Ga naar inhoud
  • 0

Koud of warm maar niets ertussen


Typhke22

Vraag

Dag Passat-fans.

 

In onze Passat 1.9 TDI bj 2000 3B zit een airco ingebouwd. Je hebt er de keuze om een temperatuur in te stellen voor de auto. Maar bij ons werkt dit niet correct volgens mij. Onder de 18 graden is het stand Low en boven de 28 High geloof ik. Bij ons heeft hij echter maar 2 standen, ofwel koude lucht, als je hem onder de 20 zet, ofwel warme lucht, als hij boven de 20 graden staat. Hij blijft dan steeds lucht blazen en na een tijdje wordt dit echt wel te warm of koud :( . Zet ik de airco af, dan blijft hij nog steeds zachtjes (koude/warme) lucht blazen. Dit is ondertussen al een tijdje zo en bij de garage zeggen ze dat er niets mis is met de airco, maar dit is toch niet normaal ofwel?

 

Alvast bedank!

 

Heb geen foto op het moment dus even een link naar een webfoto indien dit kan helpen.

185934023jOHhEY_ph.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Gast TheoStek

I.d.d. systeem even uitlezen via bedieningspaneel, staat hier op het forum vermeld.

Op het display (links) zie je een roostertje, daar achter zit de interieur temperatuursensor met een heel klein ventilatortje. Kijk ééns of dat ventilatortje draait meestal zitten ze vast door stof wat wordt aangezogen.

Als dat ventilatortje vast zit, werkt de temperatuur regeling alleen op de laagste/hoogste stand warm/koud.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
wat zegt vag com heb je hem al uitgelezen

lijkt dat de sensor die de temperatuur registreerd kapot is

Ik heb geen kabel om de VAG-com uit te lezen en de auto gaat jaarlijks naar de garage voor onderhoud dus veronderstel dat zij het hebben gecontroleerd toen we dit gemeld hebben. Hoop ik tenminste maar ik ga me toch maar eens een kabel aankopen denk ik.

 

I.d.d. systeem even uitlezen via bedieningspaneel, staat hier op het forum vermeld.

Op het display (links) zie je een roostertje, daar achter zit de interieur temperatuursensor met een heel klein ventilatortje. Kijk ééns of dat ventilatortje draait meestal zitten ze vast door stof wat wordt aangezogen.

Als dat ventilatortje vast zit, werkt de temperatuur regeling alleen op de laagste/hoogste stand warm/koud.

Ok bedankt, dat zal ik eens controleren. Het ventilatortje is idd wel vuil en ik zie niet direct een verschil wanneer de auto aan en uit staat dus zou wel kunnen dat deze vastzit. Iemand een slimme manier om dit zuiver te maken? :) Zat trouwens wel een beetje een 'wit goedje' aan het roostertje voor de ventilator.

 

Uitlezen op fouten gebeurt via ECON + RECIRC? Gewoon wanneer de auto aanstaat? De airco staat trouwens vaak op ECON (uit?), zou dit een effect kunnen hebben? Heb trouwens gelezen dat de rechterventilator draait wanneer de airco aanstaat (dus niet wanneer hij op ECON staat) en links de temperatuursensor (zoals Theostek zegt) is dus altijd draait? Dit ga ik nog eens goed controleren vandaag of morgen en dan laat ik het resultaat weten.

 

Spijtig dat de Airco-meeting zo ver is voor mij, anders kwam ik zeker en vast langs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, een update. Ik heb het ventilatortje bekeken wat bij de knoppen zit. Links draait het, was wel een beetje vuil maar draaide zonder problemen. Rechts zit er helemaal niets. Gewoon dichtgemaakt met een plaatje. Ik heb toen een een zelfdiagnose laten uitvoeren (knoppen inhouden en dan contact op) en kreeg 444 02 te zien. (444 = alles ok maar waarvoor staat die 02?)

 

Ik heb ook een gewone controle gedaan. Wanneer het contact al opstaat. Toen kreeg ik geen foutcodes. Ik ben van plan dit nog eens te proberen maandag, dan heb ik een rit van 35 km en zal het bij aankomen eens controleren of er dan een foutcode is.

 

Ik heb daarna nog eens de volledige zelfdiagnose nog eens uitgevoerd, toen kreeg ik 4F7 te zien wat staat voor 04F7 Temperature Flap Servo Motor. (Op basis van http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=159&t=33726) Wat concreet betekent..? Verder geen foutcodes maar rechts ook die 02 staan. Weet niet of het iets betekent. Raar dat deze melding de 2e keer wel kwam en de 1e keer niet :blink: . Kan dus veel of niets betekenen. Resultaten van de volgende controle afwachten dus.

 

Misschien een grove fout van mij maar ik heb de airco niet echt getest op AUTO voor dit topic te maken :embarassed: . Dus dat doe ik morgen of maandag nog eens voor de zekerheid. Maar zover ik weet is het dan ook koud of warme lucht. Het is namelijk al een lange tijd dat de airco niet echt correct werkt. Dus vandaar het topic maar niet echt meer concreet getest.

Maar als de airco op ECON staat, is het dan normaal dat er enkel warm en koude lucht is? Geen verschil? Daarbij, als de airco op OFF staat, blijft deze blazen.. Heel vervelend omdat je op een lange rit regelmatig de temperatuur eens moet omzetten omdat het anders te warm of te koud wordt :angry: .

 

Hoop dat dit al iets meer vertelt over mijn probleem? Maandag ga ik op AUTO nog eens testen en laat ik de resultaten ook nog weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

(444 = alles ok maar waarvoor staat die 02?)

 

Links staan de hexadecimale en rechts de decimale waarde vermeld. 02 betekent een kortsluiting in de massa.

Ik heb daarna nog eens de volledige zelfdiagnose nog eens uitgevoerd, toen kreeg ik 4F7 te zien wat staat voor 04F7 Temperature Flap Servo Motor. 

Na omzetten wordt 4F7 ..foutcode 1271.

 

Tekst en uitleg vind je hier http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

 

foutcode: 01271

nl Motor voor de temperatuur klep (V68)

du Stellmotor für Temperaturklappe (V68)

en Positioning Motor for Temperature Flap (V68)

 

Extra info bij de foutcodes. Intermittent

 

- Defect (Fault)

Mogelijke oorzaken:

Fout in bedrading / aansluitingen van/naar de Temperatuur Klep (V68)

Motor voor Temperatuur Klep (V68) is kapot

Motor voor Temperatuur Klep (V68) zit vast of klemt

Mogelijke oplossing:

Check de Motor voor de Temperatuur Klep (V68)

Check meetwaardeblokken

Doe een Output Test in [Module 08] in de hoop dat de klep los schiet

Doe een Basic Setting

Controleer bedrading en aansluitingen

Vervang de Motor voor de temperatuur klep (V68)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
02 betekent een kortsluiting in de massa.

Ok, er is dus slechte massa voorzien? Naar mijn weten zou dit nooit aangepast mogen zijn dus gewoon op de standaard manier gebeurd moeten zijn.

 

04F7 Temperature Flap Servo Motor

Na omzetten wordt 4F7 ..foutcode 1271.

 

Tekst en uitleg vind je hier http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html

 

foutcode: 01271

nl Motor voor de temperatuur klep (V68)

du Stellmotor für Temperaturklappe (V68)

en Positioning Motor for Temperature Flap (V68)

 

Extra info bij de foutcodes.

 

- Defect (Fault)

Mogelijke oorzaken:

Fout in bedrading / aansluitingen van/naar de Temperatuur Klep (V68)

Motor voor Temperatuur Klep (V68) is kapot

Motor voor Temperatuur Klep (V68) zit vast of klemt

 

Mogelijke oplossing:

Check de Motor voor de Temperatuur Klep (V68)

Check meetwaardeblokken

Doe een Output Test in [Module 08] in de hoop dat de klep los schiet

Doe een Basic Setting

Controleer bedrading en aansluitingen

Vervang de Motor voor de temperatuur klep (V68)

De temperatuurklep zit vast/is kapot. Dat kan wel veel verklaren natuurlijk. Maar er is nog verschil tussen koud en warm dus dan moet de klep toch omspringen nee? (Of is dit het aangaan van de kachel) Is het mogelijk dat die alleen nog de extreme waarden kan aanpakken? Of is dit fout wat ik zeg? Wat erop zou wijzen dat de motor nog niet helemaal dood is..

 

Ik heb op verschillende fora gelezen dat de kleppen wel eens vaker vastzitten, dus eens alle modes en temperaturen uitproberen op de hoop dat de klep loskomt. Ik zal dat ook eens proberen maar daarvoor bestaat het probleem al te lang vrees ik.

 

Door gebrek aan materiaal (m'n vader heeft alles meegenomen nu m'n ouders aan het scheiden zijn :angry: ) kan ik de 2 eerste mogelijke oplossingen niet doen op dit moment. Een Output Test misschien wel? (Is via VAG-com lees ik net.) En een Basic Setting m.a.w. volledig resetten? Dit moet waarschijnlijk ook via VAG-com gebeuren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

De temperatuurklep zit vast/is kapot. Dat kan wel veel verklaren natuurlijk. Maar er is nog verschil tussen koud en warm dus dan moet de klep toch omspringen nee? (Of is dit het aangaan van de kachel) Is het mogelijk dat die alleen nog de extreme waarden kan aanpakken? Of is dit fout wat ik zeg? Wat erop zou wijzen dat de motor nog niet helemaal dood is..

 

Ja er is nog een verschil tussen koud en warm namelijk "maximaal koelen of verwarmen" en dan heb je nog de gewenste waarde voor verwarmen of koelen.

I.d.d. de temperatuurregelklep neemt nu nog alleen de extreme waarden "warm/koud" kan dus verder niets zelf meer regelen van gewenste waarden die worden ingegeven.

 

Precies, de motor hoeft niet dood te zijn, alleen met vag-com kan een basic/output test verricht worden en zullen eerst alle foutcodes gewist moeten worden.

 

Wat je kunt proberen om te motor te testen, wis eerst de foutcode ! bij vertrek zet je de temperatuur voor een twee drie minuten op high, daarna precies hetzelfde voor low, daarna stel je de temperatuur in op bijvoorbeeld 20 °C.

Regel onder het rijden alle standen van het systeem zoals bijvoorbeeld, voorruit, midden roosters, voeten, zijkanten enz, en geef de kleppen de mogelijkheid dat ze zich kunnen regelen.

Het beste is dat je dit met twee personen doet, de 1 houdt de weg op het verkeer en de ander houdt zich bezig met de ecc bediening.

Het kan helpen, is echter geen garantie of het daad werkelijk verholpen wordt.

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat je kunt proberen om te motor te testen, wis eerst de foutcode ! bij vertrek zet je de temperatuur voor een twee drie minuten op high, daarna precies hetzelfde voor low, daarna stel je de temperatuur in op bijvoorbeeld 20 °C.

Regel onder het rijden alle standen van het systeem zoals bijvoorbeeld, voorruit, midden roosters, voeten, zijkanten enz, en geef de kleppen de mogelijkheid dat ze zich kunnen regelen.

Het beste is dat je dit met twee personen doet, de 1 houdt de weg op het verkeer en de ander houdt zich bezig met de ecc bediening.

Het kan helpen, is echter geen garantie of het daad werkelijk verholpen wordt.

 

succes

Bedankt, ik probeer dat vanavond als ik terug naar huis ga!

 

Guyke, van Bree maar zit nu op UHasselt dus heel dicht in de buurt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hier seh, nog ene van de omgeving ;) toch eens beter opletten wie ik dan allemaal tegenkom op de baan! :) Mooie geluidsinstallatie trouwens ;)

 

Ik heb het gevoel dat er verbetering is in de airco. Volgens mij is er al temperatuurverandering. Kan het natuurlijk niet zeker zeggen, een beetje het placebo-effect, maar ga de komende dagen het in de gaten houden en met een beetje geluk komt het misschien nog goed. Ook nog eens een diagnose uitvoeren deze week. Alvast heel erg bedankt voor jullie raad en wijze woorden!

 

Vandaag overigens een krasje bijgekregen :( een idioot op de parking van de universiteit heeft zijn deur tegen de auto opengedaan volgens mij.. Ik had de auto al speciaal zo ver mogelijk omgezet, ik kon er nauwelijks uit zodat hij/zij meer ruimte had voor in te stappen. Tevergeefs blijkbaar. Gelukkig is het geen grote schade maar toch altijd even pijnlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden