Ga naar inhoud
  • 0

Airco koelt slecht en pas als motor warm is


TomS

Vraag

Beste specialisten,

 

De handbediende airco van mijn 3c 1.9tdi koelt sinds kort slecht en dan ook pas als de motor warm is (na 10 min. rijden). Vandaag is er naar gekeken en is de airco afgevuld maar zonder resultaat. Uitstroom temp. is blijkbaar nooit kouder dan 22 graden. De monteur had het over overdruk en dat hij verwachtte dat er iets verstopt was. Er was geen tijd meer om hier naar te kijken dus ik zal hem nog bellen. Verder hoor ik een fan draaien als ik de motor net uitgezet heb.

 

Heeft iemand tips hoe dit het beste op te lossen? De berichten over airco's stemmen mij niet vrolijk (lastig op te lossen, kostbaar, veel onkundige monteurs etc.). Is er een goede specialist in Midden Brabant?

 

Groet, Tom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast TheoStek

Beste Tom,

 

Je slaat de spijker op de kop met betrekking tot onkundige monteurs.

Als de monteur het over overdruk heeft, had hij je kunnen/moeten informeren over welke druk gesproken wordt ! dat is af te lezen op de drukmeter.

Hoeveel gram koudemiddel is terug afgevuld ?

Als hij vermoed dat er een verstopping in het systeem zit, dan is het eerste waar ik aan denk de orifice :!: als dat werkelijk bij jou het geval is, ziet het voor het ac systeem niet best uit, de compressor is dan namelijk bezig met een burn-out.

 

Controleer zelf even aan de hand van mijn uitleg, de airco leidingen en vermeld je bevindingen hiervan.

 

Start de auto, airco aan, til de kunststof parafaan op, je ziet twee leidingen een dikke (lagedruk) en een dunne (hogedruk).

De hogedruk leiding heeft een wartelmoer, daar zit de orifice in, voor de wartelmoer moet de leiding warm zijn, achter de wartelmoer een paar centimeter verder voordat de leiding het schutbord in verdwijnt, moet de leiding iets kouder beginnen aan te voelen dan voor de wartel. De LD leiding uitgang verdamper, moet kouder zijn dan het stukje leiding van de HD leiding en mag geen rijp vertonen (aan vriezen).

 

Nu kun je een aantal bevindingen waarnemen op de gevoelstemperatuur met je hand.

1. De hd leiding is t/m aan de wartelmoer warm/heet en daarachter niet en voelt warm/koud aan.

2. De hd leiding is t/m aan de wartelmoer warm/heet en daarachter niet en voelt meteen ijskoud aan.

3. De ld leiding uitgang verdamper is (ijs)koud

4. De ld leiding uitgang verdamper is niet koud.

 

Let ook op de ventilator of deze draait en of de compressor aan/af slaat.

 

suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de info. Ik ga het vanavond even proberen.

 

Heb net ook gebeld met de monteur. Ze zijn begonnen met het systeem leeg te maken en volledig opnieuw af te vullen. Constatering was dat het systeem in ieder geval niet lek is. Verder onderzoek wees uit dat de druk in het lage druk gedeelte te hoog was. Volgens hem een vervuiling / verstopping ergens in het systeem. Hierbij geeft hij aan veel tijd kwijt te zullen zijn aan het stapsgewijs testen en vervangen van onderdelen in de installatie om de verstopping te kunnen vinden en op te lossen. Hij begon hierbij ook over de mogelijkheid dat zelfs de compressor vervangen moest worden wat een dure aangelegenheid zou zijn (1000 euro).

 

Dit alles klinkt mij niet erg doelgericht werken...

 

PS: de airco stinkt als hij pas aangezet wordt. Ik had eigenlijk verwacht dat dit wel weg zou zijn als het systeem leeg is geweest (niet dat ik twijfel of er wel wat aan gebeurd is, de monteur vertrouw ik wel).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het stinken heeft niks te maken met de vulling van de airco, maar hoe deze gebruikt is. je ruikt vervuiling op de verdamper (waar de kou vanaf komt) en deze is vaak nat geweest, terwijl de auto geparkeerd is.. je kunt deze schoon maken, en voor dat je op eind bestemming bent de airco 10 min eerder uit zetten. dan droogt deze nog en blijft niet vochtig waar vervelende geurtjes kunnen ontstaan. Theo heeft al eens wat over geschreven.

 

verder zou ik theo even PB-en misschien kan die je in het andere adviseren.

(dacht zelf dat er maar een paar plekken waren die echt vernauwen en dus verstoppen en deze zou een goede specialist toch standaard vervangen of nakijken.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Hoi Tom,

 

Ik heb helaas bedenkingen over de werkwijze van de monteur, jij bent de houder van het ac systeem en ervaart problemen ermee en richt je tot de monteur met heldere uitleg.

De monteur zal het systeem gerecoverd hebben (leeg gehaald) dan ziet die ook hoeveel koudemiddel het systeem nog bevatte...Was dit noemens waardig iets te laag, de helft te weinig of bijna leeg ? Bij de laatste 2 trek ik al meteen de orifice eruit is iets voor 5 min. en die verwijst naar vervuiling of niet.

Wat doet de monteur die gaat terug afvullen, zonder verder onderzoek, dan vraag ik me af of het systeem wel op een correcte manier is gevacumeerd ? want dat wat ie zegt kan in feite niet, dat er een te hoge druk op de lage drukzijde staat..!

 

De orifice is in principe het expansieventiel, wordt ook wel capilair genoemd omdat de orifice constant vloeibaar koudemiddel naar de verdamper inspuit, een expansieventiel doet dat niet die opent en sluit.

Dit kun je hier terug vinden viewtopic.php?f=147&t=35485

Als de orifice gedeeltelijk/volledig verstopt is, ontstaat er (nagenoeg afhankelijk van doorlating) weinig of geen druk in de verdamper, de compressor zuigt dan als het ware de verdamper leeg waardoor de druk in de verdamper zodanig zakt, zodat zuig en verdampingsdruk niet overeenkomen omdat de compressor niets aangeleverd krijgt.

Als er een te hoge druk op de lage druk ontstaat zit de vervuiling in de accumulator (filter/droger) hierdoor stijgt de druk in de verdamper omdat de accumulator niets meer door laat naar de compressor.

De vervuiling in de accumulator kan vocht zijn, of het droogelement wat heeft los gelaten.

 

Hierbij geeft hij aan veel tijd kwijt te zullen zijn aan het stapsgewijs testen en vervangen van onderdelen in de installatie om de verstopping te kunnen vinden en op te lossen.

 

Inderdaad daar is veel tijd aan gespendeerd als niet geweten is waar de oorzaak ligt of waar ze het moeten zoeken.

Het belangrijkste is de orifice te controleren op "vervuiling" als die vervuilt/verstopt is door ijzervijlsel (burn-out)

dan is het afgelopen voor de gehele ac installatie.

 

Je bent nu naar de garage geweest zonder resultaat, ik neem aan dat je toch iets of wat hebt moeten betalen.. je moet weer terug en zal in stappen naar de oorzaak gezocht worden ? Wat gaan ze doen, de accumulator vervangen...levert niets op, probleem is nog aanwezig.

Gelieve de auto op te komen halen en af te rekenen, volgende week hebben we meer tijd en zal de orifice gecontroleerd worden?

Ja, ja ja, ondertussen mag jij betalen voor een ondeugelijke diagnose.

 

Sorry dat ik het moet zeggen, er zijn mensen en potloden ! het verschil is nihil.. schrijven doen ze alle twee.

Blijkt dan dat de orifice vervuild is, compressor naar de opfok en weg gegooid geld van de accumulator !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Feest der herkenning, helaas. Ik heb hetzelfde riedeltje meegemaakt Tom, kwam uiteindelijk ook bij Theo terecht (gelukkig) en begrijp werkelijk niet waarom sommige bedrijven zich aircospecialist/gespecialiseerd mogen noemen. Succes, neem de tips van Theo ter harte en schuif dit bij je monteur onder zijn neus ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist (het was eindelijk eens droog...) geprobeerd de check zoals aangegeven door Theo te doen. Helaas kom ik er niet uit. Als ik de parafaan optil (4 metalen clips losgemaakt) zie ik geen airco leidingen. Alleen het ruitewisser mechaniek. Ik zie wel de dunne en dikke leiding onder de parafaan in de motorruimte maar zie geen wartels en weet dus niet waar ik de temp moet voelen. Voor mij als leek te lastig dus. Heb ook nog geluisterd of ik iets hoor als ik wissel tussen de econ stand (airco uit) en airco aan maar ik hoor geen verschil.

 

Ik ga op zoek naar een airco specialist in de buurt. Maastricht is voor mij te ver weg anders had ik graag Theo er naar laten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Kun je niet missen of over het hoofd zien.

Links op de foto zie je de HD leiding met wartel direct voor de zwarte afdop van de koppeling, en rechts de LD leiding.

 

6.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De foto komt mij ook absoluut niet bekend voor. Mijn passat is inderdaad een 3c uit sept. 2006. Ik herken wel de leidingen die ongeveer in het midden van de motorruimte het schutbord ingaan. Dit echter niet onder de parafaan maar echt in de motorruimte. Daar zijn geen wartels zichtbaar, alleen een stuk aluminium isolatie om de dikke leiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Wat stom van mij, dan verandert ook mijn verhaal hierover. :embarassed:

 

1. Dan heb je een "continu variabele compressor" die altijd mee draait, dit systeem heeft geen orifice, wel een expansieventiel.

Het expansieventiel zit normaal gesproken tegen het schutbord aan, rechthoekig blok met rondeschijf van boven.

 

Dan kan de lagedruk i.d.d een te hoge druk aangeven en dan werkt het expansieventiel niet (gaat niet/gedeeltelijk open) aan de lage drukzijde, ofwel compressor heeft schade opgelopen.

Expansieventiel kan getest worden, ook de compressor kan men testen met de juiste apparatuur.

 

De tekst over het zelf controleren met de hand blijft hetzelfde en verandert iets.

1. De hd leiding is warm/heet.

2. De hd leiding is niet warm/heet.

2. De ld leiding uitgang verdamper is (ijs)koud

4. De ld leiding uitgang verdamper is niet koud.

 

Dan kun je nog controleren of de compressor werkt ? auto starten, airco aan en voer je een zicht controle uit op de compressor, je ziet in het centraal middelpunt van de koppeling een bout zitten..die moet "meedraaien".

Als die niet draait, dus stilstaat einde van de compressor, draait die wel moet het expansieventiel gecontroleerd/vervangen worden, anderzijds is het elektronisch regelventiel kapot.

 

suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb wat gekeken en gevoeld. Ik zie in het midden van het draaiende gedeelte van de aircopomp een uitstekend deel. Dit draait mee. De leidingen waar ik bij kon (eigenlijk alleen bij de pomp en vulopeningen in de buurt) waren lauw / warm. Geen temp. verschillen waarneembaar.

 

PS: zag ook dat er flink wat fluoriserende vloeistof geknoeid is. Vrij irritant want ik hou wel van een schone motorruimte eigenlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

waar is dat geknoeid? eigenlijk kan het alleen knoeien tijdens het loshalen van de vulapparatuur op een nippel, maar dat knoeien beperkt zich normaal tot maar heel iets..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ter aanvulling: toen ik gisteren wat aan de leidingen gevoeld heb draaide de airco volgens mij niet. Vanochtend toen de motor warm was (10 minuten) begon de airco pas te werken en rook ik ook de vieze lucht uit de roosters. Hij koelde eigenlijk best goed (maar het was buiten ook maar 16 graden dus dat zal schelen).

 

Ik heb inmiddels twee adressen waar ik binnenkort even mee ga bellen: RDN Waalwijk en ICool Tilburg. Iemand ervaring mee misschien?

 

Het knoeien moet gebeurd zijn bij het vullen van de airco. Blijkbaar is dit niet zo netjes gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden