Ga naar inhoud
  • 0

Dimlichten werken niet , stadslicht en groot licht wel ???


passatluuk

Vraag

Komt m'n vriendin thuis met het verhaal dat de lichten het zo raar doen. Ze zouden niet genoeg licht meer geven.

 

Ik vanochtend maar even gekeken. En inderdaad ze heeft gelijk. Ik heb alleen stadslicht. Groot licht doet het overigens wel. En zekering 18 en 19 is nog in tact.

 

Mijn analyse was dat het wel eens aan het relais zou kunnen liggen. Ik gebeld met een aantal garages maar de magazijnen waren allemaal al dicht. Er was nog een behulpzame garagehouder die adviseerde de lampen te controleren want hij had het eens meegemaakt dat alle 2 tegelijk kapot gingen. Dat voor de zekerheid ook maar even bekeken ondanks dat de "Raad en daad" van mijn Passat adviseert dit door de dealer te laten doen.

Enfin het kan dus aan de draaischakelaar liggen maar ook aan het relais.Dus het ik die alvast nieuw gekocht maar daar ligt het dus helaas niet aan . Denk dat ik eerst maar eens het relais ga vervangen. Weet iemand waar dat relais zit (welke van de relais het is) ?

 

 

Ik heb hetvolgende dus al gedaan !

Zekeringen goed bekenen (alles goed)

Draai schakelaar vervangen (Deed precies hetzelfde)

 

Iemand enig idee ????

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Meet de draaischakelaar maar even na met een multimeter want dat zal misschien wel een gebruikte zijn.

Indien je zeker weet dat deze goed is dan is het of een draadbreuk in de zekeringenkast

(auto voor een muur zetten en even aan de draden rammelen) of een massaprobleem. Als beide lampen goed zijn en de zekeringen ook kan dat niet anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik zo'n storing zou hebben zou ik het zo aanpakken:

 

1. Lampen doormeten

2. Spanning controleren op de stekker van de betreffende lampen

Heb je met een multimeter wel al op de stekker van de lamp gemeten ?

Auto op contact zetten, lichtschakelaar aanzetten en meten of je minimaal 12V op de stekker meet.

3. Schakelaar na meten

Beginnen met dezelfde kleuren na te meten die aan de stekker van je lampje hangen, met doorpiep stand van de multimeter zo even na meten of je de juiste draden hebt.

4. Uitzoeken wat de voedende draad is (ik heb ff geen bedradingschema bij de hand) en kijken of hier spanning op staat.

 

En zo werk je altijd vanaf het probleem terug.

Vanaf het probleem terug werken kan vaak een hoop geld schelen, want je begint niet zomaar onderdelen te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jammer, topic inmiddels meer dan jaar oud en geen oplossing :( Ik zit sinds een paar dagen met zelfde probleem. welliswaar alleen rechter dimlicht die het niet doet. zekering 20 is goed, en ik meet hier ook gewoon 12v De lamp reeds vervangen. Op de stekker bij de lamp zelf meet ik 0,2Volt. dat is dus iets te weinig. Ik heb ook de lichtschakelaar zelf uitgewisseld bij Frank (bedankt nog!) daar lag het niet. er zou dus een breuk kunnen zitten na zekering kast ergens tot lamp unit. Morgen ga ik nog een stekker verbinding testen die volgens Frank ergens in de buurt van de radiator (onder) zou zitten. Mocht dat ook niet helpen dan leg ik een schakel draad aan... Kabelboom controleren op breukjes lijkt me onbegonnen werk?

 

Betreft 3B Syncro 2.8 30v

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het dimlicht + grootlicht werkt over het X-kontakt. Dat is een plus over kontakt dat alleen onderbroken wordt op moment dat de motor gestart wordt. (zelfde als ruitewissers en ventilator) vanaf dat relais werkt zowel groot als dimlicht zonder relais via de lichtschakelaar en wordt groot/ dimlicht omgeschakeld via de hendel aan het stuur. De storing kan dus nog in de dimschakelaar zitten af aan het stekkerblok aan de dimschakelaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden