Ga naar inhoud
  • 0

Jengelend geluid airco bij contact aanzetten


NoppieV5

Vraag

Hoe los ik het volgende airco-euvel eenvoudig op?

Als de auto koud is en ik het contact aan zet - het maakt geloof ik niet uit of de climatronic op auto of econ staat - dan begint er ergens bij de airco iets te draaien en vervolgens te jengelen. Dat duurt een paar minuten, met tussentijds meer of minder of zelfs geen gejengel. Daarna blijft het weg.

Het lijkt wel of er iets gesmeerd moet worden en/of eerst warm moet draaien, dus er gaat iets niet goed.

Wat kan het zijn en hoe los ik het op?

Graag advies en tips.

 

Welk onderhoud kan je zelf aan de airco verder doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedoel je het bedieningspaneel i.p.v de airco ?

 

Ik denk dat het het ventilatortje is achter je interieur temperatuursensor wat het lawaai maakt, daar kan namelijk stof tussen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bedoel je het bedieningspaneel i.p.v de airco ?

Nee, die bedoel ik niet. Binnenin werkt allles goed.

Het geluid komt vanonder de motorkap, ter hoogte van de airco.

Nog voor de motor gestart wordt, begint daar iets te draaien dat het jengelende gepiep veroorzaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat klopt, nu met de nieuwe vorst werkt de airco niet..

Hoor je dan nu het geluid ook ?

 

Ik probeer een voorstelling te maken aan de hand van de verstekte gegevens.

 

Er ontstaat een geluid onder de motorkap zodra de auto op contact wordt gezet (niet gestart) ! dan is volgens je waarneming het geluid afkomstig van de airco compressor of daar in de buurt ?

 

De airco pomp kan niet draaien als de auto op contact staat, die aandrijving vindt pas plaats als de motor loopt, dan moet ook nog de magneetkoppeling zijn werk doen.

M.a.w als ik rechtstreeks 12 volt op de compressor aansluit bij niet draaiende motor, zie en hoor ik dat de magneetkoppeling samentrekt, de compressor draait niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Maar hopen dat het snel een lentetemperatuurtje wordt.

@Theo: Fijn dat je met me meedenkt.

Het geluid hoor ik nu niet. Met de koude is het doodstil in het vooronder.

De vraag is: wat gaat er allemaal draaien als je het contact aanzet?

De brandstofpomp is vanzelfsprekend. Die hoor je slechts zeer zacht, dus normaal.

Kennelijk is er nog iets met een electromotor dat de jengel geeft en meteen met contactmaken geactiveerd wordt.

Omdat het bij koude motor is en daarna weg is, moet het iets zijn dat of warm wordt van zichzelf of mee opwarmt met de motor.

Als het een lager zou zijn, dan moet je dat gejengel in de regel ook bij warme motor horen, toch?

 

De airco of verwarming lijkt mij logisch, ook door het wegblijven van de klachten bij koude als de airco niet werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Noppie,

 

Kan me niets voor de geest halen wat begint te draaien in het vooronder, als je de auto op contact zet.

 

Ik zou dan ook denken dat het van de airco afkomstig is omdat de klachten niet worden opgemerkt bij koude.

De compressor wordt mechanisch aangedreven als de magneetkoppeling samentrekt bij draaiende motor.

Als de airco uit staat draait alleen de vrijloop poelie van de compressor mee en staat de magneetkoppeling stil, zodra de magneetkoppeling samen trekt draait deze mee.

 

Ik ben benieuwd wat het is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als het 'mee zit' zal het geluid met de nu hogere temperatuur weer terug moeten komen.

Zodra ik wat meer weet (traceren wat er draait) laat ik het weten.

Vandaag deed ie het nog even, maar had geen tijd om meteen te kijken.

Bij herhaaldelijk switchen van de airco van auto naar econ verdween het bij econ en bij auto kwam het er weer in.

Dus duidelijk verband met de auto-stand, dus airco-pomp?

 

@Impalacoupe_67: Denk het niet. Het vacuüm zal getrokken worden door de draaiende motor en niet door een vacuümpomp (denk ik).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij herhaaldelijk switchen van de airco van auto naar econ verdween het bij econ en bij auto kwam het er weer in.

 

Econ schakelt de magneetkoppeling uit !

Dus duidelijk verband met de auto-stand, dus airco-pomp?

Als ik het zo lees heb je inderdaad gelijk dat het afkomstig kan zijn van de airco pomp.

 

Het wordt spannend, want ik ben benieuwd hoe het mogelijk is dat als de auto op contact staat de compressor gaat draaien :?:

Dan kan echt wel gesproken worden over "automatische airco" en ben je de eerste :roll::wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb trouwens exact hetzelfde probleem; op auto stand hoor ik ook een jengelend/gierend/piepend geluid en als ik de climatronic op eco zet is het weg (bij koude motor). Mijn airco is een paar duizend kilometer geleden nog geserviced. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb overigens ook een V5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Eco schakelt de compressor uit..!

Dat de airco een paar duizend km nog is geserviced wil niets zeggen ? ligt er natuurlijk aan wat onder airco service werdt verstaan en/of is uitgevoerd ?

Heeft jan modaal met de pet ernaar gegooid ? ondanks dat kan na een (strenge) winterperiode het ac systeem leeglopen !

Al met al, klinkt de omschrijving bekend in de oren, je bent nu aangewezen om het ac systeem aan een diagnose te laten onderwerpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb trouwens exact hetzelfde probleem; op auto stand hoor ik ook een jengelend/gierend/piepend geluid en als ik de climatronic op eco zet is het weg (bij koude motor). Mijn airco is een paar duizend kilometer geleden nog geserviced. Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb overigens ook een V5.

Gedeelde smart is halve smart....... :?

Als bij mij de motor warm is en dan de stand 'Auto' wordt ingeschakeld, dan treedt het geluid niet op.

Wat me wel opvalt is dat in de stand 'Auto' het benzineverbruik ca. 0,25 l / 100 minder is dan in de stand 'Econ'.

Volgens mij klopt dat niet en zou het juist andersom moeten zijn (en naar mijn beste weten was dat vroeger ook zo).

 

Vooralsnog ga ik er maar vanuit dat het verder geen kwaad kan, maar dat er iets zit dat om smering smeekt lijkt me het meest voor de hand liggend.

Als het een lagertje is, zou dat mijns inziens ook bij warme motor hoorbaar moeten zijn.

 

Wie kent de airco-constructie voldoende, om te zeggen waar we moeten zoeken of wat te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor zover ik weet maakte de airco (is het de pomp?) voor de airco service door de VW dealer nog niet het geluid. Ik hoorde het bovendien pas voor het eerst afgelopen december. Verder lijkt de airco nog prima te werken. Ik hoop ook dat het een lager is maar ik vrees erger :evil: Ook bij mij gaat het geluid overigens over als je de motor goed warm is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

Wie kent de airco-constructie voldoende, om te zeggen waar we moeten zoeken of wat te doen?

 

Als het 'mee zit' zal het geluid met de nu hogere temperatuur weer terug moeten komen.

Zodra ik wat meer weet (traceren wat er draait) laat ik het weten.

 

Wil je een pas klare oplossing, die kan ik niet geven, omdat ik via het internet niet in het systeem kan kijken.

Wel kan ik in een bepaalde richting sturen, maar dit is afhankelijk van opvolging van een topic en de informatie die wordt verschaft.

 

Vooralsnog ga ik er maar vanuit dat het verder geen kwaad kan, maar dat er iets zit dat om smering smeekt lijkt me het meest voor de hand liggend.
Als het een lagertje is, zou dat mijns inziens ook bij warme motor hoorbaar moeten zijn.

 

De compressor mag geen jengelend geluid veroorzaken, zelfs niet bij een koudestart als de temperatuur het toelaat.

Materialen, kunnen een lawaai veroorzaken als ze koud zijn en bij warme motor niet, omdat eenvoudig geredeneerd materialen uit zetten als ze warm worden.

 

Vergeet dat lagertje maar, het is een lager ! en als die aan gort draait ?

Vertrouw er dan maar op dat het verder geen kwaad kan, volgens jouw redenatie.

Ik kan slechts vermelden, laat het systeem controleren om verdere problemen te voorkomen of je moet je gaan toeveoegen aan de lijst, ik wacht af tot dat de airco helemaal niets meer doet en zie dan wel verder.

De oplossing heb jezelf in de hand, daar kan ik geen zorg voor dragen, wat je moet doen is ook al vermeld en dat kost geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb ook een jengelend geluid, vooral bij koude motor. Of ik nu op ECO of AUTO sta maakt niet uit! Als ik de Fan harder zet gaat het nog meer jengelen en piepen! En vooral bochten naar Links maken het erger! Het kan zijn de den interieur ventilator beetje stroef is of onder het stof

Hebben we het hier over dezelfde storing?

Als het geluid bij jouw auto vanuit het dashbaord komt en niet vanonder de motorkap (airco-unit), dan is er sprake van een andere storing (die van de ventilator voor het interieur).

Uitbouwen, reinigen en smeren indien mogelijk, anders vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden