Ga naar inhoud
  • 0

ESP lampje gaat branden en rijden gaat met erge schokken


Juan

Vraag

Ik was vandaag aan het rijden, toen ineens m'n Passat ontzettend begon te schokken. Het voelde ongeveer als wanneer je in de eerste versnelling zit, 10 km/u rijdt, en dan heel snel achter elkaar gas geeft en gas los laat, gas geeft en gas loslaat. Na op het dashboard te kijken zag ik dat het ESP (volgens mij, of is het traction control?) lampje aan bleef staan. ESP staat aan, dus het lampje brand niet als waarschuwing omdat ik dat uit heb staan.

 

Dit voorval trad op toen ik aan het optrekken was van 30 naar 50 km/h, en hij bleef dit doen. Schakelen tussen eerste, tweede, derde en vierde versnellingen mocht niet baten, en volgens mij bleef hij dit zelfs doen met de koppeling ingedrukt, al weet ik dit niet helemaal zeker meer. Ik heb de auto zo snel mogelijk aan de kant gezet en de motor opnieuw gestart. Toen was het 20 seconden goed waarna het weer begon.

 

Vervolgens ben ik even gaan kijken of d'r niet iets te zien was aan de buitenkant. Hier zag ik zo snel niks (alle wielen gewoon aan de grond en liepen ook niet aan o.i.d.). Heb toen besloten zachtjes door te rijden over kleine wegen, in de hoop dat het niet al te erg zou worden. De motor heeft terwijl ik even ging kijken ongeveer 5 minuten uit gestaan (heb ook gebeld), en op weg naar huis (met belachelijk rustig rijden), heeft hij niet meer geschokt, en het lampje niet meer aan gestaan. Hij heeft bij het naar huis rijden in alle vier de eerste versnellingen gestaan.

 

Ik ben van plan morgen naar de garage te gaan, maar besloot eerst even hier te vragen of iemand dit probleem ooit eerder tegen gekomen is, of iemand misschien een idee heeft wat dit kan zijn.

 

P.S. Admin, ik heb geen idee of dit aan het onderstel, de elektronica, of wat voor ander onderdeel dan ook ligt. Daarom heb ik dit in beide categorieën geplaatst, in de hoop dat één van de twee klopt en ik dus een reactie krijg, en niet iemand die het herkent en alleen het nodige van b.v. de elektronica weet er overheen leest. Als je een idee hebt waar het aan ligt alsjeblieft de post bij het andere onderwerp verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hey Juan,

 

Dikke kans dat het de kabelboom in de kop...

Probeer eens te rijden met een koude motor dan zal je het niet zo snel hebben .

Het onderdeel kan je zelf plaatsen eventueel met een beetje geduld :-) en kostprijs ligt rond de 65€.

 

Indien het dit is gaat er geen foutcode naar boven komen.

 

Hopelijk ben je beetje geholpen.

 

Grtz Insane

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Naatje :( Kan het in dat geval ook zijn dat hij 't niet altijd doet, als ik dus bijvoorbeeld heel rustig rij? En ik ben niet bepaald handig helaas. Hebben jullie enig idee wat zo'n reparatie me zou kosten?

 

Oeps! Heb over het bericht van Insane heen gelezen. €65,- euro valt gelukkig mee, al zal het al snel twee keer zo duur worden vanwege arbeidskosten ben ik bang. Ik zie trouwens dat dat je eerste bericht was. Erg leuk/vriendelijk dat je met je eerste bericht direct zo hulpzaam bent! En uiteraard: welkom op dit forum ;)

 

P.S. Die schatting van €65,- euro. Is dat wat je er voor zou betalen als je 't zelf bestelt, of zal een Volkswagen garage dat als prijs van het onderdeel noemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

=-

 

P.S. Die schatting van €65,- euro. Is dat wat je er voor zou betalen als je 't zelf bestelt, of zal een Volkswagen garage dat als prijs van het onderdeel noemen?

 

Dit is de prijs ongeveer he :-) indien je dit bij VW gaat halen.

Prijs laten plaatsen tja volgens mij gaan ze 1 uur aanrekenen . = ongeveer 60€ dus een kostenplaatje van +- 125€

 

 

Ps : THX voor de verwelkoming en graag gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb gister even een half uur rond gereden, en daarbij gewoon normaal gereden (niet overdreven langzaam optrekken) met snelheden tussen de 0 en 80 km/h. In dit hele halve uur is bovenstaand probleem niet meer opgetreden. De motor heeft in dat half uur dus ook een poosje gedraaid terwijl deze 90 graden was. Is het mogelijk dat het de kabelboom van de pompverstuivers is als ik gister dus ook een poos normaal heb kunnen rijden, of is dat eigenlijk niet mogelijk en is het dan waarschijnlijk iets anders?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar wilde ik nog over posten. Zoals ik eerder al liet weten, ben ik later met een half uur rijden geen problemen meer tegen gekomen. Dat was echter rustig rijden, dus ging ik er vanuit dat het daaraan zou liggen.

 

Ik ben echter de dagen daarna ook weer wat rond gaan rijden, in de hoop het nog een keer te krijgen, zodat ik nog eens kon proberen of het ook was als ik de koppeling intrapte, en of hij nog steeds zou blijven schokken als ik ESP uit zou zetten (het lijkt immers of de ESP continu ingrijpt). Het probleem is echter niet meer opgetreden. Ik heb ook minder rustig gereden. Heb snelheden tot 150 km/u gereden, en heb ook een paar keer zo snel mogelijk opgetrokken. Het langste dat ik achtereenvolgend gereden heb is ongeveer 40 minuten denk ik, dus de motor heeft ook warm gedraaid.

 

Raden jullie aan alsnog naar de garage te gaan, omdat er toch IETS mis moet zijn, of kan het ook een eenmalig probleem zijn geweest (wat me persoonlijk erg apart lijkt). En kan het nog steeds de kabelboom van de pompverstuivers zijn, of is dat erg waarschijnlijk als ik het met zulk rijden niet nog eens heb meegemaakt?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vrees ervoor ..... ik veronderstel dat het een begin was van de slijtage .

 

Wij hebben dit ook voorgehad en dit heeft toch een paar maand geduurd voor dit volledig naar de kl#ten was .Soms was er een geschud in de wagen en dit was snel over dat je zei hmmmm raar maar niet echt is om bij stil te staan ...... tot als je volledig stil staat :P te jumpe met uwe auto .

 

Indien het kabelboom is kan de garage het niet uitlezen .

 

Maar wie weet you never know he :-) dat het iets 1malig was .

 

Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik lees dit verhaal net pas....Ik heb een tijdje hetzelfde gehad.

 

Lees dit verhaal maar eens door miss heb je er wat aan.

 

http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=120&t=36197

 

Ik zou iig wel even langs de garage rijden voordat je de boel echt aan stront rijdt, bij mij was het in het begin ook niet continu aanwezig nml.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je hetzelfde euvel onder de kap heb, maar het zou altijd kunnen.

 

Bij verdere vragen hoor ik het wel van je, ook qua prijzen van de reparatie/onderdelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vervelend. Denk dat ik dan inderdaad maar langs de garage ga. En Bart (Insane), hoe bedoel je begin van de slijtage? Bedoel je begin van de slijtage aan de kabelboom off..? En als ze het niet uit kunnen lezen, kunnen ze wel zien dat hij versleten is, of zullen ze het probleem herkennen en dus weten dat het dat onderdeel is?

 

Jeroen, ik zou het op prijs stellen als je kan posten of PM'n wat jij kwijt was voor die reparatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vervelend. Denk dat ik dan inderdaad maar langs de garage ga. En Bart (Insane), hoe bedoel je begin van de slijtage? Bedoel je begin van de slijtage aan de kabelboom off..? En als ze het niet uit kunnen lezen, kunnen ze wel zien dat hij versleten is, of zullen ze het probleem herkennen en dus weten dat het dat onderdeel is?

 

Jeroen, ik zou het op prijs stellen als je kan posten of PM'n wat jij kwijt was voor die reparatie.

 

 

Awel het begin euh :) ik denk zelf weet ik niet zeker :-D de kabelboom zit in plastiekomhulsel en die begint te verduren na een tijdje door in de olie te zitten warm /koud en indien daar ergens een klein barstje inzit kan er olie tegen de bedrading van de kabelboom komen en dit geeft dan een storing aan je wagen.Dus hoe meer "beschadigingen " aan het omhulsel hoe meer en snel je dit zal krijgen.

Aan de kenners indien niet juist corrigeer mij maar :P

 

En Juan ,Jeroen zijn kosten gaan hopelijk niet de jouwe zijn omdat ik zien dat hij ook een verstuiver vervangen heeft en dit is een redelijk dure kost .Dus te hopen voor u van niet .

 

Hopelijk ben ik juist over de uitleg en anders heb ik maar mijn best gedaan he :mrgreen:

 

 

Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook bij mij gaat het ESP-lampje branden en houdt de motor iets in, maar alleen als ik ongeveer 95 km/uur rij. En dan nog alleen als ik het tempo langzaam opvoer. Ga ik met een vlotte vaart 'over' genoemde snelheid, dan is er niets aan de hand. Zo'n twee jaar geleden is de kabelboom al vervangen, wat is de levensduur van zoiets? Of moet ik het gezien het feit dat het steeds bij een bepaalde snelheid voordoet, het meer zoeken richting sensoren? Het probleem doet zich voor sinds de laatste grote beurt (incl. banden vervangen voor).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sorry voor mijn late reactie. Het repareren van de kabelboom heeft naar het schijnt het probleem inderdaad verholpen. Ik heb daarnaast ook het idee dat hij wat stiller is, en wat minder schokkerig rijdt. Voor mensen die hetzelfde probleem hebben en hier terecht komen:

Ik heb alleen de kabelboom laten vervangen. Dit heb ik laten doen bij een officiële Volkswagen Dealer. Ik was €178,38 kwijt.

 

Aan iedereen die gereageerd heeft: hartstikke bedankt voor alle snelle reacties en hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo allemaal

 

Sinds vanmorgen heb ik dezelfde kwaal. Rij lekker op de A32, gaat ineens het lampje branden.

Na de motor opnieuw te hebben gestart gaat het lampje mooi uit en blijft ook uit.

Zo straks wederom een stuk gereden. Over een hobbelweg, gewone weg, snelweg, blijft mooi uit.

Totdat ik terug rij, over een 80km weg. Rij netjes 80, gaat ineens weer dat lampje branden.

De motor loopt mooi soepel, geen gestotter of iets dergelijks, accelereert normaal.

Iemand een idee? Sneeuw in de remmen waardoor verkeerde waardes worden gelezen? Toch de kabelboom stuk?

Roept u maar. Indien het de kabelboom is, heeft iemand een nummer en is dit zelf te doen?

Zie naar de reacties uit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vandaag mijn auto maar eens uitgelezen.

Voor de kerstvakantie ging het ABS-lampje en dergelijke spontaan te branden. Dit is 5x voorgekomen, daarna niet meer.

Nu had ik weer eens tijd en heb de computer eraan gehangen. Foutcode 00526 popte op, iets met de remlichtschakelaar.

Ik vind het nu wel weer even prima, heb inmiddels 2000km achter de rug zonder storingen.

Dus, nu maar hopen dat alles weer in orde is/blijft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden