Ga naar inhoud
  • 0

Storing stuurslot?


mrkilmister

Vraag

Beste leden,

 

Sinds een paar dagen heb ik een vreemde storing in mijn Passat 3C uit juni 2005.

Tot nu toe heeft hij 4 x bij het starten een storing aangegeven van het stuurslot.

Tenminste...dat denk ik.

 

Het lampje van een stuurtje gaat dan rood branden en er klinkt een signaal.

Dan verschijnt er in beeld : Lenkung Storing.

 

Boekje erbij gepakt, en dan blijkt het om het stuurslot te gaan.

 

naar de dealer toe geweest, die me vertelde dat het een kastje is wat aan de stuurkolom zit.

Deze kan vervangen worden a 60,- euro.....maar dan moet wel de hele stuurkolom eruit !

 

het schijnt wel een bekend VW probleem te zijn met de eerste modellen uit 2005-2006.

Is er iemand die er ervaring mee heeft, of die me tips kan geven?

 

Thanx, Groeten Raymond

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik denk dat ik binnenkort ook aan de beurt ben, was deze week een paar dagen in België, 's ochtends starten in de mist rond het vriespunt en alle lampen gingen branden, stuurwiel ging effe heen en weer en het contactslot was DOOD! Zag me alweer op een auto ambulance naar garage "Guyke" worden afgesleept o.i.d.

Sleutel eruit gehaald, paar minuten gewacht en alles deed het weer, mijn auto staat altijd in een droge garage en nu had een nacht in een koude vochtige omgeving gestaan, typisch de klachten zoals in deze topic beschreven.

Net thuis maar effe uitgelezen met de volgende meldingen:

 

dres 01: Motor Labels: Redir Fout!

Onderdeelnr. SW: 03G 906 018 HW: 03G 906 018

Component: R4 2.0l PPD1.1 G 9970

Revisie: --H01--- Serienummer: VWZCZ000000000

Codering: 0000072

Dealer #: WSC 00409 211 98207

VCID: E2C0288E44DE

 

1 Fout Gevonden:

17978 - Motorregelapparaat geblokkeerd

P1570 - 008 - Onaannemelijk signaal - Geregeld

Freeze frame:

Fout Status: 00101000

Fout Prioriteit: 4

Fout Frequentie: 1

Reset Teller: 53

KM-stand: 210764 km

Tijd Indicatie: 0

Datum: 2000.00.00

Tijd: 09:41:12

 

Freeze frame:

t/min: 96 /min

Tekst: 0 Nm

Snelheid: 0.0 km/h

Tekst: 0.0 %

Voltage: 9.27 V

Bin. bits: 01011001

Bin. bits: 00000000

 

Gereedheid: N/A

Adres 25: Startblokkering Labels: 3C0-959-433-25.clb

Onderdeelnr. SW: 3C0 959 433 K HW: 3C0 959 433 K

Component: IMMO 038 0367

Revisie: 00038000 Serienummer: VWZCZ000000000

Dealer #: WSC 131071 1023 2097151

VCID: 326018CED4BE

 

Onderdeelnr.: 3C0 905 861 C

Component: ELV 023 0350

3C0905861C ELV 023 0350

 

2 foutcodes gevonden:

02815 - Elektr. stuurkolomvergr. voedingsspanning vergrendelingsmotor

002 - Onderste grenswaarde onderschreden - Geregeld

Freeze frame:

Fout Status: 00100010

Fout Prioriteit: 4

Fout Frequentie: 1

Reset Teller: 93

KM-stand: 210764 km

Tijd Indicatie: 0

Datum: 2000.00.00

Tijd: 09:41:16

 

02811 - Regelapparaat voor elektrische stuurkolomvergrendeling (J764)

014 - Defekt - Geregeld

Freeze frame:

Fout Status: 00101110

Fout Prioriteit: 1

Fout Frequentie: 2

Reset Teller: 94

KM-stand: 210764 km

Tijd Indicatie: 0

Datum: 2000.00.00

Tijd: 09:41:24

 

Nu werkt alles weer maar ik kan de foutcodes ook niet wissen, twijfel nu of ik eerst de oplossing van Nijmor moet gaan proberen of naar een dealer. Het zal ongetwijfeld terugkomen, heb me nog niet echt verdiept in het demonteren van de stuurkolom, tsja wat een Kl-te auto dat je carterpannen en stuurkolommen moet slopen om te kunnen blijven rijden. Vertrouwen in Passat is toch weer redelijk geknakt deze week!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nijmor,

 

Erg bedankt voor je aanbod! Zal dit het weekend even laten bezinken, heb nu even genoeg van die 1500 kg plastic, rubber, oud ijzer en klote printplaten ( grapje..) Zal je wel een PB'tje sturen wanneer het op solderen etc aankomt!

 

P.S. Vw is wel op de goede weg, sinds ik mijn RNS 510F heb (echt geweldig navigatie systeem|) krijg ik tijdens het gebruik van VCDS een melding op het navigatiesysteem dat er een diagnose scan wordt gemaakt! Dit is nu echt informatie waar je als gebruiker wat aan hebt.................

 

Mvg Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog een alternatief voor het huidige stuur-/ contactslot van een Passat 3C, net zo onbetrouwbaar maar wel veul goedkoper........voor het echte Passat gevoel...

 

 

http://www.facebook.com/video/video.php ... 8488658110

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hedenochtend: Pieeeeeeeeep...........kreeg direct een gevoel van: Sh#t, wat nu weer. :angry:

Ja hoor, iets met een stuurgedoe, kon nog wel starten na 2x sleutel in en uit.

Op het werk even de stekker erin:

 

Address 25: Immobilizer Labels: 3C0-959-433-25.clb

Part No SW: 3C0 959 433 R HW: 3C0 959 433 R

Component: IMMO 042 0383

Revision: 00042000 Serial number: VWZCZ000000000

Shop #: WSC 131071 1023 2097151

VCID: 3972C45109C2

 

Part No: 3C0 905 861 G

Component: ELV 027 0380

3C0905861G ELV 027 0380

 

1 Fault Found:

02825 - Supply Voltage for Electronic Steering Column Lock Motor

014 - Defective - Intermittent

Freeze Frame:

Fault Status: 00101110

Fault Priority: 4

Fault Frequency: 1

Reset counter: 37

Mileage: 74209 km

Time Indication: 0

Date: 2011.11.24

Time: 06:28:44

 

Deze fout heb ik nog niet eerder voorbij zien komen in dit topic (02825)

Ff op de Speek pagina gespiekt:

Elektrische Vergrendeling Stuurkolom, voedingsspanning motor

Dat zou dus wel door hoerige solderingen op de print kunnen komen.

Iemand een handleiding "how to rip out a stuurkolom"? of is dat redelijk "straight forward"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Rolf,

Fouten zitten wel in de 28- serie, zou me niet al te veel zorg maken dat ie het morgen niet doet, heb nu zelf sinds mijn storing 8 dagen geleden geen problemen gehad, maar wil het wel oplossen. Wat ik niet meer doe is de voorwielen scheef zetten of tegen een stoeprand, toen het bij mij gebeurde stond die met de wielen scheef tegen een stoeprand en zat er waarschijnlijk ook spanning op de stuurslotpen, dat kun je in ieder geval zelf voorkomen. Het uitbouwen van de stuurkolom is behalve tijdrovend niet al te moeilijk, maar moet mezelf nog even verdiepen in het uitboren van de module zoals Nijmor dat gedaan heeft, daar zijn geen fotootjes van, zal Nijmor hier nog over benaderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat uitboeren is niet anders dan breekbouten de kop eraf boren... Binnen 2uur is het gedaan.. Een beetje gezond sleutel verstand en achtergrond info kom je heel ver.. Maar als eerste de accu los zodat je de airbag kabels los kan halen.... Want je wilt niet eindigen met een fluittoon in je oren en stof op je neus....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Rolf,

 

Wanneer ik naar jouw km stand kijk.... weet niet hoe oud jouw Passat is maar bij mij zou die met deze km stand 2 jaar oud zijn, zou je dan niet een poging op garantie kunnen doen. Weet niet of erbij jou in een straal van 100 km een Noorse VAG dealer is? De meeste rijders op deze topic hebben de 200 k al overschreden toen ze dit probleem kregen. Nooit geschoten is.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij helaas met af en toe dezelfde problemen. Gisteravond weer de melding 'steering column lock defect'. Zoals bij anderen ook het geval was na 2 keer sleutel erin, sleutel eruit deed hij het uiteindelijk weer. Vorige week was ik hiervoor al naar de dealer geweest. Zij wilden eerst een nieuwe accu plaatsen (op leenbasis), om uit te sluiten of dit de oorzaak van het probleem zou kunnen zijn. Nu helaas dus, met nieuwe accu, nog steeds hetzelfde probleem.

 

Wat ik me alleen afvraag, is of het bij dit probleem hoort dat de auto vervolgens heel erg moeizaam start, ook als je niet de melding 'steering column lock defect' krijgt. Hij lijkt heel sloom te zijn, een paar seconden niet op gang te krijgen zijn, waarna hij uiteindelijk toch aanslaat. Is dit probleem bekend bij het stuurslotdefect, of is hier waarschijnlijk een ander probleem de oorzaak van?

 

Ik hoop dat jullie hier wat over kunnen zeggen, want na €6.500,- kosten in 2 maanden na aanschaf, ben ik wel een beetje klaar met de onvoorziene kosten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jeminee, dan ben je wel aan de beurt geweest in 2 maanden!

Vwb jouw vraag: ik zie geen relatie tussen slecht starten en jouw stuurslotmodule probleem wanneer je geen melding krijgt. Wanneer er storing optreedt waar jouw ECU even geen raad mee weet dan wordt ook de motor uitgeschakeld om schade te voorkomen tot dat de ECU het zelf, of erger, de garage het heeft opgelost. Maar dan zou hij m.i. het contactslot dood moeten zijn en kun je dus ook niet starten. De elektronica van de 3C begint zo langzamerhand op Rocket Science te lijken.....

Jouw dealer zou het probleem moeten kunnen uitlezen of een forumlid in de buurt, kijk even op de lijst op de startpagina.

Bij een stuurslotprobleem wat jezelf niet op kunt lossen loont het de moeite om rond te gaan shoppen bij verschillende garages, zit nog al wat prijsverschil in. Kijk maar eens naar de reacties in deze topic van de diverse stuurkolom "gedupeerden"

Hoop dat je ook nog wat rijplezier gaat beleven aan die bak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Rolf,

 

Wanneer ik naar jouw km stand kijk.... weet niet hoe oud jouw Passat is maar bij mij zou die met deze km stand 2 jaar oud zijn, zou je dan niet een poging op garantie kunnen doen. Weet niet of erbij jou in een straal van 100 km een Noorse VAG dealer is? De meeste rijders op deze topic hebben de 200 k al overschreden toen ze dit probleem kregen. Nooit geschoten is.......

 

Is uit eind 2006..........

Storing is niet terug gekomen tot nu toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij is de storing ook (nog niet) teruggekomen, houd het solderen nog effe in mijn achterhoofd, kan altijd nog. Dilemma is dat ik niet zeker weet wat nu de oorzaak van de storing geweest is, dat de zaak slecht gesoldeerd is geloof ik onmiddellijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste andere forum leden,

 

Zoals de meeste heb ik ook problemen met mijn stuurkolom. Heb een en ander rond gebeld en de dealers hier in de buurt (omgeving apeldoorn)

willen geen prijs opgeven van te voren. Goedkoopste begint bij 350 euro en loopt op tot ruim 1000 euro!!onder uiteindelijke prijsgarantie.

 

Na een poosje aangekeken te hebben heb ik gebeld met wat Duitse VW dealers in Gronau.

Daar heb ik een dealer gevonden die het voor 250 euro gegarandeerd doet!!

 

Ben vandaag heen geweest voor reparatie, super netjes geholpen en was voor 250 euro klaar.

Wat hebben ze gedaan: stuurkolom in en uitgebouwd, stuurslot vervangen, stuurkolom opnieuw ingelezen.

Hebben zelfs nog nagekeken of ze in Duitsland nog coulance konden krijgen, maar helaas.

 

Mijn Passat is van januari 2006, heeft 100.000 km gelopen en is een 2.0 tfsi.

 

Het gaat om de volgende dealer:

 

Brockhues en Engelke

http://www.brockhues-engelke.de

 

Is een Skoda dealer met een officieel VW service punt erbij.

 

Voor iedereen die twijfelt, succes.

 

Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hier ook problemen met stuurslot.

Boel maar uitgebouwd en aan het solderen geweest.

 

Nu een paar dgn geen storing meer, afwachten dus.

Was wel slecht gesoldeerd zeg. :angry:

 

Het werkt goed he!!! 8-)

 

Yep, tot nu toe nog toppie.

Had al wel een nieuwe stuurslot gehaald, ligt nu werkloos. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kijk nou ff voor 250 euro Klaar en nog oem onderdeel ik weet in DE je auto voor een onderhoud beurt in veel goedkoper en de onderdelen ook ff

dat is mooi dat het opgelost is :angel:

 

Groetjes Fai

 

Beste andere forum leden,

 

Zoals de meeste heb ik ook problemen met mijn stuurkolom. Heb een en ander rond gebeld en de dealers hier in de buurt (omgeving apeldoorn)

willen geen prijs opgeven van te voren. Goedkoopste begint bij 350 euro en loopt op tot ruim 1000 euro!!onder uiteindelijke prijsgarantie.

 

Na een poosje aangekeken te hebben heb ik gebeld met wat Duitse VW dealers in Gronau.

Daar heb ik een dealer gevonden die het voor 250 euro gegarandeerd doet!!

 

Ben vandaag heen geweest voor reparatie, super netjes geholpen en was voor 250 euro klaar.

Wat hebben ze gedaan: stuurkolom in en uitgebouwd, stuurslot vervangen, stuurkolom opnieuw ingelezen.

Hebben zelfs nog nagekeken of ze in Duitsland nog coulance konden krijgen, maar helaas.

 

Mijn Passat is van januari 2006, heeft 100.000 km gelopen en is een 2.0 tfsi.

 

Het gaat om de volgende dealer:

 

Brockhues en Engelke

http://www.brockhues-engelke.de

 

Is een Skoda dealer met een officieel VW service punt erbij.

 

Voor iedereen die twijfelt, succes.

 

Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden