Ga naar inhoud
  • 0

Voorwiellager.


dim70

Vraag

Hallo mensen.

 

Kan iemand mij vertellen of het een moeilijk karwei is om een voorwiellager van een Passat 2.0 tdi variant te vervangen?

Heb via etka gezien dat het niet geperst zit maar een compleet onderdeel is, weet alleen niet of het een lastige klus is om zelf te doen!

 

Bedankt al vast..

 

 

Groet Dimitri

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Lijkt mij niet zo moeilijk hoewel ik het bij een Passat nog nooit heb gedaan, wanneer je het voorwiel eraf haalt moet je het zo kunnen zien. Het lastigste is de de centrale wielbout van de aandrijfas, die erg vast kan zitten, deze moet je na demontage vervangen. Kost een paar euro bij de dealer.

Voor de rest is het m.i. een beetje sleutelen met gezond verstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zorg dat je het wiellager niet beschadigd:(oude lager kun je waarschijnlijk weinig meer beschadigen) Centrale asbout eerst losdraaien +/- halve slag en dan wagen opkrikken. Dan bout verwijderen, spoorstang losmaken(meestal met trekkertje) en beide draagarm moeren verwijderen, draagarm naar beneden drukken, desnoods bandenlichter er even tussenhouden en astap uit het lagergat trekken. Van te voren remklauw, schijf etc verwijderen en zorgen dat je de klauw even met een tie-rib aan de veer o.i.d. vastmaakt

 

Na montage van de as wel een nieuwe centrale bout monteren, kost een paar euro, de oude is 6 kant en een vervanger is 12 kant, zo vast mogelijk aandraaien met de hand, wagen laten zakken, vervolgens met 200 NM na trekken plus nog een halve slag met behulp van iemand die de voetrem intrapt (gegevens ElsaWin), ik kom zelf met een pijp op de sleutel niet verder dan een kwartslag.

Dacht dat erbij sommige lagersetjes een as-bout meegeleverd wordt

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Willem,

 

Bedankt voor je uitgebreide omschrijving, zal er een hoop aan hebben als ik m'n auto weer terug heb dan!!

Gisteren op de A-59 ineens gloeispiraal lampje en motor sloeg af, motorstorung werkstadt besuchen!

Gelijk naar de longlifeservice gebeld en de ANWB was er binnen het half uur, helaas kreeg hij de auto ook niet meer lopend!

Auto op de berging naar de dealer in Roosendaal en leenauto gekregen (goed geregeld moet ik zeggen die longlifeservice).

Nog niks gehoord maar vrees dat het meest geschreven verhaal op dit forum over motorstoringen ook voor mij gaat gelden!

Afwachten dus...

 

 

Groet Dimitri

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn vriendin heeft eind vorig jaar met 50km p/u een stoeprandje gespot, zal toen wel iets beschadigd zijn vrees ik!

 

Heb het lager in de garage laten vervangen toen mijn auto daar stond met een kapotte verstuiver, net zo makkelijk maar wel "ietsje" duurder!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden