Ga naar inhoud
  • 0

aandrijfas hoezen vervangen ??!!


m18587

Vraag

Hallo allemaal..

 

Vandeweek mijn passat bij de garage om de hoek gehad voor de APK... Dat was me een flinke tegenvaller...

 

Ten eerste moeste de remschijven/blokken en remslangen voor (beide zijden) vervangen worden..

 

Daarbij bleek dat mijn distributie aan de beurt was... (vreselijke foto kunnen maken... zo zie ik 'm toch niet graag hoor) Hele voorkant eraf... bleek dat de radiateur aan t lekken was etc etc...

 

Kortom een mega rekening binnenkort op de deurmat....

 

Uiteindelijk is nu mijn passat weer goedgekeurd maar wel met de opmerking dat mijn aandrijfashoezen in (zeer) slechte staat zijn... Beide zijden, aan de wielzijde...

 

Nu ben ik niet bang van vieze handen, maar ik heb zelf geen brug om op te werken ofzo en ook nog geen echte ervaring met klussen aan mijn passat...

 

Ik heb al gezien dat de onderdelen hiervoor niet zo duur zijn, maar het arbeidsloon zou de pan weer uit reizen...

 

Is er misschien iemand in de omgeving van Amsterdam (of wat verder mag natuurlijk ook...) die mij hierbij kan/wil helpen??! ZOdat ik de kosten kan drukken (na deze vreselijke week van de APK keuring....??!!)

 

Ik hooor het graag... (ik heb nog geen datum besloten dat ik het wil doen hoor... maar wel voor de vakantie...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hai, nee is nog niet gelukt. Ik ben er ook nog niet aan begonnen.

 

Ten eerste omdat ik vorige week eerst mijn auto droog heb moeten maken, na lekkage (ook verholpen als het goed is.)

Ten tweede omdat ik evt buiten op straat aan de gang zou moeten gaan, en het momenteel nog best wel koud is op de momenten dat ik ermee aan de gang kan....

 

Ten derde.... omdat ik er nog niet van overtuigd ben dat het mij gaat lukken, binnen afzienbare tijd.. (moet er ook weer mee naar het werk enzo...)

 

In ieder geval bedankt voor je aanbod om te helpen. Ik ga het onthouden.. Gouda is wel een stukje rijden voor mij, maar als er niemand anders (dichterbij?) mij ermee kan helpen, ga je het zowieso nog even van mij horen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ah is goed! Hoor ut wel! Maar heb het zelfs gedaan met -8 graden en geen brug, gewoon krik! Hahahaha

Doordat ik een verkeerde hoes kreeg zonder borgring schoot de homokineet eruit en moest alles opnieuw worden gedaan!

Om 8 uur in de avond met bijna geen licht! Het is dus mogelijk! Hahaha

 

Maar als je gewoon je band omhoog gooit, remklauw eraf en je stuur naar links draait kan je zo de homokineet eruit wippen aan de rechterkant en de andere kant dan net andersom, hoef je niet de konische sluiting eruit te slaan, kan pijnlijk gevoel geven als je daar tegen aan moet rammen! Soms echt rammmen!!!!!

 

Hoi

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tsja... kennelijk.. haha..

 

Kan iemand dan misschien proberen om mij heel nauwkeurig uit te leggen wat ik moet doen.

 

wat moet ik losmaken. Moet de hele aandrijfas eruit of kan het ook anders. Als ik het goed had gezien, plaatjes op internet, dan zit er toch ook een hoes aan de bakzijde.. hoe kom ik daar dan overheen met de nieuwe hoes? En moet ik rekening houden met olie wat er uit loopt.. dus of eerst olie aftappen en daana nieuwe erin of gewoon opvangen en na afloop bijvullen met nieuw??

het liefst zou ik foto's hebben ofzo, maar als het goe uitgelegd kan worden dan scheelt mij dat heel veel...l

 

Hopelijk dan maar wat hulp op afstand.

 

Waar ligt Vorden dan ergens? ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

als je geen sleutelm ervaring hebt gaat het je niet lukken

en als je al denkt dat er olie in die hoezen zitten dan weet ik dat je geen sleutel ervaring hebt

je moet stabilisator stangen losdoen voor de aandrijfas er uit te kunnen trekken en dat is al moelijk voor ervaren mechaniekers zonder ze stuk te slaan

en dan moet je de carden kop van de cardan zelf af meppen dat is struikel blok 2 , die krengen willen er soms niet direct af en dan heb je weer een probleem

sorry dat ik zeg dat je het zelf niet kunt ma het is niet iets wat je zo maar even doet zonder sleutelervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je over een afdrukstift beschikt kun je de homokineet zo losmaken, indien je hier niet over beschikt de hele aandrijfas er onderuit nemen.

Kromme draagarm los nemen.

Wiel naar buiten draaien.

Flens bij de bak losdraaien

As eruit nemen (past precies) .

In de werkbank zetten

homokineet eraf tikken Tik de homokineet niet kapot want dat is een duur ding!!

ashoes eraf nemen

 

alles andersom weer uitvoeren, en dan zit je op de helft want de andere kant moet ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, wat heet sleutel ervaring. Ik ben geen gediplomeerd automonteur ofzo. Maar ik sleutel wel eens zelf aan diverse auto's.

 

Ik bedoelde idd ook niet olie uit de ashoes, maar als je de as uit de bak los haalt... Daar zal toch wel iets van olie zitten ofzo?! Ik weet ook dat er in de ashoes vet zit en geen olie.

 

Ik begrijp dus dat je eigenlijk het gemakkelijkst een afdrukstift kunt hebben en dat je dan zo min mogelijk hoeft te demonteren van de rest?!

 

Het is namelijk zo dat ik aan dit onderdeel van mijn huidige auto nog niet gesleuteld heb en mij liever goed voorbereid voordat ik aan het werk zou gaan.

 

Iedereen die info geeft en tips, mijn dank...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de bakken van VW zijn dicht, er zal geen olie uit lopen omdat er dichte flenzen aan de bak zitten.

 

As moet er helemaal onder vandaan, evt met speciale stift de homokineet erfa trekken/draaien, of de 'beunhaas' manier dmv hamer.

 

Sla zoveel mogelijk OP de kapotte rubber hoes met een vuistje gaat het het beste.

Zorg dat je een set hebt waar ook een borgring bij zit.

 

Doe dan de oude borgring van de spiebaan af(voorbeeldje hieronder, rechts de onderbreking zit de borgring tussen):

39802370.jpg

 

Doe dan de kleine klemband over de spiebaan naar achter, dan de hoes, de 'holle' ring, het kunstof ringetje en dan de homokineet er voorzichtig weer terug op tikken, let even op de borgring dat ie er netjes in/onder schiet.

Knipsel.PNG

 

Nieuwe centrale asmoer met 180Nm vasttrekken en dan nog 180graden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat ik volgende week een goede poging ga doen ermee te beginnen.

 

Schat in dat het mij toch wel moet gaan lukken... (en anders zien we wel weer verder... :? )

 

Maar aangezien de homokineet er toch vanaf moet, lees ik overal dat je deze ook even goed schoon moet maken voordat je deze er met nieuw vet weer op gaat zetten.

 

Hoe kan ik de homokineet het beste schoonmaken?! Moet ik de homokineet dan uit elkaar halen, of beter in elkaar laten zitten en met iets schoonspuiten?!

 

Hopelijk nog wat tips...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan aan mij liggen hoor. :roll:

Maar een beetje monteur heeft dit zo voor elkaar, en dan zal t ook niet de hele wereld kosten bij de garage.

Gewoon even wat prijzen opvragen bij diverse garage's, is al aangegeven dat het voor € 80,- kan.

As hoes kost iets van € 20 dus dan lijkt het me niet zon groot probleem die extra kosten voor arbeid.

 

En sommige dingen moet je niet zelf willen doen als je er geen ervaring mee hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet dat je sommige dingen beter niet kan doen als je er niet voor geleerd hebt. Maar soms moet bepaalde dingen eerst doen voordat je ervaring mee hebt.

 

Ik denk ook dat ik inmiddels voldoende info heb om het zelf te kunnen gaan doen. Ik wil alleen nog even weten waarmee ik de homokineet het beste kan reinigen. Lijkt mij namelijk niet zo goed om dat met een bakje afwaswater te doen, als je begrijpt wat ik bedoel.

 

En voordat ik daadwerkelijk begin ga ik eerst alles nog eens heel goed bekijken als de auto op de krik staat en het wiel eraf is.

 

Maar nogmaals... ik verwacht dat het wel gaat lukken, met alle info die ik verzameld heb.

 

Alleen dus nog even de vraag waarmee de kineet het beste gereinigd kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Homokineet reinigen met:

- Eerst het meeste vet er afhalen met doeken.

- Daarna schoonmaken met ontvetter (maar een spoelbak met ontvetter zul je wel niet hebben staan :lol: ), remmenreiniger of wasbenzine.

 

Wel leuk om te lezen dat er zoveel verschillende adviezen worden gegeven hoe je de hoes moet vervangen :roll:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb nog een kleine aanvulling op bovenstaande.

Bij mij was de homokineet uit het wiellager te halen nadat ik de achterste wieldraagarm had losgemaakt.

De homokineet is dan heel eenvoudig van de aandrijfas af te trekken.

Wanneer de homokineet uit het wiellaget is gehaald kun je de centrale bout weer in de astap van de homokineet draaien.

Door de bout er helemaal in te draaien gaat hij als poelietrekker werken.

Op deze manier is het niet nodig de totale aandrijfas uit te bouwen.

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik haal helemaal geen draagarmen los om de homokineet of hoes te vervangen.

Door de aandrijas los te schroeven op de versnellingsbak en daarna de centrale bout in de naaf los te draaien, kun je de as er kompleet tussen uit halen. Dan zet ik de as in een bankschroef en kan ik op m'n gemak de hoes of homokineet vervangen.

Om de bouten van de aandrijfas op de bak los te draaien gebruik o.a. een verlengstuk van 1 mtr, werkt wel zo makkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden