Ga naar inhoud
  • 0

Airco problemen


Van Reijmersdal

Vraag

Hallo,

 

Ik heb wat vragen m.b.t. mijn airco.

Deze is laatst afgevuld en lekvrij. 6c graden luchtuitvoer. Echter kort na deze beurt heb ik last van het volgende;

Wanneer ik met een koude motor weg rijd dan doet de airco het gewoon goed. Maar als ik dan een 30 min op de snelweg zit merk je dat de luchtuitvoer veel minder koud is. Net als of de airco uitvoer weg is. \

Kom ik dan weer van de snelweg af en blijf rond 50km/u rijden, dan begint het systeem weer te koelen.

Dit is alleen wanneer 25c graden of warmer is. Bij lagere temperaturen heb ik altijd koude luchttoevoer.

De airco fan draait ook niet, moet deze altijd draaien of alleen wanneer er meer koeling nodig?

Ik merk dat er ook veel spelling op het fanblad zit. Is het te controleren of de fan stuks?

 

Ruben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

zal dan wel geen 3c zijn denk ik zo??? als je daar de fan van moet vervangen moet de halve auto gesloopt worden :twisted:

 

bij mij doet de kleine fan niets en de grote werkt wel. Resultaat is nu dat de grote fan heel vaak aanspringt.

naja... vind het goed zo, halve auto slopen heb ik geen zin an.... als de bumpert er een keer af moet dan vervang ik hem wel. Uitblaas temperatuur is nog steeds 6.8 graden dus.. coooool :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hai Eric,

 

Ik zou er toch niet te lang mee wachten. Zeker niet met hoge buitentemperaturen. Met een beetje pech loopt de temperatuur van ke airco compressor te hoog op en laptop ie ermee en loop je kans op extra (dure) schade....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

volgens mij moet het niet veel uitmaken, behalve als idd de grote fan er ook mee zou stoppen.. tja.. dat probleem heb je ook als de grote ermee stopt terwijl de kleine het wel nog doet.. ook dan zal de temp. te hoog oplopen.

 

maarja.. zo heb ik meer probleempjes die eigenlijk geen zak voorstellen normaal maar bij een passat wordt je er gewoon ziek van dat het zo dom in elkaar is gezet. Dit is zo'n voorbeeld van deze fan, maar zo heb ik ook een 3 e remlicht wat het niet meer doet... en aangezien ik de R-line spoiler heb moet daarvoor dus de spoiler van de achterklep gesneden worden om het remlicht van achteruit los te schroeven! Hoe dom kun je zijn om zoiets te ontwikkelen! :twisted:

 

voor mijn werk ontwikkelen wij vaak deze onderdelen, maar dit is gewoon echt triest naar mijn mening!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik t zo hoor, heb je helemaal gelijk, vwb logica van het bouwen

 

Maar wat betreft doe fan heb je denk ik geen gelijk. De grote fan zit als het goed is voor de radiateur en de kleine voor je airco gedeelten. Ze koelen dus daadwerkelijk verschillende dingen. Zolang je rijd (mits niet bloedverziekend heet) moet het wel kunnen maar zodra je moet stoppen, file of in de stad rijd ga je problemen krijgen volgens mij. Zou je anders even aan TheoStek moeten vragen, die is de aircoexpert op het forum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oké, das idd mooie prijs voor nieuw. Kon ik voor de 3bg niet vinden. Heb zelf nav tips van Jee13, zie verder in het forum, de fan gereviseerd voor 10 euro, geeft ook veel genoegdoening. De goedkoopste die ik nieuw kon vinden voor mijn auto was 120 euro, imitatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

volgens mij is het bij de 3c zo dat beide fans alleen voor de airco zijn. zowel de grote als de kleine... was er ff een plaatje van aan het zoeken maar kan er nu even geen vinden.

 

Deze (grote) fan springt ook alleen aan als de airco aanstaat anders niet.

zie hier mijn uitblaas temperatuur, bij stilstaande motor was toen ongeveer 30 graden buiten tijdens meeting airco test...en dus zonder dat de kleine fan werkte.

post-10016-1423826018,3269_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Ik moet je helaas hier in tegen spreken,

volgens mij moet het niet veel uitmaken,

 

Dat maakt wel wat uit als de kleine ventilator niet draaid, de ventilators moeten het gas vormige koudemiddel wat onder hogedruk en temperatuur de condensor wordt in geperst gaan afkoelen, zodat het kan gaan condenseren. Aan de uitgang van de condensor moet het koudemiddel volledig vloeibaar zijn, om dat te controleren moet de nakoeling berekend worden.

In jouw situatie ligt de nakoeling aan de uitgang van de condensor te "hoog" m.a.w. hoe hoger de nakoeling destebeter wordt de koelcapacitieit , maar hierbij is het gevaar van een te "hoge persdruk" aanwezig.

Door een te hoge persdruk, zal de ventilator dikwijls aan/af slaan, omdat die niet de nodige druk kan gaan verlagen wat de drukwaarden bepalen van de pressostaat (drukschakelaar), als de druk over de limiet gaat van de pressostaat vliegt ook de compressor aan/uit.

Inprinciepe werkt de ventilator niet bij voldoende rijwind en zal pas inschakelen om de nodige druk te gaan verlagen als de rijwind niet toereikend is en zal moeten blijven draaien.

 

Vergeet echter niet, dat een te hoge persdruk automatisch hogere temperaturen teweeg brengt, de compressor zal dat niet in dank afnemen.

 

Dat blijkt ook uit de uitstroomtemperatuur van 6 °C, Ja het is lekker koel daar niet van.

Maar bij een omgevings temperatuur van 30 °C , kan "nooit" bij een correct werkend systeem een temperauur van 6 °C behaald worden, die uitstroomtemperatuur ligt dan veel hoger.

 

Je kunt beter een halve auto slopen om het probleem te verhelpen, dan dat je straks een hele a/c installatie moet gaan vernieuwen.

Ben dan ook heel benieuwd naar enige uitspraak van de persoon die op de meeting het systeem heeft gecontroleerd, en of er een diagnose/ airco certificaat is afgegeven.

 

De uitstroomtemperatuur wordt nooit gemeten in het links/rechtse ventilatiekanaal, maar vanuit de midden rooster(s) en dienen link/rechts boven/beneden gesloten te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hmm.. tja zoals jij het uitlegd Theo, ben ik overtuigd... alleen ben er nog steeds net zo ziek van dat de halve auto gesloopt moet worden!

 

Ga het denk ik toch eerst eens zelf proberen of ik er echt niet bij kan komen... zal volgende week eens een ventilator bestellen bij de stealert en vragen wat het daar gaat kosten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik moet je helaas hier in tegen spreken,
volgens mij moet het niet veel uitmaken,

 

Dat maakt wel wat uit als de kleine ventilator niet draaid, de ventilators moeten het gas vormige koudemiddel wat onder hogedruk en temperatuur de condensor wordt in geperst gaan afkoelen, zodat het kan gaan condenseren. Aan de uitgang van de condensor moet het koudemiddel volledig vloeibaar zijn, om dat te controleren moet de nakoeling berekend worden.

In jouw situatie ligt de nakoeling aan de uitgang van de condensor te "hoog" m.a.w. hoe hoger de nakoeling destebeter wordt de koelcapacitieit , maar hierbij is het gevaar van een te "hoge persdruk" aanwezig.

Door een te hoge persdruk, zal de ventilator dikwijls aan/af slaan, omdat die niet de nodige druk kan gaan verlagen wat de drukwaarden bepalen van de pressostaat (drukschakelaar), als de druk over de limiet gaat van de pressostaat vliegt ook de compressor aan/uit.

Inprinciepe werkt de ventilator niet bij voldoende rijwind en zal pas inschakelen om de nodige druk te gaan verlagen als de rijwind niet toereikend is en zal moeten blijven draaien.

 

Vergeet echter niet, dat een te hoge persdruk automatisch hogere temperaturen teweeg brengt, de compressor zal dat niet in dank afnemen.

 

Dat blijkt ook uit de uitstroomtemperatuur van 6 °C, Ja het is lekker koel daar niet van.

Maar bij een omgevings temperatuur van 30 °C , kan "nooit" bij een correct werkend systeem een temperauur van 6 °C behaald worden, die uitstroomtemperatuur ligt dan veel hoger.

 

Je kunt beter een halve auto slopen om het probleem te verhelpen, dan dat je straks een hele a/c installatie moet gaan vernieuwen.

Ben dan ook heel benieuwd naar enige uitspraak van de persoon die op de meeting het systeem heeft gecontroleerd, en of er een diagnose/ airco certificaat is afgegeven.

 

De uitstroomtemperatuur wordt nooit gemeten in het links/rechtse ventilatiekanaal, maar vanuit de midden rooster(s) en dienen link/rechts boven/beneden gesloten te zijn.

 

Theo, het is nog niet opgelost. Als ik nu in een warme auto stap en ik gelijk ga rijden dan heb ik 2 min. koudelucht en daarna niet meer. Voorheen had ik bij lage snelheden of stil staan koelelucht. Dat heb ik nu dus ook niet meer.

Als ik nu bij stationair de fan uitschakel krijg ik weer koude lucht.

Dus het lijkt wel hoe minder geforceerde koeling, hoe kouder de luchtstroom.

 

Ik snap het niet meer. Kan jij dit toelichten?

 

Ik hoor het graag.

 

Ruben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Ruben, ik weet niet direct waar het probleem ligt, is moeilijk vast te stellen ? zonder een diagnose te hebben gemaakt..

Het lijkt erop dat het ac systeem bevriest (rijp afzetting op de verdamper) en bij het uitschakelen ervan zal de rijp afzetting tot koelen leiden !

Temperatuur en druk zijn aan elkaar gerelateerd,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Ruben,

 

Het is al weer een tijdje geleden dat jullie een discussie hadden over

de problemen met de airco. Ik heb precies hetzelfde probleem wat Ruben

beschrijft. Als de buitentemperatuur hoog is, dan geeft de airco na een

tijdje alleen nog maar lauwe lucht. Als de auto dan even stil heeft gestaan

(motor hoeft niet eens te zijn afgezet), dan geeft de airco gedurende

~10 minuten wel koude lucht, echter daarna is dat helaas weer

voorbij. Ik vroeg mij af of je inmiddels de oorzaak van dit probleem hebt gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden