Ga naar inhoud
  • 0

vervangen aandrijfashoezen en stuurhuis


janvleuten

Vraag

Onlangs zijn bij mijn passat de aandrijfas hoezen (wielzijde) vervangen bij een erkende garage. Een klusje van twee uurtjes vertelde men. S' morgens vroeg gebracht en uiteindelijk waren ze om drie uur s' middags pas klaar. Verteld werd nog dat ze meer tijd nodig hadden als gedacht omdat het allemaal heel moeilijk los ging. Maar goed de hoezen waren vervangen. Toen ik weg reed brandde er een geel stuurtje op het dashboard. Volgens het instuctieboekje: verminderde elektro mechanische stuurbekrachtiging, bezoek werkplaats. Was ook direct gestopt en nog geen 25 meter verder. Teruggegaan en er is naar gekeken, maar wat er ook gedaan werd...het lampje bleef branden. De volgende dag zouden ze verder kijken. Resultaat complete vervanging van stuurhuis ! Ik heb de auto gebracht zonder deze storing ......aandrijfas hoezen worden vervangen en klus duurt veel langer als gepland omdat het e.e.a. moeilijk los te krijgen is, vast zit....?

Mijn vraag is :

1) Wordt voor het vervangen van de hoezen speciaal gereedschap gebruikt of is dat ervoor nodig?

2) is er verband te leggen tussen de werkzaamheden....moeilijk loskrijgen van aandrijfassen, vervangen hoezen en de storing van het stuurhuis ?

 

Heb er zelf niet veel verstand van maar hoe ga je te werk als je iets niet makkelijk los krijgt en welke schade kan je hierdoor veroorzaken.

 

Ben benieuwd of iemand de twee vragen kan beantwoorden.

Alvast bedankt

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat ook kan is dat je stuurhuis/unit zich even opnieuw moet inleren.. ik zie het verband wel niet met de ashoezen maar je moet meestal even een paar keer volledig links en rechts een stuuruitslag maken en dan gaat ie meestal wel weer uit.

 

Wat ook kan is dat ie even opnieuw ingeleerd moet worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het in- en uitbouwen van de beide aandrijfassen bij een 3C is een vrij eenvoudige klus, ik ga er vanuit dat de beide assen volledig zijn uitgebouwd voor het vervangen van de buitenste hoezen. Het enige wat erg vast kan zitten zijn de 2 naafbouten maar zelfs wanneer je die losmaakt met een grote pijp op de dopsleutel dan gebeurt dit aan de buitenzijde van de auto. Het vervangen van de hoezen gebeurt meestal met de as in een bankschroef of op een werkbank, zie daarom geen relatie met jouw stuurkolom probleem. Er is al heel veel "stüurkolom ellende" te vinden op dit forum van de 3c bwj 2005-2006.

Misschien pech toeval?

 

Mvg Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hier ook nog even een vraagje over.

 

Morgen ga ik bij mij de rechter buitenhoes vervangen.

Maar moet ik dan de bovenste bouten loshalen of de drie onderste bouten(draagarm)om de as eruit te krijgen.

En kan ik hem aan de bak kant laten zitten of moeten die 6 bouten ook los.

Ik heb namelijk ook begrepen dat je bij een 3c, doormiddel van de zeskant bout (na alles los te hebben gehaald) weer vast draait in de as! je de homokineet zo los kan krijgen?.

 

Hebben jullie een demontage plan/werkwijze

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb hier ook nog even een vraagje over.

 

Morgen ga ik bij mij de rechter buitenhoes vervangen.

Maar moet ik dan de bovenste bouten loshalen of de drie onderste bouten(draagarm)om de as eruit te krijgen.

En kan ik hem aan de bak kant laten zitten of moeten die 6 bouten ook los.

Ik heb namelijk ook begrepen dat je bij een 3c, doormiddel van de zeskant bout (na alles los te hebben gehaald) weer vast draait in de as! je de homokineet zo los kan krijgen?.

 

Hebben jullie een demontage plan/werkwijze

 

Zorg dat je het wiellager niet beschadigd: Centrale asbout eerst losdraaien +/- halve slag en dan wagen opkrikken. Dan bout verwijderen, spoorstang losmaken(meestal met trekkertje) en beide draagarm moeren verwijderen, draagarm naar beneden drukken, desnoods bandenlichter er even tusenhouden en astap uit het lagergat trekken. Ik zou de 6 boutjes van de flens aan de bak even verwijderen zodat je rustig met de as in een bankschroef de mof kunt vervangen.

 

Na montage van de as wel een nieuwe centrale bout monteren, kost een paar euro, de oude is 6 kant en een vervanger is 12 kant, zo vast mogelijk aandraaien met de hand, wagen laten zakken, vervolgens met 200 NM na trekken plus nog een halve slag met behulp van iemand die de voetrem intrapt (gegevens ElsaWin), ik kom zelf met een pijp op de sleutel niet verder dan een kwartslag.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden