Ga naar inhoud
  • 0

Temperatuurmeter


spirelli

Vraag

Ik weet dat de temperatuurmeter normaal gesproken strak op de 90 graden moet staan. Die van mij staat echter soms op 90 graden maar meestal staat deze ongeveer een milimeter lager. Daar blijft de meter ook op staan. De meter blijft dus niet schommelen. Nu lees ik best wel wat op het forum maar ik kom er niet helemaal uit wat het nu is. Is het nu de thermostaat of de tempsensor? Ik kom er niet helemaal uit. En waar zitten deze onderdelen precies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

De thermostaat zorgt ervoor dat de auto of beter gezegd de koelvloeistof op de temperatuur

op ongeveer 90graden blijft.. Wanneer de temperatuur te laag wordt gaat de thermostaat dicht

totdat de temperatuur weer op 90 zit en gaat dan weer open.

 

Een temperatuursensor/zender meet de temperatuur van de vloeistof en stuurt het signaal naar

de af te lezen meter in je dashboard..

 

De thermostaat zit in het thermostaathuis op je koelsysteem

 

De sensor zit (als ik me niet vergis) in de radiateur

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De mijne komt na een ritje binnendoor van zo'n 12 km ook net niet tegen de 90 graden aan. Ik heb geen bodemplaat en vermoed dus dat dit komt door de kou. Klopt dat of moet ik denken aan de vervanging ervan?

zal zeer waarschijnlijk door de kou komen.Heb toevallig vanochtend opgelet na hoeveel kilometer (binnendoor 80km/u) de motor op 90 graden was, dit duurde 18 km.bij minder koude weersomstandigheden is dit veel sneller.ik heb van de zomer mijn thermostaat vervangen omdat de motor niet op temp kwam maar toen kwam hij na een uur rijden nog niet op temperatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
18km en dan pas bedrijfswarm qua koelwatertemp? das echt niet goed hoor..
Ik ben ook van mening dat dat sneller hoort.. Ik rij ongeveer 4 à 5 km en hij is strak 90! Ook bij -6

Ik heb gisterochtend nog eens gekeken en toen was hij (weliswaar bij 0 graden) na 6 km op 90 graden,ik rij het eerste stuk altijd erg rustig. het verschil in kilometers kan hem niet in die 6 graden verschil zitten dus ga ik er vanuit dat ik de eerste keer gewoon niet goed gekeken heb ofzo. excusus daarvoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een millimeter is te verwaarlozen, zou ik me ook niet druk om maken. 80 graden wordt al een ander verhaal, de wijzer is gestabiliseerd dus 80 graden is dan toch al een flinke afwijking.

Het zou inderdaad kunnen komen door de kou in combinatie met een heel rustige rijstijl, maar dan zou het de komende dagen beter moeten gaan. Ik denk in elk geval niet dat het de sensor is want dan zou je een veel grilliger verloop moeten hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het ligt er ook aan waar je rijdt..

Als ik een boodschapje moet doen en het centrum door moet dan heeft

hij veel minder rijwind en is hij in no-time op temperatuur..

Maar als je binnen 5 minuten op een provinciale weg zit dan vliegt de rijwind

door je motorruimte en met de temperaturen van afgelopen dagen mag

het ook wel wat langer duren en zelfs niet helemaal de temperatuur bereiken

 

Kortom als mijn auto dat deed was dat geen reden om er extra op te gaan letten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag, met de wat warmere temperaturen, kwam de meter wel weer op 90 graden. Een paar minuten later weer ongeveer 1 mm ervoor. Ik super rustige rijstijl heb ik niet. Ik rij gewoon normaal door. Maar ik begrijp dat het iig geen probleem is. Dan laat ik het mooi voor wat het is. Bedankt voor de reacties allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De mijne komt na een ritje binnendoor van zo'n 12 km ook net niet tegen de 90 graden aan. Ik heb geen bodemplaat en vermoed dus dat dit komt door de kou. Klopt dat of moet ik denken aan de vervanging ervan?

 

Ik heb vorige week vrijdag een grote beurt en apk laten doen en toen de passat op de brug stond viel mij op dat er bij mij geen bodemplaat en geen plaat onder de versnellingsbak was gemonteerd. Wel had de carterpan "een jasje" aan.

 

mijn temperatuur komt bij een rit van 22 km bij -6 na 15 km strak op 90 graden. Is dat de invloed van het jasje of moet IK mij zorgen maken dat de boel te heet wordt?

 

Is het jasje bij anderen ook bekend??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De mijne komt na een ritje binnendoor van zo'n 12 km ook net niet tegen de 90 graden aan. Ik heb geen bodemplaat en vermoed dus dat dit komt door de kou. Klopt dat of moet ik denken aan de vervanging ervan?

 

Ik heb vorige week vrijdag een grote beurt en apk laten doen en toen de passat op de brug stond viel mij op dat er bij mij geen bodemplaat en geen plaat onder de versnellingsbak was gemonteerd. Wel had de carterpan "een jasje" aan.

 

mijn temperatuur komt bij een rit van 22 km bij -6 na 15 km strak op 90 graden. Is dat de invloed van het jasje of moet IK mij zorgen maken dat de boel te heet wordt?

 

Is het jasje bij anderen ook bekend??

 

Het jasje is juist om de olie warm (op bedrijfstemperatuur) te houden,de kappen die je mist zijn vooral om de luchtweerstand wat te verlagen,geluidsisolatie en ter bescherming.Het zal je verbruik waarschijnlijk wel positief beinvloeden als je de kappen wel zou monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De mijne komt na een ritje binnendoor van zo'n 12 km ook net niet tegen de 90 graden aan. Ik heb geen bodemplaat en vermoed dus dat dit komt door de kou. Klopt dat of moet ik denken aan de vervanging ervan?

 

Ik heb vorige week vrijdag een grote beurt en apk laten doen en toen de passat op de brug stond viel mij op dat er bij mij geen bodemplaat en geen plaat onder de versnellingsbak was gemonteerd. Wel had de carterpan "een jasje" aan.

 

mijn temperatuur komt bij een rit van 22 km bij -6 na 15 km strak op 90 graden. Is dat de invloed van het jasje of moet IK mij zorgen maken dat de boel te heet wordt?

 

Is het jasje bij anderen ook bekend??

 

Het jasje is juist om de olie warm (op bedrijfstemperatuur) te houden,de kappen die je mist zijn vooral om de luchtweerstand wat te verlagen,geluidsisolatie en ter bescherming.Het zal je verbruik waarschijnlijk wel positief beinvloeden als je de kappen wel zou monteren.

 

 

Bedankt voor de uitleg!! Ik ga op zoek naar kappen, kijken wat ze bij de dealer kosten. Op een duitse site wordt een W8 kap voor de motorgedeelte voor ik meende 75 euro ex verzenden gerekend. Neef Nico ( Rihfster) heeft die kappen ook niet bleek na een vergelijkende warenonderzoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik had ook het idee die dingen er weer onder te zetten maar met die sneeuw bende geloof ik eigenlijk wel. De bevestiging van die dingen vind ik dermate slap dat ik het liever niet weer het risico wil lopen dat het spul er vanaf valt.

 

 

Ik heb die dingen ergens in aluminium uitvoering gezien, maar waar???

Dat zou ideaal zijn :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden