Ga naar inhoud
  • 0

tdi variant '01 100pk airco probleem


bigdude

Vraag

airco defect. :angry: vorige week dinsdag met m'n garagist aan trouble shooting gegaan. systeem geleegd, gevacumeerd, filter gewisseld (was schoon), systeem gevuld, druksensor gewisseld, fan draait gewoon, stekkers links- en rechtsvoor rechtstreeks gevoed en dan doet de pomp het gewoon en koelt ie ook. computer uitgelezen maar geen geen storing (is geen geregelde unit, maar gewoon aan/uit) zekeringen zijn ok, relais uitgewisseld door ander met zelfde nr, geen verandering. die dag beetje hopeloos :( afgesloten maar geen werkende airco. woensdagochtend werkte het systeem weer en van alles geprobeerd om het te laten 'trippen' echter zonder succes. bleef gewoon werken. donderdag deed ie 't weer niet en tot vandaag nog geen airco. ben nu op zoek naar elektrisch schema van betreffende model en een relais overzicht. is het een optie om een kabel te trekken rechtstreeks van de dashboard schakelaar naar de stekker rechtsvoor?? of ben ik dan allerlei metingen of beveiligingen aan het overbruggen??

HELLUP !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Kan het zo zijn dat de buitenlucht temperatuur meter gaar is en jouw systeem laat denken dat het te koud is en daarom niet aanspringt ?

 

Verder zou ik spanning gaan meten vanaf het begin en dan langzaam naar de compressor toe werken.

Want alles vervangen en dan meten kan veel verwarring veroorzaken en dan zie je meestal iets heel simpels over het hoofd.

 

Verder denk ik dat het topic op een verkeerde plek staat, maar misschien kan een mod het even verplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Normaal als ik inlog en tijd heb, vlieg ik meteen naar de airco afdeling om te kijken of er nieuwe berichten zijn.

Per toeval druk ik vandaag op nieuwe berichten en zie ik deze thread staan :embarassed:

 

Nu moet ik effe alles op de rails gaan zetten, om tot een benadering te komen om het goed te begrijpen.

 

Welke filter is gewisseld ? De accumulator (filterdroger) of de orifice ?

Als ik dus goed begrijp, werkte vorige week dinsdag 28 juni of 5 juli die bewuste dag de airco niet ?

Woensdagochtend werkte het systeem wel en is niet in storing gevallen, correct ?.

 

Kun je je nog iets voor de geest halen van temperatuur van die bewuste dag dat het systeem niet/wel werkte ..

 

Kan het zo zijn dat de buitenlucht temperatuur meter gaar is en jouw systeem laat denken dat het te koud is en daarom niet aanspringt ?

 

Als het een handmatige airco is, dan heeft de buiten temp sensor geen invloed op de handmatige airco, deze is dan voor temperatuur aanduiding in het instrumentenpaneel.

 

Nou zo professioneel komt mij die opmerking niet over. Ik zou niet weten wat een koelwatertemp. sensor te maken heeft met de airco.

Vraag anders Theo (theostek) even.

 

Ja en nee,

 

Bij de Golf IV is hier o.a wel sprake van en betreft het een ECC systeem, als de koelwatertemp.sensor defect is registreert de computer dat de koelwatertemp. te hoog is en schakelt de compressor uit omdat de motor extra vermogen moet gaan leveren bij ingeschakelde airco, bij bepaalde Volvo modellen is dat ook aan de orde en zijn er zelfs compressors die op toerental zijn begrensd en uitschakelen als het toerental wordt overschreden.

 

Ook in dit geval gaat het om een handmatige airco en heeft de koelwatertemp. sensor geen invloed op het uitschakelen van de compressor.

 

Kortom ik probeer ter benadering te komen aan de vermelde gegevens, maar dat is moeilijk via het digitaal netwerk tot een juiste diagnose, en berust dan op ervaring, zonder in de praktijk een diagnose te hebben gemaakt of vast gesteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de betreffende dinsdag, denk de 28e (?) de hele dag gekloot. oa orifice is gewisseld, filtertje in de leiding. dag erna (woensdag) was buitentemp. niet veel anders dan de betreffende dinsdag. airco werkte perfect vanaf vertrek thuis (omgeving maasbracht) tot aankomst in moerdijk (werkplek) 's avonds naar hotel, zelfde verhaal, heerlijk koel briesje in d'oto. heb die dag constant van alles geprobeerd om het ding te laten 'trippen'.... airco aan/uit, fan snelheid hoog/laag, heater aan/uit, alles herhaaldelijk. airco deed gewoon wat ie moest doen. donderdag was 't weer voorbij en sindsdien geen koele briesjes meer. ben zelf 'n techneut, maar logica faalde aan mijn kant.

zoals gezegd werk ik momenteel in moerdijk, dus kan ik moeilijk zeggen....'als je in de buurt bent...' maar, als je me niet het vel over de oren trekt had ik je HEEL graag 'n keer aan m'n passaatje om dit probleempje op te lossen. ik ben erg verwend en zonder airco rijden tast m'n rijplezier toch wel behoorlijk aan ;-))

in afwachting....greetz rob 06-5463 7819

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Moerdijk is voor een diagnose stellen aan 1 auto, niet rendabel gezien verplaatsing en reistijd kosten.

Maasbracht ligt buiten het km gebied van 35 km en bereken ik voorrijkosten bovenop de diagnose kosten.

 

Ben bereid om naar Maasbracht af te kachelen en geen voorrij kosten te hanteren.

 

groetjes

 

Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb hem even verplaatst naar het airco forum.

 

er zit als het goed is 1 draad op de aircopomp.. is die niet ergens beschadigd? Misschien dat ie als je er aan friemeld het weer gaat doen? Pas wel op voor de fans dat je er niet tussen komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden