid bv 80, en je weet je afwijking!!

Het is normaal dat je rond de 100km/h een afwijking van ongeveer 10% hebt. 100 op de teller is dan ongeveer 91-92 km/h.

 

Je kunt in je autopapieren kijken welke bandenmaten er standaard op (af)geleverd zijn, als je die maten er ook op hebt zal de afwijking echt niet in je auto zitten, maar zou ik dus de paal verdenken...

 

Groeten, Audiman.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Cruisecontrol aan en snelheidsbord wisselt continu van 49-50-49-50-49 etc. Zo ook bij 80 en heb er geen nieuwe banden onder zitten (wel 195/65-15)

Zoals al aangegeven zou ik het zoeken in de snelheidsborden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden